Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

nu är det så att jag har stött på ett litet problem när jag ska lägga på sång i gratisprogrammet Kristal, sången förskjuts, säkert en hel sekund. Var sjutton ställer jag in detta inte så roliga problem? Jag har fastnat för programmet annars så.... tacksam för svar så jag äntligen kan göra klart mina låtar helt och fullt 😄

Annons
Posted (edited)

Du sjunger helt enkelt lite lite för snabbt så löser det sig!

Nämen det finns latency compensators du kan använda exempelvis Voxengo Latency Delay.

Sen bör du givetvis försöka få ner fördröjningen på ditt ljudkort så mycket som möjligt. En hel sekund låter dock väldigt mycket. Har du några effekter på sångspåret eller något?

Har aldrig använt programmet eftersom det inte ville leka med mig alls så jag har ingen erfarenhet av det.

Edited by rainydays
Posted

nää , jag sjunger exakt när jag ska, men det är nästan en hel sek. det är inte som i andra program jag testat. det är programmet som förskjuter, nån slags inställning MÅSTE det vara. har tittat omkring. nån som vet?

LINUS du som tipsade mig om detta program. VET DU? 😄

Posted

jasså du menar att JAG ska sjunga lite för snabbt. men det känns konstigt att behöva göra så? har aldrig vart med om att man ska behöva göra så....? 😄

Posted

Det finns ingen inställningsmeny i programmet där du kan ändra latencyn (fördröjningen)? Kolla i hjälpansnittet om det finns något, sök på latency.

Posted

RegnigaDagars första svar var helt rätt. Du lider av Latency (digital fördröjning.. Datorn/ljudkoret behöver lite tid på sig att räkna (sampla/konvertera) det analoga ljudet)..

Voxengo Latency Delay fixar problemet helt säkert.. (använd länken i första svaret)

Sen en annan sak.. Kristal Audio stöder ASIO drivrutin för ditt ljudkort.. Då blir fördröjningarna betydligt mindre utan behov att dina inspelningar ska färdas genom halva Microsoft operativsystem (ASIO kopplar ljudkortet direkt till Kristal Audio så att säga) 😄

Posted

okej, vad bra. ska kolla upp det. när jag har ställt in latency förut så var det för att det knastrade och hackade, men detta är också en inställningsgrej alltså. mycket ska man lära sig.

haha, ja det var ju ett skoj skämt nu när jag ser "helheten" 🙂😉 jag var lite för inne i mitt problem för att förstå skämtet. din skojare där...

Posted

Ju mindre det knastrar och sprakar .. Ju längre fördröjning mellan sång och (inspelad) musik.. Det är det här som Voxengo-pluggen fixar smidigt..

Posted

okej, fortsttning följer.....

det är ju som sagt så att jag har problem med antingen robotliknande hackande röst när jag använder mig av ASIO. Eller ca 1 sec fördröjning när jag använder mig av MME i inspelningsprogrammet Kristal.

Jag fick tips om Latency, men jag upptäckte att det jag ställer in är Buffersize när jag ställer in, är det detsamma som Latency? Har letat efter Latencyinställningar både i programmet Kristal och i Driver settings för mitt Edirol-UA ljudkort. Känner mig helt lost på området??? Laddade också hem voxen grejen o lade in det i programmet utan resultat? Vad gör jag för fel mån tro?

VAR HITTAR MAN LATENCY? -om man ska förkorta frågan....

Posted

Med MME kör du på Windows-drivrutinerna och det är jättesegt.

Då har du lång latency/fördröjning.

Det hackande ljudet med ASIO-drivrutinen beror tvärtom på att latencyn/fördröjningen är för låg. Ljudkortet spelar upp ljudet så tidigt det kan och datorn hinner inte med.

Om du höjer upp Buffer size kommer datorn att samla ihop en större buffert innan ljudströmmen går ut. Du får alltså en fördröjning/latency. Höj lite i taget tills det fungerar utan hackande ljud, dvs. minsta möjliga fördröjning som datorn orkar.

Kör du ASIO-drivrutin ska buffertinställningar finnas i Edirols drivrutin.

Posted

Sen måste jag fråga, är det så att sången ser korrekt ut i programmet, men hörs försent?

Eller ligger den fel tidsmässigt i programmet också? Har den första tonen i din takt har råkat hamna en bit in i takten i Kristal? 😕

Posted

grejen är den att när jag använder mig av ASIO och har uffersize inställd på max så så sprakar förskräckligt ändå. ??? 😕

jo hela sångspåret ligger fel i jämförelse med bakgrundsmusiken när jag använder mig av MME....

Posted

Skumt. Jag har ett likadant ljudkort som du, och jag har aldrig haft någon mördar-latency (brukar ligga på omkring 10ms). Å andra sidan har jag aldrig testat Kristal som du använder.

1. Har du kollat på ljudkortet att ADVANCE är ställt på "On" på baksidan av ljudkortet?

2. Har du satt EDIROL UA-25 som standardenhet för inspelning av ljud (du gör det i Kontrollpanelen -> Ljud & Ljudenheter)? Om du gjort det, kolla att du ställt in på "EDIROL UA-25" och inte "MME EDIROL UA-25 In".