Jump to content
Annons

Amerikanska musikbutiker (fysiska + nätbutiker)


Hellpig

Recommended Posts

Ja, som jag skrev i en tråd i ett annat forum; Sonar 6 Studio Ed kan man köpa från Amazon US för 299 dollar. Det är billigt men man måste bo i USA om jag fattat det rätt, för att kunna beställa. Så frågan är naturligtvis - finns några pålitliga amerikanske nätbutiker med priser som man kan kolla upp?

Och innan näsvid dyker upp; jag har kollat den nitade tråden med nätbutiker men hittade inga där. Har googlat men hur skall jag veta om de är bra eller inte...

Skulle även kunna tänka mig bundlat med ett bra ljudkort men där har jag bara sett v5 tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Vilka Amerikanska Internetbutiker för musikinstrument säljer till Sverige? Oftast skickar de ju musikinstrument bara inom USA, eller möjligen till Canada och Hawaii också. Har tröttnat på att bli överbjuden på Ebay av någon enstaka köpare.

😉

Musician's Friend och Active Musicians gör det inte iaf...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Musician's Friend säljer till Sverige, liksom många andra nätbutiker i USA.

Men det gäller bara vissa märken. Många större märken som Fender, Gibson, Yamaha mm har avtal med butiker som gör att deras produkter inte får säljas till privatpersoner utanför USA från de Amerikanska återförsäljarna. Det måste gå via de svenska åf, som naturligtvis tjänar en fet slant på det hela.

E-posta dom en fråga så ser du vilka märken det gäller.

Prova helt enkelt att lägga in ett större bud på Ebay, och glöm inte att vänta till sista sekunderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har handlat hos bl a AudioMidi, Kelly's Music, ScitScat och Digital Village de senaste två månaderna vilket har fungerat bra borsett från att jag i vissa fall har fått betala moms utöver de amerikanska priserna. Köpte även ett par hörlurar hos Music123 för ett antal år sedan. Ett flertal av de amerikanska affärerna jag sett har dessutom lägsta pris garanti vilket innebär att du kan få en rejäl rabatt hos din favorithandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack för alla tips! Nu har jag några alternativ.

Jag kan passa på att ge ett också, det enda jag fann själv:

Windwood & Brasswood

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu har jag kontrollerat era förslag. De med FET STIL säljer till Sverige helt klart, även om det bara är vissa märken i de flesta fallen.

Sweetwater: säljer inte till Sverige överhuvudtaget.

Musician's Friend: säljer en del märken til Sverige, dock ej Fender m.fl. Och Yamaha är generellt sett särskilt svåra att få från USA.

Audio Midi: säljer till Sverige! De har mjukvaror och sånt. Skickas med UPS/UPS Express. 4-5 arbetsdagar till Europa.

Kelly's Music: säljer till Sverige! De har mjukvaror, ljudkort och annan hårdvara. Rätt bra site!

ScitScat: säljer till Sverige. De har mjukvaror och en del hårdvara. 3-5 dagar till Europa med USPS.

Digital Village: Eehh... verkar vara från UK. De säljer till Sverige.

Music 123: Vet ej.

Övriga jag kontrollerat:

American Musical Supply: De skickar bara till USA och Canada. Synd.

Steve's Music Center: Blir osäker nu på om de skickar internationellt överhuvudtaget...

Windwood and Brasswood: De säljer till Sverige! Det sker via UPS International. En del märken kan man inte beställa dock, t.ex. Yamaha.

Musician.com: De säljer inte till Sverige alls.

Active Musician: De säljer vissa märken till Sverige, dock inte Gibson, Fender eller Yamaha t.ex.

Cascio Interstate Music: De säljer inte till Sverige överhuvudtaget.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Sorry. Helt rätt att Digital Village är från Storbritannien. De har haft rätt bra priser på somliga produkter enligt min erfarenhet dock.

Nej, det är bara bra! Rule Britannia. Imuso från UK är helt grymma t.ex.!!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla tyskland också de brukar vara billigare på mycket och du slipper tull mm. avgifter. eller från något annat Eu land.

jag har kollat på Eastwood gitarrer och det skillde ca 1000:- mellan varje land. den kostade i Usa 5000:-, tyskland 6000:- sverige 7500:-

de exakta siffrorna:Usa $699, tyskland 650 EUR, sverige 7500:-

frakt från tyskland tillkommer med 22Euro, frakt och tull från usa hamnar nog på ca 2000:- svårt att säga exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Nu när dollarn är låg torde det vara intressant att beställa prylar från usa. Någon som har något tips på amerikansk affär att beställa musikprylar från?

Tjena!

Här har du några:

www.samash.com (den bästa)

www.westcoastdrums.com

www.wwbw.com

www.guitarcenter.com

www.zzounds.com

MVH

Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

En våg vi måste passa på att rida;

Senast idag noterar jag att dollarn står i 6,18!!

Så det känns ju liksom som om man bör passa på att shoppa prylar från amerikanska internetbutiker, då man inte har det så fett ställt...

Saken är ju bara den nu att det ska finnas någon slags tillförlitlighet, ett vettigt sortiment och bra priser som inte får det hela att bli en dålig affär i jämförelse mot att shoppa här hemma.

Är ute ett fräscht par AKG lurar och kanske något synt-stativ och lite kablage...

Vilken amerikansk internetsite motsvarar typ våran musikbörs här hemma? Hjärtligt tacksam för bra tips!!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

De amerikanska musikhandlare jag känner till är http://www.guitarcenter.com och http://www.samash.com. jag var i deras butiker i LA och de var de största musikaffärer jag nånsin sett, musikbörsen kan slänga sig i väggen (iaf göteborgsbutiken). Det känns nästan fånigt att jämföra dem för de är så grymt stor skillnad i sortimentstorlek. Dessutom låg de nästan vägg i vägg med varandra.

Däremot har jag inte hittat någon amerikansk musikaffär som skickar till Sverige. eftersom de har 110v elnät och dessutom kan det bli knivigt med garantiregler vill de flesta inte det. Men om man åker över måste man ju passa på att handla...:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ha tur, men räkna alltid med att tullen lägger på avgift och moms (25%). Som påpekats är det inte alla som skickar utanför USA. Kolla europeiska affärer först. Tex AKG k271 1230:- (räknat på din kurs) på Sam Ash mot 1160:- (inkl moms) på Thomann.de. Det är inte alltid det lönar sig att shoppa från USA.

Redigerat av bonzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, fett att man kan få logic studio 8 för 3000 >_<

Lägg ihop det med frakt, tull och moms på Logic+frakt+tull så hamnar du nog runt det svenska priset.

Jojo, Det är klart, syftade mer på att dollarn är så pass dåligt nu, att priset skilljer sig så mycket. 1700kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon av affärerna som ligger i Hollywood ?

Tjejens syrra bor där och hon kommer hem till sommaren, hade varit ett grymt tillfälle att köpa NT2-A då, kostar bara ca 1800:- där! 😛 3200:- här.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Någon av affärerna som ligger i Hollywood ?

Tjejens syrra bor där och hon kommer hem till sommaren, hade varit ett grymt tillfälle att köpa NT2-A då, kostar bara ca 1800:- där! 😛 3200:- här.

Både Sam Ash och Guitarcenter finns på en parallellgata till Hollywood Boulevard. Tror den heter Sunset boulevard men är inte helt säker. Det är hur som helst gatan som ligger närmast nedanför Hollywood boulevard

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte för ett antal år sedan ett ljudkort från Sweetwater. Dom var mycket trevliga och hjälpsamma, och hade inget som helst problem att leverera till Sverige. Tull och svensk moms tillkom på det pris jag fick från dom. Observera dock att det jag har för mig att det är olika tull beroende på ifall det deklareras som datortillbehör eller musiktillbehör.

En varning ska dock utfärdas för de karameller som de skickade med i paketet. De smakade nämligen skit... 😛

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon av affärerna som ligger i Hollywood ?

Tjejens syrra bor där och hon kommer hem till sommaren, hade varit ett grymt tillfälle att köpa NT2-A då, kostar bara ca 1800:- där! 😮 3200:- här.

Både Sam Ash och Guitarcenter finns på en parallellgata till Hollywood Boulevard. Tror den heter Sunset boulevard men är inte helt säker. Det är hur som helst gatan som ligger närmast nedanför Hollywood boulevard

Tackar för det 😛

Helt rätt, jag använde mig av google maps och doh där fanns adressen 😄 8000 W Sunset Blvd, Los Angeles, CA

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, fett att man kan få logic studio 8 för 3000 >_<

Lägg ihop det med frakt, tull och moms på Logic+frakt+tull så hamnar du nog runt det svenska priset.

Att man skall behöva köpa mjukvara i ett paket i en butik övergår mitt förstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man skall behöva köpa mjukvara i ett paket i en butik övergår mitt förstånd.

Tja... Logic 8 innehållere väl 8 DVD-skivor. Kanske inte så kul att ladda hem. Dessutom får man en tjock tryckt manual. Något som är sorgligt underskattat av många tillverkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, fett att man kan få logic studio 8 för 3000 >_<

Lägg ihop det med frakt, tull och moms på Logic+frakt+tull så hamnar du nog runt det svenska priset.

Att man skall behöva köpa mjukvara i ett paket i en butik övergår mitt förstånd.

Kan du utveckla lite mer varför det övergår ditt förstånd ? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...