Jump to content
Annons

Filmisk/J-rpg orkester musik


Drik

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Beneath a Gentle Sky

* GENRE: Filmisk / j-rpg orkester

* LÅTLÄNGD: 3:30

* KOMPOSITÖR: Fredrik Johansson

* PRODUCENT: Fredrik Johansson

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4 Mb

* STATUS: Klar

Hej :rolleyes:

Jag gjorde en låt på några timmar mest för skoj för att dels lära mig mina orkestersamplingar, samt att se om man är kapabel till att skapa rpg spelmusik ala Final Fantasy.

Här är låten: http://www.emortal.se/music/beneath_a_gentle_sky.mp3

Säg gärna vad ni tycker om den 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer själv ihåg när jag var inne på att göra lite FF-musik. Fast mitt blev inte riktig lika avancerat som ditt. Tycker det låter väldigt bra. Det låter som en sån där scen i spelet då gruppen samlar sig för att göra en sista ansträngning att rädda världen.

Mycket bra. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan ☺️

Jag körde två saker i stort sett, Eastwest Quantum labs Symphonic Orchestra Platinum (världens längsta namn på ljudbibliotek?), samt Spectrasonics "Symphony of Voices". Bra grejjer 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Helskönt, men jag ska erkänna att jag ändå satt och väntade på det välbekanta "untz-untz-untz-untz" i alla fall i början av låten. Men detta var ju riktigt bra och det låter dessutom inte alls sådär överdrivet mycket midi. Bra jobbat!

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra melodier om än kanske lite förutsägbara.

Sedan saknar jag dynamiken i stråkar som man har vid live inspelning.

Det går att få till i samplingsvärlden oxå men är trixigt och tidkrävande.

Så som låten är nu tycker jag att alla ackord med mera i stort sett har samma anslagsvolym genom hela låten och genom hela ackordet.

Men med tanke på att du bara suttit några timmar med låten så duger den att pitcha till potentiell kund , Men jag skulle lägga ned en massa timmar till för att få den att låta mer levande och organisk.

Detta skulle troligtvis även fixa lite små krachar mellan ackorden ( inte harmoniskt ) utan mer ljudbildsmässigt då det ibland känns som dom strider lite om utrymmet.Blir lite grötigt ibland.

Men symphonisk musik ( framför allt om det skall kännas äkta ) är otroligt trixigt , svårt och tidskrävande att göra men ej omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentar 😉

Absolut, finns helt klart mycket kvar för mig att uppnå innan jag kommer till den nivån, än så länge har jag bara kommit igenom en liten bit av alla stråkaccenter o variationer (det är trots allt 160gb samplingar hehe) så det finns mycket man kan förbättra sig på 🙂

Den här killen kör också samma samples: http://www.seanbeeson.com , den nivån ska jag försöka ta mig till 😕

Samtidigt dock är jag lite självmedveten om tid och pris. Som det är nu erbjuder jag musik till spel på en sida för 100$ per skapad minut, vilket innebär att man inte har speciellt mycket tid att göra en låt på, så det blir svårt att lägga ner den energin på musiken för att få det att låta realistiskt?

Men som sagt, ju mer man lär sig i framtiden, desto snabbare lär jag hinna göra bättre resultat

Denna låten tog mig 3 och en halv timma att sätta ihop från scratch 😳

/Fred

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här killen kör också samma samples: http://www.seanbeeson.com , den nivån ska jag försöka ta mig till 

Mycket bra mål att sätta.Kolla även in Hans Zimmer och John Williams dom två bästa filmmusiks-kompositörerna enligt mig.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bitvis intressant och imponerande om du är ny på området - jag gissar att det inte är helt lätt att bemästra dessa bibliotek.

Håller med i mycket som Piccazzo säger. Mer levande "leadstämmor" hade gjort mycket. Tycker hörsta halvan (uppbyggnaden) har bättre balans och är roligare att lyssna på. Sen tycker jag det liksom tar lite slut samt att ljudbilden på något sätt "blir" lite småttig och platt när mer och mer saker skall samsas om utrymmet.

Apropå den där länken till Sean Beeson. Så visst han är nog något att ta efter utförandemässigt - ljudet och balansen var bra - men de 6 saker jag lyssnade på kändes väldigt intetsägande och idéfattiga hur känd han än må vara.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...