Jump to content
Annons

Nybörjargitarr!


Nikke K

Recommended Posts

Tjohoa!

jag har länge tänkt köpa en keyboard, en Evolution MK449C, men har nu även blivit intresserad av att köpa mig en gura. Får man en bra gitarr för 1000-1500 kr? har inte ägt någon gitarr tidigare, men har spelat en del hos kompisar och i skolan. Skulle vara kul om ni kunde komma med lite tips så man kan fundera lite...=)

får se om ekonomin tillåter det också!!!

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

köp en stålsträngad gitarr så får du bättre ljud och ondare i fingrarna. Det finns en hel del gitarrer i 1500-klassen så gå till en affär och lyssna. Be dom (de kan säkert) spela och hör själv. Så gjorde jag och fick en helschysst gura med mic o bag för 2300:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, satsa på en stålsträngad direkt. Smalare hals, lättare att spela på, visst lite ont i fingrarna en vecka men sen får du goa kakor på dem så du kan lägga dem på en varm platta utan problem, och ett sound som passar till fler tillfällen (inte minst stranden, hoho). Fattar inte varför de prånglar på nybörjare nylonsträngade egentligen.

TEN HUT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Om det inte är en elgitarr du vill ha. P.s Om du ska köpa en stålsträngad så köp så grova strängar du klarar av. Mer volym och större dynamik. 😆

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Nylon och stålsträngad är två olika typer av gitarrer som man hittar på olika saker på, ungefär som piano och orgel. Testa båda typer i nån affär och känn efter vad du är mest nyfiken på.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får fortfarande ont i fingrarna av min gitarr, och den har jag haft i nio månader nu. Smärta är en högre form av njutning.

Man måste spela på den ibland för att fingrarna skall bli hårda 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nylon och stålsträngad är två olika typer av gitarrer som man hittar på olika saker på, ungefär som piano och orgel. Testa båda typer i nån affär och känn efter vad du är mest nyfiken på.

Precis. Två olika instrument som inte alls bör jämföras vilket som är bäst eller sämst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet alla att det inte är en elgitar han är ute efter?!?!?

Hursomhelst, kikar man uppåt runt två tusen (ibland lite mer, ibland lite mindre) så får man en ny gitarr som är alldeles utmärkt. Oavsett om det är akustisk stålsträngad, akustisk nylonsträngad eller elgitarr. Spelar själv nästan bara elgitarr, men köpte en nylonsträngad för ett par år sen, och det var en enorm skillnad på de allra billigast gitarrerna (dryga tusenlappen) och de som bara kostade några hundra mer. Elgitarrer kan man annars fynda riktigt ordentligt begagnat. Gamla hockeyklubbsgitarrer från åttiotalet t ex har av någon anledning knappast något andrahandsvärde alls, har sett många för mellan 2-3000 kronor som skulle räcka i många år. Annars har ju ofta de större märkena budget-varianter som är helt ok. Fender har ju sina Squier-strator från precis under 2000 och uppåt, och Gibson har i a f en Epiphone SG i samma prisklass. Har provat Squier-strator, och även om det inte går att jämföra med the real thing, så är det ändå jättebra gitarrer för de pengarna.

Menmen, lite mer information om vad du är ute efter för typ av gitarr och för vilket syfte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet alla att det inte är en elgitar han är ute efter?!?!?

Elgitarrer låter inte så mycket om man inte köper en förstärkare också. Lite roligare att spela på en akustiskt då.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Icke då! Finns ju ett gäng förstärkarplugins till datorn... Bara att köra gitarren rätt in i ljudkortet, och skruva fram det ljud man vill ha. Och oavsett om man kör med datorhögtalare eller genom stereon så blir det nog för det mesta bättre än många övningstärkare. Lär väl visserligen inte funka på just min stenåldersdator, men i musikaffären gick det fint. Och de flesta har nog yngre datorer än jag (5 år i september! 😆).

Link to comment
Dela på andra sajter

Icke då! Finns ju ett gäng förstärkarplugins till datorn... Bara att köra gitarren rätt in i ljudkortet, och skruva fram det ljud man vill ha. Och oavsett om man kör med datorhögtalare eller genom stereon så blir det nog för det mesta bättre än många övningstärkare. Lär väl visserligen inte funka på just min stenåldersdator, men i musikaffären gick det fint. Och de flesta har nog yngre datorer än jag (5 år i september! 😮).

Och nu antar DU att han har dator? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag kom på det... Fast han har ju skrivit här? Finns ju visserligen internet-kaféer, men Sverige är ju ändå ett såpass datortätt land att det väl är vanligare att folk har dator än inte? Whatever. Får väl hålla mig till mina erfarenheter av billigare nylonsträngade gitarrer, så förutsätter vi inget mer än att han vill spela gitarr? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen och tack för det fina gensvaret 🙂

det jag har tänkt mig är en akustisk gitarr som jag kan plinka på...kommer troligtvis att lira i princip varje dag eftersom jag tycker det är så kul samt att jag vill lära mig! jag kan inte spela så väldans mycket och man skulle nog placera mig i facket nybörjare! hade inte tänkt lägga ut så väldans mycket, kan nog sätta taket till 1500. om man dock får en enormt mkt bättre gura för 2000 så kanske det går!

trevligt att så många svarar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett att man kan köpa till mic-satser och sätta på själv också. Hur blir det?

Håll dej ifrån dom "sätt-på-själv-mickarna" runt 200-300kr. Dom låter för jefflit!

Det var det jag misstänkte. Tack, då vet jag 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis har en Morgan stålsträngadgitarr med inbygd mik. Den är faktiskt bra, och miken är förvånansvärt bra, faktiskt. Det är ett budgetmärke, tror han köpte den för ganska exakt 2000... Inte stor skilnad på den och en Ibanez för 6000...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min nylonsträngade är en Morgan "CG-10DL" står det inne i lådan. Det var verkligen prisvärd, gav 1700 för min. Kan ju hända att det var ett bra ex, men jag har för mig att jag provade flera stycken, och alla kändes bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Några relevanta frågor som du bör ställa dig innan du skrider till verket är:

Ska du använda gitarren till inspelning?

Vad ska du huvudsakligen spela för musik på den?

Kommer du enbart använda den hemma, eller vad har du tänkt dig mer?

Hur vill du att den ska låta (vad har du för artistiska referenser)?

Som redan nämnts, så har du tre valmöjligheter när du väljer typ av gitarr.

1. Nylonsträngad. Till skillnad från vad många uppenbarligen tycker så är det ett bra allroundval och du får mycket gitarr för lite pengar. Strängarna håller sig fräscha längre. Skulle du ledsna så är det inga problem att sälja den vidare till Pelle/Lisa som vill börja spela gitarr, vilket är ett problem du kan stöta på med...

2. Stålsträngad. Finns i många former och med eller utan mik. Tenderar att svikta i kvalitét mer än vad nylonsträngade gör i samma prisklass. Främsta skillnaden annars är "soundet", vilket naturligtvis beror på strängarna. Du riskerar att få byta strängar betydligt oftare eftersom stålsträngar är känsligare för handsvett, luftfuktighet etc.

3. Elgitarr. Låter inte särskilt starkt akustiskt, men dock fullt tillräckligt om man bara ska sitta hemma på sängkanten. Skulle du vilja spela in med den, eller använda den på en konsert så är det bara att plugga in och köra. Samma strängproblem som ovan, men elgitarr-strängar kostar mindre.

Lätt att sälja.

Vore jag i din sits skulle jag nog satsa på begagnat oavsett gitarrtyp. På så vis får du mer instrument för pengarna än om du köper nytt. Se till bara att du får testa ordentligt för det sämsta man kan råka ut för är att köpa en gitarr man inte trivs med och det gäller oavsett prisklass! Ta gärna med dig nån som kan mer, helst mycket om gitarrer.

Lycka till.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Håller helt med om att du i första hand bör titta på en begagnad gitarr, mer ljud för pengarna, så att säga. Är man sen orolig för strängarnas slitage bör man ju alltid komma ihåg det gammla gitarrist knepet att tvätta händerna innan man spelar. Inte bara håller strängarna längre, tonen blir bättre. 😉 Gäller oavsätt om vi talar nylon,stål eller el.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med om att du i första hand bör titta på en begagnad gitarr, mer ljud för pengarna, så att säga. Är man sen orolig för strängarnas slitage bör man ju alltid komma ihåg det gammla gitarrist knepet att tvätta händerna innan man spelar. Inte bara håller strängarna längre, tonen blir bättre. 🥰 Gäller oavsätt om vi talar nylon,stål eller el.

Jaha. Det är DET som menas med skitigt sound. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

tänkte hänger på tråden och fråga här....jag har fått en gitarr....den är säkert minst 30 år gammal, men stålsträngad och låter fint, men som nybörjare har man problemet att man trycka även ned strängar som inte ska tryckas ned 😱

det känns som om jag har "bratwurst" fingrar!!!! finns det gitarrer för "wurst"fingrar eller brukar det vara så i början!?!?

jag menar man får ju nästan kramp!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte hänger på tråden och fråga här....jag har fått en gitarr....den är säkert minst 30 år gammal, men stålsträngad och låter fint, men som nybörjare har man problemet att man trycka även ned strängar som inte ska tryckas ned 😱

det känns som om jag har "bratwurst" fingrar!!!! finns det gitarrer för "wurst"fingrar eller brukar det vara så i början!?!?

jag menar man får ju nästan kramp!!!

Det finns olika tjocklek på greppbräder naturligtvis, men det du beskriver låter som ett nybörjarproblem. Spela spela spela och sedan kan du spela lite till så löser det sig. Att nästan få kramp är inte ovanligt de första året. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte hänger på tråden och fråga här....jag har fått en gitarr....den är säkert minst 30 år gammal, men stålsträngad och låter fint, men som nybörjare har man problemet att man trycka även ned strängar som inte ska tryckas ned 😱

det känns som om jag har "bratwurst" fingrar!!!! finns det gitarrer för "wurst"fingrar eller brukar det vara så i början!?!?

jag menar man får ju nästan kramp!!!

Det finns olika tjocklek på greppbräder naturligtvis, men det du beskriver låter som ett nybörjarproblem. Spela spela spela och sedan kan du spela lite till så löser det sig. Att nästan få kramp är inte ovanligt de första året. 😄

tackar egget

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... bratwurst!

Det är ju ett par olika saker som gör att du får ont i fingrarna:

Du har inga valkar ännu, men det kommer ganska snabbt.

Du lägger an fingrarna fel mot strängen (det är fingertopparna som du oftast ska trycka med och det gäller att träffa rätt...) så du får kompensera genom att trycka hårdare och det blir jobbigt

Du kanske inte lärt dig spela rytmiskt ännu, och toktrycker istället hella tiden, och du blir trött skitsnabbt..

Ett tips kan vara (till skilnad mot vad vissa andra skulle säga) att tillåta lite slarvspel och acceptera att du kanske inte får ner alla strängarna direkt och sitt och idiotväxla mellan olika acord, så skall du se att du snart har mycket bättre anläggning mot strängarna och det blir mycket lättare att spela!

och du... om gitarren är 30 år... hur högt sitter strängarna? Har sett exempel på gamla orkestergitarren där strängarna satt upp mot en centimeter ifrån greppbrädan vid 16e bandet. Det är inte någon guldförutsättning för en nybörjare...

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...