Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

söker en gratis kompressor som fungerar okej.

till inspelning mixning av sÄng, gitarr och bas...

VST

hade jag tÀnkt mig

Har ni nÄgra tips?

Redigerat av Impey
Annons
Postat

DirectX? VST? RTAS? AU? MAS? TDM? XFM?

Postat

SimpleSqueeze frÄn Betabugs.

http://www.betabugsaudio.com/plugs.php

"SimpleSqueeze - This plug-in is the embodiment of the Betabugs design ethos. One knob! Auto gain make-up is present, and there is an always-on smooth brick-wall limiter at the end, just to make sure you never get any nasty digital clipping. The knob simultaneously controls threshold and gain, so that the more you crank it, the more squashed your signal gets."

Postat
  Impey sa:
söker en gratis kompressor som fungerar okej.

Har ni nÄgra tips?

*haha* Vem gör inte det.. 😆 Men vad har du tĂ€nkt anvĂ€nda den till.. Mastering, inspelning sĂ„ng, gitarr bas etc etc.. Har du funderar pĂ„ om det ska vara en multibandare etc etc.. Ska den efterlikna nĂ„n gammal analog..

Med andra ord.. Hur ska den lÄta dÄ? :rolleyes:

Postat

AnvÀnder sjÀlv Blockfish sviten ibland bÄde med deessern och floorfish. Helt ok.

Finns ocksÄ Sonic Timeworks CompressorX och mastering compressorn som Àr bra. Men det finns bara som Dxi och inte som vst. Iochmed Cubase 4 sÄ kan jag inte anvÀnda dom annat Àn i Soundforge dessvÀrre. 14-dagars full demo pÄ:

http://www.sonictimeworks.com/demos.php

Postat
  rainydays sa:
  Henke sa:

Ja den Ă€r riktigt fin om man Ă€r ute efter en transperant kompressor. Det Ă€r den sĂ„ndĂ€r som man ibland inte mĂ€rker förrĂ€n man stĂ€nger av den. PĂ„ gott och ont 🙂

Med risk för att veva om med pinne i getingboet. Jag har lyssnat, hör skillnad och i i Audition mÀtt utsignalen pÄ olika freeware VST kompressorer för att ta reda pÄ vad som gör att det har olika sound. Jag blev intresserad av detta dÄ jag hittade BLOCKFISH som fick sÄngspÄr och gitarrer att lÄta bÀttre Àn via Cubase egen kompressor helt enkelt. Fortfarande bland mina top 3.

Just MjCompressor varken lÄter eller mÀter bra. En av de sÀmsta faktiskt tillsammans med MDA's Dymanic. Jag har en ljudfil dÀr man hör hur de lÀgger till dist. De tvÄ kompressorer jag hittat hittills som jobbar bÀst Àr GComp frÄn http://www.gvst.co.uk/ och ChunkWares VanillaComp. Synd att Vanilla'n har sÄ taskigt interface. Den mest transsparenta hittills. Testar lika bra som Waves C1.

Postat
  Screentan sa:
Jag har en ljudfil dÀr man hör hur de lÀgger till dist.

Menar du att den överstyr nÄnstans internt? Eller hur menar du?

IsÄfall kan du ju informera Magnus om det hela men tanke pÄ att det förmodligen Àr en bugg och inte ett designbeslut.

Ärligt talat har jag anvĂ€nt den pluggen ganska lite. Men i de fallen jag anvĂ€nt den tycker jag den funkat fint. Men dĂ„ har jag ocksĂ„ haft vĂ€ldigt snĂ€lla instĂ€llningar, kanske beror pĂ„ det?

GComp har jag inte testat. Synd att den bara Àr för Windows.

Tycker det Àr lite trist att sÄ fÄ pluggmakare slÀpper sin kod med GPL (eller nÄn anna fri licens). Tror det skulle göra under för pluggutvecklingen, och dessutom kunde man hjÀlpa till att porta dem till andra plattformar.

Postat (redigerat)
  Screentan sa:
Just MjCompressor varken lÄter eller mÀter bra. En av de sÀmsta faktiskt tillsammans med MDA's Dymanic. Jag har en ljudfil dÀr man hör hur de lÀgger till dist. De tvÄ kompressorer jag hittat hittills som jobbar bÀst Àr GComp frÄn http://www.gvst.co.uk/ och ChunkWares VanillaComp. Synd att Vanilla'n har sÄ taskigt interface. Den mest transsparenta hittills. Testar lika bra som Waves C1.

Vad var det för ljud du testade med, om man fÄr frÄga? Vad hade du för instÀllningar pÄ kompressorerna?

Hur en kompressor mÀter Àr ju ganska ointressant. Vad har du för referenser pÄ hur en bra kompressor lÄter i förhÄllande till hur den mÀter? Har du jobbat med analoga kompressorer av hög kvalitet? Testa att mÀta pÄ en analog UA175, 1176 eller LA2A sÄ ska du fÄ se pÄ mÀtresultat som gör dig mörkrÀdd.

LÄter dom illa? Inte i mina öron iallafall... :rolleyes: DÀremot anser jag just Waves C1 vara marknadens kanske trÄkigaste kompressor.

Det fina med att ha olika kompressorer Àr ju att dom alla har olika karaktÀr och dÀrför funkar olika bra i olika situationer.

Jag upplever MJ som mjukare (typ Sonalksis SV-315) och Vanilla som aggressivare. Jag tycker Vanilla, MJ och Blockfish kompletterar varandra ganska vÀl bland gratiskompressorerna dÀr ute.

Redigerat av Henke
Postat
  rainydays sa:
Jag mÄste sÀga att Blockfish fortfarande Àr en av mina favoriter. Speciellt till trummor.

Yes it's tha shit. Speciellt pĂ„ bastrumman. Har den nĂ€stan pĂ„ alla mina lĂ„tar pĂ„ den kommande plattan. Även deessern som medföljer Ă€r rĂ€tt skön, fĂ€rgar sĂ„ngen pĂ„ ett skönt sĂ€tt.

/Fred

Postat

kanske den hÀr kan va nÄt? dög den Ät mr Collins sÄ kanske den duger Àven till dig.

http://www.solid-state-logic.com/resources/lmc1plugin.html

gratis VST för win & mac

ett litet citat:

"One day, Phil (Collins) was playing the drums,” Hugh recalls, “and I had the reverse talkback on because he was speaking, and then he started playing the drums. The most unbelievable sound came out because of the heavy compressor. I said, 'My God, this is the most amazing sound! Steve, listen to this.' But the way the reverse talkback was setup, you couldn't record it. So I had the desk modified that night. I got one of the maintenance guys to take the desk apart and get a split output of this compressor and feed it into a patch point on the jack field so I could then patch it into a channel on the board. From there, we were able to route that to the tape recorder."

Postat

till inspelning mixning av sÄng, gitarr och bas...

VST

hade jag tÀnkt mig

Postat (redigerat)
  Henke sa:
  Screentan sa:

Vad var det för ljud du testade med, om man fÄr frÄga? Vad hade du för instÀllningar pÄ kompressorerna?

Hur en kompressor mÀter Àr ju ganska ointressant. Vad har du för referenser pÄ hur en bra kompressor lÄter i förhÄllande till hur den mÀter? Har du jobbat med analoga kompressorer av hög kvalitet? Testa att mÀta pÄ en analog UA175, 1176 eller LA2A sÄ ska du fÄ se pÄ mÀtresultat som gör dig mörkrÀdd.

LĂ„ter dom illa? Inte i mina öron iallafall... 😉 DĂ€remot anser jag just Waves C1 vara marknadens kanske trĂ„kigaste kompressor.

Det fina med att ha olika kompressorer Àr ju att dom alla har olika karaktÀr och dÀrför funkar olika bra i olika situationer.

Jag upplever MJ som mjukare (typ Sonalksis SV-315) och Vanilla som aggressivare. Jag tycker Vanilla, MJ och Blockfish kompletterar varandra ganska vÀl bland gratiskompressorerna dÀr ute.

Jag jobbar inte med hÄrdvarueffekter över huvud taget. Jag försöker hitta de bÀsta mjukvarugrejerna, helst freeware. De referenspluggar jag har tillgÄng till Àr Waves prylar i Dx format. Jag testar pluggarna i Audition för att försöka förstÄ varför den ena lÄter annorlunda Àn den andra och det blir oftast en bekrÀftelse pÄ lyssningsintrycket. I det hÀr fallet har jag ett stycke musik, tar bort alla frekvenser över 2,5khz. LÀgger pÄ kompressorn och dels kollar spektralt vad som hÀnt och dels lyssnar om det hÀnt nÄgot hörbart med materialet.

Alla tester med samma instÀllningar. Tresh. -10db, ration 3:1, knee 50% samt gain sÄ musiken peak'ar pÄ samma nivÄ (-0,5db) som orginalet. Inga extreminstÀllningar alltsÄ utan ungefÀr dom en kompressor brukar fÄ jobba.

FÄr se om det hÀr funkar. LÀgger ut jÀmförelse pÄ VanillaComp och Jm comp.

Spikarna ovanför 2500hz Àr alltsÄ frekvenser som kompressorn genererat och som inte finns i orginalmusiken

music2.5khz_vanillacomp.jpg

VanillaComp. Ljudexempel

.

music2.5khz_mjcomp.jpg

Mj Compressor. Ljudexempel

.

BÄda har gjort samma jobb men den ena lÄter bÀttre i mina öron. Har ett gÀng sÄna hÀr (nördiga) tester pÄ freeware pluggar. Funderar pÄ att lÀgga dem pÄ webbsida.

Redigerat av Screentan
Postat
  Screentan sa:
Alla tester med samma instÀllningar. Tresh. -10db, ration 3:1, knee 50% samt gain sÄ musiken peak'ar pÄ samma nivÄ (-0,5db) som orginalet. Inga extreminstÀllningar alltsÄ utan ungefÀr dom en kompressor brukar fÄ jobba.

Har ett gÀng sÄna hÀr (nördiga) tester pÄ freeware pluggar. Funderar pÄ att lÀgga dem pÄ webbsida.

Intressant! 😳

Men hur har du stÀllt attack och release? Det pÄverkar övertonsspektrat en hel del (givet samma knee, ratio och threshold). TÀnk dig en baskagge som du komprimerar sÄ att du fÄr en framtrÀdande attack. Transienten kommer frÄn den kraftiga dynamikförÀndringen och lÄter ganska olika beroende pÄ vilken attack kompressorn har.

SÄ att de tvÄ spektrumanalyserna skiljer sig behöver inte betyda mer Àn att Mj ger tydligare attack i soundet.

Just kompressorer Ă€r ju ocksĂ„ svĂ„ra att A/B-jĂ€mföra eftersom de brukar ha rĂ€tt olika release-kurvor. Även om du stĂ€ller in tvĂ„ kompressorer pĂ„ lika releasevĂ€rde kommer de att Ă„tergĂ„ till ursprungslĂ€get pĂ„ olika sĂ€tt. Enkelt uttryckt kan den ena arbeta efter en linjĂ€r kurva och den andra logaritmiskt. Det har stor betydelse för soundet. Vilket som Ă€r att föredra Ă€r en smaksak och beroende pĂ„ materialet.

Postat (redigerat)
  joachime sa:
  Screentan sa:

Har ett gÀng sÄna hÀr (nördiga) tester pÄ freeware pluggar. Funderar pÄ att lÀgga dem pÄ webbsida.

Intressant! 😳

Men hur har du stÀllt attack och release? Det pÄverkar övertonsspektrat en hel del (givet samma knee, ratio och threshold). TÀnk dig en baskagge som du komprimerar sÄ att du fÄr en framtrÀdande attack. Transienten kommer frÄn den kraftiga dynamikförÀndringen och lÄter ganska olika beroende pÄ vilken attack kompressorn har.

SÄ att de tvÄ spektrumanalyserna skiljer sig behöver inte betyda mer Àn att Mj ger tydligare attack i soundet.

Just kompressorer Ă€r ju ocksĂ„ svĂ„ra att A/B-jĂ€mföra eftersom de brukar ha rĂ€tt olika release-kurvor. Även om du stĂ€ller in tvĂ„ kompressorer pĂ„ lika releasevĂ€rde kommer de att Ă„tergĂ„ till ursprungslĂ€get pĂ„ olika sĂ€tt. Enkelt uttryckt kan den ena arbeta efter en linjĂ€r kurva och den andra logaritmiskt. Det har stor betydelse för soundet. Vilket som Ă€r att föredra Ă€r en smaksak och beroende pĂ„ materialet.

Sant. Attack och release spelar roll. Det Àr ju t.ex inte smart att ha kortare attacktid Àn vad det tar för den lÀgst bastonen i materialet att göra ett halvt "varv". Jag har testat pluggarna vid olika attack/release tider och resultatet Àr detsamma i jÀmförelsen mellan pluggarna. Lite mindre övertoner vid lÄng attacktid, lite mer vid kortare. I detta fall var attack 10ms, release 50ms.

De mjukvarukompressorer jag testat har i möjligaste mÄn haft samma instÀllningar. Teoretiskt alltsÄ. SÀger pluggen 10ms sÄ fÄr man ju hoppas att det stÀmmer nÄgotsÄnÀr. Det gör det inte alltid har jag sett. Det finns nÄgra pluggar vars instÀllningar i praktiken blir nÄt helt annat. Blockfish t.ex har ju ingen gradering. I det fallet har jag testat olika instÀllningar till resultatet (pÄ ljudfilen) blev detsamma som Waves C1 som jag anvÀnt som referensplugg. Just Blockfish Àr lite mÀrklig. Den visar osannolikt lÄgt med övertoner. BÀttre Àn nÄn kommersiell plugg jag testat. Och det hörs tycker jag.

Redigerat av Screentan
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

Vill bara tacka för tipsen om Blockfish 😛

Har testat den pĂ„ lite allt möjligt under kvĂ€llen och myst över resultatet 🙁

Tack och bock!

/Fredrik

drloop (oregistrerad)
Postat
  Yllet sa:
  rainydays sa:
Jag mÄste sÀga att Blockfish fortfarande Àr en av mina favoriter. Speciellt till trummor.

Helt ok för att vara gratis och enkel att anvÀnda...

Jag gillar Blockfish till nÀstan allt!

SÄng, trummor ja rubbet.

Postat

Sedan Vallhagen tipsade mig om Blockfish Àr jag sÄld pÄ nÄgot som Àr gratis. Kanonbra! Men jag anvÀnder Àven Cubase inbygda multibandkompressor ibland, nÀr dess karaktÀr passar bra...

Postat (redigerat)

MĂ„nga Blockfish-fans hĂ€r! 🙂

Mitt tips blir dÀrför Chunkwares Vanilla compressor. Den Àr inte snygg, men gratis och kompetent.

Edit: Oops! Den var visst redan omnÀmnd.

Redigerat av joachime

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.