Jump to content
Annons

Pianotest1


Zourc3

Recommended Posts

Detta är en GROV skiss ur en låt som jag tänkt fortsätta på (beroende på kritik).

Den är gjort i Fruityloops och jag är en nybörjare(inte bara i programet, utan även som låtskapare), så börja inte gnälla på att inställningarna är fel.

Dock så tar jag gärna emot kritik på hur jag skulle ha kunnat förbättra det.

Och annars bara hjälpande kritik!

# LÅTNAMN: Pianotest

# ARTIST/GRUPP: zrC

# GENRE: piano

# LÅTLÄNGD: kort

# KOMPOSITÖR: Martin Hinder

# PRODUCENT: Martin Hinder

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: Mp3

# STORLEK: 1.8 mb

# STATUS: Skiss så in i tusikes

Be kind!

BTW zrC är bara mitt såkallade knickedicknamn

zrC___pianotest1.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm, Låter väldigt kvantiserat och stelt. Du borde ochså föröka hitta ett piano som är mer realistiskt än Fl´s egna "Keys".

Melodin är bra, lägg på lite stråkar så kan det bli gött sound i låte ochså. Ett reverb på pianot skulle inte skada heller =).

// Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

BTW zrC är bara mitt såkallade knickedicknamn

Fasen, trodde det var ditt dopnamn...

Kan inte lyssna, får upp det omtalade teckenfönstret...finns det ingen låtlänk?

Högerklicka och kopiera url:en och in i winamp/Media player så spelar det direkt 😳.

Link to comment
Dela på andra sajter

BTW zrC är bara mitt såkallade knickedicknamn

Fasen, trodde det var ditt dopnamn...

Kan inte lyssna, får upp det omtalade teckenfönstret...finns det ingen låtlänk?

Högerklicka och kopiera url:en och in i winamp/Media player så spelar det direkt 😲.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

varför det låter så stelt beror på att du inte har någon anslagskänsla... inte du men de toner du tryckt in har samma velocity 😳. Visst mjukar du upp kvantiseringen blir det lite bättre men den stora skillnaden gör anslaget.

Tycker du använder en festligt skala, inte de toner jag hade valt, men det kan ju bli fränt sedan när du lägger på lite. I basen borde du nog ha med C'et i dm7 ackordet plus H'et i Cmaj7. ...

Jobba på 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhhh... Vad menar du med att fortsätta med detta "piano"?? Får jag vara så fräck att fråga om din ålder?? (det låter som om du plinkat ihop det hela med soundfonts och är under 14 år.. ) sorry.. Men lägg ner..! hela grejjen stinker ju 16/4 quantisering.. Ingen dynamik alls etc etc.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhhh... Vad menar du med att fortsätta med detta "piano"?? Får jag vara så fräck att fråga om din ålder?? (det låter som om du plinkat ihop det hela med soundfonts och är under 14 år.. ) sorry.. Men lägg ner..! hela grejjen stinker ju 16/4 quantisering.. Ingen dynamik alls etc etc.. 😳

Tycker inte att han borde lägga ner, fortsätt jobba du blir bättre! Och om du filar riktigt länge så blir det nog nått bra av detta. 😄.

Att fixa:

Reverb på pianot

Anslags känslighet

Bort med kvantisering

Lägg på bas

Trummor skulle inte vara fel.

Nu vet jag inte vilken stil du vill komma åt men jag kan känna house/Soul vibbar i melodin =).

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Öhhh... Vad menar du med att fortsätta med detta "piano"?? Får jag vara så fräck att fråga om din ålder?? (det låter som om du plinkat ihop det hela med soundfonts och är under 14 år.. ) sorry.. Men lägg ner..! hela grejjen stinker ju 16/4 quantisering.. Ingen dynamik alls etc etc.. 😄

den sved! är faktiskt 18 😉

men ivf så ja jag har gjort den i fruityloops och det där med velocity har du rätt i.

och som sagt är jag nybörjare och det är bland det första som spottats ut från mitt FL.

tackar för kritiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhhh... Vad menar du med att fortsätta med detta "piano"?? Får jag vara så fräck att fråga om din ålder?? (det låter som om du plinkat ihop det hela med soundfonts och är under 14 år.. ) sorry.. Men lägg ner..! hela grejjen stinker ju 16/4 quantisering.. Ingen dynamik alls etc etc.. 😉

Det där var väl rätt onödigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

När jag la upp mitt första alster här så hade jag kodat i nåt obegripligt format,vilket gjorde att det lät minst sagt skit. Riden gick bland annat i baktakt..och det var det ena med det tredje..men grejen är,ge inte upp!

Detta är ett fantastiskt forum för musik sysslare.Här finns det stor kunskap,och dom flesta delar med sig av sina kunskaper.Kanske hittar du nån polare här som delar din musiksmak,vad vet jag,du kanske är en stor text/musik begåvning som precis har hittat ditt uttrycks medel,så kör på!

Ha som grund regel,tycker du att det låter bra - då lägger du upp dina alster för kritik.Ibland så blir det pisk å ibland så flyter det!

Ta in det som sägs,använd det konstruktivt - bra eller dålig kritik utvecklar,så är det bara.

Med vänlig hälsning

Harmonica mike

edit:glömde skriva nåt om din låt,Klar potencial - dona lite med dynamik och tonlängd - så kan det nog bli nåt!

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...