Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hittade en beskrivning pÄ nÀtet hur man bygger sin egen Cajon.

Är det nĂ„gon hĂ€r som har provat att tillverka en egen? Är sjĂ€lv lite smĂ„sugen pĂ„ det eftersom det inte verkar vara sĂ„ jĂ€ttesvĂ„rt...?

How to build a flamenco cajon

Lite mer bygginfo

Liter filmer och lite mer DIY...

/H.

Edit: La till en till lÀnk...

Redigerat av henning
Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Jag har inte byggt nÄgon, men Àr ocksÄ ganska sugen.

Nej, principen Àr ju busenkel. Men enligt de jag pratat med som har lite bÀttre koll sÄ Àr det ganska svÄrt att bygga en som lÄter bra och framförallt starkt.

Fast det kan vĂ€l inte skada att börja med att bygga en sjĂ€lv, blir man riktigt hooked kan man ju fundera pĂ„ att köpa en som Ă€r byggd av ett proffs 🙂

Postat

Mmm.. Har inte byggt nÄn Ànnu.. Men har dÀremot mickat upp en.. Fick riktigt fett ljud i den med en SM57 i hÄlet och en PZM Mic pÄ govet framför.

Postat

Mmm, det Ă€r kanske nĂ„got för sin hemmastudio... Undras om grannarna hĂ„ller med...? NĂ„ngĂ„ng nĂ€r jag fĂ„r lite tid över sĂ„ ska jag se till att försöka bygga en till mig sjĂ€lv. Å fĂ„r jag inte tid sĂ„ slutar det vĂ€l med att jag köper en.

La förresten till en till lÀnk i första inlÀgget....

/H.

Postat

Har ocksÄ funderat pÄ att bygga en lÀnge. Men mÀrkte att snickeriplywood Àr rÀtt dyrt. FrÄgan Àr hur mycket man tjÀnar pÄ att bygga sjÀlv mot att köpa en av Thomann.

Den dÀr frÄn Schlagwerk lÄter ju rÀtt gött dessutom...iallafall rÀtt mickad:

😛

Postat

LĂ„ter ju för j-a coolt! 😛 En sĂ„n vill jag ha... menjag fĂ„r nog citera Jagger;

U cant allways get what u want but sometimes u get what u need. Det Àr trist...

Postat
LĂ„ter ju för j-a coolt! 😛 En sĂ„n vill jag ha... menjag fĂ„r nog citera Jagger;

U cant allways get what u want but sometimes u get what u need. Det Àr trist...

I always only get what I deserve.

That sucks.

• 2 veckor senare...
Postat

Shit va coolt!

Nu Äker jag till byggtrÀ och köper plyfa och skruv! Denna mÄste ju bara byggas,jag har snickeri lokal sÄ bli inte avis nu boys.

My old man byggde fioler,sÄ detta mÄste vÀl jag fixa...

Harmonica mike

Postat

Jag har börjat bygga en i huvudet Àn sÄ lÀnge.

Blir det inte dyrt att köpa plyfa? Jag menar mÄste man inte köpa skivor som Àr 240x120, nÀr man bara behöver smÄbitar. Eller vet nÄgon nÄgot stÀlle som sÀljer lite mindre bitar.

Stomen blir det ju fler bitar av samma tjocklek, men det kÀnns lite onödigt att köpa en bit pÄ 240x120 bara till baffeln.

Hur har du funderat pÄ fÀstet av strÀngarna? Tittade pÄ .pdf ritningen.

En ram med hÄl i verkar ju enkelt ( hÄrt trÀ, vaddÄ typ ek eller, men det gÄr ju inte att skruva fast baffeln i. Kanske ett annat trÀslag men det skulle ju inte vara gran eller furu ). Men hur har ni funderat pÄ strÀng spÀnningen. Hur pass spÀnda mÄste dom vara rÀcker det med handkraft och att man kilar fast strÀngen i hÄlet eller skall man bygga nÄgon stÀmmskruv alla fioltyp.

Hur har era tankar gÄtt.

/ Doktorn

Postat

min direkta tanke Àr att det pÄ nÄgon second hand butik stÄr tvÄ fyrkantiga ek-skÄp som kan offras som byggmateriall sÄ man fÄr bÀttre tontrÀ Àn plywood.

Postat

FrÄga pÄ brÀdgÄrden om dom har typ spillbitar. De flesta brukar kunna sÄga till den storlek man vill ha och dÄ blir mindre bitar över.

Postat

hmm jag kanske ska bygga en jag med, sĂ„ bildar vi nĂ€sflöjt och cajoun-orkester.. 😉

Postat

Tjena.

Jag var pĂ„ ett skiv release i vintras(törs inte namnge artisten,han kanske blir förbannad 🙂 ) dĂ€r man trakterade instrumentet i frĂ„ga.Och jag kan bara sĂ€ga att det lĂ€t GRYMT. Det var en liten sĂ€ttning med cajon/akugura,bas Ă„ sĂ„ng - Det lĂ€t kanon! DĂ„ visste jag inte vad det var för nĂ„t trummisen lirade pĂ„,nu vet jag! Den sĂ„g ut som ett hemma byggde,men lĂ€t bra!

Har för mig att OBS Interiör sÀljer fÀrdig limmade skivor i olika strl.Fast dÄ blir det ju furu,men till de tjockare partierna kanske det funkar - i vart fall sÄ blir det mindre spill/kostnad...Björk till att fÀsta strÀngarna i,borde hÄlla.VajerlÄs till fastsÀttning.Typ moppe gasvajer..

Starta nu lite byggnationer boys,and girls of course..sÄ byter vi lite erfarenheter.

Mvh

Harmonica mike

Postat

Nej, principen Àr ju busenkel. Men enligt de jag pratat med som har lite bÀttre koll sÄ Àr det ganska svÄrt att bygga en som lÄter bra och framförallt starkt.

Fast det kan vĂ€l inte skada att börja med att bygga en sjĂ€lv, blir man riktigt hooked kan man ju fundera pĂ„ att köpa en som Ă€r byggd av ett proffs 🙂

testar quote

Postat

testar quote

Nu förstod jag inte riktigt?

Postat

Fast det kan vĂ€l inte skada att börja med att bygga en sjĂ€lv, blir man riktigt hooked kan man ju fundera pĂ„ att köpa en som Ă€r byggd av ett proffs 😉

testar quote

Nu förstod jag inte riktigt?

OT: Kanske Ă€r test av kopplingar mot nya communitysystemet...? Eller? Verkar ju vara en utvecklare (dev)??? Men hon ska lĂ„ta bli isf att testa i min trĂ„d... đŸ˜±đŸ˜„

/H.

Postat

HĂ„ller med dĂ€r om testet.. đŸ˜±

Nu ska ni fÄ höra! Nja den Àr inte klar Àn..Jag var pÄ vÄran Ätervinnings station alldeles nyss.GÄr och strosar..la la la - plötsligt uppenbarar sig en lÄda med mÄttet 500x300x 280 alldeles framför mig! En snyggt laminerad sak i nÄgot sorts ekfaner.Insidan verkar vara furu! Hela hÀrligheten gick loss pÄ 50 spÀnn!!!

Snacka om flyt! Vette tusan vad den har anvĂ€nts till..Kanske nĂ„gon cajun byggare som ledsnat? 😄 NĂ€rĂ„,men det blev en liten genvĂ€g.Hur den kommer att lĂ„ta,det fĂ„r vi se.Jag sparkar igĂ„ng till veckan!

Tills dess - HÄll ut!

Mvh

Micael

Postat
hmm jag kanske ska bygga en jag med, sĂ„ bildar vi nĂ€sflöjt och cajoun-orkester.. 😄

Det tycker jag, skall se om jag hittar nÄgon ritning pÄ en bra nÀsflöjt jag med.

đŸ˜± eller sĂ„ köper man en för en tia!

Postat (redigerat)
Shit va coolt!

Nu Äker jag till byggtrÀ och köper plyfa och skruv! Denna mÄste ju bara byggas,jag har snickeri lokal sÄ bli inte avis nu boys.

Harmonica mike

Kan du inte slĂ„ ihop nĂ„gra fler medans du Ă€ndĂ„ stĂ„r dĂ€r med limmet och skruvarna... 🙂

Ett par skruv mer eller mindre... 😄

PS. Jag PM:ar min adress... :rolleyes:🙂

DS. Skojade bara...

Redigerat av Lilleman
Postat
Shit va coolt!

Harmonica mike

Kan du inte slĂ„ ihop nĂ„gra fler medans du Ă€ndĂ„ stĂ„r dĂ€r med limmet och skruvarna... 😆

Ett par skruv mer eller mindre... 😛

PS. Jag PM:ar min adress... 😉🙂

DS. Skojade bara...

Det Àr lugnt lilleman.Gör som jag,sök upp en Ätervinning och leta lÄdor/gamla skÄp. Det mesta gÄr nog att anvÀnda bara virket Àr av den rÀtta sorten och mÄtten stÀmmer nÄgot sÄnÀr..det blir ju lite billigare he he..ocksÄ gÄr det lite fortare!

Till bygget:Min lÄda Àr rensad frÄn bakstycke och stÄr nu hÀr pÄ golvet och tronar!

Till ByggtrÀ imorgon för inköp av de plyfa bitar jag saknar.

Keep on building boys!

Mvh

Micael

Postat
Shit va coolt!

Harmonica mike

Kan du inte slĂ„ ihop nĂ„gra fler medans du Ă€ndĂ„ stĂ„r dĂ€r med limmet och skruvarna... 😆

PS. Jag PM:ar min adress... 😳😆

DS. Skojade bara...

Det Àr lugnt lilleman.Gör som jag,sök upp en Ätervinning och leta lÄdor/gamla skÄp. Det mesta gÄr nog att anvÀnda bara virket Àr av den rÀtta sorten och mÄtten stÀmmer nÄgot sÄnÀr..det blir ju lite billigare he he..ocksÄ gÄr det lite fortare!

Till bygget:Min lÄda Àr rensad frÄn bakstycke och stÄr nu hÀr pÄ golvet och tronar!

Keep on building boys!

Mvh

Micael

Fubbo, jag bygger hela min. Det blir dyrt sÄklart.

Postat
Shit va coolt!

Harmonica mike

Kan du inte slĂ„ ihop nĂ„gra fler medans du Ă€ndĂ„ stĂ„r dĂ€r med limmet och skruvarna... 😎

PS. Jag PM:ar min adress... 😎😉

DS. Skojade bara...

Keep on building boys!

Mvh

Micael

Fubbo, jag bygger hela min. Det blir dyrt sÄklart.

Jo det Àr vÀl lite fusk,men det blir grymt snygga sidor! Ser ut som nÄn sorts ljus ek,bara lite skamfilat - men det ska jag putsa upp och olja in med teak olja under slut finishen.

Kan knappt bÀrga mig till imorgon! Jag har lite funderingar kring akustiken,antar att storleken pÄ lÄdan har med bas Ätergivningen att göra.Undrar om det skulle gÄ att kompensera det med en tunnare front av annat material,om man har en mindre lÄda? Med slagen sÄ förflyttas ju luft - dÄ borde en tunnare front generera mer luft ur hÄlet sÄ att sÀga..Kanske nÄgot i stil med masonit,plexiglas etc..Ja ja,det fÄr man testa pÄ nÀsta.

Iden med att ta ett gammalt skÄp(som jag fick frÄn ett inlÀgg högre upp) eller dylikt som jag gjort har ju sina fördelar.TrÀet Àr ju helt uttorkat,och slÄr sig inte under torknings processen.Jag vet ju inte om det pÄverkar klangen,men trÀ förÀndras ju under den processen..sÄ jag kanske har en poÀng! Vi fÄr se vad det lider.

Keep on building!

Mvh

Micael

Postat (redigerat)
Shit va coolt!

Harmonica mike

Kan du inte slĂ„ ihop nĂ„gra fler medans du Ă€ndĂ„ stĂ„r dĂ€r med limmet och skruvarna... 😄

PS. Jag PM:ar min adress... 😎😎

DS. Skojade bara...

Keep on building boys!

Mvh

Micael

Nja, det blir nog en ifrĂ„n Tyskland, jag sĂ„g att Tyhomann sĂ„lde dom frĂ„n 595 + moms.. 😉 .

Jag har verkligen funderat lÀnge pÄ att handla en... Den kommer att passa in i höstens projekt...Thomann Cajon kanon

Edit: Henning börjar samla ihop till en forumets egen Martin Timell utmÀrkelse...

😄

Redigerat av Lilleman
Postat

HallĂ„, allihopa. Glöm inte att dokumentera med digitalbilder pĂ„ erat bygge och lĂ€gg upp hĂ€r... MĂ„ste ju ha nĂ„got att bygga efter om jag sjĂ€lv kommer igĂ„ng nĂ„n gĂ„ng... 🙁

Edit: Henning börjar samla ihop till en forumets egen Martin Timell utmÀrkelse...

🙂

😉

/H.

Postat
HallĂ„, allihopa. Glöm inte att dokumentera med digitalbilder pĂ„ erat bygge och lĂ€gg upp hĂ€r... MĂ„ste ju ha nĂ„got att bygga efter om jag sjĂ€lv kommer igĂ„ng nĂ„n gĂ„ng... 😼

😛

😄

/H.

Aj jag har faktiskt inte plÄtat en bild Àn men skall göra det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.