musik (oregistrerad) Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 (redigerat) Hej! Om valet stĂ„r mellan en cello, ett par tablas och en spansk gitarr. Vad hade ni valt? En cellist kan jag alltid hyra in, men Ă„ andra sidan har jag alltid viljat lĂ€ra mig spela Cello sjĂ€lv. Har sett ett par frĂ€scha skolcelloalternativ pĂ„ NĂ€tet frĂ„n Tyskland till fantastiska grossistpriser just nu. Tablas Ă€r ett annat cool instrument jag alltid viljat ha och spela. Har spanat pĂ„ embossedvarianter i mĂ€ssing. De finns i USA bl.a. till mkt bra pris. Spansk gitarr Ă€r ju ett mĂ„ste. Ăkta spansk. Hard case:t har jag ju redan. Ă andra har tvĂ„ andra i bandet sĂ„dana (Yamaha och EstĂ©ve), men jag har ju ingen sjĂ€lv att trĂ€na pĂ„ hemma. Det fĂ„r bli den stĂ„lstrĂ€ngade hela tiden. Vad ska jag köpa? För ca. 3000 SEK fĂ„r jag endera prylen! đ :musik Redigerat 19 oktober 2006 av musik
hegobald Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Tablas!!! eftersom allt med mer Ă€n 4 strĂ€ngar gör mig konfunderad đ
Antevante Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 DĂ„ sĂ€ger jag Spansk gitarr...LĂ€tt! Det lĂ„ter gött och man fĂ„r mycket tjejer....(tror jag)! đ
osiris Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Cello! Helt klart... fĂ„r dĂ„ kan jag ringa nĂ€r jag behöver cello pĂ„ nĂ„n lĂ„t đ
Antevante Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Haha, fett me hjĂ€lp du fĂ„tt Ă€n sĂ„ lĂ€nge! đ
tbruce Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Cello eller tablas, sĂ„klart! Eller... spansk gitarr! Nej tablas! đ Tablas! PĂ„ riktigt alltsĂ„.
DÄligtGehör Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 (redigerat) Spansk för 3000:- jag Àr schkeptisk. Cello för 3000:- Ànnu mer skeptisk. Tablas för 3000:- har ingen aning. Redigerat 18 oktober 2006 av DÄligtGehör
DrHans Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Spansk för 3000:- jag Àr schkeptisk.Cello för 3000:- Ànnu mer skeptisk. Tablas för 3000:- har ingen aning. HÄller med, du bör testa gitarren och cellon. LÄter lite vÀl billigt.
Florian le Sage Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 detta Àr i princip omöjligt att svara pÄ för utomstÄende dÄ man inte vet om du har talang eller fallenhet för musik överhuvudtaget...rytminstrument eller str-instr.??? vilken frÄga-mÄste du ju lista ut sjÀlv!
MrPhil (oregistrerad) Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Cellon. Ăven om du aldrig lĂ€r dig spela sĂ„ blir den en cool pjĂ€s i vardagsrummet.
Desecrated Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 jag mÄste hÄlla med om att cellon förmodligen inte Àr av bÀsta kvalitet, men jag skulle nog köpa den om jag hade dina val om inte annat sÄ finns ju alltid tradera, du kan sÀlja den för 4000 utan att nÄgon skulle reagera.
Umemagnus Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Spansk för 3000:- jag Ă€r schkeptisk.Cello för 3000:- Ă€nnu mer skeptisk. Tablas för 3000:- har ingen aning. Ja, budgeten Ă€r vĂ€l i underkant för bĂ„de gitarren och cellon... Om detta Ă€r pristaket sĂ„ Ă€r nog isf Tablas:en det mest prisvĂ€ra alternativet... alltsĂ„, mest instrument för pengarna. En cello för tre tusen lĂ„ter vÀÀÀldigt billigt, (3000, det Ă€r vad tvĂ„ set med strĂ€ngar till min nyckelharpa kostar), följer det med strĂ„ke till cellon? I sĂ„ fall kommer den nog vara mer andvĂ€ndbar som blompinne đ ...nĂ„... int Ă€ ja bitter int, men ett dĂ„ligt instrument kan man inte bli bra pĂ„... UngefĂ€r som att jĂ€mnföra en strandradio och en sjysst stereoanlĂ€ggning... bĂ„da spelar samma musik, fast det senare Ă€r en aningens mer njutbart (vet nu iof inte om detta var dagens sĂ€msta liknelse..menmen..) Köp tablas, Ă„k ner till indien och studera dĂ€r ett tag, sen blir dom anvĂ€ndbara đ Eller har du lirat tablas förrut?
musik (oregistrerad) Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 (redigerat) Hej! Tack för svaren pĂ„ den knepiga frĂ„gan. Cellos har jag sett hos en del mindre Ebay-shops, alltsĂ„ mindre fysiska musikaffĂ€rerer, lite varstans. En del i Tyskland, nĂ„n i Skottland och en och annan i USA. Jag var Ă€ven pĂ„ 4Sound Gbg och de hade en skolcello dĂ€r ocksĂ„. Det handlar alltsĂ„ om en cello i godkĂ€nd kvalitet, som man kan lĂ€ra sig pĂ„, inga mĂ€rkvĂ€rdigheter. Saken var bara att de skulle ha 8500 kr dĂ€r. Likadant Ă€ven pĂ„ Gefab Musik, som jag ocksĂ„ passerade. Jag antar att de helsolida cellos (granfront, lönn f.ö.) som jag talar om och som ofta sĂ€gs vara byggda enligt "tysk modell" (vad nu det innebĂ€r), Ă€r tillverkade i Asien. Hursomhelst, 3000 kr kan den kanske vara vĂ€rd. Tablas kostar pĂ„ Buller&BĂ„ng 6000 kr, inkl. vĂ€ska, att bestĂ€lla. Jag har kollat in begagnade sĂ„dana frĂ„n privatpersoner pĂ„ Tradera och Ebay m.fl. DĂ€r kan de gĂ„ för runt 1300 kr. Men oftast ingĂ„r bara en mjuk pĂ„se dĂ„. Eftersom vĂ€skan löst betingar 1500 kr enl. riktpris, sĂ„ kollade jag upp alternativ. Det finns nĂ„gra ebay-shops och ett och annat Internet-företag/musikaffĂ€r, som sĂ€ljer Indientillverkade tablas i paket med vĂ€ska för ca. 3000 kr, i USA, Indien m.fl. Har testat motsvarande tablas hos Buller&BĂ„ng och för lĂ€nge sedan Ă€ven hos MUG. Den spanska gitarren pĂ„ bilden Ă€r en Raimundo 104B. En mycket bra och prisvĂ€rd gitarr i Ceder och Bubinga, som jag testat. Ett alternativ Ă€r annars Alhambra 3C och ett ytterligare Admira Malaga. DĂ€r har jag verkligen sonderat terrĂ€ngen och funnit att dessa tre verkligen sticker ut jĂ€mfört med andra mĂ€rken och modeller pĂ„ den nivĂ„n. Hard case har jag som sagt, och de tre nĂ€mnda klarar 3000-kronorsgrĂ€nsen exakt. đ :musik Redigerat 19 oktober 2006 av musik
berch Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 (redigerat) Ăger ett par tablas jag köpte i Indien (Goa) pĂ„ en musikaffĂ€r dĂ€r + "Learn to paly tablas". Indierna börjar ju nĂ€r dom Ă€r 3-5 Ă„r sĂ„ svĂ„rt som sj-on att lĂ€ra sig fullt ut. De tablas jag köpte fick godkĂ€nnt av en indier som spelat sedan han var barn sĂ„ förhooningsvis Ă€r de ok. Mina öron tyckte sĂ„ i alla fall. Edit: Tablas förstĂ„s, hĂ„ller med Umemagnus. (Fast kanske lĂ€ttare lĂ€ra sig spela gitarr och lite mer anvĂ€ndbart. Redigerat 19 oktober 2006 av berch
musik (oregistrerad) Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Ăger ett par tablas jag köpte i Indien (Goa) pĂ„ en musikaffĂ€r dĂ€r + "Learn to paly tablas". Indierna börjar ju nĂ€r dom Ă€r 3-5 Ă„r sĂ„ svĂ„rt som sj-on att lĂ€ra sig fullt ut.De tablas jag köpte fick godkĂ€nnt av en indier som spelat sedan han var barn sĂ„ förhooningsvis Ă€r de ok. Mina öron tyckte sĂ„ i alla fall. Hej! Ja, en indisk NĂ€tbutik, som verkar vara "rĂ€tt stor", de sĂ€ljer tablas för olika nivĂ„er. Det Ă€r "professional tablas" jag spanat in. De finns i olika utföranden, nickel, koppar, mĂ€ssing. De senare med mönster pĂ„ var dessutom snygga... SĂ€ljs i $ och med rĂ„dande vĂ€xelkurs plus frakt dĂ€rifrĂ„n (rĂ€tt lĂ„ng leveranstid), sĂ„ hamnar det pĂ„ runt 3000 kr. Jag Ă€r mycket vĂ€l medveten om att det kan vara svĂ„rt att lĂ€ra sig, men eftersom jag Ă€r en hejare pĂ„ congas och bongos sĂ„ kanske man inte Ă€r helt vĂ€ck dĂ€r. đ :musik
Umemagnus Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Jag Àr mycket vÀl medveten om att det kan vara svÄrt att lÀra sig, men eftersom jag Àr en hejare pÄ congas och bongos sÄ kanske man inte Àr helt vÀck dÀr. hmm, lirar inte tablas sjÀlv, men det Àr helt annat spelsÀtt med tablas, dÄ man sÀllan "daskar till" skinnen, utan anvÀnder hÀnderna och fingerspetsarna pÄ ett helt annat sÀtt.. Har dock för lite kunskap i Àmnet, för att förklara nÀrmare, men det kan nog berch göra...
musik (oregistrerad) Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 En cello för tre tusen lĂ„ter vÀÀÀldigt billigt, (3000, det Ă€r vad tvĂ„ set med strĂ€ngar till min nyckelharpa kostar), följer det med strĂ„ke till cellon? I sĂ„ fall kommer den nog vara mer andvĂ€ndbar som blompinne đ ...nĂ„... int Ă€ ja bitter int, men ett dĂ„ligt instrument kan man inte bli bra pĂ„... UngefĂ€r som att jĂ€mnföra en strandradio och en sjysst stereoanlĂ€ggning... bĂ„da spelar samma musik, fast det senare Ă€r en aningens mer njutbart (vet nu iof inte om detta var dagens sĂ€msta liknelse..menmen..) Hej! Jag hĂ„ller definitivt med! Jag har sett Cellopaket hos en etablerad fysisk musikaffĂ€r i Edinburgh, Skottland för normalpriset ÂŁ229 = 3000 kr. DĂ„ tillkommer frakt. I paketet ingĂ„r cello, strĂ„ke, vĂ€ska, strĂ€ngset, stĂ€mapparat, instruktionsbok, cd-kurs och rengöringsmedel. I Tyskland finns en motsvarande med hög flammighet i lönntrĂ€et för normalpriset âŹ298 = 2750 kr. Frakten ligger pĂ„ 600-700 kr. I USA har jag sett igĂ„r en affĂ€r som har rea pĂ„ helsolida vackra cellos för $111 = 800 kr. Det ingĂ„r nĂ„t slags halvhĂ„rt case, strĂ„ke o.s.v. Frakten Ă€r dock nĂ€rmare 1500 kr och de sĂ€ljer helst inom USA bara. Och dĂ„ har jag inte ens nĂ€mnt nĂ€r europĂ©erna ovan har rea/lagerrensning. Jag vet... đđđ :musik
musik (oregistrerad) Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Fast kanske lĂ€ttare lĂ€ra sig spela gitarr och lite mer anvĂ€ndbart. Hej! Har spelat gitarr i ett kvars sekel, men dĂ„ mest pĂ„ egna elgitarrer och en halvakustisk. Köpte en egen stĂ„lstrĂ€ngad akustisk för ett halvĂ„r sedan och nĂ€sta blir en spansk. En egen spansk Ă€ntligen. đ :musik
Desecrated Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 ÀÀÀÀ gör som jag gör. singla slant om vilken du skall köpa först, sen köper du dom andra tvÄ nÀr du har rÄd igen.
PD77 (oregistrerad) Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Cello!! Om du har talang för gitarr kommer du troligtvis lÀra dig spela cello. Lycka till..
tbruce Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Hur fasen kan ett par tablas kosta 6 000? đ Det handlar vĂ€l om enklaste stortens trumma, eller? đź
musik (oregistrerad) Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Hur fasen kan ett par tablas kosta 6 000? Det handlar vĂ€l om enklaste stortens trumma, eller? đł Sanningen och sĂ€ga sĂ„ kanske de kostar Ă€nnu mer nu... Det var ett tag sedan jag var pĂ„ Buller&BĂ„ng ocksĂ„, Ă€ven om det var senare Ă€n jag var hos MUG. Nej, minst 6000 kr skulle jag nog sĂ€ga faktiskt. De Ă€r inte helt enkla att sköta, de verkar efter vad jag hört av en indier vara mer kĂ€nsliga för uttorkning osv. Ă€n andra trummor. Att byta skinnen lĂ€r vara dyrt ocksĂ„. SĂ„ egentligen kostar de som ett nybörjartrumset av god kvalitet. đ„° :musik
djonas Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Hur fasen kan ett par tablas kosta 6 000? đ Det handlar vĂ€l om enklaste stortens trumma, eller? đ đ
musik (oregistrerad) Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 (redigerat) Hej! La mig an pĂ„ min Ă€lskling cellon och testade den. Hur lĂ€nge har du spelat? blev kommentaren. Aldrig! Skojar du? Det Ă€r ju ett speciellt darr dĂ€r pĂ„ fingret nĂ€r man spelar och trycker ned. Jag kör ju nĂ€stan alltid med sĂ„nt vibrato nĂ€r jag spelar gitarr. Hittat rĂ€tt kanske. đ :musik Redigerat 21 oktober 2006 av musik
solus Postat 2 december 2006 Postat 2 december 2006 Jag Àr rÀtt nyfiken pÄ exakt hur skrÀpigt en cello för 3kpix lÄter. Jag har lÀnge velat skaffa en cello och lÀra mig spela, men har aldrig haft ekonomi att lÀgga ut 8-10k pÄ en pryl som man inte vet om man kommer tröttna pÄ.
Umemagnus Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 Jag Ă€r rĂ€tt nyfiken pĂ„ exakt hur skrĂ€pigt en cello för 3kpix lĂ„ter. Jag har lĂ€nge velat skaffa en cello och lĂ€ra mig spela, men har aldrig haft ekonomi att lĂ€gga ut 8-10k pĂ„ en pryl som man inte vet om man kommer tröttna pĂ„. ja... det Ă€r vĂ€l som att köpa ett elgitarrpaket för 1 "kpix" eller en synt frĂ„n ÂŽBR leksaker đ± mao, det kommer att lĂ„ta hyfsat sunkigt... men man lĂ€r sig ju iaf att hĂ„lla i instrumentet...
musik (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Jag Ă€r rĂ€tt nyfiken pĂ„ exakt hur skrĂ€pigt en cello för 3kpix lĂ„ter. Jag har lĂ€nge velat skaffa en cello och lĂ€ra mig spela, men har aldrig haft ekonomi att lĂ€gga ut 8-10k pĂ„ en pryl som man inte vet om man kommer tröttna pĂ„. Man KAN göra fynd pĂ„ sĂ„dĂ€r udda instrument, som t.ex. en cello Ă€r. Priset jag angav frĂ„n Tyskland var pĂ„ en modell som kostar mer normalt, det var ju ett grossistpris. De anvĂ€nds vid musikskolorna i Tyskland. Ljudkvaliteten Ă€r nog fullt jĂ€mförbar med den man fĂ„r frĂ„n en spansk gitarr som t.ex. en Yamaha C40, inom gebitet spansk gitarr. đ :musik
Akbar (oregistrerad) Postat 15 juni 2009 Postat 15 juni 2009 NĂ€r vi reste till indien inhandlade jag en tabla (daya) för 170 kr och den funkar bra den đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.