Jump to content
Annons

Cello, tablas eller spansk gitarr

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Om valet stÄr mellan en cello, ett par tablas och en spansk gitarr. Vad hade ni valt?

En cellist kan jag alltid hyra in, men Ä andra sidan har jag alltid viljat lÀra mig spela Cello sjÀlv. Har sett ett par frÀscha skolcelloalternativ pÄ NÀtet frÄn Tyskland till fantastiska grossistpriser just nu.

1.jpg

Tablas Àr ett annat cool instrument jag alltid viljat ha och spela. Har spanat pÄ embossedvarianter i mÀssing. De finns i USA bl.a. till mkt bra pris.

MD_TBSG.gif

Spansk gitarr Ă€r ju ett mĂ„ste. Äkta spansk. Hard case:t har jag ju redan. Å andra har tvĂ„ andra i bandet sĂ„dana (Yamaha och EstĂ©ve), men jag har ju ingen sjĂ€lv att trĂ€na pĂ„ hemma. Det fĂ„r bli den stĂ„lstrĂ€ngade hela tiden.

raimundo104Bsm.jpg

Vad ska jag köpa? För ca. 3000 SEK fÄr jag endera prylen!

😏

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Tablas!!! eftersom allt med mer Ă€n 4 strĂ€ngar gör mig konfunderad 😏

Postat

Cello! Helt klart... fĂ„r dĂ„ kan jag ringa nĂ€r jag behöver cello pĂ„ nĂ„n lĂ„t 😏

Postat

Cello eller tablas, sĂ„klart! Eller... spansk gitarr! Nej tablas! 😏

Tablas! PÄ riktigt alltsÄ.

Postat

detta Àr i princip omöjligt att svara pÄ för utomstÄende dÄ man inte vet om du har talang eller fallenhet för musik överhuvudtaget...rytminstrument eller str-instr.???

vilken frÄga-mÄste du ju lista ut sjÀlv!

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Cellon.

Även om du aldrig lĂ€r dig spela sĂ„ blir den en cool pjĂ€s i vardagsrummet.

Postat

jag mÄste hÄlla med om att cellon förmodligen inte Àr av bÀsta kvalitet, men jag skulle nog köpa den om jag hade dina val om inte annat sÄ finns ju alltid tradera, du kan sÀlja den för 4000 utan att nÄgon skulle reagera.

Postat
Spansk för 3000:- jag Àr schkeptisk.

Cello för 3000:- Ànnu mer skeptisk.

Tablas för 3000:- har ingen aning.

Ja, budgeten Ă€r vĂ€l i underkant för bĂ„de gitarren och cellon... Om detta Ă€r pristaket sĂ„ Ă€r nog isf Tablas:en det mest prisvĂ€ra alternativet... alltsĂ„, mest instrument för pengarna. En cello för tre tusen lĂ„ter vÀÀÀldigt billigt, (3000, det Ă€r vad tvĂ„ set med strĂ€ngar till min nyckelharpa kostar), följer det med strĂ„ke till cellon? I sĂ„ fall kommer den nog vara mer andvĂ€ndbar som blompinne 😠 ...nĂ„... int Ă€ ja bitter int, men ett dĂ„ligt instrument kan man inte bli bra pĂ„... UngefĂ€r som att jĂ€mnföra en strandradio och en sjysst stereoanlĂ€ggning... bĂ„da spelar samma musik, fast det senare Ă€r en aningens mer njutbart (vet nu iof inte om detta var dagens sĂ€msta liknelse..menmen..)

Köp tablas, Ă„k ner till indien och studera dĂ€r ett tag, sen blir dom anvĂ€ndbara 😄 Eller har du lirat tablas förrut?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tack för svaren pÄ den knepiga frÄgan. Cellos har jag sett hos en del mindre Ebay-shops, alltsÄ mindre fysiska musikaffÀrerer, lite varstans. En del i Tyskland, nÄn i Skottland och en och annan i USA. Jag var Àven pÄ 4Sound Gbg och de hade en skolcello dÀr ocksÄ. Det handlar alltsÄ om en cello i godkÀnd kvalitet, som man kan lÀra sig pÄ, inga mÀrkvÀrdigheter. Saken var bara att de skulle ha 8500 kr dÀr. Likadant Àven pÄ Gefab Musik, som jag ocksÄ passerade. Jag antar att de helsolida cellos (granfront, lönn f.ö.) som jag talar om och som ofta sÀgs vara byggda enligt "tysk modell" (vad nu det innebÀr), Àr tillverkade i Asien. Hursomhelst, 3000 kr kan den kanske vara vÀrd.

Tablas kostar pÄ Buller&BÄng 6000 kr, inkl. vÀska, att bestÀlla. Jag har kollat in begagnade sÄdana frÄn privatpersoner pÄ Tradera och Ebay m.fl. DÀr kan de gÄ för runt 1300 kr. Men oftast ingÄr bara en mjuk pÄse dÄ. Eftersom vÀskan löst betingar 1500 kr enl. riktpris, sÄ kollade jag upp alternativ. Det finns nÄgra ebay-shops och ett och annat Internet-företag/musikaffÀr, som sÀljer Indientillverkade tablas i paket med vÀska för ca. 3000 kr, i USA, Indien m.fl. Har testat motsvarande tablas hos Buller&BÄng och för lÀnge sedan Àven hos MUG.

Den spanska gitarren pÄ bilden Àr en Raimundo 104B. En mycket bra och prisvÀrd gitarr i Ceder och Bubinga, som jag testat. Ett alternativ Àr annars Alhambra 3C och ett ytterligare Admira Malaga. DÀr har jag verkligen sonderat terrÀngen och funnit att dessa tre verkligen sticker ut jÀmfört med andra mÀrken och modeller pÄ den nivÄn. Hard case har jag som sagt, och de tre nÀmnda klarar 3000-kronorsgrÀnsen exakt.

😠

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

Äger ett par tablas jag köpte i Indien (Goa) pĂ„ en musikaffĂ€r dĂ€r + "Learn to paly tablas". Indierna börjar ju nĂ€r dom Ă€r 3-5 Ă„r sĂ„ svĂ„rt som sj-on att lĂ€ra sig fullt ut.

De tablas jag köpte fick godkÀnnt av en indier som spelat sedan han var barn sÄ förhooningsvis Àr de ok. Mina öron tyckte sÄ i alla fall.

Edit: Tablas förstÄs, hÄller med Umemagnus. (Fast kanske lÀttare lÀra sig spela gitarr och lite mer anvÀndbart.

Redigerat av berch
musik (oregistrerad)
Postat
Äger ett par tablas jag köpte i Indien (Goa) pĂ„ en musikaffĂ€r dĂ€r + "Learn to paly tablas". Indierna börjar ju nĂ€r dom Ă€r 3-5 Ă„r sĂ„ svĂ„rt som sj-on att lĂ€ra sig fullt ut.

De tablas jag köpte fick godkÀnnt av en indier som spelat sedan han var barn sÄ förhooningsvis Àr de ok. Mina öron tyckte sÄ i alla fall.

Hej!

Ja, en indisk NÀtbutik, som verkar vara "rÀtt stor", de sÀljer tablas för olika nivÄer. Det Àr "professional tablas" jag spanat in. De finns i olika utföranden, nickel, koppar, mÀssing. De senare med mönster pÄ var dessutom snygga...

SÀljs i $ och med rÄdande vÀxelkurs plus frakt dÀrifrÄn (rÀtt lÄng leveranstid), sÄ hamnar det pÄ runt 3000 kr.

Jag Àr mycket vÀl medveten om att det kan vara svÄrt att lÀra sig, men eftersom jag Àr en hejare pÄ congas och bongos sÄ kanske man inte Àr helt vÀck dÀr.

😠

Postat
Jag Àr mycket vÀl medveten om att det kan vara svÄrt att lÀra sig, men eftersom jag Àr en hejare pÄ congas och bongos sÄ kanske man inte Àr helt vÀck dÀr.

hmm, lirar inte tablas sjÀlv, men det Àr helt annat spelsÀtt med tablas, dÄ man sÀllan "daskar till" skinnen, utan anvÀnder hÀnderna och fingerspetsarna pÄ ett helt annat sÀtt.. Har dock för lite kunskap i Àmnet, för att förklara nÀrmare, men det kan nog berch göra...

musik (oregistrerad)
Postat
En cello för tre tusen lĂ„ter vÀÀÀldigt billigt, (3000, det Ă€r vad tvĂ„ set med strĂ€ngar till min nyckelharpa kostar), följer det med strĂ„ke till cellon? I sĂ„ fall kommer den nog vara mer andvĂ€ndbar som blompinne 😠 ...nĂ„... int Ă€ ja bitter int, men ett dĂ„ligt instrument kan man inte bli bra pĂ„... UngefĂ€r som att jĂ€mnföra en strandradio och en sjysst stereoanlĂ€ggning... bĂ„da spelar samma musik, fast det senare Ă€r en aningens mer njutbart (vet nu iof inte om detta var dagens sĂ€msta liknelse..menmen..)

Hej!

Jag hĂ„ller definitivt med! Jag har sett Cellopaket hos en etablerad fysisk musikaffĂ€r i Edinburgh, Skottland för normalpriset ÂŁ229 = 3000 kr. DĂ„ tillkommer frakt. I paketet ingĂ„r cello, strĂ„ke, vĂ€ska, strĂ€ngset, stĂ€mapparat, instruktionsbok, cd-kurs och rengöringsmedel. I Tyskland finns en motsvarande med hög flammighet i lönntrĂ€et för normalpriset €298 = 2750 kr. Frakten ligger pĂ„ 600-700 kr. I USA har jag sett igĂ„r en affĂ€r som har rea pĂ„ helsolida vackra cellos för $111 = 800 kr. Det ingĂ„r nĂ„t slags halvhĂ„rt case, strĂ„ke o.s.v. Frakten Ă€r dock nĂ€rmare 1500 kr och de sĂ€ljer helst inom USA bara.

Och dÄ har jag inte ens nÀmnt nÀr européerna ovan har rea/lagerrensning.

Jag vet...

😄😄😄

musik (oregistrerad)
Postat
Fast kanske lÀttare lÀra sig spela gitarr och lite mer anvÀndbart.

Hej!

Har spelat gitarr i ett kvars sekel, men dÄ mest pÄ egna elgitarrer och en halvakustisk. Köpte en egen stÄlstrÀngad akustisk för ett halvÄr sedan och nÀsta blir en spansk. En egen spansk Àntligen.

😠

PD77 (oregistrerad)
Postat

Cello!!

Om du har talang för gitarr kommer du troligtvis lÀra dig spela cello.

Lycka till..

Postat

Hur fasen kan ett par tablas kosta 6 000? 😏 Det handlar vĂ€l om enklaste stortens trumma, eller? 😼

musik (oregistrerad)
Postat
Hur fasen kan ett par tablas kosta 6 000? :rolleyes: Det handlar vĂ€l om enklaste stortens trumma, eller? 😳

Sanningen och sÀga sÄ kanske de kostar Ànnu mer nu... Det var ett tag sedan jag var pÄ Buller&BÄng ocksÄ, Àven om det var senare Àn jag var hos MUG. Nej, minst 6000 kr skulle jag nog sÀga faktiskt. De Àr inte helt enkla att sköta, de verkar efter vad jag hört av en indier vara mer kÀnsliga för uttorkning osv. Àn andra trummor. Att byta skinnen lÀr vara dyrt ocksÄ.

SÄ egentligen kostar de som ett nybörjartrumset av god kvalitet.

đŸ„°

Postat
Hur fasen kan ett par tablas kosta 6 000? 🙂 Det handlar vĂ€l om enklaste stortens trumma, eller? 😛

😆

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

La mig an pÄ min Àlskling cellon och testade den.

Hur lÀnge har du spelat? blev kommentaren.

Aldrig!

Skojar du?

Det Àr ju ett speciellt darr dÀr pÄ fingret nÀr man spelar och trycker ned. Jag kör ju nÀstan alltid med sÄnt vibrato nÀr jag spelar gitarr. Hittat rÀtt kanske.

🙁

Redigerat av musik
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

Jag Àr rÀtt nyfiken pÄ exakt hur skrÀpigt en cello för 3kpix lÄter. Jag har lÀnge velat skaffa en cello och lÀra mig spela, men har aldrig haft ekonomi att lÀgga ut 8-10k pÄ en pryl som man inte vet om man kommer tröttna pÄ.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
Jag Àr rÀtt nyfiken pÄ exakt hur skrÀpigt en cello för 3kpix lÄter. Jag har lÀnge velat skaffa en cello och lÀra mig spela, men har aldrig haft ekonomi att lÀgga ut 8-10k pÄ en pryl som man inte vet om man kommer tröttna pÄ.

ja... det Ă€r vĂ€l som att köpa ett elgitarrpaket för 1 "kpix" eller en synt frĂ„n ÂŽBR leksaker đŸ˜± mao, det kommer att lĂ„ta hyfsat sunkigt... men man lĂ€r sig ju iaf att hĂ„lla i instrumentet...

musik (oregistrerad)
Postat

Man KAN göra fynd pÄ sÄdÀr udda instrument, som t.ex. en cello Àr. Priset jag angav frÄn Tyskland var pÄ en modell som kostar mer normalt, det var ju ett grossistpris. De anvÀnds vid musikskolorna i Tyskland. Ljudkvaliteten Àr nog fullt jÀmförbar med den man fÄr frÄn en spansk gitarr som t.ex. en Yamaha C40, inom gebitet spansk gitarr.

😕

• 2 Ă„r senare...
Akbar (oregistrerad)
Postat

NĂ€r vi reste till indien inhandlade jag en tabla (daya) för 170 kr och den funkar bra den 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.