Jump to content
Annons

Dynamisk mikrofon i studion


Itzhak

Recommended Posts

hej.

skulle vara kul att höra era åsikter och erfarenheter när det gäller att spela in sång med dynamiska mikrofoner i studiosammanhang. vilka är favoritmickarna?

varför? jo, jag spelar ju in akustisk musik och lägger gärna både sång och akustisk gitarr samtidigt, eftersom det -enligt mig- ger överlägsen känsla av närvaro. det är lättare att få en bättre kanalseparation med den dynamiska mickens ofta snäva upptagningsområde.

finns det åsikter och erfarenheter här på forumet, eller är ni alla torskar på stormembransmikrofoner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till hårdare sång och ibland även till vanlig (om man rattar lite med en eq) så kan en SM57 vara helt rätt. Vill man ha en dynamisk mik med större frekvensomfång så är ju annars Shure SM7 en klassiker, upptagning som en stormembranig kondensatormikrofon. Med den slipper man ju dessutom rumsljudet om det är kasst.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

jag är helt kär i dynamiska mickar.. pröva en vanlig shure sm57.. jag tycker dom låter bra som fan.. dom sticker upp lite uupp mot 8-12kHz men det tycker jag är bra vid sångpålägg..

tycker det är synd att alla kör med kondingarpå sång.. varför inte pröva ngt annat o köra dynamisk på sång.. 😄

eller en baskaggemick.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många väl vet vid det här laget, så är SM58 ett hatobjekt från min sida... 😄

Om du behöver en dynamisk av någon orsak, så ta hellre en Beta58, som är MYCKET trevligare. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för era svar.

phobos, sm7 verkar spännande, men vad kostar den?

idf, både du och phobos nämner sm57, men den är väl i första hand framtagen för instrumentmickning, till skillnad från sm58?

claes, vad är det du inte gillar med sm58? vad jag förstår så är väl beta-versionerna superkardioid, men sen är det svårare att få någon tydlig information.

och varför har du inte dessa upplagda som test på din site???

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för era svar.

phobos, sm7 verkar spännande, men vad kostar den?

idf, både du och phobos nämner sm57, men den är väl i första hand framtagen för instrumentmickning, till skillnad från sm58?

claes, vad är det du inte gillar med sm58? vad jag förstår så är väl beta-versionerna superkardioid, men sen är det svårare att få någon tydlig information.

och varför har du inte dessa upplagda som test på din site???

SM7 tror jag ligger på runt 4500 kr om jag minns rätt, såhär ser den ut:

shuresm7.jpg

Jag har visserligen inte testat SM57 och SM58 samtidigt under likvärdiga förutsättningar men jag föredrar nog ändå SM57. Funkar bättre till hårdare sång dessutom i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste kolla in Heils mickar.... PR20, PR30, PR40 är tre helt fantastiska dynamiska mickar... Har provat dom till det mesta... Sång, bas/git stärkare, trummor, sax, trombon mm med mycket bra resultat för de pengarna... för de är billiga... Vi fick sex st av mr. Heil när var och besökte vår skola..

Det är en helt ny teknologi bakom mickarna, läs allt här. http://www.heilsound.com/pro/products.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Sure SM7 är fantastisk på sång (och mycket annat oxå för den delen). Vår SM7:a används till sång hela tiden (även om användandet har gått ner lite nu när vi skaffade en Soundelux U195).

SM57 tycker jag även den är kanonbra, men det väl främst när det ska vara lite "skitigare".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste kolla in Heils mickar.... PR20, PR30, PR40 är tre helt fantastiska dynamiska mickar... Har provat dom till det mesta... Sång, bas/git stärkare, trummor, sax, trombon mm med mycket bra resultat för de pengarna... för de är billiga... Vi fick sex st av mr. Heil när var och besökte vår skola..

Det är en helt ny teknologi bakom mickarna, läs allt här. http://www.heilsound.com/pro/products.htm

det ser intressant ut med en superkardioid där man samtidigt bekämpar proximity-effekten. undrar om dessa är enkla att få tag på i scheweeden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sure SM7 är fantastisk på sång (och mycket annat oxå för den delen). Vår SM7:a används till sång hela tiden (även om användandet har gått ner lite nu när vi skaffade en Soundelux U195).

SM57 tycker jag även den är kanonbra, men det väl främst när det ska vara lite "skitigare".

Schysst avatar, Agent Dale Cooper och Diane?

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 kan göra underverk på sång. Funkar absolut inte i alla sammanhang men ibland räddar den upp en produktion. Var inte rädd för att prova.

Sedan gör (gjorde?) audiotechnica något som påminner om Sm58 (minns inte namnet nu, men dom finns i alla möjliga färger och ser ut som värsta leksaksmikrofonen) men mina erfarenheter av den är att den låter snällare över hela frekvensspektrat. Fin diskant och tydliga låga frekvenser. Har kört rocksång med den ett par gånger och efter att sångarna fördömt mikrofonen (genom att bara tittat på den) har samtliga fått en helt annan uppfattning när dom lyssnat hur det låter i mix. Låt dig som sagt inte luras av hur den ser ut (on/off-knapp, kan vara helvit/röd eller svart) för dom låter bra. Blev standard ett tag att ha på pukorna i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

claes, vad är det du inte gillar med sm58? vad jag förstår så är väl beta-versionerna superkardioid, men sen är det svårare att få någon tydlig information.

och varför har du inte dessa upplagda som test på din site???

SM58 har en krokigare frekvenskurva - och så går Betan dessutom längre upp i omfånget.

site_img_us_rc_sm58_large.gif

Beta58:

site_img_us_rc_beta58a_large.gif

Beta58 finns med bland testinspelningarna - men inga SM. Om någon i Malmötrakten har sådana att låna ut, så tar jag gärna med dem framöver. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta58 finns med bland testinspelningarna - men inga SM. Om någon i Malmötrakten har sådana att låna ut, så tar jag gärna med dem framöver. 😄

Vore intressant att jämföra SM7:an med kondensatormikrofoner i samma prisklass under rättvisa former.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

claes, vad är det du inte gillar med sm58? vad jag förstår så är väl beta-versionerna superkardioid, men sen är det svårare att få någon tydlig information.

och varför har du inte dessa upplagda som test på din site???

Beta58 finns med bland testinspelningarna - men inga SM. Om någon i Malmötrakten har sådana att låna ut, så tar jag gärna med dem framöver. 🙂

ja, det var klumpigt av mig att missa den.

måste säga att jag är lite överraskad av diskantåtergivningen i de högre registren. riktigt snyggt. ta nu raskt och lägg upp en test av sm58, så jag får höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM 57 är som sagt bra till mycket, vissa vokalpålägg/lead samt virvel (krävs lite eq)

och framförallt gitarrstärk/kabinett, jag skulle dock aldrig förlita mig på enbart SM 57 eftersom den också har sina brister bl.a inte så djup i basen så jag kombinerar den alltid med en kondensator eller 2 (ambience) som passar för stunden.

Vill du ha ett hett litet tips, prova Audio Technica ATM 25 som är en väldigt bra och allround baskaggemikrofon även mkt välpassande för voice-overs eller t.o.m sång, vidare har du den retroklingande och mkt billiga Golden Age D 1 med presenshöjning och knappt någon botten men den passar väldigt bra för vissa saker, får du lista ut själv...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

SM 57 är som sagt bra till mycket, vissa vokalpålägg/lead samt virvel (krävs lite eq)

och framförallt gitarrstärk/kabinett, jag skulle dock aldrig förlita mig på enbart SM 57 eftersom den också har sina brister bl.a inte så djup i basen så jag kombinerar den alltid med en kondensator eller 2 (ambience) som passar för stunden.

Vill du ha ett hett litet tips, prova Audio Technica ATM 25 som är en väldigt bra och allround baskaggemikrofon även mkt välpassande för voice-overs eller t.o.m sång, vidare har du den retroklingande och mkt billiga Golden Age D 1 med presenshöjning och knappt någon botten men den passar väldigt bra för vissa saker, får du lista ut själv...

😄

faktum är att nu när audio technica kom på tal i tråden, så ringde en liten klocka. jag letade lite bland prylarna och insåg att jag ju faktiskt har en atm31 som inte alls var så dum i detta sammanhang.

tack till er som engagerar er i tråden/ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM58orna är dock totalt oförstörbara. Det måste jag lägga in i dess försvar. Det enda som kommer finnas kvar efter ett kärnvapenkrig är kratrar, SM58or (och Wico Bathandle joysticks, minns ni dom?).

Word! Det sannaste jag hört på länge 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta58 finns med bland testinspelningarna - men inga SM. Om någon i Malmötrakten har sådana att låna ut, så tar jag gärna med dem framöver. 😄

Jag har tillgång till Både SM58 och SM7.

Säg till nästa gång....

Skitbra! 😄

Jag hojtar till när det börjar bli dax. Nästa omgång kommer förmodligen att bli av någon gång om 2-3 veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...