Jump to content
Annons

Tips om baskaggemick


manne_vxu

Recommended Posts

Jo det är så här att jag ska spela in trummor och vill få ett hyfsat modernt ljud på baskaggen. Sen tidigare har jag bara använt mig av AKG D112 och Beta52 vilket inte riktigt tillfredställt mig. Är tacksam för tips, här är de mickar jag har tillgång till:

Neuman u 47

Neuman m 49

Neuman u 67

Neuman u 87 x 2

Neuman km 54 x 2

Neuman km 84 x 2

Neuman km 184 x 2

Neuman tlm 103 x 2

Akg c 24 stereeo tube

Akg 414

Akg d12 x 3

Akg d112

Akg d19 x 2

Sennheiser md441 x 2

Sennheiser md421 x 5

Sennheiser md21

Sennheiser md 418

Schoeps cmc 5 x 2

Royer ribbon mics x 2

Electro Voice re 20

Philips El 6021 x 2

Audio Technica Atm 25

Adk a51s x 2

Shure sm 57 x 10

Shure sm 58 x10

Shure Bullit

MVH Manne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
U47 är baskaggemicken nummer ett! Gärna i kombination med RE20 eller ATM25...

Med tanke på att det är ett rockband jag ska spela in och trummisar där tenderar till att slå väldigt hårt, klarar u-47:an det trycket?

Brukar vanligtvis kombinera D112 med Re20, men jag är sugen på att få fram ett rockigt baskagge ljud utan "metalica klicket", blir så klychigt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska inte vara några problem att sätta ett rockljud med både en D112 eller en Beta52. D12 sägs det mycket gott om, men den har jag aldrig testat. Jag tror mer att du bör flytta runt din/dina kaggemick-e/ar tills du hittar rätt. Ta en mick och byt plats, än en plats och byt mick.

Jo det är ju så man brukar göra iom att utbudet av mickar är begränsat men det kan jag ju inte påstå att jag lider av nu. Är sugen på att testa D12.

Ni har inte testat Audio tecnica ATM25 på BD ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som du vill, men du har en övertro på tekniken om du tror att allt ska ordna sig bara för att du har många mickar. Det är ingen slump att även dessa två du nyss nämnt används på många plattor även idag trots att mikrofonarsenalerna tom kan vara dubbelt så stora och dyra som den du ska lattja med.

En n00b når inget bra resultat bara för att det står Neumann på alla mickar och SSL på bordet.

(Menade nu inte att du var en n00b, utan rent allmänt. En bra och välstämd baskagge och nån av dessa två så har du alla förutsättningar för ett bra kickljud. Släng på en stormembranare en bit utanför för lite tyngd och längd så är du safe.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Kan du definiera det 'moderna' ljud du e ute efter?

Åt rock hållet fast inte så där äckligt mycket "klick" i ljudet.

Inga problem då. D112:an funkar utmärkt.

Är det för mycket klick så micka inte rakt mot klubban, eller dra ner diskant.

Men är det det som är modernt nu? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som du vill, men du har en övertro på tekniken om du tror att allt ska ordna sig bara för att du har många mickar. Det är ingen slump att även dessa två du nyss nämnt används på många plattor även idag trots att mikrofonarsenalerna tom kan vara dubbelt så stora och dyra som den du ska lattja med.

En n00b når inget bra resultat bara för att det står Neumann på alla mickar och SSL på bordet.

(Menade nu inte att du var en n00b, utan rent allmänt. En bra och välstämd baskagge och nån av dessa två så har du alla förutsättningar för ett bra kickljud. Släng på en stormembranare en bit utanför för lite tyngd och längd så är du safe.

Jag är helt med i ditt resonomang, det är kvaliteten på trummorna/trummisen ,rummet och hur man placerar sina mickar som sätter den största prägeln på ljudet.

Det jag har varit med om innan är allt det där minus neuman arsenalen. Har klarat mig utmärkt med D112, Sm57or, TLM103, AKG C451 och C414 som är bra men inte lika "fina" mickar som de jag kan använda nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

U47 är baskaggemicken nummer ett! Gärna i kombination med RE20 eller ATM25...

Med tanke på att det är ett rockband jag ska spela in och trummisar där tenderar till att slå väldigt hårt, klarar u-47:an det trycket?

Brukar vanligtvis kombinera D112 med Re20, men jag är sugen på att få fram ett rockigt baskagge ljud utan "metalica klicket", blir så klychigt då.

U47'an klarar det! Frågan är om din preamp klara det?

Annars gillar jag AKG D12, AT AMT25, EV RE20 på bastrumma.

Alla tre har sitt säregna ljud.

Förresten, vart är det ni spelar in med så fin mickgarderob? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

U47 är baskaggemicken nummer ett! Gärna i kombination med RE20 eller ATM25...

instämmer, eller så sätter du en c414 utanpå bas-skinnet nära sargen ca 2-3 cm ifrån, hitta sweetspot...mkt bra o enkel metod som givetvis kan kombineras med klick-mick på andra sidan mot klunnamslaget eller inuti trumman :rolleyes:

ATM 25 är en bra mick för klick förresten...Royer etc är utmärkt på hi-hat...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

U47 är baskaggemicken nummer ett! Gärna i kombination med RE20 eller ATM25...

Med tanke på att det är ett rockband jag ska spela in och trummisar där tenderar till att slå väldigt hårt, klarar u-47:an det trycket?

Brukar vanligtvis kombinera D112 med Re20, men jag är sugen på att få fram ett rockigt baskagge ljud utan "metalica klicket", blir så klychigt då.

U47'an klarar det! Frågan är om din preamp klara det?

Annars gillar jag AKG D12, AT AMT25, EV RE20 på bastrumma.

Alla tre har sitt säregna ljud.

Förresten, vart är det ni spelar in med så fin mickgarderob? 🙂

Vi spelar in i svenska grammofonstudion.

Menar du att preampen måste ha tillräckligt med PAD eller hur skulle inte den klara av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder kombinationen d112 och Yamaha subkick, eller Audix D6, ibland med Subkick oxå.

Man får dock vara beredd att skära ganska kraftigt i basen då....

Beta52 har jag en, men den är .... varken eller, lixom.

Om man får välja fritt, U47! Men vilken mick som helst funkar, en 57:a oxå.

Beror ju ett gäng på trumman. Bra trumma, välstämd= BRA LJUD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg in kaggen med lite dynor och filtar och micka ett par meter utanför med en bra stormembranare för bra knuff! "Kojan" minimerar läcket.

Nu börjar det låta intressant. Hur skulle du förklara soundet om man gör så?

Attacken får du ju av kaggemicke som sitter i, riktad mot klubban, när den slår slagskinnet. Yttre micken har ingen attack alls utan den tar upp knuffen, det som slår en i bröstet på konserter så att säga. Kaggeslaget får en helt annan längd och får lite samma känsla som en väl inställd sub-woofer, man tänker på den när man slår av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den mickparken så undrar man ju lite varför du inte vet vilken mic som ger dig det ljud du söker!?

Om du inte får till ett rockigt sound med en B52 så får du nog börja se över dina preamps.

Alltså... du kan använda vilken mic du vill i praktiken.

Alla har sitt egna sound men kör med en bra preamp så att du verkligen fäster micens unika sound ordentligt.

Kör så det rycker och fastna inte i träsket!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

U47'an klarar det! Frågan är om din preamp klara det?

Annars gillar jag AKG D12, AT AMT25, EV RE20 på bastrumma.

Alla tre har sitt säregna ljud.

Förresten, vart är det ni spelar in med så fin mickgarderob?  😏

Vi spelar in i svenska grammofonstudion.

Menar du att preampen måste ha tillräckligt med PAD eller hur skulle inte den klara av det?

Ja, jag märkte det (läste den andra tråden). Så länge ni ser till att mickstärkaren inte klipper (använd pad) så kommer det att funka. Mickar jag med en konding brukar jag sätta micken 5-10 cm framför frontskinnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...