Jump to content
Annons

Ackordens färger


Dingbats

Recommended Posts

Annons
Eller är jag konstig? 😆

Ja. 😆

Närå... Coolt i alla fall. Själv upplever jag inte det. Jag ser snarare pianotangenter framför mig, även om jag lirar gura nuförtiden... fast det beror ju på att mitt första instrument var piano en gång i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig! Jag tog upp med bandet att jag förknippade låtarna på vår förra demo med olika färger, två i bandet trodde jag var störd, men den siste medlemmen gjorde samma grej och vi förknippade låtarna med samma färger i de flesta fallen.

Undra vad sånt beror på? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig! Jag tog upp med bandet att jag förknippade låtarna på vår förra demo med olika färger, två i bandet trodde jag var störd, men den siste medlemmen gjorde samma grej och vi förknippade låtarna med samma färger i de flesta fallen.

Undra vad sånt beror på? 🙂

Jag hade nån teori förut om att anledningen till att jag förknippar D med grönt till exempel, är för att det fanns en låt som jag brukade spela där texten handlade om nånting som jag förknippade med grönt, typ träd. Men jag vet inte om det är så eller om det bara var nåt jag hittade på, för det låter ju lite långsökt.

Inte edit:

Jag hittade en en sektion i en artikel på Wikipedia om det, uppenbarligen är vi inte ensamma:

Klick

Link to comment
Dela på andra sajter

Just ackord ser jag inte i olika färger, däremot så ser jag atmosfären i musik i olika färger.

Ser också bokstäver och siffror i olika färger ibland; fast det var starkare när jag var liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just ackord ser jag inte i olika färger, däremot så ser jag atmosfären i musik i olika färger.

Det där skriver jag oxå under på, och jag tror faktiskt det är rättså vanligt. Kanske ännu mer bland folk som inte "kan" musik.

Jag associerar gamla Saxon med himmelsblått. Det är möjligen lite komiskt.

Jag tycker ofta man kan bedöma om färgen på skivomslaget stämmer överens med musiken eller inte... Men det hajjar ju inte alla ni som bara tankar hem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en kompositör under nittiotalet som hetter Olivier Messiaens. Han hade synetesi. Hans kompositioner är väldigt annorlunda.

Grejen med synestesi är att man ser färger i musik. Messiaens utvecklade ett skalsystem som var helt annorlunda än det vi är vana vid. Han hörde inga färgningar i vanliga skalor. Hans musik är väldigt dissonant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en kompositör under nittiotalet som hetter Olivier Messiaens. Han hade synetesi. Hans kompositioner är väldigt annorlunda.

Grejen med synestesi är att man ser färger i musik. Messiaens utvecklade ett skalsystem som var helt annorlunda än det vi är vana vid. Han hörde inga färgningar i vanliga skalor. Hans musik är väldigt dissonant.

Finns det några ljudexempel nånstans?

Jag är inne mkt på samma linje om att försöka bryta den traditionella skalan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore häftigt om man kunde utveckla sitt "färgseende" så så att man kunde höra direkt vilka ackord som spelas i en låt... det kan inte jag, jag bara associerar ackorden med färger när jag spelar dem på gitarren

Det du beskriver brukar man kalla absolut gehör. Dock har det inget med färger i musiken att göra. Har du absolut gehör så hör du vilken eller vilka toner som spelas. Har två klasskamrater som har det. Behöver väll knappast tillägga att det har väldigt lätt för gehörsövningar.

Man kan öva upp sitt gehör faktiskt. Jag brukar sjunga tonen och relatera till mitt sångregister. brukar väll gissa rätt med nån halvtons marginal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore häftigt om man kunde utveckla sitt "färgseende" så så att man kunde höra direkt vilka ackord som spelas i en låt... det kan inte jag, jag bara associerar ackorden med färger när jag spelar dem på gitarren

Det du beskriver brukar man kalla absolut gehör. Dock har det inget med färger i musiken att göra.

Jo men det jag menar är ju att man kan öva upp sig till absolut gehör genom att öva på sitt färgseende så man ser tonerna som färger.

Link to comment
Dela på andra sajter

hör och häpna, jag gjorde tvärt om när jag hade punsch-provning i helgen. Jag såg/hörde ljudlandskap när jag smakade punschen. Några sorter var väldigt transparenta med bred stereobild medan andra var kompakta och mörka där enskilda instrument var svåra att höra.

Och då var jag inte ens full.

Link to comment
Dela på andra sajter

hör och häpna, jag gjorde tvärt om när jag hade punsch-provning i helgen. Jag såg/hörde ljudlandskap när jag smakade punschen. Några sorter var väldigt transparenta med bred stereobild medan andra var kompakta och mörka där enskilda instrument var svåra att höra.

Och då var jag inte ens full.

😄 Wow. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...