Jump to content
Annons

Inspiration


MindWarp

Recommended Posts

Jag är ganska ny på det här med att göra musik, men är nyfiken på hur ni andra insprireras (eller inte) av den miljö ni befinner er i? Själv är jag som mest inspirerad när jag är ute och reser (oavsett antal mil hemifrån), men så fort jag kommer hem, går luften ur mig och jag fastnar i TV-soffan.

Någon som känner igen sig? vad gör man åt det?

Redigerat av MindWarp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jepp.. känner igen mig väldigt mycket.. Skriver nästan inget aktivt hemma, utan kommer istället på riff och text och liknande på promenader.. oftast till och från t-banan.. kör jag fast tar jag en promenad och köper en kaffe och hoppas att det om inte annat har vilat mina öron när jag kommer tillbaka.

Undantaget är när jag "jammar". Det kan vara ganska givande, men jag har en tendens att börja gå i cirklar efter 30 minuter..

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

I somras bodde jag ensam i lägenheten. Med undantag av att min flickvän var hos mig lite nu och då, men annars nästan helt själv. ;-)

Att vara själv lite nu o då gjorde att jag kunde tänka och känna efter hur jag egentligen mådde. Det resulterade i ca fyra låtar som nästan blev helt färdigkomponerade. Det är med mina mått räknat väldigt snabbkomponerad musik.

Jag tror att för att skriva riktigt bra musik krävs mycket känslor. För att jag skulle kunna plocka fram känslorna och få de ända ut till fingerspetsarna krävdes ensamhet. Alla har vi nog olika svårt/lätt att visa känslor och säkerligen på olika vis. Men testa att gå en skogspromenad för dig själv och se vad det leder till. I skogen får man vara för sig själv. Det är tyst och går man långt hinner man tänka på väldigt mycket. =)

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)

Lite personliga in/å sikter..

Byt miljö ofta, kom hem efter en lång resa t.ex. och gör nåt av alla intryck.

Brukar funka för mig, men nu när jag sagt det kommer min hjärna veta om det och då går det kanske inte. Haha..

Kasta om delar i låtar byt ut o klistra, en gitarrmelodi kanske ska sjungas osv. Det brukar vara inspirerande nog för mig att inse min egen potential. Triggande i alla fall.

Thenkjuu

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite personliga in/å sikter..

Byt miljö ofta, kom hem efter en lång resa t.ex. och gör nåt av alla intryck.

Brukar funka för mig, men nu när jag sagt det kommer min hjärna veta om det och då går det kanske inte. Haha..

Kasta om delar i låtar byt ut o klistra, en gitarrmelodi kanske ska sjungas osv. Det brukar vara inspirerande nog för mig att inse min egen potential. Triggande i alla fall.

Thenkjuu

Håller med. Inspiration kommer ofta i samband med nya sinnesintryck. Att göra/se/höra saker man aldrig gjort förut hjälper ibland. Jag spenderade hela 2004 på resande fot och jag hade med mig den akustiska guran på min färd. Har nog aldrig fått ur mig så mycket material under ett år som jag gjorde det året. Och karaktären på vad man skrev var även annorlunda. Då handlade texterna mycket om andra människor och deras relation till varandra och till mig. När jag däremot sitter här hemma så handlar mycket istället mest om mig själv och vad jag känner och tänker i mitt inre. Man associerar till sin tillvaro liksom... Det är nog ganska naturligt.

Så... gå ut och gå. Gå någonstans där du aldrig har varit. Gör något annorlunda. Typ. Och träffa nya spännande människor... och framtvinga gärna lite intriger så händer det saker... 😆 Hehe.. Ok det där sista var kanske inte så allvarligt.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jacke (oregistrerad)

I duschen.

Nästan varenda gång i duschen brukar min hjärna funka bättre än vanligt. Problemet är att försöka minnas alla stora idéer man har tills man kommit tillbaks till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyckats bygga upp någon sorts arbetsrutin där jag kan jobba mig in i kreativitet/inspiration. Stänger ofta av mobil och msn och gör det jag ska göra helt enkelt.

Att däremot få spontan lust att göra något när man inte alls behöver är svårare. Städa lägenheten, möblera, åka och fiska, se till att man är ledig en hel dag och sånna saker brukar jag kunna gå igång på. Men jag kan nästan lika gärna tvinga mig själv att sätta igång och efter nån timme är jag minst lika taggad som om kreativiteten kommit av sig själv.

Jag tror inte på detdär med att sitta och vänta på infall. Folk som säger "men jag har ingen inspiration" ger jag inte speciellt mycket för. Skaffa dig det då istället för att gnälla! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyckats bygga upp någon sorts arbetsrutin där jag kan jobba mig in i kreativitet/inspiration. Stänger ofta av mobil och msn och gör det jag ska göra helt enkelt.

Att däremot få spontan lust att göra något när man inte alls behöver är svårare. Städa lägenheten, möblera, åka och fiska, se till att man är ledig en hel dag och sånna saker brukar jag kunna gå igång på. Men jag kan nästan lika gärna tvinga mig själv att sätta igång och efter nån timme är jag minst lika taggad som om kreativiteten kommit av sig själv.

Jag tror inte på detdär med att sitta och vänta på infall. Folk som säger "men jag har ingen inspiration" ger jag inte speciellt mycket för. Skaffa dig det då istället för att gnälla! 😎

Tror att jag har haft den här diskussionen i en annan tråd. Men jag fungerar på samma sätt som Vacum. Ibland kommer det grejor när jag står i dushcen eller går på stan. Men annars kan jag sätta mig, slå ett par ackord på pianot eller leta fram ett syntljud. Spela något lägga på lite instrument. Se om det kommer en melodislinga. Ofta fastnar jag sedan i det och kan inte gå och lägga mig i tid. 🙂

Inspiration kan ibland vara som en blixt från en klar himmel, men om jag skulle vänta på det så skulle jag inte göra mycket musik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Forumet!

Nä, skojar bara.

Däremot spisa plattor med folk på fest, sitta och köra 78-varvare tills stiften glöder. Sitta och sjunga med likasinnade, ta varannan låt tills någon säger "jag har en grej, du kanske kan testa att.." och efter en stund sitter man med varsin mikrofon framför en porta.

& det som verkligen gör mig underbart peppad är när personer har samma smak.

Måste berätta när jag träffade ett gött gäng. Var på efterfest i en källarvåning och hörde förbluffad att någon körde syd på akustiskt piano. Det satt ett gäng och jag såg dom och dom såg mig och det var som att hitta sitt gäng fula ankungar. Ovanligt fina grabbar som inte bara lär sig massa skivetiketter och namn, katalogidioter och musiksnobbar som man kan hitta överallt. De kände musiken och alla spelade själva.

inspiration = människor

Link to comment
Dela på andra sajter

RayBlake (oregistrerad)

Mitt bästa tips är att vänta på rätt tillfälle och under tiden skriva ner allt du kommer på.. Jag skriver ner alla mina idéer i GuitarPro, allt från ackordgångar, riff till hela låtar. Det är skitbra att spara så mycket som möjligt.

Sen är det väldigt bra att tänka nytt. Oftast när jag ska skriva en låt så kommer jag till exempel på ett riff ,en refräng och en brygga. Sen kan jag helt plötsligt köra fast. Då måste man börja exprimentera, typ ta bort allt utom bryggan och bygga ett riff av den. använda versen i en låt som refräng i en annan osv. Då kommer inspirationen farande på en gång.

En annnan jävligt bra sak är att se på live-konserter, det brukar få kreativiteten att rusa på grund av alla nya intryck och uttryck 😉 lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Att sätta sig ned och försöka knåpa ihop en i förväg uttänkt låtidé fungerar aldrig för mig. Brukar alltid utgå från något schysst trumbeat, egenprogrammerad eller samplad, sedan leka ihop stämma för stämma. Fast det är jäkligt svårt att veta när inspirationen kommer. Ibland när man är hur sugen som helst på att spela händer ju ingenting, ibland när man är hur trött och less som helst flödar det bara på. Kanske någon centralstimulerande drog kan ge lite leveranssäkerhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera gånger har jag vaknat och kan inte komma ihåg den underbara musik jag spelade i drömmen!

Ett tips till inspiration är att sätta på en skiva på random som spelar när man är i duschen eller har annat störande ljud så att du inte kan uppfatta musiken direkt. Du ska inte kunna avgöra vilken låt som spelar och efter ett tag så förvrängs låten till nåt helt nytt och hjärnan kopplar ihop det till en helt ny låt. Du hör ljudet från musiken svagt i bruset och får skitbra idéer. Det blir inget plagiat utan nåt helt nytt, i allafall för mig 😆

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...