Jump to content
Annons

Allsång


Matthew L

Recommended Posts

Håller på med en version av 34:an som jag och några kolleger ska sjunga på en kollegas 50-års fest på lördag. I refrängen ska hela festen sjunga med 😄

Problemet är dock att det känns som att jag brukar sjunga för högt (är tenor själv) Nu har jag gjort en lägre version än vad som är ultimat för min egna röst.

Den går nu i H och lägsta sjungna tonen är ett H och den högsta är H en oktav upp. Som ni kanske märker är jag ingen mästare i musikteori och undrar därför om det finns några bra regler att följa.

Säg nu inte "Det finns inga regler gör som du själv vill" för det borde väl finnas något som är bäst för att så många som möjligt ska kunna sjunga med? 😳

Har försökt googla men inte hittat ngt bra...Nån som har nåt tips? 🙂

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
på en 50 års fest så tror jag nog att dom skiter i om du höjer eller sänker låten.. det ska väl bara sjungas med för att det är kul..  eller?

Haha, precis det svaret jag inte ville ha 🙂😄

Nu har jag faktiskt blivit tvåa i studiofestivalen så jag är en person med stoooora ambitioner och krav på mina verk 😛😄😆

Jo du har rätt men jag har varit med om att man själv överhuvudtaget inte kan sjunga med när en ref sträcker sig över en oktav för man måste hålla på och växla toner på ett besvärligt sätt. Det blir ju liksom ännu mer kläm om många kan sjunga med...men jag är kanske för överambitiös (Jag är nog skadad av detta intresse...😳)

EDIT: Sen är man uppvuxen i en familj där farsan blir sur för att farfar - 85 år gammal - på julafton spelar nån jullåt på orgeln i F-dur när det ju såklart skulle vara i C-dur...

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo (oregistrerad)

Jag tror du har hittat ett bra röstläge med H till H. C till C brukar väl vara standard annars. Damer och herrar sjunger då i varsin oktav. Har du en psalmbok så kolla i den, där är ju allt anpassat för allsång.

Jojo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog valt A-dur.

Det är en tacksam tonart på gitarren.

Sångmässigt är det nog också så bra du kan komma för att passa de flesta.

Många tjejer har lättare för att komma upp till ett A än ett H och botten klarar de.

Alla killar kan också sjunga i tonarten och har man någon ljus tenor kan de dessutom lägga upp det en oktav om de tycker att de får för dåligt tryck i botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för intressanta åsikter! 😄

Vad jag förstår så är alltså H-dur inte helt galet även om vissa av er pratar om att hoppa ner ett par hack till A-dur. Provade precis att ta den i A-dur men ack, min röst pallar inte ett A där nere.

(Märker nu att det nog mest trots allt handlar om att min röst ska låta bra 🙂 )

H-moll låter ju också intressant 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...