Jump to content
Annons

"Time Stecha" midi?


Nexustwins

Recommended Posts

Tjenare, Finns det nått vettigt program som man kan "Time stecha" midi filer utan att behöva dra i varje liten plupp? Går det? Ganska svår melodi som jag inte kan spela på klaviaturen annars hade jag såklart gjort det :rolleyes:.

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ganska svår melodi som jag inte kan spela på klaviaturen annars hade jag såklart gjort det 🙂.

😮

  • Sänk miditempot
  • Spela in din slinga
  • Höj tillbaka ditt tempo
  • Klart

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska svår melodi som jag inte kan spela på klaviaturen annars hade jag såklart gjort det 😠.

😏

  • Sänk miditempot
  • Spela in din slinga
  • Höj tillbaka ditt tempo
  • Klart

:rolleyes:

Vet inte om jag hänger med dig här. Du menar alltså att jag ska göra om det till wave?

Uteslutet eftersom jag gillar att vara så flexibel som möjligt 😠.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men 🙂

Säg att din låt går i 140bpm... Sänkt tempot så pass att du kan spela slingan...

Sen är det ju bara höja tillbaka tempot till 140... klart...

Så länge du kör med tick based midi så flyttas ju noterna efter tempot...

Vad jag vet är det bara i Pro tools man kan köra med sample based midi, vilket gör att midi regionen inte ändras när man ändrar tempo, utan beter sig som en audio region... om vi inte pratar rex filer el liknande...

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert många sätt att göra rätt, men som svar på din ursprungsfråga så kan Sonar stretcha midi.

Förvånar mig faktiskt om någon sequenser av hygglig rang INTE kan det (?)

***

Edit: men jag tycker att Linus / Boboguras sätt är det självklara sättet.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar alltså att jag ska göra om det till wave?

Nej, jag säger att du sänker tempot i FL medan du spelar in. Eftersom det är midi kvittar det vilket tempo du har när du spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du läser hela tråden så har jag sagt att jag inte vill spela om hela.. pga den är nästan omöjlig att spela på midiklaviaturen. så jag har inte lust att sitta och räkna ut hur jag ska lägga ut plupparna i pianorollen det tar ju jätte långt tid. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om du läser hela tråden så har jag sagt att jag inte vill spela om hela.. pga den är nästan omöjlig att spela på midiklaviaturen. så jag har inte lust att sitta och räkna ut hur jag ska lägga ut plupparna i pianorollen det tar ju jätte långt tid. 🙂

Du behöver inte spela om hela, det handlar ju om midi. Om du drar ner tempot i låten så följer alla mdi-kanaler med automatiskt. Sen spelar du de du ska spela i de lägre tempot och höjer tillbaka tempot på projektet när du är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte spela om hela, det handlar ju om midi.

Jag tror tyvärr inte att Nexus förstått hur midi funkar. Eller så är det bara ett tillfälligt hjärnsläpp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte spela om hela, det handlar ju om midi.

Jag tror tyvärr inte att Nexus förstått hur midi funkar. Eller så är det bara ett tillfälligt hjärnsläpp. 😄

Antingen det eller så missförstår vi gravt vad det är han frågar efter... annars borde alla svar här ha svarat på hans problem? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nexus, vad jag förstår så har du alltså redan spelat in en jättesvår slinga fast fel i förhållande till det satta tempot, och du pallar inte spela den en gång till, utan vill "dra" ut den (eller dra ihop) så att den matchar tempot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nexus, vad jag förstår så har du alltså redan spelat in en jättesvår slinga fast fel i förhållande till det satta tempot, och du pallar inte spela den en gång till, utan vill "dra" ut den (eller dra ihop) så att den matchar tempot?

Jag tror att han redan har en midifil som han har tankat från nätet eller något, och att det är den som han vill "timestrecha". Han klarar inte av att spela den på pianot eller klicka ut den i pianorullen, oavsett tempo, och han har redan gjort en massa annat material som han vill lägga midifilen tillsammans med, därav kan han inte bara ändra tempot eftersom han då får samma problem med alla de andra spåren. Korrekt?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du "time strecha" upp tempot eller sänka?

Om du har midi som är i fel tempo med audio går i rätt, och det bara är lite skillnad men låter förjävligt. Det jag brukar göra är att ändra audiodelen strecha på den i stället upp/ner till midifilens tempo, så dom blir synkade, kanske inte det tempo du var ute efter från början, men dom funkar i hop med varandra. 😄 tycker jag är det viktigaste. 😉

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nexus, vad jag förstår så har du alltså redan spelat in en jättesvår slinga fast fel i förhållande till det satta tempot, och du pallar inte spela den en gång till, utan vill "dra" ut den (eller dra ihop) så att den matchar tempot?

Jag tror att han redan har en midifil som han har tankat från nätet eller något, och att det är den som han vill "timestrecha". Han klarar inte av att spela den på pianot eller klicka ut den i pianorullen, oavsett tempo, och han har redan gjort en massa annat material som han vill lägga midifilen tillsammans med, därav kan han inte bara ändra tempot eftersom han då får samma problem med alla de andra spåren. Korrekt?

Helt rätt, jag har färdig material.

Midi fil - För att denna ska låta vettig till trance och inte symfo ni som den var fån början måste jag köra den i tempo 260(!). Dock tycker jag att det är trevliga att arbeta i tempo 125 - 145.

Använder FL-Studio, vad jag vet så kan man inte timstecha en enda midi fil.

Alltså,

1. Ska timestecha en fil så att det låter som den är i tempo 260 men projektet är inställt på 140 (ca)

2. Efter det ska jag lägga ihop filen med redan producerat material. såsom bastrummor, padz och andra lead synthar.

Hoppas att ni förstår denna förklaringen =). Klarar av att klicka ut den med musen men det msåte väll ändå finnas nått effektivare sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sträcka ut/trycka ihop midi kan många sequencers göra. Det borde finnas i FL också. Annars kan du importera midifilen i t.ex. Reason (eftersom jag vill minnas att du hade det också), "timestretcha" i Reasons sequencer och exportera ut ny midifil igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sträcka ut/trycka ihop midi kan många sequencers göra. Det borde finnas i FL också. Annars kan du importera midifilen i t.ex. Reason (eftersom jag vill minnas att du hade det också), "timestretcha" i Reasons sequencer och exportera ut ny midifil igen.

Okey, tackar. HAr det men jag är inte riktig hajj på det 😳. Så hur gör man för att fixa detta i reason då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Högerklicka på midiklippet.
  • Välj Change Events.
  • I det nya fönstret hittar du Scale Tempo.
  • 260/140 » 1,8571 dvs. du vill ändra midifilens tempo med 186%
  • Skriv in 186% i fältet och klicka Apply
  • Stäng fönstret
  • Exportera ut midifil och ta in i FL igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Högerklicka på midiklippet.
  • Välj Change Events.
  • I det nya fönstret hittar du Scale Tempo.
  • 260/140 » 1,8571 dvs. du vill ändra midifilens tempo med 186%
  • Skriv in 186% i fältet och klicka Apply
  • Stäng fönstret
  • Exportera ut midifil och ta in i FL igen.

Tackar, hopas att det funkar. Inte för att det inte skulle 🥰 , Litar på dina kunskaper.

Åter tack ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...