Jump to content
Annons

Den bästa piano/flygel vst'n


BozoB

Recommended Posts

Laddade hem demoversionen av pianoteq igår, och blev som flera andra väldigt imponerad. Ljudmässigt kanske den inte slår alla på fingrarna, men spelkänslan och variationsrikedomen står helt klart i en klass för sig. Gick tokigång på alla möjligheter att variera hammarljudet, flygelns längd, hur snedstämmda tonerna ska vara etc. Dessutom har jag faktiskt aldrig hört ett så bra sustainljud tidigare (för att inte tala om möjligheten att få en återklang med sustainpedalen).

Jag har sett framtiden och den stavas modellering.

/p

edit: ser att detta var mitt första inlägg. Snacka om lång startsträcka.

Redigerat av pongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Fråga: i de fall då man tänker lägga instrumentet i en mix med bas, gitarr (ak,el), sång och trummor - vem fan hör skillnad mera på "basic" thegrandnumerouno och "ivory" med tusentals inställningar (byxstorlek på pianisten, antalet dammpartiklar i rummet)?

Är det av betydelse först då man spelar solo och/eller klassiskt?

(jeps, igen lite provokativt, men, på riktigt?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att så bra är dom inte! Fast någon storre roll spelar det ju inte egentligen, lite snobberi är det allt, men det ska det ju vara 😉!

En grej jag nyligen kom på är att det alla VSTi-flyglar/pianon saknar är dynamik, dvs den enorma dynamiken man om man vill kan få när man mickar upp

ett piano/flygel. Den dynamiken finns ingenstans i mjukvaruvärlden... än!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Humhum, min ödmjuka åsikt är att det (tyvärr) krävs flera olika bibliotek - om man inte skriver en inom en enda genre. Black Grand och White Grand räcker långt tycker nog jag. Vanliga upright pianon har jag inte hört nåt bra, där kör jag äkta piano.

Sedan rekommenderar jag VILT att man kör ex. nemesys numera Tascam Gigastudio... Jag kommer undan med mindre än 32 MB RAM dedikerat till Black Grand (som ju är knappt 5 GB stort för en uppsättning klanger). GS är helt ENORMT på att lira från disk. Kontakt 2 har sin DFD patch som också är grym. principen är densamma - läs in första sekunden i minnet och lägg resten på disk och läs därifrån, så får du mycket bättre prestanda.

=)

Anyway, jag säger - vill du ha ok flyglar; lyssna på demos på Black Grand & White Grand, Bösendorfer 192, Akoustik, The Grand 2... nån av dem borde göra dig glad! Kombinera det med en QS8 eller annat juste klav med helvägda tangenter och du har det näst bästa efter att ställa in en flygel.

//Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

säger en som förmodligen aldrig hört bra vinylplattor från 50/60-talet, klart det finns enormt vassa och naturliga inspelningar att lyssna på- helst de riktig gamla då de hade superkoll på mikrofonteknik och invärtes dynamik, en annan värld-en annan tid-ett annat sound!!!

Columbia/Decca mm mm, bara att söka, sen finns det ju massa bra på ECM och andra modernare etiketter och CD, givetvis med enorm dynamik, du lyssna bara på fel musik grabben! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om flygel så är det bara så som jag sa i början och som någon till verkar ha fattat, det finns INGET värt namnet eller priset om man vill ha ett naturligt ljud i mjukvaruform, tro mig-det är bara så, de låter skiiit att lira på,verkligen askass mina vänner-ett riktigt instrument är det som gäller, därför finns det riktiga studios (trots utrotningshotet som uppstått pga folks övertro i den digitala världen och garderobsrunket) som har riktiga instrument och riktiga mikrofoner osv osv, för att det någonstans finns en del folk som lyckligtvis nog vet och kan traktera dessa kunskaper och färdigheter och vet att förvalta dom...inför någon avlägsen framtida renässans!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror att ljud fortfarande flyttar luft!

suck lilla killeponken, att du är tillbaka här igen och svamlar på likt en riktig fjant igen, klart att ljud är luft som flyttas-vet väl varenda jävel i branschen utom du, nu får du kamma dig en gång för alla och krypa till korset och skämmas din ignorante mupp!!!

😉😕😆

Link to comment
Dela på andra sajter

de låter skiiit att lira på,verkligen askass mina vänner

Det är lustigt.. du tror att dina kommentarer här imponerar på folk, att du gör reklam för dig själv, ditt kunnande och din studio.

i själva verket är det tvärtom.

en mjukvaruflygel som t.ex Ivory låter inte skit eller askasst.

det låter inte som en riktig flygel, nej, men det låter verkligen INTE skit.

när du nu menar att det låter skit och askasst att lira på diskvalificerar du dig från att ha vettiga åsikter om just mjukvarupianon/flyglar. Dina kommentarer är mao inte värda ett skit eftersom de är okunniga.

Link to comment
Dela på andra sajter

basshole, vem är du egentligen? varenda gång jag yttrar mig emot en viss person så kommer du snabbt som ett skogstroll och terrar mig, jag garvar för mig själv numera, när jag sett mönstret... 😄😆😆

till er andra trevliga/normala vill jag bara säga, tro mig, jag är kräsen och pianist i grund och botten och säger inte dessa saker för att göra reklam för min studio etc utan som rena sanningar i renhetens tjänst (varför i helsike skulle jag göra reklam här på studioforum, finns ju överhuvudtaget inga potentiella kunder/klienter i den bemärkelsen för min del så det där var dåligt gissat och bara pinsamt för dig bASSHOLE...)

easy doest it, tänk efter lite innan du klantar till dig här i fortsättningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

oj så liten du måste vara:

jag är varken full eller pårökt men jag inser att jag inte ens orkar förakta dig trots dina lumpna påhopp i dina 2 senaste inlägg, du är ju bara ute efter att misskredtiera mig här och nu, kanske andra oxå i andra trådar vad vet jag...billigt och lågt!

Jag hävdar envist att det är såsom jag sagt och bryr mig inte om att kommentera ytterligare om det fortsätter i samma ton, låt folk ha sina högst egna och personliga åsikter utan att nedvärdera dom som människor för att inte DU håller med, kalla dom heller inte för okunnga etc pga samm orsaker, skulle vara kul att sitta i vilken tävling som helst mot dig din fjant och klassa ut dig totalt!!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Är allt detta hemska stora flyglar? Finns det inget som låter som ett kasst uprightpiano, så man faktiskt kan använda det till nåt vettigt?  😉

...i Akoustik Piano finns det ett upright-piano 🙂

ett ostämt Steingreber upright piano och det blir jag tokig av..när dom ändå samplar in och upplagorna går ut i tusentals så borde man ju stämma till dom toner som fallit ur under arbetets gång och det är nästan genomgående för dom flesta samplade flyglar och pianon jag hört....lyssnade på pianoteq prylen och jag förmodar att det är något liknande som synful orchestra gjorde sina ljud på, men detta har något underlig efterklang som känns syntetisk tror inte dom lyckats med partialtonerna riktigt men klart intressant väg att skapa ljud....den för mina öron bästa samplingen jag hört( och det är säkert långt ifrån alla) är Yamahas C7 i gigaformat( inte helt felfri i stämningen den heller) men låter förvånadsvärt bra i alla frekvenser...Ivory har ju också C7:an men den har jag inte hört.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...