Jump to content
Annons

Cubase får datorn att starta om sig


Torwald

Recommended Posts

Jag har nyss installerat Windows på min nya studiodator baserad på ett ASUS P5B dlx och Intel Conroe E6600. Jag har dessutom köpt en nyare Cubaseverision (Cubase SL3) och jag har följande problem:

När jag startar Cubase kommer jag så långt att det står att den laddar DirectX-nånting, och sedan startar datorn om sig utan förvarning. När Windows sedan startar upp säger det att datorn har återställts efter ett allvarligt fel.

Vad kan det vara? Det är inte mitt MOTU-kort, för det har jag inte ens installerat ännu. Kan det vara det interna ljudkortet på ASUS-kortet?

Vore jättetacksam om någon kunde svara snabbt! Jag är ju taggad på att använda nya burken, och har dessutom lite bråttom 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Du har nyaste Direct-X? Kolla det. Om det inte hjälper, tömmer du alla dina VST-folders från plugins. Funkar det då, plockar du in en plugg i gången. Har du installerat din Cubase som fresh, eller har du uppgraderat från en tidigare utan att avinstallera först? Då är det där problemet ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är installerat från fresh, jag har inte ens startat det en gång; det här hände första gången jag försökte köra det. Därför finns det inte heller några andra plugins installerade än de som ingår i SL. Kan det vara värt ett försök ändå?

EDIT: Osäker på om jag har nyaste DirectX, men 9.x har jag iaf. Får kolla när jag kommer hem, är på jobbet nu.

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklicka på "Den här datorn"

Välj "Egenskaper"

Välj fliken "Avancerat"

Klicka på "Inställningar" i rutan "Start och återställning"

Ta bort bocken för "Starta om automatiskt" i rutan "Systemfel".

Klicka på OK så att du kommer ut igen.

Nu ska du förhoppningsvis få upp någorlunda vettiga felmeddelanden i stället för att datorn bara startar om. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som Claes föreslår. Annars testa detta:

1. Gör en disable av det interna ljudkortet i BIOS.

2. Installera MOTU kortet. Är det externt kolla att du har rätt drivisar till FW-kortet

om du använder ett separat FW-kort i datorn.

3. Verifiera med att MOTU kortet funkar i OS:t.

4. Kör en latency check i Cubase och verifera att Cubase hittat ljudkortets in och utgångar.

5. By the way, patcha upp Cubase SL med två fixar som finns på Steinbergs hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag satt med mitt motu en halv dag tills jag upptäckte att firewiren inte var aktiverad i BIOSen. Tips!!! man skall inte dra ut sladden när motun är på då kan det gå sönder och datorn fryser sig. (har jag hört). 😛😄😆

(motu 896)

Haha, måste ha känts aningen frustrerande! Jag börjar alltid kallsvettas när datorn krånglar och jag inte vet vad som är fel 😄

Jag har också hört det där om MOTUkorten, men det gäller ju över huvud taget allt man stoppar i firewire- och usbportar att man kopplar från och stänger av enheten innan man drar ur sladden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...