Jump to content
Annons

Vad är det för fel på mig?


Frekvens

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har stora problem att samla mig, eller vad man ska säga. Sätta mig ner och göra saker noggrant, när det gäller skapa musik. Även om jag verkligen vill göra saker noggrant, så är det som om jag orkar inte. "Det finns inga genvägar", men det känns skönare att gå till TV:n eftersom all energi sugits ur hjärnan.

Jag motionerar och rör på mig, för att jag vet att det behövs för koncentrationen, men det känns bara som om jag är intresserad av fel syssla.

Sen kommer det perioder då jag är helt speedad, gör flera låtar och spottar ut idéer. Har fått en sådan nu, på två och en halv vecka kom det fyra ganska hyggliga låtidéer. Det känns helgrymt att hålla på musik och textidéer kommer som på rullande band. Men sen! Precis när grundidéen är färdig så försvinner perioden igen, typ precis då den behövs som mest för att krydda till låten, tynga ner trummorna eller när det där synthljudet till leaden behövs spexas.

Jag kanske jobbar fel? Det blir ju som en slags halvmix av allt när jag arbetar. Jag tror många gör på samma sätt. Till exempel börja ratta på diverse ljud när man egentligen bara har två ljudkällor inspelade. Det tar säkert bort en del av skapandeprocessen och inspirationen, men det är svårt att slita sig från att pilla.

Hur ska jag göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag känner igen mig väldigt mycket i det du beskriver. Jag är (enligt mig själv) väldigt bra på att komma på bra idéer och melodier, men att därifrån sätta ihop och färdigställa låten tar desto mer tid. Man är väl kanske lite för estetisk och tappar tålamodet när man suttit och skruvat på en miljard rattar i ett par timmar. Ofta kommer jag aldrig fram till målet, och det gäller så mycket annat än bara musiken. Det är min personlighet helt enkelt.

Så vad gör man åt saken? Hummm.... Visste jag det skulle jag nog ha gjort fler färdiga låtar vid det här laget, men vi kan ju alltid filosofera om saken!

Bättre självdiciplin är nog ett nyckelord. Gör ett schema som du följer (har själv tänkt göra ett men det skiter sig, haha). Ett schema där du sätter tidsramar för vad du känner att du behöver göra. Att följa anvisningar är ibland lättare än att ta egna initiativ. Därför: anvisa dig själv. 🤪 Det blir liksom psykologiskt lättare att säga nej till TV:n om schemat på väggen säger att "Du har inte tid, pucko"!

Annars kan man ju alltid satsa på jinglar och små "kortisar" till låtar, hehe... 🙂

Mitt svar hjälpte dig säkert inte, men du har min förståelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig själv...

Tror att nyckeln är att sätta sig under lite press. Starta upp samarbeten och lova bort att du skall fixa saker etc så att du känner ansvar. Hjälp folk med deras låtar det tvingar dig till musikhörnan och av bara farten jobbar du lite på dina egna.

Det är viktigt att inte sitta själv isolerad, om man jobbar i par så driver den andra kanske på i en period där du själv är lite passiv och omvänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner också igen mig.

Det är bara att acceptera att det är som det är. Man har kreativa perioder och man har "downs". Man kan hjälpa upp "downsen" så att dom blir mindre dåliga och man kan optimera "upsen" så man får mer gjort. Och hur man gör det är juh högst individuellt och tar tid att komma fram till.

Mitt knep är att inte jobba för långa perioder. Jobb är bra för det "bygger upp" min kreativitet. Senast va jag utan att skriva en rad eller melodi på någon månad. Sen satte jag mig en solig dag och skrev 3 riktigt bra (enligt mitt tycke) låtar.

Men normalt så om jag jobbar långa perioder så missar jag mitt nästa kreativa tåg.

När jag har en "up" så skiter jag i ljuden. Jag fokuserar endast på att få iordning struktur och melodier. Ljud finns det ett helt univerum utav. MEN ibland så kan ett ljud/rytm i sig självt öppna en kreativ dörr. Så när jag är låst så kan jag ta till ljud/rytm för att på något sätt ta mig vidare.

Tipset är att aldrig känna ett måste. Känner du för att titta på tv, gör det. (även om jag själv tycker att tv är det mest perfekta sättet ,för mig, att koppla ur min kreativa sida, och ett utmärkt sätt att slösa bort sitt liv på) Det gynnar dig nog inte att känna att du ska pressa fram något eller göra det till ett måste.

Ett sista ord, du är lika normal som vi andra onormala. Ingen fara. 🥰

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

jag känner igen mig oxå!

jag kan ibland sitta och tänka, jag behöver exportera det där och fada in det lite snyggt... men så behöver jag automatisera oxå, få lite liv i slingan, men sen behöver jag ju bygga vidare på detta oxå, hmm i vilken ordning ska jag göra det... poff så sprack det. för sen kommer ju fler idéer, det där ljudet ska pannas lite åt höger för att ge rum åt trummorna.. sen ska nästa slinga fadas in, men export krävs för att göra det... om man inte automatiserar volymen, men jag har alltid en bild av att få allt till audio, men oftast skiter det sig, till slut blir det rörigt.

alla jävla detaljer och krusiduller och mina bristfälliga metoder för att ta mig runt dessa är ett av problemen....

jag tror att man kan göra vettigt i att komma på lite metoder...

till exempel, se till att göra klart sekvenser, få dem till audio och sen känna att man har det och kan gå vidare...

jag håller med om självdiciplin, men det krävs en metod för självdiciplin.

jag ska arbeta upp lite metoder för mig själv.

jag skulle behöva ett motto: Sluta tänka på vad som behövs göras och gör dem istället...

kanske vettigt oxå att ha en "skriva ner ideér" session, och sen markera vilka man vill börja med först, om man vill blanda svåra/tråkiga uppgifter med roliga/mindre besvärliga, eller hur man nu känner... för då har man sakerna på papper och behöver inte oroa sig för att man ska glömma sina uppgifter 🙂

man skulle ju ha en whiteboard tavla i studion... fan det måste jag skaffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit va jag känner igen mig här... Känns bra att några stycken har samma problem som jag typ. Jag har inga problem att skapa melodier, det är en underbar känsla att få en skön melodi 😄 Meeeeeeeeeeeeeeeeen, sen så ska man bygga på låten, och om det inte går snabbt framåt om jag fastnar ett tag, så stänger jag ner hela skiten å gör det någon annan dag :S Eller aldrig... Ska nog testa det dära med schema, skulle nog funka bra 😄

Tack för tipsen alla!

Peace out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök för all del att stänga av TV:n! Spela dina favoritplattor på högsta volym och bli sen arg för att de är så bra, då kan kreativiteten och inspirationen få fart!

Precis så gör jag när det trögar för mig. 😄

Fan ta dom jävlarna, som gör det så bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

😏 Jag har kommit fram till att jag ställer för höga krav på mig själv,vill att det ska bli så jävla ultimat hel bra, men det blir det ju inte så lätt, istället sjunker man alltför ofta ner framför teven och sågar schlagerfestivalen , idol eller något annat skit som flimmrar framför ögonen.

Nu kommer bekännelsen: Jag tror eller kanske rent av vet att det man ser och hör på teve och radio hamnar inte där av en slump, det ligger mycket jobb och slit bakom varje sekund av det vi matas med och tar för givet.

Men jag vill ju också vara med, så det värker, men det hjälper inte !? Jag blir nog sittande på utsidan av teveskärmen för all framtid.

Mr Melodymaker har talat

PS: Nä! Nu kavlar vi upp ärmarna och skriver hittarnas hit över hittarna 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag är väl där ibland också... men vill man jobba som proffs ofta gör så är det bara att sätta upp arbetstider och köra på. Har läst om flera framgångsrika personer både inom musik och författande som säger som så! Visst, en idé kan komma och man får liksom en snilleblixt till något som skall/kan bli riktigt bra. Men skall du leva på det, få saker färdiga etc så glöm att bara jobba när du känner för det - människan är lat av naturen. 🙂 För att halka in på det spåret så var det en gång en bildad man som sade till mig; "människan är konstruerad för att lata sig, man letar upp mat, äter den och sedan tar man det lugnt för att energin skall räcka längre". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mej delvis... ibland har man perioder som det bara inte blir ett piss gjort under. Och ibland rännskiter man låtar helt enkelt. Men jag har egentligen inget problem med att motivera mej att jobba, så länge jag har det där flowet. TV - vafan, ärligt talat? Finns det folk som kollar på TV istället för att skriva musik? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte igen mej, men jag ser inte problemet såvida det inte är så att du har din inkomst i musikskapandet. Fast å andra sidan har jag svårt att komma till skott när det gäller andra nödvändigheter som städning, blir gärna hellre sittande med musikpillande... skulle kanske prova det där med schema som omnämnts tidigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte igen mej, men jag ser inte problemet såvida det inte är så att du har din inkomst i musikskapandet.

Fast det är ju just det som är problemet. Man behöver inte göra musik för att få in pengar, men man behöver göra musik för att må bra (iaf är det så för mig). Men det kan ju bli motigt ändå, med tusen andra saker som ska göras, kreativiteten är som bortflugen, strängarna rostar på gitarren. Har man då inte en fet turne med 100 000 skrikande fans som står och väntar så ligger väl inte motivationen i topp precis även om man så gärna vill.

Nej att försöka avsätta tid till det och verkligen pusha sigsjälv är nästan ett måste ibland. För man måste ju hålla igång hela tiden. Annars kommer man garanterat missa de kreativa topparna.

Jag tror inte på detdär att man kan sitta och vänta på att kreativiteten ska komma flygande ur luften, landa på axeln och viska dendär billboardettan i mitt öra.

Att skapa musik är varken lätt eller roligt alla gånger. Men att ha skapat musik kan ge en enorm tillfredställelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte göra musik för att få in pengar, men man behöver göra musik för att må bra (iaf är det så för mig). Men det kan ju bli motigt ändå, med tusen andra saker som ska göras, kreativiteten är som bortflugen, strängarna rostar på gitarren. Har man då inte en fet turne med 100 000 skrikande fans som står och väntar så ligger väl inte motivationen i topp precis även om man så gärna vill.

Nej att försöka avsätta tid till det och verkligen pusha sigsjälv är nästan ett måste ibland. För man måste ju hålla igång hela tiden. Annars kommer man garanterat missa de kreativa topparna.

Jag tror inte på detdär att man kan sitta och vänta på att kreativiteten ska komma flygande ur luften, landa på axeln och viska dendär billboardettan i mitt öra.

Att skapa musik är varken lätt eller roligt alla gånger. Men att ha skapat musik kan ge en enorm tillfredställelse.

Jo, man behöver göra musik för att må bra, men om det är motigt kan TV-soffan vara ett alternativ. Men jag förstår hur du menar, det värsta som kan hända är när inget känns roligt utan allt blir olustigt. Om man fastnar i sitt skapande, man har provat sej fram i all tänkbarhet men blir inte nöjd och det finns tusen andra saker (som inte är musikrelaterade), som därmed ges tillfälle att ta itu med, men olusten har spridit sej så pass att inte ens TV:n duger... ja vad gör man? Man får rycka på axlarna och hoppas på en ny dag imorgon 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag ingen TV. Det hjälper en del (dock så använder man ju tiden man sparar genom att inte kolla på den till att sitta på forumet istället 😉).

Det där om att ha en whiteboardtavla i studion tror jag inte alls är någon dum idé.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Till exempel börja ratta på diverse ljud när man egentligen bara har två ljudkällor inspelade. Det tar säkert bort en del av skapandeprocessen och inspirationen, men det är svårt att slita sig från att pilla.

?

Du har svarat på din egen fråga. Fokusering.

Det är oerhört svårt att skapa en låt, fixa till ljuden, meka med tekniken, mixa; samtidigt.

Knepet är en sak i taget.

Antingen så komponerar du musiken, om du då kommer på en strof text, skriv ner den på en postitlapp, klistra upp den på skärmen, fortsätt med komponerandet. Sätt dig någon annanstans och skriv texten INTE vid datorn och alla ljudprylar!

Ska du fixa till ljuden så BARA fixa till ljuden. Ska du mixa, så gör bara det.

Någon här innan mig skrev schema, schema är det som gäller.

Låt Stå! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...