Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjena tjena.. har pysslat ett tag med många program och jag sitter dagligen och knåpar på nya idéer och jag kom fram till att jag ville göra en låt med lite benny benassi stil men jag har inte den blekaste aning om hur man gör just basgången , jag tror ni vet vad jag menar:P

Är det någon som vet hur man gör och vilket program det är man ska göra detta i så skulle jag vara oerhört tacksam om ni orkade ta er tid och berätta 😉

Mvh. Fredrik Nystrand 😎

Annons
Posted

Jag har ingen aning heller, egentligen. Men lyssnade just på Satisfaction. Grym låt! Ljudet är nog någon form av TB klon? Eller liknande "fyrkantigt" sätt att lägga basgången. Och sedan är det själva soundet. Grymt mycket kompressor?

Hoppas att någon annan har några bättre tips.

Posted

Jo jag har vart inne och lura lite på det spåret också men har aldrig kommit ens i närheten av varken soundet eller basgången

:/

Posted

Testade lite snabbt, tycker att det låter som en mer eller mindre helt clean sågtandsvåg, kanske nån diskret filterändring i diskanten... tittar man på den faktiska ljudvågen så får man lite ledtrådar, ser ut som en sågtand dubbad med en sinuston (en bit ur fas)... inte bombsäker på det dock...

Sen är det ju reverbet och kompressionen som är lite klurigare att få till... och kanske inte minst alla små glissandon.

Posted (edited)

Demonstration:

https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=468178

Som jag sa ovan, i princip en clean sågtandsvåg, lite diskret filtrering för att få fram rätt karaktär. Sen ett reverb och en JÄKLA massa kompression... inte alls så snyggt pump som Benassi sätter, men åtminstone rätt recept...

Har du Logic så kan jag skicka projektfilerna om du vill. 😉

Edited by tbruce
Posted

wow.. nice 🙂 det lät jävligt bra faktist.. lite mera slipande så är du nya benny benassi vafan ;P haha..

jag ska fixa logic.. har det på min andra dator så du får gärna skicka filerna till:

dj.nystrand@gryta.com

:rolleyes:

Tack på förhand !! 🙂

Posted
mm.. fattar inte riktigt hur jag ska gå vidare därefter ..

kör med den beprövade metoden som funkar bäst:

TrailAndError! Alltså testa o lek tills det sitter:P

Posted
hmm... har tuvär tappat bort skivan i flytten tror jag :S :/

går det att göra i ngt annat program ?? 😳😱

Prova 3xosc i FL. syndigt enkelt att få fram "satisfaction" soundet i den om du micklar till lite dist över den. Och om du nu kör i FL så funkar Blood-overdrive till det.

Posted
hmm... har tuvär tappat bort skivan i flytten tror jag :S :/

går det att göra i ngt annat program ?? 😳😲

Benassi-sågtanden är ganska simpel och går att göra i de flesta syntar.

Frågan är vilket program du använder?