Jump to content
Annons

Maffiga Kick-ljud


Pobbe91

Recommended Posts

Annons

Man kan även göra såhär som jag gör: 🥰

Välj ut 2 bra kickar kan vara 2 lika kickar som du eq'ar olika (en med bra klick och en med bra bas) och sätt en delay den med bas på ca2-3ms, dra ner feedback till noll, eq'a, komprimera bägge till tillfredställelse, du måste även pitcha dom så dom låter ok mot varandra.

Delayen är viktig eftersom kickarna får inte slå exakt samtidigt för då "slår dom ut" varandra.

Samma när man ska ha en basslinga, då får man sätta en liten delay på basen...

Ett bra ljud att ha samtidigt med kickarna är en ride cymbal med kort release och sänkt volym, som du även får pitcha till...

Det krävs mycket tid för att få till en bra kick, de flesta producenter använder 2-3 olika kickar som dom eq'ar, komprimerar å grejarmed. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta 2 kickar, en toppkick och en botten. Jag brukar tillexempel använda en 707 kick till topp, och en egenhändigt djup basig kick från mircotonic. Därefter eqar jag bort bottnen från 707 kicken och toppen på microtonic kicken. Brukar försöka styra upp så att den ena kicken tar över där den andra tar slut. Anledningen till att jag gör såhär är att microtonic-kicken inte levererar rätt sorts topp till mitt ljud, och att 707 samplingen inte är tillräckligt fet i botten. Därefter ställer jag nivåer dem sinsemellan som känns tillfredställande. Jag bussar sedan ihop dem och lägger på en smällfet kompressor. Brukar stämma av den inbördes relationen mellan kanalerna här igen. Sedan brukar jag passa på att skapa en liten puckel i de djupare registren i basen runt 100 hz brukar funka för mig. Kapar även lite av den djupaste botten för att få kicken fast och lätthanterlig. Vidare brukar jag dra ner en hel del i toppen, efter den omilda behandlingen i kompressorn brukar man få väldigt mycket diskant som man inte vill ha. Svårt att ge någon mer detaljerad beskrivning eftersom allas grundförutsättningar låter olika. Mina microtonic patchar brukar vara väldigt djupa i basen inte speciellt snärtiga, utan har mestadels botten, värdelösa som kickar i sig, men om man limmar ihop dem med en bra topp så blir de mycket sköna att jobba med. Så gör jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra utång är att leka med "Parametric EQ" och EQ:a bort onödiga frekvenser. Då jag vill a bra knäck i basen, brukar jag trimma ned brummande eller grötiga ljud. Så som ett störande eko eller ett insamplat sug, som kan bli då man samplar ett redan mixat trummljud.

Allt under 20hz, brukar vara "störande". Sen är det som tidigare nämnt att ha olika kickar, eftersom det ökar kontrollen.

En bra multibands compressor, som "laddar" upp och ligger och trycker vid rätt frekvensomfång, lyfter upp de snärtiga freq.

Nice att blanda en ren 808 och 707 kick och processera dem, som "vi" beskrivit, i tidigare trådar.

Och skyll inte på programmet 🙂 Näh, det är nog användaren som bär skulden till produkten.

Ha det gott,

Dees Productions

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt under 20hz, brukar vara "störande".

Allt under 20 Hz är du tämligen duktig om du lyckas uppfatta över huvud taget. Speciellt genom ett par högtalare.

Snor det fortfarande inte dynamik?

Pobbe91:

..som basshunter? Är det verkligen något att eftersträva?

Cleff: URK! ..även om omtanken var fin.

Jag tycker man först skall lära sig göra ljuden, sen lära sig göra musik. Men jag pusslar själv ihop kickar från färdiga samplingar, men det är för att syntarna i Reason inte är så bra till sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pexeg (oregistrerad)

Kan nån berätta vad Vengeance Essential Clubsounds är för något, jag har läst nu å det står att det e samples.

Är det ett program? Vad krävs för att kunna använda det? Systemkrav?

låter intressant men jag vill gärna veta vad det är för något innan jag ger mig på nått liknande 😱

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Google is your friend

Kan nån berätta vad Vengeance Essential Clubsounds är för något, jag har läst nu å det står att det e samples.

Den ultimata samplings-skivan för all form av Dance/Trance/Hip-Hop/Electro

Säger väl det mesta.

Samplingsskiva med ljud.

Är det ett program? Nej

Vad krävs för att kunna använda det? En Dator

Systemkrav? Beror på din Sampler

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

vart ser man frekvensen och hertzen ?

Jag fick en bra beskrivning över hur man högt man skall lägga hertzen på olika instrument men har ännu inte hittat direkt någon angivare eller ratt för vart hertzen går.. är jag bara blind?

Skicka gärna ett screenshot om ni orkar..! tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pexeg (oregistrerad)

Detta kommer säkert låta helt konstigt, men jag har precis fått Vengeance Essential Clubsounds Vol 2, och det är stört sköna ljud där. men när man ska använda vissa synth samples i fl så blir det korta toner, finns det på något sätt att man kan göra tonerna mycket längre?

Och bara för nöjes skull, vilken chanel använder ni när ni lägger in samples?

tack på förhand!!

Link to comment
Dela på andra sajter

mjo ja har vart där å grejjat lite, men det händer inget, fortfarande bara ett "klipp" blir bara en kort ton, får den inte längre =/

Hmm... Inget som jag brukar använda till vardags precis. Spela tonen flera gånger kanske stället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pexeg (oregistrerad)

blir inte riktigt samma sak, plus att när man lyssnar på vissa synth samples så hör man att dom bara klipps, dom hinner inte fortsätta och det låter som om man ska på något sätt kunna göra så att den fortsätter som vanligt.

Men det jag märkte nu med, det är att när man tillexempel ska göra en melodi, och om man går under C5 så blir "tonen" långsamare, den e lite efter. Och så har det aldrig vart när jag har använt den.

Jag kanske är helt bakom flötet, vad vet jag? det här e helt nytt för mig att använda samples. Eller rättare sagt, Vengeance Essential Clubsounds överhuvudtaget.

aja hoppas nån kan hjälpa mig. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...