Jump to content
Annons

Im in a sideshow - soft/pop nånting


Recommended Posts

# LÅTNAMN: Im in a sideshow

# ARTIST/GRUPP: Yllet

# GENRE: Soft/pop nånting

# LÅTLÄNGD: 3:32

# KOMPOSITÖR: Yllet

# PRODUCENT: Yllet

# EV. MEDVERKANDE:

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: mp3

# STORLEK: 4,87

# STATUS: Snart färdig?

Obs - Besök gärna cdon.com och ladda ner låten. Uppskattar även om du sätter ett ärligt betyg. Tack på förhand!

Ny Update, version 1.7. Ommixad, Sången ligger lite tydligare, mer krisp, mindre bas, är det för mycket diskant nu?, bra dåligt? Vem vet, nu vet jag varken ut eller in...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det är en riktigt skön låt. Och en passande sångröst.

Jag gillar att trummorna kommer in så sent i låten. Men sen tycker jag faktiskt att den skulle bygga vidare på det och avsluta lite maffigt istället för att tona ut. Annars tycker jag att trummorna lika gärna kunde kommit in tidigare. Eller bara ett handklapp eller något. Nu känns det som ett antiklimax.

Dessutom skulle jag gärna hört lite ljud i bakgrunden som bygger upp atmosfären. Pads, små pannade synthar, någon simpel orgel/analogsynth eller varför inte lite sköna gitarrswells.

Men det jag ogillar mest är gitarr och sångljudet. Gitarren låter lajnad och väldigt plastig. Gratispluggar som Simulanalog skulle nog kunna göra underverk på gitarrerna. Nu låter det som en heminspelning från 92. Dessutom låter det som det ligger något jobbig chorus på några av gitarrerna. Skulle till exempel hellre sett en delayeffekt på plockgitarren för att bygga en matta bakom.

Sången känns ganska plastig den med. Vet inte om det är dubben eller nån effekt som gör det? Tippar på att den är inspelad med en billigare dynamisk mic? Inte något fel i det visserligen, men frågan är om man inte ska förstärka lo-fikänslan med en liten dist på sången.

Ber om ursäkt om jag är för kritisk. Men jag tycker låten är riktigt skön och mysig, önskar bara att produktionen gjorde den rätt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

God morgon (många stavfel väntas?)

Gitarrerna: Det ligger två gitarrer, båda ljuden är fixade med guitar rig 2, håller inte riktigt med om att det låter plastigt direkt, men du kanske har rätt. Målet med ljudbilden är att få en flytande känsla där inget egentligen direkt sticker ut.

Sången: Sången är inspelad med en kondensatormic och sen tillfixad för att flyta in i ljudbilden, mer som ett instrument än en just en "leadsång" som tar över, den är dubblad och lite allmänt tillfixad med lite trix 😉

Trummorna: Det kanske du har en poäng med, men målet är inte att trummorna ska styra låten, tvärt om. Anledningen till att de kommer in i slutet (som du förstått) är att de bidrar till en upplyftande känsla, som sen lixom ska rinna av en, men ändå lämna ett starkt intryck efter sig...

Har själv gått i tankarna att lägga till lite fler småsaker i bakgrunden, men undrar om det egentligen skulle tillföra låten något, har några idéer dock... inväntar fler åsikter innan jag gör något drastiskt 😉

Tack för din kritik, den var inte alls för hård

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra låt som jag gärna hör fler gånger.

Jag tycker tyvärr också att din röst inte riktigt kommer till sin rätt eftersom den krockar ganska mycket med gitarrerna. Den låter dessutom som att den inte riktigt ligger i mitten. Kanske kan panorera ut gitarrerna lite mer el. jobba med eq på dem för att ge plats åt sången. (Nu läste jag förresten ditt svar till Rainydays om att det skulle flyta in så vill du ha det så så är det väl ok 😉 )

Tycker gitarrljudet låter riktigt bra men det kan väl bero på att man är en sucker för Slowdive och andra typiska 90-talsband 😉 (Som ju förövrigt också låter rösten flyta in ganska mkt 😉 )

Bra jobbat i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt som maler på på ett skönt sätt.

Jag skulle nog minska effekterna på gitarrerna o få ett mer naturligt ljud på dem. Kören i refrängerna är bra och jag gillar också hur trummorna kommer in först i slutet o lyfter låten.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra låt. Mysig sång. Men jag vill att den blommar ut mycket mer och tidigare, kanske redan till andra versen. Gärna med sång som går en oktav högre därefter, eller iallafall en annan lite högre sångmelodi. Absolut inget fel på den som är nu, men det hade varit kul att höra sångaren kräma i lite.

Eller, allt ska ju inte komma på en gång såklart, men jag tänker mig liksom att trummorna kommer in ganska tidigt, sen börjar gitarrerna bli lite mer intensiva, sen efter ett tag lägger trummisen in en annan växel och sångaren går upp nästan i falcett. Hade varit tufft 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

målet är inte att trummorna ska styra låten, tvärt om. Anledningen till att de kommer in i slutet (som du förstått) är att de bidrar till en upplyftande känsla, som sen lixom ska rinna av en, men ändå lämna ett starkt intryck efter sig...

Köper det verkligen - skön tanke som funkar. Däremot håller jag med Rainydays att det borde hända tidigare.. I mitt fall gärna gå på med trummorna som du gör för att sedan släppa dom igen (tror t o m att din önskade effekt kan bli än starkare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok... tack för era svar, ingen som klagat på ljudet, vilket är bra... då vet jag att mina nya monitorer fungerar 😛

Ska tänka vidare lite kring uppbyggnaden, kanske borde allt börja trappas upp lite tidigare som vissa påpekat. Men just nu håller ja på med en ny låt, kreativiteten flödar så man får passa på!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

hepp,

Lyssna medan jag skriver.

Det här låter bra. Skön topp i gitarrerna. Får lite Triffids-vibbar och längtar efter 80-tals trummor.

Snygga aaah körer med. Och där kom trummorna. Dom kan nog lyftas upp en aning?

Basen är mycket starkare än baskaggen, det ger lite obalans tycker jag.

Men det är bara petitesser. Det här är en jättebra låt!

Bra jobbat!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu bättre nu, ingen bumlighet och bra krispighet i mina lurar 😉 Håller med Harmonica Mike om extraslagen.. Dessutom skulle du nog försöka variera slagstyrkan lite grann.

Har lyssnat ett par ggr nu och tror att du skulle vinna att gå på för fullt med dubbla på virveln från ref och ut (2.30)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...