Jump to content
Annons

Tysta monitorerna vid inspelning?


gsol

Recommended Posts

Hej,

Köpte ett par monitorer för några dagar sedan, men det är först nu jag har börjat få tid att testa dem ordentligt vid inspelning, och det är då jag upptäcker vilket blåbär jag är...

För att göra en kort historia ännu kortare: När jag ska spela in t.ex akustisk gitarr till mitt komp måste jag naturligtvis stänga av monitorerna och lyssna i lurar istället för att undvika läck. Men hur gör man? Tycker det hade varit naturligt med en volymkontroll för hörlurar och en för monitorerna på ljudkortet. Eller bara något så banalt som att monitorerna tystas när hörluarna kopplas in. Men icke.

Det kan väl aldrig vara så idiotiskt att jag måste stänga av mina monitorer varje gång jag vill lägga på något i mixen? Mina monitorer är nämligen så smidigt utformade att av/på-switchen sitter på baksidan 😄

Monitorerna i fråga är ett par Phonic P6 A och mitt ljudkort är ett Edirol UA-25.

Man får skratta åt min okunnighet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inget som man behöver skratta åt, utan är ett vanligt problem...

Man kan skaffa någon av de enheter som finns för ändamålet. Mest prisvärd tycker jag att SM Pro Audio M-Patch 2är. Det är en passiv attenuator, där du har både volymkontroll, killswitch, monoswitch och hörlursförstärkare. Den har ett listpris på 1595:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det allra mest prisvärda alternativet torde väl vara en sån här:

l091969.jpg

Vore ju onekligen ett smidigt alternativ. Så kan man switcha av och på med stortån.

Tror dock inte det är så skonsamt för monitorerna... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore ju onekligen ett smidigt alternativ. Så kan man switcha av och på med stortån.

Tror dock inte det är så skonsamt för monitorerna...  😉

Nu har ju jag iofs en mixer mellan ljudkort och monitorer, men det är inga problem alls. (Edit: Och mixern bör inte göra nån skillnad i det här fallet förresten.)

Enligt nån teknikkunnig på forumet (eller var det nåt annat forum, tro?) så är det ingen skillnad på knappen på en sån där enkel skarvsladd och den vanliga switchen på de flesta monitorer.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Det allra mest prisvärda alternativet torde väl vara en sån här:

l091969.jpg

Vore ju onekligen ett smidigt alternativ. Så kan man switcha av och på med stortån.

Tror dock inte det är så skonsamt för monitorerna... 😉

Det är kanske inte så bra om man behöver slå av/till ofta - men visst fungerar det.

Det är klart smidigare med en passiv attenuator, som jag nämnde.

Ska kanske passa på att nämna ett par andra modeller, så att ingen tror att det bara finns sådana från SM Pro Audio... 😱

NHT PVC - listpris: 1595:-

Synthax Suzy: 1095:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på närmaste loppis efter en hi-fi förstörkare. De flesta förstärkare med möjlighet att koppla in fler än två högtalare brukar ha switchar för att välja högtalargrupp. Skönt att bli av mad brummet också som ligger kvar om man bara sänker volymen. Har du tur finns en volymratt för hörlurar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på närmaste loppis efter en hi-fi förstörkare. De flesta förstärkare med möjlighet att koppla in fler än två högtalare brukar ha switchar för att välja högtalargrupp. Skönt att bli av mad brummet också som ligger kvar om man bara sänker volymen. Har du tur finns en volymratt för hörlurar också.

Brum? Finns det brum i monitorerna, så finns det kvar även om man sänker volymen eller kopplar bort dem från ljudkortet, eftersom det ju inte är monitorernas förstärkare man reglerar, utan bara signalen dit...

En hififörstärkare har förstås också nackdelen att den tillför med brus och mer brum, samt att man riskerar att ljudet färgas negativt på kuppen.

En av de stora vinsterna med en passiv attenuator, är ju att man slipper färgningen, tack vare att det rör sig om passiv reglering och inte aktiva komponenter.

Då är det egentligen bättre att titta på en enkel signalväljar-switch hos Clas Ohlson eller Kjell & Co, där man kan välja mellan olika ljudkällor. Ingen volymreglering i så fall, men du kan ställa om switchen så att det inte kommer någon signal till monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vore ju onekligen ett smidigt alternativ. Så kan man switcha av och på med stortån.

Tror dock inte det är så skonsamt för monitorerna...  😉

Nu har ju jag iofs en mixer mellan ljudkort och monitorer, men det är inga problem alls. (Edit: Och mixern bör inte göra nån skillnad i det här fallet förresten.)

Enligt nån teknikkunnig på forumet (eller var det nåt annat forum, tro?) så är det ingen skillnad på knappen på en sån där enkel skarvsladd och den vanliga switchen på de flesta monitorer.

Jag kör den stora röda knappen. Mina monitorer "poppar" inte trots att jag använder en "fotpedal" :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore ju onekligen ett smidigt alternativ. Så kan man switcha av och på med stortån.

Tror dock inte det är så skonsamt för monitorerna...  😉

Nu har ju jag iofs en mixer mellan ljudkort och monitorer, men det är inga problem alls. (Edit: Och mixern bör inte göra nån skillnad i det här fallet förresten.)

Enligt nån teknikkunnig på forumet (eller var det nåt annat forum, tro?) så är det ingen skillnad på knappen på en sån där enkel skarvsladd och den vanliga switchen på de flesta monitorer.

Jag kör den stora röda knappen. Mina monitorer "poppar" inte trots att jag använder en "fotpedal" :-)

Det är nog lite olika med olika monitorer, om det poppar eller inte.

Vad som däremot alltid är sant, är att man sliter betydligt mer på prylar som man stänger av/sätter på ofta, än om man låter dem vara igång... De kan hålla i många år ändå, men risken är större att de går sönder om man använder powerswithen på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att Claes börjar tjöta om färgning av ljudet så skulle jag vilja slå ett slag för Tapco Blend 6 som är en väldigt flexibel liten mixer till ett billigt pris. Och till skillnad från Behringer så låter den faktiskt bra (eller den är ganska transperant rättare sagt).

Bra routingmöjligheter, lätt inkoppling av många externa ljudkällor, och dessutom två helt ok pre-amps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att Claes börjar tjöta om färgning av ljudet så skulle jag vilja slå ett slag för Tapco Blend 6 som är en väldigt flexibel liten mixer till ett billigt pris. Och till skillnad från Behringer så låter den faktiskt bra (eller den är ganska transperant rättare sagt).

Bra routingmöjligheter, lätt inkoppling av många externa ljudkällor, och dessutom två helt ok pre-amps.

Nej nu jä---r! Nu kommer färgningen som ett brev på posten... 😎😆

Skämt åsido, men det är lyssningen man pratar om - och där tycker jag inte att man ska låta något riskera att påverka, så en extra omgång aktiv elektronik tycker jag inte skulle kännas rätt. Monitorlyssning när man spelar in är en annan femma. Där gör det inget om det brusar och låter lite sämre, eftersom det ljudet ändå inte kommer att påverka när man mixar. Kan dock gissa att den du föreslår sannolikt är betydligt trevligare än motsvarande från Behringer, Alto o dyl... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på närmaste loppis efter en hi-fi förstörkare. De flesta förstärkare med möjlighet att koppla in fler än två högtalare brukar ha switchar för att välja högtalargrupp. Skönt att bli av mad brummet också som ligger kvar om man bara sänker volymen. Har du tur finns en volymratt för hörlurar också.

Brum? Finns det brum i monitorerna, så finns det kvar även om man sänker volymen eller kopplar bort dem från ljudkortet, eftersom det ju inte är monitorernas förstärkare man reglerar, utan bara signalen dit...

En hififörstärkare har förstås också nackdelen att den tillför med brus och mer brum, samt att man riskerar att ljudet färgas negativt på kuppen.

En av de stora vinsterna med en passiv attenuator, är ju att man slipper färgningen, tack vare att det rör sig om passiv reglering och inte aktiva komponenter.

Då är det egentligen bättre att titta på en enkel signalväljar-switch hos Clas Ohlson eller Kjell & Co, där man kan välja mellan olika ljudkällor. Ingen volymreglering i så fall, men du kan ställa om switchen så att det inte kommer någon signal till monitorerna.

Tillägg:

Hi-fi förstärkaren utgör högtalarnas förstärkare i mitt förslag. Ja ja, man får ju fram regleringen mellan inspelning och lyssning till på hyllan ist. för bakom högtalaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som däremot alltid är sant, är att man sliter betydligt mer på prylar som man stänger av/sätter på ofta, än om man låter dem vara igång... De kan hålla i många år ändå, men risken är större att de går sönder om man använder powerswithen på det sättet.

Alltså är det rätt så sjukt att det verkar vara standard hos mixerbord att ha volymkontrollen för hörlurarna "efter" mainvolymen...!

-Man tycker ju att det borde va rätt självklart att man ska kunna reglera huvudvolymen och hörlursvolymen oberoende av varandra, men icke sa nicke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som däremot alltid är sant, är att man sliter betydligt mer på prylar som man stänger av/sätter på ofta, än om man låter dem vara igång... De kan hålla i många år ändå, men risken är större att de går sönder om man använder powerswithen på det sättet.

Alltså är det rätt så sjukt att det verkar vara standard hos mixerbord att ha volymkontrollen för hörlurarna "efter" mainvolymen...!

-Man tycker ju att det borde va rätt självklart att man ska kunna reglera huvudvolymen och hörlursvolymen oberoende av varandra, men icke sa nicke...

Håller med.

Själv har jag löst det genom att jag kopplar en utgång märkt rec out på mixerbordet till min stereo, som bekvämt nog är i hörnan där jag ställer mikrofonen. Då kan jag både referenslyssna i dess högtalare, eller koppla in hörlurar, och volymen påverkas inte alls av masterregeln på mixern. Dessutom är det smidigt och bra att kunna reglera lyssningsvolymen när man står vid mikrofonen.

När jag sitter med lurarna på mig när jag mixar, ändrar jag istället volymen med fjärrkontrollen.

Hörlursuttaget på mixerbordet använder jag aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nu jä---r! Nu kommer färgningen som ett brev på posten... 😎😆

Skämt åsido, men det är lyssningen man pratar om - och där tycker jag inte att man ska låta något riskera att påverka, så en extra omgång aktiv elektronik tycker jag inte skulle kännas rätt. Monitorlyssning när man spelar in är en annan femma. Där gör det inget om det brusar och låter lite sämre, eftersom det ljudet ändå inte kommer att påverka när man mixar. Kan dock gissa att den du föreslår sannolikt är betydligt trevligare än motsvarande från Behringer, Alto o dyl... 😉

Jo jag förstår precis hur du menar Claes och i teorin skulle jag hålla med dig, men man får ju se lite till sammanhanget. Sitter man med en relativt billig DAC och monitorer för under 10kkr i ett rum med taskig akustikbehandling, är färgningen ens märkbar eller relevant?

Visst, en svag länk gör ju inte kedjan starkare precis. Men jag upplever ärligt talat inte någon negativ förändring av ljudet igenom en Blend 6 i en normal hemstudioutrustning. Med din lyssning hade jag kanske gjort det åas.

Fast det ger ju en psykisk tillfredställelse att veta att ljudet är så oförändrat som möjligt visserligen 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på närmaste loppis efter en hi-fi förstörkare. De flesta förstärkare med möjlighet att koppla in fler än två högtalare brukar ha switchar för att välja högtalargrupp. Skönt att bli av mad brummet också som ligger kvar om man bara sänker volymen. Har du tur finns en volymratt för hörlurar också.

Brum? Finns det brum i monitorerna, så finns det kvar även om man sänker volymen eller kopplar bort dem från ljudkortet, eftersom det ju inte är monitorernas förstärkare man reglerar, utan bara signalen dit...

En hififörstärkare har förstås också nackdelen att den tillför med brus och mer brum, samt att man riskerar att ljudet färgas negativt på kuppen.

En av de stora vinsterna med en passiv attenuator, är ju att man slipper färgningen, tack vare att det rör sig om passiv reglering och inte aktiva komponenter.

Då är det egentligen bättre att titta på en enkel signalväljar-switch hos Clas Ohlson eller Kjell & Co, där man kan välja mellan olika ljudkällor. Ingen volymreglering i så fall, men du kan ställa om switchen så att det inte kommer någon signal till monitorerna.

Tillägg:

Hi-fi förstärkaren utgör högtalarnas förstärkare i mitt förslag. Ja ja, man får ju fram regleringen mellan inspelning och lyssning till på hyllan ist. för bakom högtalaren.

...men eftersom det handlade om aktiva monitorer, så är det ju ganska onödigt med en extra förstärkare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nu jä---r! Nu kommer färgningen som ett brev på posten... 😉  😆

Skämt åsido, men det är lyssningen man pratar om - och där tycker jag inte att man ska låta något riskera att påverka, så en extra omgång aktiv elektronik tycker jag inte skulle kännas rätt. Monitorlyssning när man spelar in är en annan femma. Där gör det inget om det brusar och låter lite sämre, eftersom det ljudet ändå inte kommer att påverka när man mixar. Kan dock gissa att den du föreslår sannolikt är betydligt trevligare än motsvarande från Behringer, Alto o dyl... 😉

Jo jag förstår precis hur du menar Claes och i teorin skulle jag hålla med dig, men man får ju se lite till sammanhanget. Sitter man med en relativt billig DAC och monitorer för under 10kkr i ett rum med taskig akustikbehandling, är färgningen ens märkbar eller relevant?

Visst, en svag länk gör ju inte kedjan starkare precis. Men jag upplever ärligt talat inte någon negativ förändring av ljudet igenom en Blend 6 i en normal hemstudioutrustning. Med din lyssning hade jag kanske gjort det åas.

Fast det ger ju en psykisk tillfredställelse att veta att ljudet är så oförändrat som möjligt visserligen 🙂

Håller med helt och hållet. Det känns bättre att ha en så bra signalkedja som möjligt, där det blir så lite negativ påverkan som möjligt. All aktiv elektronik (jodå - även dyr sådan) lägger till brus och annat "skoj". Billigare prylar ger oftast betydligt mer av den varan - och därför skulle jag faktiskt hellre välja en passiv attenuator även med budgetprylar, men jag kanske är onödigt kinkig...? 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mest prisvärd tycker jag att SM Pro Audio M-Patch 2är. Det är en passiv attenuator, där du har både volymkontroll, killswitch, monoswitch och hörlursförstärkare. Den har ett listpris på 1595:-.

Satans Claes, nu fick jag ännu en grej på min "vill-ha-lista" 😆

😉

Ska kanske tillägga att hörlursförstärkaren faktiskt är aktiv - men det är också den enda delen i M-Patch 2 som är aktiv, så allt annat kan köras utan att koppla in nätdelen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Mest prisvärd tycker jag att SM Pro Audio M-Patch 2är. Det är en passiv attenuator, där du har både volymkontroll, killswitch, monoswitch och hörlursförstärkare. Den har ett listpris på 1595:-.

Satans Claes, nu fick jag ännu en grej på min "vill-ha-lista" 😉

Usch ja, instämmer.

Den vore helt perfekt om man kunde blenda Stereo inputen med en mono aux. Då fick man direkt lyssning från sin Mick preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikaffären rekommenderade mig att köpa en billig mixer (typ Phonic AM 220) men jag vet inte riktigt hur rolig investering det känns som. I nuläget äger jag ingen mixer, och den enda användning jag skulle ha av en sån liten budgetmixer är just för att lösa det här problemet, och inget annat.

Hur pass mycket tror ni den färgar eller brusar ner ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mest prisvärd tycker jag att SM Pro Audio M-Patch 2är. Det är en passiv attenuator, där du har både volymkontroll, killswitch, monoswitch och hörlursförstärkare. Den har ett listpris på 1595:-.

Satans Claes, nu fick jag ännu en grej på min "vill-ha-lista" 😉

Usch ja, instämmer.

Den vore helt perfekt om man kunde blenda Stereo inputen med en mono aux. Då fick man direkt lyssning från sin Mick preamp.

Bryr man sig inte om garantin, så kan det knappast vara någon svår grej att fixa - men annars är det ju lite knepigt... Kanske en passiv mixer i en box utanför?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_xen...dinfo.html#fpix

behringers nya är transparenta, jag hör då ingen skillnad på ljudet i mitt rum när jag spelar på förstärkaren och när jag lyssnar på ljudet i monitorerna när jag har lajnat förstärkaren.

och då har jag riktigt dåligt rum och allmänt värdelösa prylar i hela signalkedjan så det fungerar för mig.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikaffären rekommenderade mig att köpa en billig mixer (typ Phonic AM 220) men jag vet inte riktigt hur rolig investering det känns som. I nuläget äger jag ingen mixer, och den enda användning jag skulle ha av en sån liten budgetmixer är just för att lösa det här problemet, och inget annat.

Hur pass mycket tror ni den färgar eller brusar ner ljudet?

YES! Nu har jag lyckats få alla oroliga för färgning... 😉

Som Rainydays nämnde innan, så är det inga jättestora skillnader det rör sig om - men med billiga prylar får man betydligt mer brus - något som kanske inte är särskilt kul i lyssningen, eftersom man ju inte kan känna sig säker på om det finns med på inspelningen eller om det tillförs efteråt...

Om man inte behöver en mixer, så tycker jag inte att man ska ha en mixer heller. Den tar ju ganska bra med plats på bordet och det är onödigt bara för att få tillgång till en volymkontroll, tycker jag. Alternativet med en attenuator är dyrare, men jag tycker att det är en lösning som känns betydligt mer rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Mest prisvärd tycker jag att SM Pro Audio M-Patch 2är. Det är en passiv attenuator, där du har både volymkontroll, killswitch, monoswitch och hörlursförstärkare. Den har ett listpris på 1595:-.

Satans Claes, nu fick jag ännu en grej på min "vill-ha-lista" 😉

Usch ja, instämmer.

Den vore helt perfekt om man kunde blenda Stereo inputen med en mono aux. Då fick man direkt lyssning från sin Mick preamp.

Bryr man sig inte om garantin, så kan det knappast vara någon svår grej att fixa - men annars är det ju lite knepigt... Kanske en passiv mixer i en box utanför?

😆

Många boxar blir det.

Jag kan ju faktiskt a och använda min Behringer mixer till det.

Om man tar och använder en av utgångarna för att lyssna på aktiva monitorer och sedan tar den andra till behringer mixern så har man faktiskt löst problemet. Lyssningen när man trackar behöver ju inte vara passiv. Coolt.

Hur var det, bytte inte SM Pro distributor nyligen?

Har dem fått fart på beställningarna så man kan köpa en burk?

BTW vilka har dist på Sm pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_xen...dinfo.html#fpix

behringers nya är transparenta, jag hör då ingen skillnad på ljudet i mitt rum när jag spelar på förstärkaren och när jag lyssnar på ljudet i monitorerna när jag har lajnat förstärkaren.

och då har jag riktigt dåligt rum och allmänt värdelösa prylar i hela signalkedjan så det fungerar för mig.

Jag har en UB802 som lyssning.

Inget problem med brus. Lyssnar på lågvolym.

Men nåt händer med ljudet jämfört med utan mixern... alltså jämfört med direkt från kort till aktiv monitor.

Så jag klurar på en passiv, måste låna och testa.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...