Jump to content
Annons

Vers och Refräng


berch

Recommended Posts

En liten diskussion i bandet bara (lirar countryrock). Har en låt som är ganska traditionellt uppbyggd ABABsoloB. Diskussionen vi hade gällde en ny låt där vers1 skiljer sig i både längd, melodi och ackordsföljd (slutet) mot vers1.

Jag tycker att det inte spelar någon roll, låter det bra så gör det. Medan trummis och gitarrist tycker att verserna måste vara lika ackords- och längd-mässigt annars så är låten inte bra.

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ju inga hinder alls, så länge det låter bra. Det vanligaste är förstås att man behåller samma, men just därför kan det också vara bra att bryta mot mönstret någon gång ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

... Medan trummis och gitarrist tycker att verserna måste vara lika ackords- och längd-mässigt annars så är låten inte bra.

Ett märkligt utalande men kanske stöder musikvetenskapen deras ståndpunkt?

Annars så sitter man väl knappast och tänker på formen varje gång innan man bestämmer sig för om man gillar en låt eller inte. Mer som du säger, tycker man det låter bra så är det bra.

Själv har jag aldrig använt sådana regler. Men det är klart att man behöver ha en vettig anledning till att bryta möstret i en del som förhoppningsvis redan låter bra. En anledning angav Claes en annan angav du själv - det lät bra (på detta sätt också). Tappar inte låten i struktur utan det låter bra så finns inga hinder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det inte spelar någon roll, låter det bra så gör det. Medan trummis och gitarrist tycker att verserna måste vara lika ackords- och längd-mässigt annars så är låten inte bra.

I våra låtar börjar det nästan bli mer en regel än undantag att vers 1 och 2 skiljer sig åt markant. Exempel.

Som du sa, så länge det låter bra så spelar det ingen roll. Ska man följa så strikta regler kan man ju lika gärna låta en dator generera låtarna :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på. Ibland kan man få känslan att låten inte hänger ihop om vers 1 och vers 2 är helt olika, men å andra sidan finns det låtar som låter fantastiskt just därför att vers 1 och vers 2 är olika.

Så antingen är trummisen och gitarristen idioter eller också är de bättre musiker än du. Svårt att avgöra vilket när man inte har hört låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

låten blir ju definitivt svårare att lyssna på om du har verser som låter olika. svårare att få grepp om låten. som lyssnare så vill man väl känna igen sig när man kommer till andra versen... men som sagt, det kan ju vara skitbra med variation ibland!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså jag kan inte hålla med dina bandkamrater generellt, men eftersom jag inte har hört låten i fråga så kan jag ju inte säga nåt om just den såklart, kanske låter det gräsligt och konstigt, kanske låter det fantastiskt. Personligen så skulle jag nog - generellt - säga att det är välkommet med sån variation, om den är snyggt utförd förstås. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vers2 är identisk med vers1 förutom att melodin var annorlunda sista 2 stroferna, ackordsmässigt så ligger vers1 4 x A/A/D/D och sedan E7/A. I vers2 så hade vi i första versionen 2 x A/A/D/D och sedan 2 x D/G innan Låten går in i refrängen som börjar på ett D.

Gitarristen brukar vara väldigt strikt med form och så och vad gäller gitarr så är han definitivt en duktigare musiker. Samma gäller trummisen. Å andra sidan så kan ingen av dem vare sig spela bluesmunspel, trumpet elller saxofon, så det jämnar nog ut sig 🙂

Sångerskan som gjort låten blev lite osäker så vi hade en kort diskussion om saken (jag "förlorade").

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarristen brukar vara väldigt strikt med form och så och vad gäller gitarr så är han definitivt en duktigare musiker. Samma gäller trummisen. Å andra sidan så kan ingen av dem vare sig spela bluesmunspel, trumpet elller saxofon, så det jämnar nog ut sig 🙂

Sångerskan som gjort låten blev lite osäker så vi hade en kort diskussion om saken (jag "förlorade").

Tycker det låter väldigt tråkigt. Jag skulle nog ha svårt att jobba med så inrutade människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vers2 är identisk med vers1 förutom att melodin var annorlunda sista 2 stroferna, ackordsmässigt så ligger vers1 4 x A/A/D/D och sedan E7/A. I vers2 så hade vi i första versionen 2 x A/A/D/D och sedan 2 x D/G innan Låten går in i refrängen som börjar på ett D.

Det är svårt att säga men det låter ju onekligen som ganska små skillnader...? Att ha andra övergångsackord till refrängen (om E7 A och D G nu fyller den funktionen) låter mest som en mysig krydda. Och att ena versen är dubbelt så lång är ju småpotatis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det bra så gör det! Men för det otränade örat så kanske det låter konstigt om formen är alltför ojämn.. och längden på delarna för den delen!

SKÅL

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Trevligt att höra att det inte bara är jag som tycker att konstnärliga friheter är helt ok! (så länge som dom låter bra) :rolleyes:

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...