Jump to content
Annons

Reason Pianos


Linus

Recommended Posts

Annons
någonstans här i Umeå

What? Har du flyttat? 🙂

Well, i Umeå är det 4Sound (tidigare Estrad) eller Musikanten som kan ha musikdatorprylar.

Göteborg har inte längre äran att ha mig se ner på dess sköte från min högborg i Johanneberg. Nu har jag intagit tundrans förlovade land där jag från min lägenhet i Mariehem ser ut över en skidbacke som skulle få vilken skidåkare som helst med en gnutta självrespekt att kikna av skratt.

Eller...För att besvara din fråga: ja 😲

Men tack för tipset. Jag ska betala dem ett besök omgående.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul, jag bodde i Berghem en höst.

Förresten, om du vill ha ett personligt demoprov på Reason Pianos så skicka en midifil/rns så kan jag göra en demo med lite olika pianosound.

Link to comment
Dela på andra sajter

generellt tycker jag att det låter tunt och plinkigt. lite väl mkt pianoljud med effekter.

det ska väl underlätta för en producent att snabbt kunna slänga in ett piano.

men, vill jag ha ett tunt poppianoljud som enkelt blandar sig med resten av instrumenten så duger de pianon som kommer med Reason ganska så ok.

jag tycker inte om på det sätt som RP svarar på velocityin, och man kan ju ställa in en hel del.

men det är något i själva grundklangen som stör mig - men så är jag pianist sen >30år.

Jag gillar verkligen NI AkustikP - och då Kurtzweil's piano som kom med P1000 modulen. De låter flygel . . .

Men . . . jag ska ge RP en chans under året, det är ändå ett nytt instrument att bekanta sig med.

Kanske störs jag lite av att det finns för MKT val, för många mickar, för mkt . . . av allt.

Men i o m priset så är det ett fynd!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker inte om på det sätt som RP svarar på velocityin, och man kan ju ställa in en hel del.

men det är något i själva grundklangen som stör mig - men så är jag pianist sen >30år.

Oh, jag känner igen känslan. Känslan är det svåraste av allt att emulera 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

HaraldS (oregistrerad)

Har nu haft RPi ett tag. Tyckte i början liksom chrisB att det lät en aning tunt men fascinerades, i motsats till chrisB, av alla mixningsmöjligheter man får med de olika mikplaceringarna. Här är ett par exempel att jämföra med NI Aukustik Piano.

Första exemplet är RPi SteinwayD med den s.k. Jazzplaceringen av mikarna och en aning Ambiencemikar och ett uns EQ -lyft i basen.

Andra exemplet är Steinnway Uppright. Samma mikrofonkombination men utan EQ

Nederst länk till NI Aukustik Piano där samma exempel finns att ljämföra med.

http://hem.bredband.net/dudden/FantasiImpromtu.mp3

http://hem.bredband.net/dudden/Ragtime.mp3

http://www.native-instruments.com/index.ph...ftu=075a02d3c6#

Med tanke på att RPi har färre samplingsnivåer (4) och inga med pedalen nedtryckt men med realeasesampling samt klubbor som faller tiilbaka, vilket visserligen knappast är hörbart i en mix, och att samplingarna inte heller är av fulllängd utan loopade, tycker jag att RPi är ett mycket bra alternativ. I synnerhet med tanke på priset.

HS

Redigerat av HaraldS
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett par exempel att jämföra med NI Aukustik Piano.

Schysst att du tog dig tid att lägga upp det här. Det var intressant lyssning 😎 Jag förstår vad ni menar med tunt...Det låter lite...Ja...Lite lite...

Som sagt så passar nog det här pianot, precis som Propellerheads säger, bättre till att passa in i mixar än att spela snabba Chopin-stycken på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej... här är en fråga från Sågspån (vilket borde vara mitt riktiga alias).

Jag har alltid spelat akustiskt och nu krävs det av mig att börja använda datorprylar fullt ut. Jag har investerat i Cubase SX3 - och nu kommer min korkade fråga...

Reason Piano... är det kompatibelt med Cubase SX? Om inte, vad skaffar jag i stället?

Tack på förhand 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

HaraldS (oregistrerad)

När jag ändå är igång. Här ett exempel till. Nu YamahaC7 flygel. Close mik, Floor mik och lite Ambience mik. Lite lyft i bas och diskant med EQ och en snäll MClass compression.

http://hem.bredband.net/dudden/FunkyChicken.mp3

http://www.native-instruments.com/index.ph...ftu=075a02d3c6#

HS

Redigerat av HaraldS
Link to comment
Dela på andra sajter

HaraldS (oregistrerad)

Jo man får pilla lite för att få till det. Gav även flygeln i det sista exemplet lite mer dynamik. De första exemplen är presets och en aning jämtjocka. Men det har ju också att göra med vad de använt för keyboard när de gjort midifilerna. Det är i alla fall jävligt kul att jobba med den här refillen.

HS

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason Piano... är det kompatibelt med Cubase SX? Om inte, vad skaffar jag i stället?

Reason Piano 'r ett refill för Reason. Det går att använda genom Cubase meddelst rewire som då kopplar ihop Reason med Cubase.

Reason är ett separat program från Cubase.

Det finns annars flera olika alternativ; t.ex NI Akustik Piano, eller Ivory av ett annat företag. Steinberg som tillverkar Cubase har ett eget pianomodul som heter The Grand.

Ett annat val är köpa in Halion, en mkt bra sampler och spela piano därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...