Jump to content
Annons

Vanlig basröst till monsterröst


peba78

Recommended Posts

Hej!

Tycker att min egen röst låter lite för "snäll" till en ny låt jag börjat på.

Min röst är i omfånget för bas-/andrabas. Jag skulle vilja att den låter lite grövre, mer oslipad. Lite mer som sångaren i Lordi, kanske t.o.m. lite mer elak om ni förstår hur jag menar...

Kan man använda någon typ av dist och vocoder för att få rösten lite mindre len? Behöver verkligen mixningtips om detta. Provade spela in en kompis röst parallellt med min för att förstärka karaktären lite, men det blev bara otajt.

Alltså; Hur får man en vacker körröst att låta som Lordi mha effekter? :-)

Hoppas på många roliga idéer.

Mvh,

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det gäller sång tycker jag att man skall göra det mesta med rösten. Man kan lägga lite dist på hårdrocksång men det mesta sitter i rösten. Distar man skönsång låter det inte rätt utan försök att komma så nära du kan med hjälp av din röst. Sen är det EQ & kompressor som vanligt som gäller.

Du kan testa med lite dist såklart eller även att dra den genom en förstärkarplugg.

Är det monsteröst du är ute efter så kanske även du kan pröva att pitch ner rösten.

Du får helt enkelt öva rösten genom att gå runt och morra lite.

Kanske skall tilläggas att man ofta hör band som distar sången jättemycket, så det kanske är din bag. Inte min dock, testa så får vi se. Lägg gärna upp nått ljudklipp, sånt är alltid kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns massa knep för att få till en feeet bas i rösten med hjälp av effekter. Vanlig EQ kan ju räcka om det är en subtil effekt man är ute efter. Men ett av de mäktigaste sätten är att använda en ringmodulator som du ställer in på några få hertz, bara strax över 20 - det kan ge ett otroligt djup i rösten, men tyvärr förlorar man melodin, så på sång kanske det inte är nån bra idé, men på tal kan det funka utmärkt. Dessutom får rösten en smått "elektronisk" klang, vilket kanske inte passar i alla sammanhang.

Behöver du ha kvar melodin så kan du testa att vocoda rösten med en nerpitchad version av sig själv. Alltså, samma sångspår, en clean version och en med en pitchplug som drar ner den ett par semitoner. Den cleana tar du in som carrier och den nerpitchade som modulator i en vocoder. Då får du en klang som låter som om den vore nerpitchad, utan att den faktiskt är det. 🥰

Eventuellt kan du testa nåt extremt åt motsatt håll - pitcha ner carriern en hel oktav och lämna modulatorn på vanlig höjd - kanske låter det bara fånigt, har inte testat, men det borde ju kunna ge en riktigt riktigt fet röst med lite pillande...?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med DrHans tidigaste (?) inlägg om att det är bäst att göra det mesta med rösten.

har i ett par år gestaltat svartblod (alltså något i stil med orcherna i sagan om ringen) på levande rollspelsarrangemang (ok, jag erkänner, jag är lajvare..:rolleyes:) och under denna period har jag utvecklat en ganska stadig growl-stämma.. knepet ligger i att lära känna sin hals och sina stämband för att sedan utveckla den del i halsen där growlet finns.. man kan få till en bra skrikröst genom att bara skrika sig hes men det har ju sina bieffekter..:rolleyes:

detta behöver inte alls vara svårt! börja som DrHans säger med att gå runt och morra lite, försök imitiera t.ex ett lejon. När du fått till detta (behöver inte låta klockrent med en gång) kan du prova runt lite i högre och lägre tonlägen, kröka tungan på olika sätt (ger en väldig karaktärskillnad) och pröva att flytta tonen "upp och ner i halsen" (det senare går nog inte att förklara bättre, det är en känsla och du lär märka det om du provar). Hittar du resonans i bröstkorgen (det känns som om överkroppen vibrerar lätt) så har du en brutal stämma där.

Sen handlar det väl som i all musik om övning, kom bara ihåg att använda mycket luft så blir det lättare!

ett annat tips angående mixning, spela gärna in dig själv i alla fall två gånger och panorera tagningarna i vänster och höger. Vill du att det ska bli ännu fetare så spela in fler tagningar i olika oktavlägen, (eventuellt blir du tvungen att pitcha, men försök undvika detta så långt som möjligt) och mixa in lite av dessa spår antingen hela tiden eller då och då vid viktiga partier för en mer "sinister" effekt.

Något som låter rent infernaliskt är att mixa in en kvinnoröst eller en barnröst som sjunger samma text fast på ganska låg nivå. Örat hinner inte riktigt med att urskilja alla röster och man får mer intrycket av en monsterröst..

pröva gärna att lyssna på The Project Hates senaste platta "Armageddon March Eternal / Symphonies of slit wrists" så får du höra lite brutal growl när den enligt mig är som bäst. Lyssna gärna i lurar på både hög och låg volym så kanske du kan urskilja hur dom mixat.. värt ett försök!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får helt enkelt öva rösten genom att gå runt och morra lite.

När jag såg det framför mig kunde jag inte låta bli att garva... annars kan jag inte tillföra något annat än vad osm redan är sagt. Antingen har man det, eller över man till sig det eller så ger man fan i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

hum effekter och effekter :/

med hjälp av effekter så pitcha ner den, eq:a upp 'gurgel-frekvenserna' :rolleyes:

men om det är skit när det spelas in så kommer det att låta skit oavsett med effekter (om man inte verkligen älskar autotune eller melodyne sound)

slappna av i stämbanden så mkt som det går, träna på att skrika och vara avslappnad samtidigt så kommer du tillslut utveckla growlförmåga. också snyggare om du använder bröstklang och grundar från magen. för att få det mörkare är det bara o träna på! 😆 sjung skalor, korta snabba utdragna ord som gåd, aa, ah! etc 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Tack för alla bra idéer. Har testat lite och några kommentarer enligt nedan.

DrHans: Kanonbra plugg (E-Phonic lofi). Känner att den funkar bäst när man dubblar stämman och kör pluggen på kopian av sången. Kombinerar detta lite med några av de andra tipsen i tråden.

PSG: Mkt intressanta tips. Jobbar på att morra :-) Gör riktigt ont i halsen efter ett tag. Att det låter helt sjukt att gå runt och låta som ett lejon kan jag ta :-) Hur lång tid tog det för dig att börja behärska detta tonläge?

Newform: Håller med, det måste låta någorlunda bra från början. Man kan ju inte förlita på Autotune... Äkta vara ska det vara! 8-)

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

PSG: Mkt intressanta tips. Jobbar på att morra :-) Gör riktigt ont i halsen efter ett tag. Att det låter helt sjukt att gå runt och låta som ett lejon kan jag ta :-) Hur lång tid tog det för dig att börja behärska detta tonläge?

Hmm. det gick väl ett par dagar tills jag hade en användbar stämma men jag har ju förfinat detta under ett par år..😉 Iof har jag sjungit i kör ganska mkt så jag har en del koll på stämbanden och så men det är verkligen ingen förutsättning.

Vad det gäller smärtor är väl "regeln" att man ska sluta så fort det lite ont men jag måste erkänna att jag i min iver struntat en del i detta så jag blir ganska hes och basig i rösten efter lång tids growlande. Dock gör det nästan aldrig ont nu för tiden. Ett körtips om du får smärtor är att sjunga "mmm" i ett skönt tonläge, som min sångpedagog beskrev det: "..som om du sög på nåt riktigt gött!", så slappnar stämbanden av..

Se förresten alltid till att ha nån sorts förebild (som lejonet t.ex) i tankarna när du övar så går det fortare.. hjärnan och halsmusklerna är grymma på att härma saker men när det kommer till att improvisera ngt som gör ont är det svårt (men inte omöjligt..)

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba med att hålla struphuvudet "lågt". Tar du låga toner så har struphuvudet en tendens att åka ner men försök hålla det lågt även på de högre tonerna. Har du tekniken i övrigt så kommer dom automatiskt jobba på och du får av det mer kropp i tonen.

Annars är det bara att dubba. Bästa sättet enligt mig att få något att låta lite mer "bastant". Panorera, som det nämndes längre upp, lite åt höger och lite åt vänster. Inte för mycket för då kommer olikhetern i tagningarna fram istället och det blir speciellt snyggt. Minst två men prova med en tredje om det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...