Jump to content
Annons

När "proffsen" bygger beat med Cubase SX


hackeman

Recommended Posts

påverkas ljudet av ljudkortet då också eller?

Det får jag hoppas annars vore det dumt att köpa ljudkort för tiotusentals kronor när man kan köpa ett för en femhundring som låter lika bra!

(Naturligtvis så påverkas priset oxå av antal in & utgångar osv...).

om man INTE har några synthar att spela in.. bara bouncar det som är på datorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 85
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

påverkas ljudet av ljudkortet då också eller?

Det får jag hoppas annars vore det dumt att köpa ljudkort för tiotusentals kronor när man kan köpa ett för en femhundring som låter lika bra!

(Naturligtvis så påverkas priset oxå av antal in & utgångar osv...).

om man INTE har några synthar att spela in.. bara bouncar det som är på datorn

Men syntharna skall ju spelas in via/på ljudkortet?

Jag känner till personer som kan höra skillnad på ljudet på olika musikprogram, borde det inte då vara ännu större skillnad på ett bra ljudkort o ett dåligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
påverkas ljudet av ljudkortet då också eller?

Det får jag hoppas annars vore det dumt att köpa ljudkort för tiotusentals kronor när man kan köpa ett för en femhundring som låter lika bra!

(Naturligtvis så påverkas priset oxå av antal in & utgångar osv...).

om man INTE har några synthar att spela in.. bara bouncar det som är på datorn

Men syntharna skall ju spelas in via/på ljudkortet?

Fast kallemio menar om man inte har några hårdvaru-synthar som går via lineingångarna på ljudkortet, utan man endast köra samplingar och VSTi. Right, Kalle?

Men jag misstänker ändå att om man kör realtime så mixar den ner ljudet så som ljudkortet återger det, och kör man inte realtime så är det snarare en digital export. Detta tror jag eftersom lineingångarna följer med i realtime mixdown, men inte annars.

Men jag tror som sagt bara, jag vet inte säkert. 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

påverkas ljudet av ljudkortet då också eller?

Det får jag hoppas annars vore det dumt att köpa ljudkort för tiotusentals kronor när man kan köpa ett för en femhundring som låter lika bra!

(Naturligtvis så påverkas priset oxå av antal in & utgångar osv...).

om man INTE har några synthar att spela in.. bara bouncar det som är på datorn

Men syntharna skall ju spelas in via/på ljudkortet?

Jag känner till personer som kan höra skillnad på ljudet på olika musikprogram, borde det inte då vara ännu större skillnad på ett bra ljudkort o ett dåligt?

Jag sa ju att om man INTE INTE INTE ska spela in nånting, utan bara göra en realtime mixdown i sin sequenser med vst-i's och samplingar!

Jag är helt med på att det blir skillnad om man spelar in nått. Eftersom då har det med kvaliten av ingångarna och omvandlare o allt vad det nu heter..

Jag pratar bara om mixdown av audiofiler/mjukinstrument i datorn!

Link to comment
Dela på andra sajter

påverkas ljudet av ljudkortet då också eller?

Det får jag hoppas annars vore det dumt att köpa ljudkort för tiotusentals kronor när man kan köpa ett för en femhundring som låter lika bra!

(Naturligtvis så påverkas priset oxå av antal in & utgångar osv...).

om man INTE har några synthar att spela in.. bara bouncar det som är på datorn

Men syntharna skall ju spelas in via/på ljudkortet?

Fast kallemio menar om man inte har några hårdvaru-synthar som går via lineingångarna på ljudkortet, utan man endast köra samplingar och VSTi. Right, Kalle?

Men jag misstänker ändå att om man kör realtime så mixar den ner ljudet så som ljudkortet återger det, och kör man inte realtime så är det snarare en digital export. Detta tror jag eftersom lineingångarna följer med i realtime mixdown, men inte annars.

Men jag tror som sagt bara, jag vet inte säkert. :rolleyes:

Du har helt rätt!

Kan det inte komma nått teknikfreak och klara upp det här för oss nu. Jag är jätte nyfiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

påverkas ljudet av ljudkortet då också eller?

Det får jag hoppas annars vore det dumt att köpa ljudkort för tiotusentals kronor när man kan köpa ett för en femhundring som låter lika bra!

(Naturligtvis så påverkas priset oxå av antal in & utgångar osv...).

om man INTE har några synthar att spela in.. bara bouncar det som är på datorn

Men syntharna skall ju spelas in via/på ljudkortet?

Jag känner till personer som kan höra skillnad på ljudet på olika musikprogram, borde det inte då vara ännu större skillnad på ett bra ljudkort o ett dåligt?

Jag sa ju att om man INTE INTE INTE ska spela in nånting, utan bara göra en realtime mixdown i sin sequenser med vst-i's och samplingar!

Jag är helt med på att det blir skillnad om man spelar in nått. Eftersom då har det med kvaliten av ingångarna och omvandlare o allt vad det nu heter..

Jag pratar bara om mixdown av audiofiler/mjukinstrument i datorn!

Men oavsett vilket använder man inte ljudkortet?

Annars kan jag ju kasta ut ljudkortet om jag bara använder interna ljud (som redan är inspelade)?

Jag måste ju få ut det ur datorn i alla fall (använder jag inte ljudkortet då)?

Hursomhelst intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hjälpen i Cubase SX säger:

If you activate Real-Time Export, the export will happen in real time, i.e. the process will take the same time as regular playback. Some VST plug-ins require this to have time to update correctly during the mixdown - consult the plug-in manufacturers if uncertain.

Det tyder ju på att det inte är nån skillnad på hur ljudet genereras i realtime vs normalt, men det säger ju inte hur det genereras. Dvs om det genereras genom ljudkortet eller ej.

Men som sagt, för en som inte använder analoga synthar eller andra instrument (dvs inte behöver några ingångar) och inte heller använder MIDI-klaviatur skulle alltså klara sig med vilket skitljudkort som helst för själva produktionen?

Lägger vi dyra pengar på feta ljudkort bara för ingångarna och latencyn? Näääh väl? :rolleyes:

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hmm... igen.

Ljudupplösningen (antal bitar, samplingsfrekvens, osv) spelar ju roll i bearbetningen. A/D omvandlarna likaså. Skulle detta alltså inte ha nån betydelse vid mixdown??

Ähh, jag börjar bli för trött för att tänka. Å så den förbannade värmen. :rolleyes:

edit: den förbannade värmen

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken värme? Det är ju svalt här ute på kyrkis.

Inte ens terassdörren på vid gavel och golvfläkten på full patte klarar av att dämpa värmen. Ska dock tillägga att jag är omringad av datorer som också alstrar värme. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt, för en som inte använder analoga synthar eller andra instrument (dvs inte behöver några ingångar) och inte heller använder MIDI-klaviatur skulle alltså klara sig med vilket skitljudkort som helst för själva produktionen?

Jag har ju mitt inbyggda bajskort och asio4all drivrutiner, jag tycker att mina grejjer låter ganska bra iaf! Det är ju inte så att man hör att jag suttit med ett soundmaxkort iaf... Eller det kanske man gör? :rolleyes:

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt, för en som inte använder analoga synthar eller andra instrument (dvs inte behöver några ingångar) och inte heller använder MIDI-klaviatur skulle alltså klara sig med vilket skitljudkort som helst för själva produktionen?

Jag har ju mitt inbyggda bajskort och asio4all drivrutiner, jag tycker att mina grejjer låter ganska bra iaf! Det är ju inte så att man hör att jag suttit med ett soundmaxkort iaf... Eller det kanske man gör? :rolleyes:

Haha... 😄 njäääh, jag har för mig att dina produktioner låter riktigt bra..? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt, för en som inte använder analoga synthar eller andra instrument (dvs inte behöver några ingångar) och inte heller använder MIDI-klaviatur skulle alltså klara sig med vilket skitljudkort som helst för själva produktionen?

Jag har ju mitt inbyggda bajskort och asio4all drivrutiner, jag tycker att mina grejjer låter ganska bra iaf! Det är ju inte så att man hör att jag suttit med ett soundmaxkort iaf... Eller det kanske man gör? 😆

Haha... 😄 njäääh, jag har för mig att dina produktioner låter riktigt bra..? 😄

Ja jag hoppas på det iaf :rolleyes:😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte videon var kul...visar hur enkelt och snabbt han tar fram ett bra beat med enkla medel! Det var väl det han ville visa, och demonstationslåten hade säkert blivit en hit...haha

En massa tillkrånglat snack tar bort det överskådliga...även en massa tugg på samma fras...du fattar vad jag menar, du fattar vad jag menar..öhhh...men det var enkelt liksom... 🙂

Petitesserna och det mer avancerade inställningarna kommer sen...men de är nog hemliga.. 😏😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälpen i Cubase SX säger:

If you activate Real-Time Export, the export will happen in real time, i.e. the process will take the same time as regular playback. Some VST plug-ins require this to have time to update correctly during the mixdown - consult the plug-in manufacturers if uncertain.

Det tyder ju på att det inte är nån skillnad på hur ljudet genereras i realtime vs normalt, men det säger ju inte hur det genereras. Dvs om det genereras genom ljudkortet eller ej.

Men som sagt, för en som inte använder analoga synthar eller andra instrument (dvs inte behöver några ingångar) och inte heller använder MIDI-klaviatur skulle alltså klara sig med vilket skitljudkort som helst för själva produktionen?

Lägger vi dyra pengar på feta ljudkort bara för ingångarna och latencyn? Näääh väl? 😄

sequencern har en egen mixer som mixar ihop ljudet som sen skickas ut på de olika kanalerna på ljudkortet eller till en wave-fil på hårddisken (vid bounce). Ljudkortet har ingen inverkan på hur mixern mixar ihop (i Sonars fall mixar man internt med 64 bitars precision). Det går alldeles utmärkt att få proffskvalitet i sina mixar utan att ens ha ett ljudkort i datorn (!).

Ljudkortets uppgift är att vara ett gränssnitt mellan datorn och hårdvaran. Vissa ljudkort har inbyggda hårdvarueffekter (t.ex reverb) men det förändrar inte ljudkortetet huvuduppgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

EN VSTi's ljud genereras i datorn men använder asio vid real-time uppspelning, detta påverkar däremot inte ljudets kvalitet då det inte behöver passera ljudkortets AD-omvandlare först.. så i princip kan VSTi-ljudet du hör i högtalarna / monitorerna vara sämre än det som faktiskt hamnar som ljudfil på hårddisken.

Med externa syntar som involveras i mixen blir det en helt annan femma då de passerar datorn genom AD-omvandlarna och där kan det i det fallet med dålig sådan bli en stor skillnad i slutresultat.. har du dessutom låg samplingsfrekvens på ingångarna blir utljudet också lidande.. men det är väl å andra sidan ganska uppenbart..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men använder du inga riktiga instrument alls?

Jag menar sång, gitarr, bas eller vad det nu kan va o i så fall måste du ju få in dessa på nåt vis?

Jo visst använder jag det, men då spelar jag in det i en studio, eller så låter jag den som ska lägga intrumentet spela in det hos sig själv. Producerar, arrar och mixar bara på min dator

Link to comment
Dela på andra sajter

Men använder du inga riktiga instrument alls?

Jag menar sång, gitarr, bas eller vad det nu kan va o i så fall måste du ju få in dessa på nåt vis?

Jo visst använder jag det, men då spelar jag in det i en studio, eller så låter jag den som ska lägga intrumentet spela in det hos sig själv. Producerar, arrar och mixar bara på min dator

OK!

Då förstår jag om du tycker att det är onödigt att lägga onödiga pengar på bättre ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har kört på ett Soundblaster Audigy 2 Platinum Ex (bla bla bla bla) i tre år nu och jag måste säga att det funkar väldigt bra till Cubase. 2-3 ms latency är ju inte så dumt att ha för sina mjukvarusynthar.

Sen att det helt saknar XLR ingångar och att hörlursförstärkaren inte är i topp är ju en annan femma men 🙂

Men på tal om den lilla filmen; Den snubben måste ju ha typ 128mb i RAM i sin dator. NI Studio Drums tar ju inte mera än typ 50mb i minne eller 77mb om man kollar i hans Battery.

"yo yo yo...I'm the best" 😛

Redigerat av Gardinen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...