Jump to content
Annons

Cold Winds


karl

Recommended Posts

LÅTNAMN:Cold Winds

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:??

LÅTLÄNGD:2:58

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:06

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.3megabyte

STATUS: Skiss/Färdig

LÅTLÄNK:ny mix cold winds

Inget nytt intro men har städat upp i frekvenserna och tror att jag fått till en bättre ljudbild 🙂 ....kom gärna med kritik....tackens / karl

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är något fel beror ju på hur du vill att det ska låta.....? Inga musikaliska fel. Mycket Peter Hammill vemod i denna! -Och han har ju aldrig siktat på listorna. Fast vi fans har säkert köpt desto mera 🙂.

Klart at det går att arra på andra sätt. Men jag tycker det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fortsätter att leverera kvalitetsmelodier, Karl. Den här är en av dom starkare jag hört från dig. Som vanligt krävs ett par tre lyssningar innan man tar in såna här låtar.

Själva cleuen i låten "I haven't seen your makeup yet" är magisk. Den här hade lugnt platsat på en Gabrielplatta eller varför inte Sting (i hans bästa stunder, slå mig inte nu alla Sting-hatare).

Mycket är som vanligt jävligt bra; sången, själva atmosfären i låten. Snyggt tassande komp i verserna, man är bara nyfiken på hur låten hade låtit med mer rakt, tyngre komp och större piano/flygel.

Gillar inte slutet, inget fel med wailingen där, men det känns lite abrupt...

Fyra feta flak frukt i betyg. Fan, släng på en klase vindruvor oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar dede och Hamma....dom senaste låtar jag gjort känns som det är samma låt...har kommit in i någon slags rundgång men det här var tredje i samma stil så jag hoppas jag kan gå vidare efter denna...funkar EZ trummorna??

Tack för öronen :rolleyes::rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut att det funkar! Trummorna tycker jag svänger på bra. Låten är sketsnygg tycker jag! Många små subtila inlägg som lyfter låten.

Precis som "hammagrella" säger så får man en kännsla av att det här är en låt som Sting eller Gabriel har gjort. Det är ett bra betyg. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar dede och Hamma....dom senaste låtar jag gjort känns som det är samma låt...har kommit in i någon slags rundgång men det här var tredje i samma stil så jag hoppas jag kan gå vidare efter denna...funkar EZ trummorna??

Tack för öronen 😎😎

Bra låt som vanligt. Produktionen gillar jag inte alls denna gången. Det är för mycket saker som rör till det. Städa upp trummorna!! Dom spelar alldeles för mycket "hursomhelst" utan ordning och reda. Vill du ha detdär bombastiska trumspelet får du i så fall stödja upp det med basen. Som det är nu så drar det åt olika håll på ett sätt som gör det rörigt.

Elgitarren skulle jag vilja ha längre bort. Inte nödvändigtvis svagare men gärna något vässad i det skrikiga mellanregistret med ett snyggt delay/reverb med nerdragen bas och diskant och bred stereo (tremolo skulle va läckert!). Då tar den mycket mindre plats men kommer ändå höras tydligt.

Det bästa är orgeln (eller vad är det!??) som spelar nåt ostinato på slutet. Genialiskt snyggt och helt otippat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat ett par vändor till och låten växer! En sak dock, början känns lite "plötslig". Kan man inte snygga till början på låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thimme,Bengan,VacUm...tack för lyssning och kul att ni gillar på något sätt....visst allting kan skruvas på tex. en bättre början som inte kommer igång direkt och att basen följer trummorna och en hel massa annat så det blir väl ett varv till 😉 tack för omdömerna 😎😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Thimme,Bengan,VacUm...tack för lyssning och kul att ni gillar på något sätt....visst allting kan skruvas på tex. en bättre början som inte kommer igång direkt och att basen följer trummorna och en hel massa annat så det blir väl ett varv till 😉 tack för omdömerna 😎😉

Det ska bli kul att höra den nya versionen. Jag har låten på repeat nu! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Thimme,Bengan,VacUm...tack för lyssning och kul att ni gillar på något sätt....visst allting kan skruvas på tex. en bättre början som inte kommer igång direkt och att basen följer trummorna och en hel massa annat så det blir väl ett varv till 😉  tack för omdömerna 😉  😉

Det ska bli kul att höra den nya versionen. Jag har låten på repeat nu! 😎

😳😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Rytmerna, trumvispar tror jag att det är, borde kanske markeras bättre. Har lite svårt att känna var takten är. Kan vara så att sången inte är synkroniserad med musiken. Detta kan ju vara ett medvetet val för att skapa en slags svävande känsla. Men jag tror låten skulle vinna på en mer tydlig rytm och att sången på sätt skulle sätta sig bättre.

Håller med om att början är lite abrupt. Låten har lite av utomeuropeiskt feeling, om du har nåt lite udda instrument kanske det skulle passa in?

Annars intressant, det känns att det är nåt. Sången gillar jag också. Är svag för det melankoliska. En stark låt som kan bli starkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang, trummorna: tycker inte nödvändigtvis de spelar för mycket men de skulle nog upplevas som tydligare om de kom upp lite i mixen. Men jag gillar trummor...

Ang. Sting:

Ang. melankoli på en skala från ett till elva: stark tia 🙁

Ang. mixen i övrigt: bra som fan. Vad använder du för bas? Tydlig och lagom "basig". Fretless från Broomstick kanske? Piano, akustisk- OCH elgitarr, och allt kommer fram bra. För mig brukar den kombinationen krocka i eq:n 😱 Bra jobbat.

Och vad ÄR det för skumt "doink"-ljud som ligger och retar örat i bakgrunden emellanåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter fint!

Men...

Tycker du borde renolda texten lite mer... Typ "vad vill jag säga". Suggestivt är coolt men nu känns det lite sökt. Förstår att det ska vara lite mindre direkta texter men då måste det kännas lite mer personligt än detta... tycker jag...

Redigerat av jockoma
Link to comment
Dela på andra sajter

Tokai...Jag drar igång EZD och sedan lägger jag gitarr, bas och lite annat...det går på tok för fort då jag känner att jag gärna vill bli klar innan något dyker upp( i familjen)( kan vara allt från att något barn gjort illa sig till åka och köpa glass) min tid framför datorn är inte obegränsad...förr kunde jag sitta på nätterna men det funkar inte i längden så nu är det dagtid som gäller och produktionerna(låtarna) går allt fortare även om jag vet att jag skulle tjäna på att inte ha så bråttom...OK, denna ska jag spela in på nytt så får jag se om det blir någon skillnad...tack för lyssningen

yessongs....basen kommer från Edirol super quartet och är den 6- strängade basen...sedan vet jag inte vad det är för djonk-ljud du menar...för det är väl inte orgeln??? 🙂😄 jag får lyssna mera...tack för kritiken

jockoma....Absolut...denna blev i luddigaste laget och för att komma bort från luddigheten funderar jag på att börja med svenska...men det kräver å' andrasidan en vana att skriva på svenska, veta vad som håller och inte...engelskan, även om den inte är fullödig så känns det inte lika "farligt" att sjunga på...men jag får se, oftast kommer musiken till först och sedan ska man då få in in text på en melodi som man wailat fram...det är inte alltid så lätt...."om man som jag har bråttom"

tack för kritiken 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig härlig känsla. Mycket bra idé.

Du frågar om trummorna (ezd) fungerar. Njae... bitvis. Ljudet är väl ok om än lite väl mycket popvisp. Jag tycker däremot att "trummisen" inte lyckas med sina figurer. Inte helfel eller så, bara att det sitter inte rätt här och där och det rätt ofta. Låter som det är fel velocity på fel ställe 😄 Sen kan det även vara så att "han" gör lite för mycket för ofta... eller så låter det så beroende på lite dålig "rytmkänsla". Jobbar lite för mycket mot låten istället för att skapa ett medflyt.

Början är som även andra sagt lite konturlös och svajig. Är det inte lite för många instrument som ligger på samma nivå och gör lite det och lite detta? Tappar bort mig i figurer och rytmer. Blir bättre senare.

Den kritik du själv tar om att hamna i samma stil tycker jag stämmer. Det låter lite för likt om man tänker sig de senaste (de låtar jag lyssnat på och kommenterat) på samma album. Fast det tar inte bort att denna är stark i sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tveksam till trummorna, känns inte som trummisen spelar samma låt som du. Skulle vara intressant att höra en version utan trummor med bara exempelvis lätt fotstamp. Gitarrkompet är så pass rikt rytmiskt så trummor är egentligen överflödiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tveksam till trummorna, känns inte som trummisen spelar samma låt som du. Skulle vara intressant att höra en version utan trummor med bara exempelvis lätt fotstamp. Gitarrkompet är så pass rikt rytmiskt så trummor är egentligen överflödiga.

Jag fattar vad du menar...ska testa när jag spelar in på nytt... 😄🙁 tack för kritiken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare om att det var ett av dina bättre alster. Det där med Sting och Collins har jag ingen aning om då jag inte lyssnat nåt vidare på dem men om de är lika bra så kanske man skulle kolla upp dem 😉

Trummorna kunde kanske lyftas fram en aning men det är klart risken blir väl då att det oregelbundna i dem förstör låten..

Känner igen det där med att inte riktigt hinna med...ser fram emot pensionsåldern.

/M

Ps. Tog hem Follow förresten...Får den i huvudet med jämna mellanrum och tycker den är så himla bra. 🙂 Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ps. Tog hem Follow förresten...Får den i huvudet med jämna mellanrum och tycker den är så himla bra. 🙂 Ds.

Tack för kritiken och kul att du gillar Follow som jag önskar jag kunde göra på nytt...men vi får se... 😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättesnygg, smått medryckande melodi, gillar också hur den flyter ut sticket vid 01.30. Läckra ackordgångar, lysande basspel och det taktfasta, nästan marschliknande EZ-kompet funkar skitbra i mina öron. Den snabba hammondfiguren (tydligast i slutet) är brilljant och förhöjer dramatiken ytterligare som en smått enerverande olyckskorp.

Skulle vilja ha voxen lite längre fram i mixen och kanske hushålla med unisoniteten (heter det så?) sång-gitarr-piano. Annars inga som helst "nits".

Blir nästan förstummad inför något såhär begåvat! 😆😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättesnygg, smått medryckande melodi, gillar också hur den flyter ut sticket vid 01.30. Läckra ackordgångar, lysande basspel och det taktfasta, nästan marschliknande EZ-kompet funkar skitbra i mina öron. Den snabba hammondfiguren (tydligast i slutet) är brilljant och förhöjer dramatiken ytterligare som en smått enerverande olyckskorp.

Skulle vilja ha voxen lite längre fram i mixen och kanske hushålla med unisoniteten (heter det så?) sång-gitarr-piano. Annars inga som helst "nits".

Blir nästan förstummad inför något såhär begåvat! 🙂😄

Tack (e) för lyssningen...jag slopade unistämmorna som låg på hela tiden så jag rensade innan men det kanske är för mycket ändå???sen har jag svårt att ta åt mig dom sista "vackra" orden men blir naturligtvis glad att du gillar...i mina öron stammar den direkt i nedstigande led från Hallonprinsessan på något sätt....Tack för den fina kritiken 😎😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig härlig känsla. Mycket bra idé.

Du frågar om trummorna (ezd) fungerar. Njae... bitvis. Ljudet är väl ok om än lite väl mycket popvisp. Jag tycker däremot att "trummisen" inte lyckas med sina figurer. Inte helfel eller så, bara att det sitter inte rätt här och där och det rätt ofta. Låter som det är fel velocity på fel ställe  😆 Sen kan det även vara så att "han" gör lite för mycket för ofta... eller så låter det så beroende på lite dålig "rytmkänsla". Jobbar lite för mycket mot låten istället för att skapa ett medflyt.

Början är som även andra sagt lite konturlös och svajig. Är det inte lite för många instrument som ligger på samma nivå och gör lite det och lite detta? Tappar bort mig i figurer och rytmer. Blir bättre senare.

Den kritik du själv tar om att hamna i samma stil tycker jag stämmer. Det låter lite för likt om man tänker sig de senaste (de låtar jag lyssnat på och kommenterat) på samma album. Fast det tar inte bort att denna är stark i sig själv.

Tack för din kritik Dåligt Gehör som alltid är välgrundad...det verkar som du går in för att ge saklig( konstuktiv) kritik....uppskattas...Ja , jag vet att trummorna haltar lite grann men i väntan på en riktig eller att jag lär mig programera så är det EZD som står till bud's....

Annars som jag sa det liknar några låtar bakåt men nu har jag kommit ur den svängen...kommer snart lägga ut ett annat stuk 😲 Tack för lyssningen

lindebergmusic.com "Johan"....tack för dina öron och kul att du gillar 😛😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

titta här, jag har missat tidigare mixar av denna men reagerar direkt på trummorna. Det tar en bra stund innan man fattar vad som händer. som 91´an tror jag det var, sade, det vore roligt att höra den med ett rakare beat, exempelvis ett fotstamp eller så. Baskaggen gör ngn enkel grej här och där hör jag, kanske räcker att ha den och en hihat på 2 och 4 som driv?

Hursomhelst. Melodierna är vackra. Falsettstämmorna är gåshudssnygga, likaså vissa delar av basgången. Såhär vid andra genomlyssningen störr jag mig mindre på trummorna. men dom känns fortfarande lite förmycket. Gillar verkligen det försiktiga pianot som i princip inte spelar ngt alls! det kanske var en gitarrton...men fint var det iaf!

Bäst: Sångmelodin,Stämmorna i slutet och det mystiska ljudet man hör där.

Sämst: Visparna/Blompinnarna.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Eliasson för konstruktiv kritik.....Ja, jag ska kolla in trummorna kanske mest nivån och sedan kanske en livligare bas som täcker upp????vet inte riktigt men kul att den kan bringa lite gåshud.....det värmer...thanks

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...