Jump to content
Annons

Börja DJ:a


Giannis

Recommended Posts

Hej,

Jag är 26 år och funderar på att börja dj:a, mest då som hobby då jag pysslar med musikproduktion på semiprofessionell basis. Jag studerar också musikproduktion fortfarande och det finns dj:s runt omkring mig som har fått mig att börja lyssna på house och annan klubbmusik.

På blocket hittar jag alltsom oftast utannonserade skivsamlingar på 12" vinyl och jag tänker att om jag köper en sån samling har jag ju något att utgå från. Men en annan grej då - kommer jag att kunna få tag i ny house och klubbmusik?

Vad är bäst egentligen för en nybörjare att satsa på? Jag har kollat lite på Numarks DJ-paket som jag tycker verkar ha ett rimligt pris men jag vet inte om jag ska välja vinyl eller CD.

Sen finns ju Traktor också i och för sig. Skulle mitt M-Audio Duo fungera för ett sådant paket?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.. Dessvärre börjar mp3 och cd ta över helt och hållet. Jag tillhör de som alltid har kört vinyl under alla mina år jag har lirat plattor, fast tom jag har börjat lämna dessa hemma trots att det finns vinyldecks där man spelar.

Pioneers 1000 spelare och i synerligehet nu med de nya mk3:orna har ju gjort att man nästan har samma känsla som med 1210 tex.. Och dessa börjar nästan bli standard på de flesta houseklubbar.

Kan du hitta en billig Numark eller Denon spelare duger ju det bra att ha hemma att träna lite på.

Det är ju upp till dig om du vill köpa på dig några backar house från blocket, men de kommer säkert vara gammalt skräp som bara duger att öva hemma på, om du nu har skivspelare dvs.

Nä, om du vill börja spela house tycker jag att du ska koncentrera dig på mp3, kolla in Traxsource eller Beatport, köp ner ett packe låtar och bränn ut på cd. Beatport är ganska bra på lite proggigare house och traxsource är lysande när det gäller deephouse och liknande, på det sättet har du även alltid det nyaste och fetaste oxå..