Jump to content
Annons

Börja DJ:a


Giannis

Recommended Posts

Hej,

Jag är 26 år och funderar på att börja dj:a, mest då som hobby då jag pysslar med musikproduktion på semiprofessionell basis. Jag studerar också musikproduktion fortfarande och det finns dj:s runt omkring mig som har fått mig att börja lyssna på house och annan klubbmusik.

På blocket hittar jag alltsom oftast utannonserade skivsamlingar på 12" vinyl och jag tänker att om jag köper en sån samling har jag ju något att utgå från. Men en annan grej då - kommer jag att kunna få tag i ny house och klubbmusik?

Vad är bäst egentligen för en nybörjare att satsa på? Jag har kollat lite på Numarks DJ-paket som jag tycker verkar ha ett rimligt pris men jag vet inte om jag ska välja vinyl eller CD.

Sen finns ju Traktor också i och för sig. Skulle mitt M-Audio Duo fungera för ett sådant paket?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.. Dessvärre börjar mp3 och cd ta över helt och hållet. Jag tillhör de som alltid har kört vinyl under alla mina år jag har lirat plattor, fast tom jag har börjat lämna dessa hemma trots att det finns vinyldecks där man spelar.

Pioneers 1000 spelare och i synerligehet nu med de nya mk3:orna har ju gjort att man nästan har samma känsla som med 1210 tex.. Och dessa börjar nästan bli standard på de flesta houseklubbar.

Kan du hitta en billig Numark eller Denon spelare duger ju det bra att ha hemma att träna lite på.

Det är ju upp till dig om du vill köpa på dig några backar house från blocket, men de kommer säkert vara gammalt skräp som bara duger att öva hemma på, om du nu har skivspelare dvs.

Nä, om du vill börja spela house tycker jag att du ska koncentrera dig på mp3, kolla in Traxsource eller Beatport, köp ner ett packe låtar och bränn ut på cd. Beatport är ganska bra på lite proggigare house och traxsource är lysande när det gäller deephouse och liknande, på det sättet har du även alltid det nyaste och fetaste oxå..

Traktor har jag inte gett så mycket tid, jag tycker bara det känns fett fånigt och stå och mecka med den, men det är ju också en smaksak.

Lycka till!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Att köpa en skivsamling begagnat låter dumt eftersom säljaren har plockat ut det som har något som helst DJ-värde.

Det bästa är egentligen att börja testa med mjukvara för att få käsla för mixteknik och sen gå vidare till CD.

Du får tag på i princip all ny klubbmusik på vinyl, men även om det är sexigare att spinna vinyl så är det enklare och billigare att att använda CD. Dessutom är det betydligt fler ställen som har tillgång till en CD-rigg än som har tillgång till vinyldito.

Vad har du tänkt dig? Att spela kommersiellt eller att spela hemma för att det är roligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Så vitt jag förstår verkar de som säljer sina vinylskivor vara dj:s som slutat dj:a av olika skäl så om jag uppfattat det rätt så kan skivorna vara bra om än gamla.

Det jag har tänkt mig är i första hand en hobby vid sidan av min "karriär" som musikproducent (om jag får säga så) men om jag lär mig dj:a och har möjlighet att spela ute skulle jag mer än gärna göra det - det är ju musik jag brinner för.

Så om jag förstått det rätt är det bättre med cd då det verkar vara det modernaste formatet. Traktor kan jag visserligen också tänka mig men jag skulle gärna vilja ha en mer "hands-on experience".

Det jag behöver är ett sätt att sätta mig in i klubbmusiken och en skivback från någon erfaren dj skulle då inte vara helt fel -jag känner visserligen också ett par dj:s som skulle kunna ge mig lite heta skivtips då det skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vitt jag förstår verkar de som säljer sina vinylskivor vara dj:s som slutat dj:a av olika skäl så om jag uppfattat det rätt så kan skivorna vara bra om än gamla.

Självklart finns det fantastisk klubbmusik som har ett par år på nacken. Jag fattade som att du ville ut på golvet så snabbt som möjligt..

Vill du bekanta dig med genren så kan det givetvis vara bra att ha ett gäng skivor som täcker ett par år bakåt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en gyllene medelväg att gå också Stanton har ju sin Finalscratch som gör att man kan DeeJaya med vinylskivor fast själva musikmaterialet är MP3 låter i en dator.

Läs lite  mer på http://www.stantondj.com/v2/fs/whatisfs.asp 😛

det verkar helt underbart.. 😆

fast jag hittar inget pris på den, någon som vet...

är det hyffsat bra kommer jag köpa den utan tvekan

Redigerat av khazad
Link to comment
Dela på andra sajter

Onodiginfo (oregistrerad)

Även jag har dj'at med vinyl i alla år. Just nu kör jag med Serato och Ableton tillsammans. Vill du ha hands on känsla väljer du Rane's Serato det är som Final Scratch fast stabilare. Eller så går du till Ableton Live direkt. Tracksen laddar du ner på djdownload.com djmag.com xpressbeats.com conzoom och beatport som någon har nämnt tidigare. Kolla denna länk för serato http://www.rane.com/scratch.html

Jag hade undvikit att köpa gamla cd kit på blocket. Det tenderar att bli dyrare i slutändan ändå, men man kan ha tur och fynda också!! Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Onodiginfo (oregistrerad)
Även jag har dj'at med vinyl i alla år.

Vilka år menar du?

Ursäkta min otydlighet. Dj'at sedan 1983.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
sami (oregistrerad)

Jag röstar för vinyl! Bara en massa NRJ-vocal trance/house som ges ut på CD. Riktig musik ges ut på vinyl. Dessutom kan man ju inte se spåren på en CD. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag röstar för vinyl! Bara en massa NRJ-vocal trance/house som ges ut på CD. Riktig musik ges ut på vinyl. Dessutom kan man ju inte se spåren på en CD. 😆

Vad svamlar du om?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

DAVID BOWIE - DJ

I'm home, lost my job, and incurably ill

You think this is easy, realism

I've got a girl out there, I suppose

I think she's dancing

Feel like Dan Dare lies down

I think she's dancing, what do I know?

I am a D.J., I am what I play

Can't turn around no, can't turn around, no, oh, ooh

I am a D.J., I am what I play

Can't turn around no, can't turn around, no, oh no

I am a D.J., I am what I play

I got believers (kiss-kiss)

Believing me, oh

One more, weekend, of lights and evening faces

Fast food, living nostalgia

Humble pie or bitter fruit

I am a D.J., I am what I play

Can't turn around no, can't turn around no, ooh

I am a D.J., I am what I say

Can't turn around no, can't turn around, ooh

I am a D.J., I am what I play

I've got believers (kiss-kiss)

Believing me

I am a D.J., I am what I play

Can't turn around no, can't turn around

I am a D.J., I am what I play

Can't turn around no, can't turn around

I am a D.J., I am what I play

Can turn around no (kiss-kiss)

Time flies when you're having fun

Break his heart, break her heart

He used to be my boss and millions of puppet dancer

I am a D.J., and I've got believers

I've got believers

I've got believers

I've got believers in me

I've got believers

I am a D.J., I am what I play

I am a D.J.

😕

Kunde inte låta bli och den fanns FÖRST på vinyl och numera även på CD.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du ska lira hemma, kommer det inte bli så stora krav på varierande musik antar jag? (än om du lirat ute..)

Jag skulle satsa på vinyl, det är så grymt mkt charmigare, så mkt roligare och det är roligare att ha en back 12"or med bra housebitar än ett case brända repiga skivor..

Visst är det dyrare, men det är det värt.

PMa gärna om du vill ha lite bra skivtips..

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag skulle satsa på vinyl, det är så grymt mkt charmigare, så mkt roligare och det är roligare att ha en back 12"or med bra housebitar än ett case brända repiga skivor.

Varför ska dom vara brända och repiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

charmen med vinyl försvinner rätt snabbt när du har 20 kilo plattor att släpa runt på. särskilt när du vet att samma mängd låtar på cd får plats i ett softcase. nej, att plocka låtar från traxsource och dyl. är jäkligt smart då du får tag på det absolut färskaste till en billig penning utan att konka runt på vinylskivorna.

i fråga om cd-spelare så är det ju pioneer som är standard på de flesta ställen, denon tycker jag är skönare att spela på men kvaliten och hållbarhet är inte riktigt densamma. man kan spela längre och hårdare på en cdj1000 än på en dn-s3500. å andra sidan är cdj1000 dyrare. men vinyl kommer ju hålla ett tag till, pallar du med det så är det ju bara att köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Word Mutto.

För 9 DJ's av 10 är vinyl ren showoff, det ser ju faktiskt sexigare ut att spinna vinyl, och vissa rutiner går inte att göra på CD-decks. Men scratch- och avancerade mixrutiner är för showmix-jocks och inte för traditionella DJ's.

Jag hör visserligen sett DJ's köra avancerade livecuts på CD och jag gör det själv, men känslan och överblicken på vinylskivor är vassare när det gäller just schowmixning.

Ska du bara spela musik för att låta folk dansa till musiken du älskär - kicka CD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på vinyl, det är så grymt mkt charmigare, så mkt roligare och det är roligare att ha en back 12"or med bra housebitar än ett case brända repiga skivor.

Varför ska dom vara brända och repiga?

För att i mitt scenario som jag målade upp är dom det.

Sen om dina är det eller inte.. det vet inte jag..

Sen skulle han hobbymixa.. antar att han menar hemma då.. och då slipper han (förhoppningsvis) konka runt på dom.. såvida han inte förvarar backen(arna) på övervåningen och riggen i garaget eller liknanade.

Och detta är ju min personliga åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall, jag hade jättegärna spunnit vinyl, men eftersom jag inte ens har testat å spela något över huvud taget vet jag inte on jag tycker det är kul efter 3 veckor, och köper jag då vinyl som är dyrare så blir det ett större hål i plånboken, och ifall jag verkligen vill fortsätta är det bara å pröjsa nytt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

tjo!

jag är ny här i forumet men jag läste runt här lite och kände mig hemma och såg den här tråden och måste tipsa om EKS från finland som gör XP10, liten usb kontroller som är mkt bra, jag använder dessa när jag spelar ute och de fungerar bättre än något jag testat innan.

Har gått från cd till final scratch till bara traktor till att bara använda dessa kontroller med det medföljande programmet Bison, helt enkelt kanon för bara 6k för två kontroller, programmet är gratis och tokstabilt, nakdelen är ju att man behöver en dator.

Kan ju nämna att jag spelar all möjlig musik, allt från party komersiellt till breakbeats och house, det är ett grymt sätt att kontrollera mp3or med =)

ps. eks finns på www.eks.fi ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jo Linus det är riktigt bra grejer de där finnarna gör =)

En annan trevlig grej är att de har ju släppt koden(sdk) till hur man styr spelarna och både

VDJ http://www.virtualdj.com/

och

djDecks http://www.djdecks.be/

har inbyggt stöd för kontrollerna, funkar riktigt bra med de demos jag testat, men de programmen stöder inte alla funktioner som Bison har.

Och VDJ har ju stöd för video, och det var ganska roligt att scratcha film =)

hum...

tro om jag ska lägga upp en plan för ett video mixnings project som ett komplement till det vanliga mp3 snurrandet..

lr ngt

tjo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...