Jump to content
Annons

Konstigt reverb/kompressor problem


SLito

Recommended Posts

Använder en extern kompressor som jag kopplar in i samma bus där den interna fx-processorn ligger på mixern. Det låter jättebra när jag bara spelar upp. Men när jag spelar in skiten på hårddisken så låter det helt annorlunda. Vi säger att jag compressar med den externa effekten och använder reverb från den interna på en och samma kanal på en snare t.ex, så låter det jättebra när jag spelar upp. Men när jag spelar in och lyssnar på det i efterhand så hamnar det bara reverbet från snare'n i vänstra monitorn (ingen snare alls) och snare med kompressor på den högra monitorn. Har skruvat lite hit och dit, men det blir aldrig rätt. Vad kan jag möjligtvis ha gjort för fel? Om någon kan gissa på något lite spontant sådär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter ju som om det har att göra med var du plocka ut signalen som ska vidare till ljudkortet...

Om det låter bra när du lyssnar, så har du alltså allt rätt på utgången som går till monitorerna. Kanske en ände att börja dra i det hela från...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressorn har jag dragit direkt in till mixern. Men för att komperssor-effekten ska vara med vid inspelning till ljudkortet, så kanske jag måste dra så att det blir mixer => kompressor => ljudkort? och isåfall, hur gör jag det?

Ljudkortet har ju bara en in/utgång och kompressorn har ju 2 kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm vad har du för mixer? är det inbyggd FX-enhet? Det låter som signalen splittas innan den skickas till ljudkortet.. eller att du har den interna effektenheten efter kompressorn och att effektenheten jobbar i mono

Normalt kör man ju effekter via fx-send via dedikerade in/utgångar och kompressorn via insert-jack för den kanal den ska påverka... finns inte insert-jack får du dra instrumentet genom kompressorn och ansluta kompressorn till den instrumentkanalen i mixerbordet..

Har du en modernare mixer med "allt-i-ett" får du försöka fundera ut var i kedjan du ska lägga kompressorn för att den inte ska påverkas av den interna effekten.. fast lägger du kompressorn efter reverbet kommer det inte bli samma resultat..

Skjut igen, jag kan ju ha satt ett högerproblem på vänsterfoten 😉

Edit:Kollade på den mixern du frågade om vid ett tidigare tillfälle ( UB2442FX-PRO ) och den har insert-jack på kanal 1 -> 8 ( MIC-kanalerna ) och då är det inga problem att spela in det du hör... såtillvida att du inte kopplar kompressorn på lyssningen 🙂

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Skulle dock fortfarande behöva veta en sak...

Måste man ha en HOSA kabel för att kunna koppla kompressorn rätt?

Just nu kör jag en såndär vanlig, enkel kabel från kompressorns Input till kanalens insert, kompressorn reagerar osv men inget förändras i ljudet. Behöver jag dra en kabel från kompressorns Output också? och isåfall till vilken port i mixern?

Det jag tänkte på med HOSA-kabel var att man kanske behöver dra så att det blir från komperssorns output och till mixerns både "Left & Right" i t.ex aux returns eller nåt... Jag är helt nybörjare och börjar få gråa hår!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Du behöver en kabel med en stereotele till två monotele. Stereokontakten sätter du i insert på mixern och monokontakterna sätter du i in och ut på kompressorn.

Insert funkar så att du har en kontakt som både skickar ut ljud och tar emot ljud och om jag har uppfattat din koppling rätt så skickar du bara ljud från mixern till kompressorn och ingenting tillbaka till mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...