Jump to content
Annons

Jag bygger studiobord


tsmalmbe (oregistrerad)

Recommended Posts

tsmalmbe (oregistrerad)

Planerar att bygga en studiobänk, lite type denna:

Joas bänk som jag tänkta rippa av

NÅja, jag har bestämt materialet - det blir MDF. Faner (eller plywood som det kanske kallas?) var alltför dyrt, skillnaden ungefär det dubbla i m2-priser. Så idag var jag till MDF-butiken och beställde en del skivor åt mig. Bordsskivan blir 22mm och rackskåpena blir 16mm.

Men hur skall jag ytbehandla MDF:en? Lackera? Fungerar, men blir inte så snyggt kanske? Måla med oljefär kunde man också, men blir det amatörmässigt att se ut? Vitt är jag inte intresserad av.

Några andra goda MDF-råd eller byggråd?

ps. sökte på MDF på forumet men skitet tillät inte kortare sökord än 4 bokstäver... :rolleyes:

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag jobbar på färgaffär!

Grundmåla med en grundfärg för snickerier som t ex Servalac Grund eller V-Slip. Måla sedan två lager med täckfärg. Använd en lacknaftabaserad lackfärg som t ex Servalac till detta. Är du inte så duktig på att penselmåla så brukar det bli bättre att använda en moltopren-roller (liknar skumgummi). Vattenbaserad lackfärg är svårare att få slät då den är blaskigare och inte flyter ut lika bra. Att sprejmåla är jättesvårt om det ska bli jämnt och snyggt.

Färgen kan brytas i valfri kulör (finns många tusen att välja bland) och det görs på ett par minuter medans du väntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

MDF-affären sa åt mig att man MÅSTE undvika vattenlöslig färg. Är vi överens om detta?

Tack för bilden, jättefint möbel. Ser ju ut som proffsbygge (men kanske ni är proffs nu?) :rolleyes:. Kanske jag måste stjäla en idé eller två av er också..!

Link to comment
Dela på andra sajter

MDF-affären sa åt mig att man MÅSTE undvika vattenlöslig färg. Är vi överens om detta?

Tack för bilden, jättefint möbel. Ser ju ut som proffsbygge (men kanske ni är proffs nu?) :rolleyes:. Kanske jag måste stjäla en idé eller två av er också..!

Vattenburen färg är framförallt svårare att måla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Proffs nej! Det var första försöket att bygga en möbel. Min kompis, Mats, är duktig på det mesta praktiska så vi mätte olika mått noga sedan stack han hem och ritade. Det var viktigt att klaviatur, tangentbord/mus och monitorer alla kom på rätt höjd för långa pass i studion. Tror den blir super, inspireras på du, det har vi gjort :rolleyes:

D.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

För att ännu tala om "vattenfärgerna": orsaken till att vattenbaserade färger var ett stort no-no var enligt affären det att vattnet drar in i MDF-skivan och skivan sväller upp. De demonostrerade en vattenskadad skiva - not nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ännu tala om "vattenfärgerna": orsaken till att vattenbaserade färger var ett stort no-no var enligt affären det att vattnet drar in i MDF-skivan och skivan sväller upp. De demonostrerade en vattenskadad skiva - not nice.

Använd lacknaftabaserad färg, det har jag gjort på mdf och det funkade finemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag skall använda lacknaftabaserad färg, och troligen måla skiten svart. Så blir det för så har ni sagt.

Jag tänkte skivan skulle bli 230cm. Med 4 ben. Och i stil med bilden ovan. Kommer den att bångna under tyngden, vad tror ni? MDF-affären ville säga att den sku klara 40 kilo utan bångn-effekt, men det låter väldigt mycket? Skall man tro det?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Skivan är 230x100. Fyrkantiga boxarna kommer under bordet, vilket torde ge tillräckligt stöd. I teorin får jag 46 unitar in, men det lär bli teoretiskt. Hittils har jag köpt kring 9m2 MDF. Bordsskivan är 22mm, resten 16mm. Kostnaden för 22mm är 25€/m2 och för 16mm är det 18€/m2.

Problemet nu är placeringen av monitorerna så jag inte får onödiga reflektioner. På bordsmodulerna går det inte, för det är för högt.. vilket jag inser nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Thomanns inköpslista ser ut som följande:

ADAM HALL 6150 Rackschiene 6,60 39,60 EUR

ADAM HALL 5650 0,21 10,50 EUR

ADAM HALL 5621 0,09 4,50 EUR

ADAM HALL 5417B RACK SCHRAUBE 0,21 10,50 EUR

...plus några långa kablar som räcker från ena sidan av bordet till andra för att få ordning på patchbayen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, ser mycket bra ut!

Det där med monitorerna var ett stort huvudbry för mig också men vi beslutade att offra platser för rackenheter till förmån för lyssningen. Så lyssningen var en av de parametrar som var viktiga och fick styra.

Spännande, ser fram emot fler bilder!

D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående, ser juste ut och det skall bli kul att se slutresultatet! Lite sugen på något liknande själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt stiligt med det svarta bordet på bild här ovan.

Ser fram emot uppföljningar i tråden. Alltid lika roligt med folk som bygger grejor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Proffs nej! Det var första försöket att bygga en möbel. Min kompis, Mats, är duktig på det mesta praktiska så vi mätte olika mått noga sedan stack han hem och ritade. Det var viktigt att klaviatur, tangentbord/mus och monitorer alla kom på rätt höjd för långa pass i studion. Tror den blir super, inspireras på du, det har vi gjort 😉

D.

Fast det är ju bättre, ur ergonomisk synpunkt, att ha skärmen lägre ner och inte högre upp. Jag skulle själv ha gjort en försänkning i skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Schysst tråd! Det är kul att se hur ni går till väga, jag har länge tänkt att bygga ett bord och bygga ner mixern i det, men då måste det klara många kilon, nu blev man peppad!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Blir lite problematiskt nu. TFT:na tar 90cm i utrymme, och mina monitorer f år jag knappt in bredvid dem. Och då är de ganska nära väggarna på modulerna på bordet. Jag är ganska orolig för reflektioner och kamfilter just nu... Till en början har jag dock bara 1 st TFT (bara affären nu snart kunde få fram ens 1 st.....), så man får se med monitorplaceringen.

Det enda rätta skulle väl ha varit att inte bygga så höga moduler, och ha monitorerna därpå.

Att sänka in TFT:na i skivan blirtroligen aktuellt, bra påpekat! Det räcker ju där att klippa ur en del av bakändan av bordet, och lägga en hylla ungefär 10cm neråt. Då har man TFT:n på ungefär bordsnivå + 5cm, vilket säkert är passligt.

Kommentarer och goda råd?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ahh, skönt bord. Men lite för stort för mig ur designsynpunkt. Med monitorerna menade jag mina Genelec, inte mina (kommande) TFT:n! Skärmarna kommer i mitten eftersom jag inte har någon mixer och huvudsakligen jobbar med datorn. Problemet är alltså var i h... jag skall få mina högtalare. Och huruvida det är ett problem att ha dom ovanför mitt huvud, riktade neråt. Så som på dom senaste bilderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...