Jump to content
Annons

Cubase + DFH = Sant?


hammagrella

Recommended Posts

Börjar bli smått desperat efter några schyssta trumsound till min primitiva studio. Kör ju bara Sampletank och i sällsynta fall akustiska idag.

Lyssnar och känner att Drumkit From Hell nog skulle passa mig, men idiot som man är - funkar det bra tillsammans med Cubase???

Alltså hur lirar det - lägger man in dom som ett VST instrument eller är det bara ett paket med trumljud så att man behöver typ en sampleplayer eller nåt, eller ingår det - eller är det självspelande? Känner att jag behöver upplysas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså vill du ha schyssta-trumljud-in-a-box eller rena och multimicade trumljud? DFH är riktigt bra, om jag gillar den typen av ljud och det gör jag hehe, men det är obehandlade ljud så man får ratta en del själv om det ska bli nåt att hänga i granen. Blir fint pyntat om man lägger ner sig dock 😆

Vanliga cd-versionen av DFH behöver du som sagt ladda i VSTi'n Battery eller liknanade för att köra, det är "bara" samplingar och ingen mjukvara.

Jag är egentligen lite allergisk mot de tokenkla lösningarna men om du vill ha ett schysst trumljud enkelt så testa EZ Drummer. Hur bra som helst! DFH Superior fast inte på typ 35GB 😉

Inte lika många trumset i det dock...

EDIT: Och förresten, alla hittills nämnda funkar utmärkt tillsammans med Cubase 🙂

Redigerat av Bullfrog
Link to comment
Dela på andra sajter

Hammagrella ska ha EZ-Drummer... enklare än så blir det inte, och kommer aldrig låta lika bra heller.

o kostar bara liten plånbok

EZ-drummer har sin egen VSTi-player som du öppnar som vilken annan VSTi som helst.. layouten är väldigt överskådlig och när du spelar på de ingående ljuden ser du t.o.m (visuellt) när stock eller baspedalklubba träffar skinnet.. du har sedan överhängsambiens på separata kanaler som du enkelt mixar in om du vill ha exempelvis BONHAM på pallen 🙂

Sa jag att den låter väldigt bra också?

Hej Hamma-g.. det var länge sen.. vad händer på din sida stan nuförtiden?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hammagrella ska ha EZ-Drummer... enklare än så blir det inte, och kommer aldrig låta lika bra heller.

Enklare vet jag inte men att det finns pluggar som låter bättre det vet jag. 🙂

Jag kör själv Cubase SX2 och DFH med Battery 2. Funkar alldeles utmärkt, det bästa med battery tycker jag är alla inställningsmöjligheter och att den kan styra många kanaler samtidigt, dvs man behöver bara aktivera en vst-instans vilket sparar cpu. 😉

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklare vet jag inte men att det finns pluggar som låter bättre det vet jag. 😉

.. för dom pengarna pluggen kostar och den tiden man behöver lägga ner på en trumprogrammering kanske jag skulle flikat in samtidigt för att undvika missförstånd :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

DFH är klart kompetent, men också ganska svårt att fåp att låta bra. Det beror helt enkelt på hur mycket tid man vill lägga ner på att jobba med pluggen. Det finns inte (ännu) i Gmformat så det är lite plockigt att jobba med sequencer om du vill köra pekfingerpolka på tangentbordet eller som i mitt fall midistyra med sitt lilla miditrumset. EZdrummer låter mycket bra och är en lättskött plugg som inte kräver så mycket pyssel. Jag skulle nog satsa på den om du inte är en teknik- och programmeringsnörd. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DFH är klart kompetent, men också ganska svårt att fåp att låta bra. Det beror helt enkelt på hur mycket tid man vill lägga ner på att jobba med pluggen. Det finns inte (ännu) i Gmformat så det är lite plockigt att jobba med sequencer om du vill köra pekfingerpolka på tangentbordet eller som i mitt fall midistyra med sitt lilla miditrumset. EZdrummer låter mycket bra och är en lättskött plugg som inte kräver så mycket pyssel. Jag skulle nog satsa på den om du inte är en teknik- och programmeringsnörd. 🙂

Håller helt klart med om att DFH är betydligt krångligare och "pilligare" att ha och göra med än tex. EZdrummer...

Men att det skall vara svårt att få det låta bra vette fan... tycker nästa det är bland de mest "lättrattade" trummljuden...

Kan iofs. vara en vanesak, men jag tycker det är mångsidigt och relativt enkelt att få till det sound man söker efter..

Vill man pilla ordentligt kan man ge sig på DFH Superior, vilket jag inte rekommenderar i ett "kreativt" läge...

Men när man börjar gå in i "produktionsläge" tycker jag det är precis vad det heter.... Superior. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man pilla ordentligt kan man ge sig på DFH Superior, vilket jag inte rekommenderar i ett "kreativt" läge...

Men när man börjar gå in i "produktionsläge" tycker jag det är precis vad det heter.... Superior. 😎

...Sa han o satte ut en annons på... Superior.. :rolleyes:

Kunde inte undgå att fnissa lite lätt, Brojd

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker fortfarande att Groove agent är ett bra alternativ men jag har ju inte testat EZdrummer förstås.

Enkelt att använda och låter helt ok med lite pluggar och eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man pilla ordentligt kan man ge sig på DFH Superior, vilket jag inte rekommenderar i ett "kreativt" läge...

Men när man börjar gå in i "produktionsläge" tycker jag det är precis vad det heter.... Superior.  😉

...Sa han o satte ut en annons på... Superior.. 😄

Kunde inte undgå att fnissa lite lätt, Brojd

😛

Jaja... hade ändå annonsen ute.... kunde inte motstå.. :rolleyes:

Men, jag är inte ensam om att tycka det är en kanonprodukt så...

Edit - Nu när det kommit RTAS stöd för Superior kanske man skulle dra in annonsen... 😕

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hemligheten stavas "mallar". 🙂

Ok.. det finns en poäng i det du säger förstås.. hmmm.. du är väl gitarrist va 😉

Trum-mallar i en trummis öron däremot...?? nja.. vad gör man i livet då 😆

..nu droppar jag det här..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemligheten stavas "mallar". 😎

Ok.. det finns en poäng i det du säger förstås.. hmmm.. du är väl gitarrist va 🙂

Trum-mallar i en trummis öron däremot...?? nja.. vad gör man i livet då 😉

..nu droppar jag det här..

😛 yes jag är gitarrist främst men spelar även andra instrument, däribland trummor. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...