Jump to content
Annons

Behöver en förklaring till ett allmänt EQ-råd


Dingbats

Recommended Posts

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Jag vet att man brukar säga att man i första hand ska sänka frekvensområden med EQn och inte höja, men varför? Jag betvivlar inte att det är så, jag bara undrar vad anledningen är?

Oftast är det några enskilda frekvenser som s a s stör ljudbilden i en ljudkälla, o då är det enklare o bättre att skära bort dessa än att dra upp alla andra. Resten vill man ha oförändrat.

Ett bra sätt om man har tillgång till att kunna svepa frekvensen är att dra upp några dB o sen svepa. När man hör det där som man INTE vill ha bli kraftigt förstärkt, så stannar man där o drar ner istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det handlar om samma sak som i all mixning; det är bättre att sänka det som är för starkt än att höja det som inte hörs, för annars ligger snart alla reglar på max och då kan du inte höja mer. Det blir också som en attitydfråga; vill jag att de olika elementen ska försöka hävda sig mot varandra och armbåga sig fram i mixen, eller vill jag att de ska släppa fram de andra? Det beror nog på vad du gör för musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...