Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

TÀnkte jag skulle lÀra mig spela elgurra "pÄ riktigt". Har dÄ funderat pÄ att köpa ett paket som Musikbörsen sÀljer för 1795:- Kan det funka till att lÀgga lite gitarrer pÄ mina demos eller? Hur bra gitarr Àr det egentligen? Helt OK eller?!?

BetygsÀtt gÀrna. TÀnkte anvÀnda den frÀmst till metal...

Reklamtext:

Squier By Fender Metal Pack.

HÀr du ett perfekt pack för dig som antingen vill börja spela gitarr eller vill utöka din instrument arsenal. Du fÄr:

1 st Squier By Fender NLT Showmaster Elgitarr. LĂ€ttspelad, 1 humbucker och 2 single coil mikrofoner, svaj mm.

1 st Fender Frontman 15G gitarrförstÀrkare. Bra krut och ett bra omfÄng pÄ soundet, frÄn Metal till Jazz.

Dessutom, axelband, sladd, extra strÀngar, plektrum och inte minst, en genomarbetad DVD dÀr du kan fÄ hjÀlp att lÀra dig spela.

Annons
Postat

MÄnga diskussioner startas om billiga grejer. Dom brukar börja med att köparen vill köpa nÄgot riktigt billigt och sluta med att det skall vara asbra för dom pengarna. Om du betalar 1795:- för ett helt pack sÄ fÄr du vad du betalar för.

Ett bra case kostar över 1000:-. Schyssta stÀmskruvar likasÄ, Bra mickar det dubbla. En bra gitarrstÀrkare över 10000:- osv

Köp billiga grejer om det Àr det du vill ha men förvÀnta dig inte att dom skall vara bra.

Det Àr fantastiskt att man kan fÄ sÄ mycket grejer för sÄ lite pengar. Men att dom kommer att lÄta bra pÄ dina inspelnigar tror jag inte.

Det Àr skillnad pÄ grejer och grejer. Bra grejer kostar vÀldigt mycket pengar. SÄ Àr det tyvÀrr. Skulle inte rekomendera nÄgon i vÀrlden att köpa ett sÄnt billigt paket. Kankse Àr ok till en 9Äring som skall spela "Smoke on the water"

Vill ocksÄ tillÀga att jag faktiskt inte har testat grejerna du pratar om men jag har testat andra billiga gitarrer och stÀrkare som folk köpt. Kan vara sÄ att jag har fel och det hÀr paketet som kostar lika mycket som mina stÀmskruvar pÄ en av mina gitarrer Àr skitbra. Men jag tvivlar starkt pÄ det.

Men för all del lyssna inte för mycket pĂ„ mig jag Ă€r GitarrBÖG 😉 testa lite olika prylar och se om du gillar dem.

Lycka till, ska bli kul att höra dina inspelningar sen. / Doktorn

Postat
Ett bra case kostar över 1000:-. Schyssta stÀmskruvar likasÄ, Bra mickar det dubbla. En bra gitarrstÀrkare över 10000:- osv

Man behöver ju inte överdriva Ă„t andra hĂ„llet heller 🙂 Man kan fĂ„ en ny schysst gitarr för runt 5000kr, kanske 3-4000kr beggat. Samma sak med förstĂ€rkare.

En ok beggad nybörjargura och en vamp borde man kunna fÄ runt 2500-3000kr.

Men att köpa ett nytt paket med gitarr och stÀrkare för 1800kr Àr att slÀnga pengarna i sjön.

Postat

Jag instÀmmer till fullo med Doktorn!

DÀremot kan jag tycka att den sÄ kallade "mellanklassen" pÄ framför allt gitarrer, basar och trummor, utvecklats mycket bra.

Epiphone som för ett par Är sedan knappt gick lira pÄ, har utvecklats till att bli ett mycket bra instrument som mÄnga anvÀnder i livesituationer.

Det Àr mer drag i ett Pearl Export frÄn dagen serier Àn de som tillverkades under 90-talet.

Jag tycker nog att du ska se instrument som en investering. En investering i dig sjÀlv. NÄt du ska ge mycket tid.....

Kan lova dig att mina prylar blÀnker mer Àn bilen jag kör!

Take care!

/Tha' Cruncha'

Postat (redigerat)
Man behöver ju inte överdriva Ät andra hÄllet heller  Man kan fÄ en ny schysst gitarr för runt 5000kr, kanske 3-4000kr beggat. Samma sak med förstÀrkare.

En ok beggad nybörjargura och en vamp borde man kunna fÄ runt 2500-3000kr.

Men att köpa ett nytt paket med gitarr och stÀrkare för 1800kr Àr att slÀnga pengarna i sjön.

Jo kanske att jag tog i, jag har investerat i vÀldigt fin prylar och Àr jÀttenöjd med dem men visst gÄr det att fÄ schyssta prylar billigare.

Det Àr dock en vÀldig skillnad nÀr man lÄter prylarna fÄ kosta.

Men visst, kan man köpa en tex Cort, Epiphone eller en LTD gura. Inget fel pÄ dem. ( fast man bör lÀgga en slant Àven pÄ dom billigare mÀrkena och inte köpa dom billigaste serierna utav dem, det Àr skillnad ). Begganat Àr jÀttebra dÄ kan man ju fÄ den gura för typ halva priset.

Men det allra billigaste gitarrena skulle jag akta mig för.

Redigerat av DrHans
Postat

Squire har jÀttebra guror för 2-3000:-

Spara pengar kan man göra pÄ import frÄn t ex Thomann.de

Har sjÀlv en Squire Telecaster II som gick lös pÄ 2500:- ink frakt frÄn Thomann och den fungerar utmÀrkt. Ser ingen anledning att lÀgga ner mer Àn sÄ pÄ absolut första gitarren. Köp nÄgot billigt, men inte jÀttebilligt och börja lÀr dig spela. Tycker du det Àr lika kul efter 6 mÄnader och du faktiskt har kommit nÄgon vart kanske det Àr dags att börja kolla pÄ lite dyrare prylar dÄ. Annars kan man ju leta begagnat.

Postat (redigerat)

nej, du kommer inte att fÄ nÄgon höjdargitarr, men den kommer att vara tillrÀckligt bra för att lÀra sig spela pÄ. -om det Àr det du vill.

delarna i en gitarr varierar mycket i pris, och mÄnga faktorer spelar in. dels kvalité i hÄrdvara (trÀ, mekanik, elektronik, typ av lack, etc. etc.) sen sÄ spelar det roll hur mycket tid som lagts vid montering.

men i ett sÄdant pack, sÄ Àr det förstÀrkaren som du kommer bli mest irriterad pÄ tror jag. de dÀr miniburkarna lÄter inte roligt, oavsett hur dyr och fin gitarr du har.

mitt rÄd Àr att du för all del kan köpa en billig gitarr (men prova först), och sedan investera i nÄgon förstÀrkare som du kan ha lite kul med. ex. en begagnad line6-spider eller liknande. ja, det blir lite dyrare -men inte sÄ mycket-, och dÄ blir det roligare att spela, Àven med en billigare gitarr.

edit: eller köp paketet och köp till en begagnad pod eller v-amp, som du kan fÄ för 600-800 eller nÄgot. det Àr nog det billigaste alternativet (men inte det bÀsta).

Redigerat av Itzhak
Postat

Jag kan varmt rekomendera squier (men dÄ standard-serien, inte affinity eller nÄgot metal-pack). En sÄdan fÄr du för 2800 kr, lÀgg dÀrtill en Peavey bandit 112 förstÀrkare för 3000 kr och du har en stark startuppsÀttning som du kan har roligt med i mÄnga Är.

Postat

Skit vad mycket svar... ska lyssna pĂ„ er kritiker... ni verkar vara eniga lĂ„ter det som.. det blir till att leta begagnat... 😕

Postat
Jag kan varmt rekomendera squier (men dÄ standard-serien, inte affinity eller nÄgot metal-pack). En sÄdan fÄr du för 2800 kr, lÀgg dÀrtill en Peavey bandit 112 förstÀrkare för 3000 kr och du har en stark startuppsÀttning som du kan har roligt med i mÄnga Är.

Ska leta efter Squier Standard... Är det nypriser du snackar nu eller?!? Kan tĂ€nka mig att det inte Ă€r helt lĂ€tt att fĂ„ tag pĂ„ Peavy Bandit beg eller har jag fel?!?

Postat

Ska leta efter Squier Standard... Är det nypriser du snackar nu eller?!? Kan tĂ€nka mig att det inte Ă€r helt lĂ€tt att fĂ„ tag pĂ„ Peavy Bandit beg eller har jag fel?!?

PĂ„ Blocket och Vendolin hittar du massor.

Postat

Ja, det Àr nypris pÄ bÄde gitarr och stÀrkare jag snackar om.

Postat

Skall du köra rock/metal? TĂ€nkte eftersom du kikade pĂ„ ett "metalpack"... I sĂ„ fall skulle jag rekommendera dig att kolla efter en billig gitarr med humbucker mickar (ser ut som dubbla mickar), bĂ€ttre imho. Ja, precis, det finns kanske andra som anser annat men humbuckers lĂ„ter bĂ€st och Ă€r enklast att fĂ„ ett fett distljud med. ...i mina öron alltsĂ„. 😕

Postat

Skall du köra rock/metal? TĂ€nkte eftersom du kikade pĂ„ ett "metalpack"... I sĂ„ fall skulle jag rekommendera dig att kolla efter en billig gitarr med humbucker mickar (ser ut som dubbla mickar), bĂ€ttre imho. Ja, precis, det finns kanske andra som anser annat men humbuckers lĂ„ter bĂ€st och Ă€r enklast att fĂ„ ett fett distljud med. ...i mina öron alltsĂ„. 😕

HÄller med hellpigg. SÄg en Cort Les Pual för 1200:- med prutmÄn pÄ blocket. Sen kan du köpa en Bandit 112s beggad för typ 15-17 hundra

Postat
Skall du köra rock/metal? TĂ€nkte eftersom du kikade pĂ„ ett "metalpack"... I sĂ„ fall skulle jag rekommendera dig att kolla efter en billig gitarr med humbucker mickar (ser ut som dubbla mickar), bĂ€ttre imho. Ja, precis, det finns kanske andra som anser annat men humbuckers lĂ„ter bĂ€st och Ă€r enklast att fĂ„ ett fett distljud med. ...i mina öron alltsĂ„. 😠

Visst ska jag det 😠 Humbucker mickar alltsĂ„... det blir till att leta pĂ„ Blocket... Fler tips ngn?!?

Postat

Skall du köra rock/metal? TĂ€nkte eftersom du kikade pĂ„ ett "metalpack"... I sĂ„ fall skulle jag rekommendera dig att kolla efter en billig gitarr med humbucker mickar (ser ut som dubbla mickar), bĂ€ttre imho. Ja, precis, det finns kanske andra som anser annat men humbuckers lĂ„ter bĂ€st och Ă€r enklast att fĂ„ ett fett distljud med. ...i mina öron alltsĂ„. 😠

Visst ska jag det 😠 Humbucker mickar alltsĂ„... det blir till att leta pĂ„ Blocket... Fler tips ngn?!?

Vad exakt vill du veta egentligen?

Vill du betala sÄ lite som möjligt eller vill du att det skall vara sÄ bra som möjligt för en viss summa pengar? Vad skall du ha grejerna till? Har du ingen idé om hur du vill att gitarren skall se ut tex?

Postat

Visst ska jag det 😉 Humbucker mickar alltsĂ„... det blir till att leta pĂ„ Blocket... Fler tips ngn?!?

Vad exakt vill du veta egentligen?

Vill du betala sÄ lite som möjligt eller vill du att det skall vara sÄ bra som möjligt för en viss summa pengar? Vad skall du ha grejerna till? Har du ingen idé om hur du vill att gitarren skall se ut tex?

SjĂ€lvklart har jag ideĂ©r om hur det ska se ut, DrHans 😎 Lite klarlĂ€ggande:

1. FÄ sÄ bra grejer som möjligt för sÄ lÄga pengar som möjligt. Har inte

15.000 att lÀgga pÄ bra grejer just nu. SÀg cirka 1500 för gitarr och lika

mycket för amp

2. Ska ha dem frÀmst till att spela in demos i hemstudion. LÄtarna som blir

resultatet av detta ska presenteras pÄ webben.

3. Utseende; svart (helst) Fender strata eller Gibson Les Paul utseende

Kanske ni kan hjÀlpa mig lite till nu?!?

Postat

Jag skulle nog hellre köpt en beggad V-Amp eller Pod för 6-700kr istĂ€llet för en förstĂ€rkare för 1500kr. DĂ„ fĂ„r du dessutom mer pengar över till en bĂ€ttre gitarr 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.