Jump to content
Annons

Squier by Fender Metal Pack


robertus

Recommended Posts

Tänkte jag skulle lära mig spela elgurra "på riktigt". Har då funderat på att köpa ett paket som Musikbörsen säljer för 1795:- Kan det funka till att lägga lite gitarrer på mina demos eller? Hur bra gitarr är det egentligen? Helt OK eller?!?

Betygsätt gärna. Tänkte använda den främst till metal...

Reklamtext:

Squier By Fender Metal Pack.

Här du ett perfekt pack för dig som antingen vill börja spela gitarr eller vill utöka din instrument arsenal. Du får:

1 st Squier By Fender NLT Showmaster Elgitarr. Lättspelad, 1 humbucker och 2 single coil mikrofoner, svaj mm.

1 st Fender Frontman 15G gitarrförstärkare. Bra krut och ett bra omfång på soundet, från Metal till Jazz.

Dessutom, axelband, sladd, extra strängar, plektrum och inte minst, en genomarbetad DVD där du kan få hjälp att lära dig spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många diskussioner startas om billiga grejer. Dom brukar börja med att köparen vill köpa något riktigt billigt och sluta med att det skall vara asbra för dom pengarna. Om du betalar 1795:- för ett helt pack så får du vad du betalar för.

Ett bra case kostar över 1000:-. Schyssta stämskruvar likaså, Bra mickar det dubbla. En bra gitarrstärkare över 10000:- osv

Köp billiga grejer om det är det du vill ha men förvänta dig inte att dom skall vara bra.

Det är fantastiskt att man kan få så mycket grejer för så lite pengar. Men att dom kommer att låta bra på dina inspelnigar tror jag inte.

Det är skillnad på grejer och grejer. Bra grejer kostar väldigt mycket pengar. Så är det tyvärr. Skulle inte rekomendera någon i världen att köpa ett sånt billigt paket. Kankse är ok till en 9åring som skall spela "Smoke on the water"

Vill också tilläga att jag faktiskt inte har testat grejerna du pratar om men jag har testat andra billiga gitarrer och stärkare som folk köpt. Kan vara så att jag har fel och det här paketet som kostar lika mycket som mina stämskruvar på en av mina gitarrer är skitbra. Men jag tvivlar starkt på det.

Men för all del lyssna inte för mycket på mig jag är GitarrBÖG 😉 testa lite olika prylar och se om du gillar dem.

Lycka till, ska bli kul att höra dina inspelningar sen. / Doktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra case kostar över 1000:-. Schyssta stämskruvar likaså, Bra mickar det dubbla. En bra gitarrstärkare över 10000:- osv

Man behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller 🙂 Man kan få en ny schysst gitarr för runt 5000kr, kanske 3-4000kr beggat. Samma sak med förstärkare.

En ok beggad nybörjargura och en vamp borde man kunna få runt 2500-3000kr.

Men att köpa ett nytt paket med gitarr och stärkare för 1800kr är att slänga pengarna i sjön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer till fullo med Doktorn!

Däremot kan jag tycka att den så kallade "mellanklassen" på framför allt gitarrer, basar och trummor, utvecklats mycket bra.

Epiphone som för ett par år sedan knappt gick lira på, har utvecklats till att bli ett mycket bra instrument som många använder i livesituationer.

Det är mer drag i ett Pearl Export från dagen serier än de som tillverkades under 90-talet.

Jag tycker nog att du ska se instrument som en investering. En investering i dig själv. Nåt du ska ge mycket tid.....

Kan lova dig att mina prylar blänker mer än bilen jag kör!

Take care!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra case kostar över 1000:-. Schyssta stämskruvar likaså, Bra mickar det dubbla. En bra gitarrstärkare över 10000:- osv
Man behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller  Man kan få en ny schysst gitarr för runt 5000kr, kanske 3-4000kr beggat. Samma sak med förstärkare.

En ok beggad nybörjargura och en vamp borde man kunna få runt 2500-3000kr.

Men att köpa ett nytt paket med gitarr och stärkare för 1800kr är att slänga pengarna i sjön.

Jo kanske att jag tog i, jag har investerat i väldigt fin prylar och är jättenöjd med dem men visst går det att få schyssta prylar billigare.

Det är dock en väldig skillnad när man låter prylarna få kosta.

Men visst, kan man köpa en tex Cort, Epiphone eller en LTD gura. Inget fel på dem. ( fast man bör lägga en slant även på dom billigare märkena och inte köpa dom billigaste serierna utav dem, det är skillnad ). Begganat är jättebra då kan man ju få den gura för typ halva priset.

Men det allra billigaste gitarrena skulle jag akta mig för.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Squire har jättebra guror för 2-3000:-

Spara pengar kan man göra på import från t ex Thomann.de

Har själv en Squire Telecaster II som gick lös på 2500:- ink frakt från Thomann och den fungerar utmärkt. Ser ingen anledning att lägga ner mer än så på absolut första gitarren. Köp något billigt, men inte jättebilligt och börja lär dig spela. Tycker du det är lika kul efter 6 månader och du faktiskt har kommit någon vart kanske det är dags att börja kolla på lite dyrare prylar då. Annars kan man ju leta begagnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, du kommer inte att få någon höjdargitarr, men den kommer att vara tillräckligt bra för att lära sig spela på. -om det är det du vill.

delarna i en gitarr varierar mycket i pris, och många faktorer spelar in. dels kvalité i hårdvara (trä, mekanik, elektronik, typ av lack, etc. etc.) sen så spelar det roll hur mycket tid som lagts vid montering.

men i ett sådant pack, så är det förstärkaren som du kommer bli mest irriterad på tror jag. de där miniburkarna låter inte roligt, oavsett hur dyr och fin gitarr du har.

mitt råd är att du för all del kan köpa en billig gitarr (men prova först), och sedan investera i någon förstärkare som du kan ha lite kul med. ex. en begagnad line6-spider eller liknande. ja, det blir lite dyrare -men inte så mycket-, och då blir det roligare att spela, även med en billigare gitarr.

edit: eller köp paketet och köp till en begagnad pod eller v-amp, som du kan få för 600-800 eller något. det är nog det billigaste alternativet (men inte det bästa).

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekomendera squier (men då standard-serien, inte affinity eller något metal-pack). En sådan får du för 2800 kr, lägg därtill en Peavey bandit 112 förstärkare för 3000 kr och du har en stark startuppsättning som du kan har roligt med i många år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekomendera squier (men då standard-serien, inte affinity eller något metal-pack). En sådan får du för 2800 kr, lägg därtill en Peavey bandit 112 förstärkare för 3000 kr och du har en stark startuppsättning som du kan har roligt med i många år.

Ska leta efter Squier Standard... Är det nypriser du snackar nu eller?!? Kan tänka mig att det inte är helt lätt att få tag på Peavy Bandit beg eller har jag fel?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekomendera squier (men då standard-serien, inte affinity eller något metal-pack). En sådan får du för 2800 kr, lägg därtill en Peavey bandit 112 förstärkare för 3000 kr och du har en stark startuppsättning som du kan har roligt med i många år.

Ska leta efter Squier Standard... Är det nypriser du snackar nu eller?!? Kan tänka mig att det inte är helt lätt att få tag på Peavy Bandit beg eller har jag fel?!?

På Blocket och Vendolin hittar du massor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekomendera squier (men då standard-serien, inte affinity eller något metal-pack). En sådan får du för 2800 kr, lägg därtill en Peavey bandit 112 förstärkare för 3000 kr och du har en stark startuppsättning som du kan har roligt med i många år.

Ska leta efter Squier Standard... Är det nypriser du snackar nu eller?!? Kan tänka mig att det inte är helt lätt att få tag på Peavy Bandit beg eller har jag fel?!?

Ja, det är nypris på både gitarr och stärkare jag snackar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekomendera squier (men då standard-serien, inte affinity eller något metal-pack). En sådan får du för 2800 kr, lägg därtill en Peavey bandit 112 förstärkare för 3000 kr och du har en stark startuppsättning som du kan har roligt med i många år.

Ska leta efter Squier Standard... Är det nypriser du snackar nu eller?!? Kan tänka mig att det inte är helt lätt att få tag på Peavy Bandit beg eller har jag fel?!?

Skall du köra rock/metal? Tänkte eftersom du kikade på ett "metalpack"... I så fall skulle jag rekommendera dig att kolla efter en billig gitarr med humbucker mickar (ser ut som dubbla mickar), bättre imho. Ja, precis, det finns kanske andra som anser annat men humbuckers låter bäst och är enklast att få ett fett distljud med. ...i mina öron alltså. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekomendera squier (men då standard-serien, inte affinity eller något metal-pack). En sådan får du för 2800 kr, lägg därtill en Peavey bandit 112 förstärkare för 3000 kr och du har en stark startuppsättning som du kan har roligt med i många år.

Ska leta efter Squier Standard... Är det nypriser du snackar nu eller?!? Kan tänka mig att det inte är helt lätt att få tag på Peavy Bandit beg eller har jag fel?!?

Skall du köra rock/metal? Tänkte eftersom du kikade på ett "metalpack"... I så fall skulle jag rekommendera dig att kolla efter en billig gitarr med humbucker mickar (ser ut som dubbla mickar), bättre imho. Ja, precis, det finns kanske andra som anser annat men humbuckers låter bäst och är enklast att få ett fett distljud med. ...i mina öron alltså. 😕

Håller med hellpigg. Såg en Cort Les Pual för 1200:- med prutmån på blocket. Sen kan du köpa en Bandit 112s beggad för typ 15-17 hundra

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du köra rock/metal? Tänkte eftersom du kikade på ett "metalpack"... I så fall skulle jag rekommendera dig att kolla efter en billig gitarr med humbucker mickar (ser ut som dubbla mickar), bättre imho. Ja, precis, det finns kanske andra som anser annat men humbuckers låter bäst och är enklast att få ett fett distljud med. ...i mina öron alltså. 😠

Visst ska jag det 😠 Humbucker mickar alltså... det blir till att leta på Blocket... Fler tips ngn?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du köra rock/metal? Tänkte eftersom du kikade på ett "metalpack"... I så fall skulle jag rekommendera dig att kolla efter en billig gitarr med humbucker mickar (ser ut som dubbla mickar), bättre imho. Ja, precis, det finns kanske andra som anser annat men humbuckers låter bäst och är enklast att få ett fett distljud med. ...i mina öron alltså. 😠

Visst ska jag det 😠 Humbucker mickar alltså... det blir till att leta på Blocket... Fler tips ngn?!?

Vad exakt vill du veta egentligen?

Vill du betala så lite som möjligt eller vill du att det skall vara så bra som möjligt för en viss summa pengar? Vad skall du ha grejerna till? Har du ingen idé om hur du vill att gitarren skall se ut tex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ska jag det 😉 Humbucker mickar alltså... det blir till att leta på Blocket... Fler tips ngn?!?

Vad exakt vill du veta egentligen?

Vill du betala så lite som möjligt eller vill du att det skall vara så bra som möjligt för en viss summa pengar? Vad skall du ha grejerna till? Har du ingen idé om hur du vill att gitarren skall se ut tex?

Självklart har jag ideér om hur det ska se ut, DrHans 😎 Lite klarläggande:

1. Få så bra grejer som möjligt för så låga pengar som möjligt. Har inte

15.000 att lägga på bra grejer just nu. Säg cirka 1500 för gitarr och lika

mycket för amp

2. Ska ha dem främst till att spela in demos i hemstudion. Låtarna som blir

resultatet av detta ska presenteras på webben.

3. Utseende; svart (helst) Fender strata eller Gibson Les Paul utseende

Kanske ni kan hjälpa mig lite till nu?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...