Jump to content
Annons

Melodin klar, men sen då ...?


Multiband

Recommended Posts

Mitt första av förmodligen mååånga poster på detta underbara forum. Har bara varit en flucktare för att se vad som försigår och vad man kan förvänta sig här inne 😉

Och det verkar sannerligen vara en fin skara människor med stora kunskaper och välvilja att försöka att hjälpa andra musiker. Men nu är det dags för min premiär tråd...

Har inga som helst problem att pressa ut melodier på gitarr för flera låtar på raken. Problemet uppstår när jag ska utveckla den där lilla melodislingan. Jag är helt nollställd när det gäller att lägga till komp gitarr. För att Ni lättare ska förstå samt kanske kunna ge tips har jag skapat en liten melodi.

Exempel1:

Melodi

Tabulatur:

Tab

Exempel2:

Melodi + Komp

Tabulatur:

Tab

Enda vägen att gå är att spela samma ton som melodin börjar med (E) och sen försöka hitta andra toner som passar in under melodins gång. Vilket oftast ger dåligt/tråkigt resultat. Eller som i detta fallet att jag tar några av tonerna som ingår i melodin. Vilket genererar samma dåliga/tråkiga resultat 😄

Jag förmodar att det finns teorilära om hur man går tillväga. Men vart hittar man lättbegriplig information isåfall. Och hur går Ni själva tillväga när Ni bygger vidare på Era riff (syftar då på komp som gitarr och bas). Kör Ni bara på känsla eller någon form av teori?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv börjar jag i princip alltid med kompet. Sen färgar jag med melodislingor om det behövs. För min del är det enklare på det sättet iaf, har du testat att göra det på sättet?

Kompet du hade till melodislingan här funkade inte riktigt tycker jag, för "hackigt". Usch, det här inlägget blev nog mest meningslöst tror jag från min sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser din melodi som komp, och kompet blir lite överflödigt tycker jag. Kör bastonerna istället och kör ngt plock eller malande komp över det du redan gjort. Att jag tycker detta är för att du dels har ackordfrämmande toner i melodin som skär sig lite grand, och då du i sista delen lägger ett d (band 5 5:e strängen) så skär det ganska tydligt mot det ackord du har i kompet.

Jag skulle se detta som huvudriffet i ngt och dra ned tempot ett par bpm så skulle det bli göttare. Och med snygg sång på detta så kanske det kan bli ngt.

Är lite för trött för att formulera mig bättre, hoppas du fick några idéer.

Välkommen för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se att det är aktivitet tom under småtimmarna här. Jag vill bara förtydliga att melodi och komp är gjorda på 2 minuter och endast har för avsikt att jag och förhoppningsvis även andra skall få en inblick i hur man bör göra.

Kompet du hade till melodislingan här funkade inte riktigt tycker jag, för "hackigt".

Precis. Frågan är bara hur man bör göra istället 😄

Kör bastonerna istället och kör ngt plock eller malande komp över det du redan gjort. Att jag tycker detta är för att du dels har ackordfrämmande toner i melodin som skär sig lite grand, och då du i sista delen lägger ett d (band 5 5:e strängen) så skär det ganska tydligt mot det ackord du har i kompet.

Mycket uppskattat inlägg Steflund. Men vilka bastoner syftar du på? 😉

Jag kanske bör tillägga att jag gjort många låtar under de år som jag hållt på med musik. Men jag har alltid kört på känslan vilket börjar kännas mer och mer som en begränsning.

Några förslag på sidor om vilka ackord som passar ihop med varandra? Så kanske jag ska prova easy_dogs tillvägagångssätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Till melodin (men skulle nog mer vilja kalla det för komp) i exempel 1 så funkar det relativt bra med följande ackordföljd:

| E | E | E | E | C#m | C#m | A | Hsus4 |

Spela in den, lägg på bas och trummor så har du nåt att gå efter. Du skulle dock kunna variera dig lite i tonerna under rundans gång för att inte spela för många tonartsfrämmande toner (tex D'et som steflund påpekade).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske bör tillägga att jag gjort många låtar under de år som jag hållt på med musik. Men jag har alltid kört på känslan vilket börjar kännas mer och mer som en begränsning.

Jag tycker det låter som det är hög tid för dig att skaffa dig någon att samarbeta med.

Presentera din idé och låt den andre personen ta den ett steg längre, kanske får din grundidé en annan riktning som ger dig ny inspiration att ta det vidare på ett sätt som du inte skulle gjort i vanliga fall.

Att samarbeta med andra är bland de bästa sätten att lära sig tänka i nya banor.

Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på ljudfilerna, men när jag gör komp till en färdig melodi så brukar jag sätta mig med gitarren och spela powerchords, sänka/höja basen i ackord osv. Till slut kommer man på nåt som låter mys! Sen är det bara att börja färga ackorden om man vill. Det brukar ofta finnas olika två grundackord som passar till samma melodi också. Och för att göra det lite intressant kan man göra en simpel monolog nån gång, t ex från C till G#. Just den kombinationen användes jävligt mycket i gamla tv-spelslåtar tror jag nog. Jag tror också att Foo Fighters brukar använda liknande grejer. Det låter ofta väldigt naturligt men blir intressant på samma gång!

Hoppas du fattade vad jag menade, blev lite rörigt.. Blablabla. Lycka till. :]

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat och kollat på taben. Jag får väl hålla med en del föregående om att det är mer ett fräck kompriff än en melodi, men skulle jag lägga till en gitarr, skulle jag nog spela E i första läget, Och E6 i den takt som innehåller C#. Ett E-durackord plus C# är ju E6, och allternationen mellan dur och sexa svänger ju grymt. ( Rickie Lee Jones, Chuck E´s in love, Afzelius Globetrotter, F#, respektive A-dur är typiska och lärorika exempel.)

Håll oss underrättade om utvecklingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Skämms nästan över att jag inte svarat i min egen tråd när Ni svarat med intressanta ideer. Har iofs semester och annat att skylla på 😄

Skall försöka att prova dessa fina tips som finns här men ville passa på att ge en länk som jag upptäckte för 2 dagar sedan som jag verkligen blivit intresserad av att studera mer djupgående: http://www.guitarnoise.com

Det är speciellt Songwriting avdelningen som känns som att den kan ha mycket godis för just det jag söker.

Återkommer med resultat när jag provat Era tips 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ett mastigt inlägg men detta är vad jag har kommit fram till under tiden jag har jobbat med mitt problem, lägger in hela posten utifall att det hjälper någon annan med att arrangera eller bygga ut sina egna komp/melodier.

Efter svaren jag fått och efter att själv ha lyssnat på hur andra musiker har gjort (läs: musik jag gillar att lyssna på i mp3-spelaren) har jag kommit fram till att jag trodde att jag borde göra varje riff mer komplicerat än vad man egentligen gör 😉

Det hela började med att jag satt o lirade fram 2 snittsiga riff på gitarren. Sen försökte jag helt enkelt bara utgå ifrån ett av dem och se vart mina fingrar ville ta nästa riff. Detta verkar vara sättet iaf för mig att bygga ihop låtar. Förr när jag försökt att lägga ihop 5-6st som har legat i min idesamling så har dessa inte smält ihop så som jag vill att det bör göra. Det har varit olika tempon, stilar samt tonarter så egentligen är det kanske inte konstigt. Men jag har ju hört massvis med musik där det blandas friskt, så jag trodde väl att det borde funka för mig oxå. Men som sagt. Det här senaste allstret håller samma metronomtempo igenom hela låten och jag har utgått ifrån vad jag förmodar är tonarten E på dessa 2 riff jag pratat om.

Tillslut hade jag 7st riff som passade ihop på just det där sättet jag önskat. Förmodligen smälter de samman pga att de håller sig till samma tonart vad vet jag 😛 Men för min del så skedde det automatiskt eftersom jag satt o jammade fram nästkommande riff efter ett som redan fanns.

Nu har jag äntligen upptäckt det Steflund försökte förklara för mig 😎

Att få den där fylligheten och variationen som jag hör i musiken jag lyssnar på visade sig inte bero på att dom har komp på komp som Steflund så fint lade fram det. Nä, det verkar snarare bero på att fylligheten ges av basgitarren och variation av att ha en orgel eller ett piano som hjälper till att lyfta melodin.

Ex.

Spela ett nice riff på gitarren. När du sedan arrar så kör du först någon vända med piano innan du sedan drar igån en gitarr som har samma melodi. Basen kör också samma vända fast kanske inte alla toner utan håll den till de lägre.

För att återgå till min låt... Jag spelade helt enkelt in riffen efter vad jag tyckte lät som ett bra arr med låt oss säga 4ggr vardera riff. Sedan matchade jag låten med en sångtext jag hade skrivit sedan tidigare. Det blev en ca 8min lång låt vilket jag märkte inte behövdes då det kändes som att man tröttnade på riffen när dom kördes för många gånger. Så efter att ha analyserat vad som inte behövdes så var det bara att markera partier och flytta runt (tack för att jag valde att spela in och följa tempo i cubase så lättarbetat när man väl vill göra förändringar med hjälp av snap 😄 )

Nu har jag ett kort och spännande introriff av en gitarr som bara kör ca 15sec istället för 30 som det var ifrån början. Ett inledande riff som får en att komma in i gunget som sedan följs av ett simpelt komp där jag sjunger versen. Den går sedan rätt in i refrängen, varpå jag har ett litet mellanparti som följs av det inledande riffet och så går vers och ref en vända till. Sedan kommer det två nya riff som får slut på låten. Jag försökte att hålla mig till att det inte fick vara för tjatigt med samma melodi allt för länge. Så om det var ett riff som inte hade någon sång så fick det bli en orgel som körde efter första vändan. Det hela verkar bli en låt som håller sig intressant rakt igenom och slutar på strax över 5min.

Tack för hjälpen gott folk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...