Jump to content
Annons

Win 64 eller Vista eller kanske Mac eller ?


DåligtGehör

Recommended Posts

Vad kommer att hända och hur kommer övergången till 64 bitar se ut - med musikskapandet som utgångspunkt?

Windows XP Professional x64 är det bara en övergångsprodukt och kanske inte alls ens en konsumentprodukt? Är det som jag uppfattar det på "Windows Vista" MS och mjukvarautvecklare kommer att lägga allt krut?

Att 64 är intressant och kan erbjuda fördelar ja, men kommer OS som Vista att vara ett riktigt bra musik-OS? Vad är eventuellt bättre respektive sämre med Vista gentemot XP - menar förutom att vara 64 bits och med avseende på musikskapande? Alltså inte sådant som att windows media player är förbättrad eller att MSN messenger är bättre integrerat med moster Annas vedklyvare.

Hur kommer Mac-plattformen att handskas med övergången? Vad kommer Mac att vara bättre/sämre på?

Vad tror/vet Studio om det här? Gör ni journalistiska undersökningar om framtiden eller känner ni bara av lite så där vad som är på gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad som händer framöver kan man bara gissa sig till. Vad gäller Vista så blir det inte intressant förrän musikprogram, drivrutiner och dylikt hunnit ta steget över till det nya operativsystemet. När det pratas om Vista så nämns ofta Aeroglass som är det kanske ganska snygga men resursslösande gränssnittet. Vista har dock även ett enklare gränssnitt som ser ut som Windows 2000 vilket alltså är vad vi musiker kommer att använda.

Men när vi ändå inne på gissningar så tror jag att den enda egentliga skillnaden kommer att vara säkerheten som ser ut att bli bättre i Vista vilket sannolikt minskar risken för spyware, maskar och andra otrevligheter.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när vi ändå inne på gissningar så tror jag att den enda egentliga skillnaden kommer att vara säkerheten som ser ut att bli bättre i Vista vilket sannolikt minskar risken för spyware, maskar och andra otrevligheter.

...och ökar belastningen... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae...

Mac OS X är visserligen ett 64-bitars system, men det var först G5 processorn som var en

64-bitars processor. Den gamla G4an, som visserligen nu är borta, var inte det.

Jag hittar dock inte så mycket om den nya processorna i Macarna, Intel Core Duo, om den är en 64-bitars processor. Det kombinerat med att Wikipedia skriver att det inte är en får mig ju att tro att så är fallet (Apple gillar att förstärka positiva egenskaper i sina produkter).

Men det känns ändp konstigt att basera sitt köp på om det är en 64bitars dator eller inte.

Det viktigaste är vä att det funkar för dig på ett sätt som du trivs med?

Själv är jag ju macanvändare och kan inte säga nog om hur nöjd jag är. Främst gillar jag

säkerheten, bristen på virus (vilket jag tillskriver det underliggande UNIX-systemet), de eleganta lösningarna och att det faktiskt bara funkar.

Du kan läsa mer om Apple och 64bitar: Apple - 64bitar eller på Wikipedia om Intel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Men det känns ändp konstigt att basera sitt köp på om det är en 64bitars dator eller inte.

Det viktigaste är vä att det funkar för dig på ett sätt som du trivs med?

Jag köpte en gång en synt. Ett kort tag därefter så kom en mer utvecklad variant av samma synt. Jag frågade försäljaren om han visste att den var på väg när jag köpte min. Jo det visste han. Men varför upplyste du mig inte då - frågade jag. Jag visste ju inte att du var intresserad av det var svaret.

Jag var mindre nöjd med mitt köp pga av att jag hade fått något bättre för lite mer pengar om jag bara hade fått veta det i tid.

Vet man inte om något annat så föreställer jag mig att man kan sitta nöjd med en 8-bitars gammal Atari också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som händer framöver kan man bara gissa sig till. Vad gäller Vista så blir det inte intressant förrän musikprogram, drivrutiner och dylikt hunnit ta steget över till det nya operativsystemet....

/Majken

Jo det kunde väl jag också gissa. Jag slängde ur mig frågan med någon slags tanke att det förhoppningsvis fanns någon här - antingen studiomedarbetare eller forumdeltagare - som visste lite mer.

Tanken var väl: Att förstå om det fanns något att "förbereda sig för". Något som kanske ganska klart gjorde att det var bättre att vänta med att köpa "det" pga av "det" - vad "det" nu är. Men kanske är det bara så att det händer plötsligt under ett par månader och då får man se då.

Annars tänker jag det kunde vara något som tidningen Studio antagligen kunde undersöka och bättre få grepp om vad det eventuellt kan innebära. Hur tänker de som gör mjukvaran som används till musikinspelning? Hur kommer de att förhålla sig? Hur kommer OS:en att vara - finns det anledning att glädjas eller frukta? Osv. Jag tycker det skulle vara intressant med mer djuplodande undersökningar. Inte bara korta rapporter. Men finns det dock inget att undersöka då är det en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag länkar till min UAA-tråd.

Den befintliga audiostacken i XP bygger på teknik som utvecklades för Windows 3.11, drygt 13 år gammal teknik. För att förtydliga, på den tiden när man var glad att ha en PC med 33MHz processor, istället för 2 stycken kärnor på 3000 var. 😆

Nu har MS fått tummen ur och gjort om ljudarkitekturen för Windows från grunden!

Medan Vista å ena sidan tar mer resurser, kommer vi att få smartare/snabbare drivrutiner i framtiden, minimal latency direkt i Windows utan omvägar.

Jag gissar att många musiker kommer att släppa taget om XP inom två år. Man väntar in tills Vista "körts in" och fungerar bra. Man skalar bort alla onödiga funktioner och sätter prioritering på annat än grafikmotorn.

Over the years, we've realized that there three major problem areas with the existing audio infrastructure:

  1. The amount of code that runs in the kernel (coupled with buggy device drivers) causes the audio stack to be one of the leading causes of Windows reliability problems.

  2. It's also become clear that while the audio quality in Windows is just fine for normal users, pro-audio enthusiasts are less than happy with the native audio infrastructure.  We've made a bunch of changes to the infrastructure to support pro-audio apps, but those were mostly focused around providing mechanisms for those apps to bypass the audio infrastructure.

  3. We've also come to realize that the tools for troubleshootingaudio problems aren't the greatest - it's just too hard to figure out what's going on, and the UI (much of which comes from Windows 3.1) is flat-out too old to be useful.

Back in 2002, we decided to make a big bet on Audio for Vista and we committed to fixing all three of the problems listed above.

What's up with Audio in Windows Vista?

Volume control in Vista

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det känns ändp konstigt att basera sitt köp på om det är en 64bitars dator eller inte.

Det viktigaste är vä att det funkar för dig på ett sätt som du trivs med?

Vet man inte om något annat så föreställer jag mig att man kan sitta nöjd med en 8-bitars gammal Atari också.

Eh?

Jag tror du fått detta om bakfoten, killen.

64bitars eller inte spelsar ingen roll. Än.

Vi saknar fortfarande den stora tillgången på hårdvara och mjukvara som utnyttjar det.

Och, så länge du kan köpa dator för en pillig peng och spela in mer än 30 kanaler med effekter

osv så är det väl lugnt?

Jämförelsen med synthen håller inte eftersom steget mellan maskiner är mindre idag än vad det var förr.

Jag minns steget mellan min 486 DX4-100 till min AMD-150 som var skillnaden på om jag kunde spela MP3or eller inte. Om jag kunde spela upp 8 kanaler samtidigt eller bara 4.

Om jag går från min G5a Dual1.8 till den senaste QuadG5 hur många fler kanaler kan jag spela in?

Hur många fler pluggar kan jag köra? Förhoppningsvis fler, men kommer jag använda det?

Jag har inte maxat min dator, än.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Killen hit och killen dit. Ja ja ja pust...

"64bitars eller inte spelsar ingen roll. Än. " Jag vet. Jag frågade angående framtiden. Inte angående just nu. Framgick inte det alls? Kanske inte? Sedan vet inte jag när den framtiden inträder, vilket är en del av frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att maxa sin dator är extremt enkelt, släng in några 500 MB Pianon och en stråkorkester, olika impulsreverb på allt och skulle inte låten

ljuda bättre ett tonsteg upp, mao pitchshift på sången, gitarren och basen, hmm vad händer om vi sänker latencyn till 4ms 😱 !

Visst, allt går mer eller mindre enkelt att jobba runt, detta gör man ju hela tiden men säg den som inte behöver mer datakraft!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Såklart, enkelt att maxa om man går in för det. Men jag har jobat med mitt bands produktioner. Du vet, trummor, bas, 2 gitarrer, sång och körer.

Kanske lite keyboards på någon låt, men mest dubbning och andra pålägg (typ skinka...hehe).

Det gör att vi inte använder så mycket mjukvaruinstrument men väl rätt mycket pluggar med kompressor, reverb, EQ osv.

Nu är vi ju alla olika med vad vi behäver, hur mycket vi använder.

Så Mr DåligtGehör: Jag tror att i framtiden kommer det komma bättre datorer och bättre programvaror som kan ta över mer uppgifter och göra det bättre till ett billigare pris än idag.

Och framtiden, den börjar imorgon.

Så vill du ha något idag, så får du skaffa det som är bäst för dig (och din plånbok) idag.

Är du intresserad av en Mac så kan jag ge dig många råd vad som är bra att satsa på och vad som är bra att vänta på. Apples nya version av Mac OS X (10.5 Leopard) ska visas i Augusti. Då får vi också veta när det väntas bli klart. Förmodligen innan MS blir klart med Vista.

Själv var jag rätt nyfiken på Vista (eller Longhorn som det hette då) men när man fick höra om alla funktioner som togs bort så verkar det inte vara så mycket kvar.

MS behöver göra upp med sitt förflutna och bränna några broar för att kunna göra ett riktigt bra, säkert och stabilt OS.

Visst, du kan fixa det idag om tweakar Windows och installerar en massa extra, men varför ska man behöva göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...