Jump to content
Annons

Separationsångest!


osiris

Recommended Posts

När man som jag har en förkärlek till att dubba ihjäl sig 🙂 Så blir det ju lätt grötigt.

Vad kan man tänka på när man ska mixa så att det inte blir så grötigt. Effekter, Eq... etc...

Jag tänker först och främst på akustiska gitarrer och elgitarrer...

Är det några fler här som har som vana att dubba? Och hur gör ni för att få en snygg, clean mix... Där gröten smakar som den gjorde på julen när man va liten 😉

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

smakar skit menar du? 🙂😉 ehrm..skojar bara... 1 bra EQ och ett par vilade öron är vad som behövs... och en sjuhelsikes massa träning..då

Allvarligt talat... det bästa är nog att försöka hitta ett sätt att spela in sången så bra som möjligt så du slipper använda massa effekter, eq, kompressor och whatever...då bli det bäst, samtidigt som det kommer bli mycket lättare att dubba o mixa efteråt..m.a.o mindre jobb för att få det att låta bra

edit: tips..om du tänker dig att du spelar in en (1) gitarr och du lyckas få med lite för mycket av lådan ( läs: bas ) om du sedan spelar in gitarr två (2 ) på samma sätt... då kommer dom båda förstärka samma område i basregionen vilket troligtvis gör så frekvensen spiller över och blir för bumlig..( om det nu är det området som är starkast )

flyttar du bort micken en aning eller vinklar den så att basen minskar..vips, så blir det ju enklare att mixa ihop dom utan att få bummel-bas...

vet inte om du fick någon hjälp av det här..?

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar först occh frömst bara dubba på de ställen där låten behöver lyftas lite (det är väl kanske också det som är grejen med dubbning, hehe). Sedan lägger jag dubben lägre än "orginalet", eller vad man nu säger. Enligt min mening ska man som lyssnare lägga uppmärksamheten på orginalet, medan dubben bara ska förstärka den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd eq för att tilldela varje ljud sin egen plats i frekvens-spektrumet...

Compressor för att separera ljuden genom volymändringar

Reverb för att flytta ljud framåt/bakåt i mixen...

Så brukar jag göra iaf..

t.ex om du vill ha ett ljud lite längre bort..

låg på en shelf på eq och sänk de höga frekvenserna, lägg på hyffsat med reverb

sen egentligen tvärtom med ljud som ska låta närmare..

och ju längre bort ett ljud ska låta desto mer panorering...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...