Jump to content
Annons

Vad heter filtret i "filterdisco"?


Mr. Math

Recommended Posts

Jag undrar om nån kan berätta för mig vad själva filtret som alltid används i filterdisco-låtar, heter....för det är väl nåt slags filter dom skruvar på....eller e d bara eqn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
filterdisco

😕

Ska du göra filtersvep finns det hundratals med lågpass-, bandpass- och högpassfilter. Hårdvara. Mjukvara. Använd vad du vill. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något speciellt märke att rekommendera?

Vad söker du då? Analoga hårdvarufilter eller mjukvarupluggar i nåt särskilt format?

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade northpole....men ja fattar inte riktigt.....det känns som att effekten inte biter på ljudet....om ja vrider ner freqence så kommer inte d här dova ljudet...istället försfvinner effekten och ljudet hörs som om det var effektfritt....jag vill ju att det ska låta såhär...men detta e gjort i reason på exakt samma sätt....varför funkar det inte med northpole effekten??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om nån kan berätta för mig vad själva filtret som alltid används i filterdisco-låtar, heter....för det är väl nåt slags filter dom skruvar på....eller e d bara eqn?

Hupp.. Orkar inte läsa alla svar men... När det gäller DJ-prylar och filtersvep så är en typ av filter viktigare än nån annan.. "kill-filter (killswitch)" vilket betyder att allt under eller över en viss frekvens förvinner (man kopplar bort filtret helt=stentyst i alla frekvensområden utanför) ... Sen om filtren desutom är svepbrara jag då få du den effekt du efterfrågar.. 🙂 Jag exemplifierar.. Låt tänka att du ha ett 3-band killswitchfilter.. Om du slår av lågpassfilter då blir basen tyst.. Om du slår av midpassfiltret.. då blir mellanregistret tyst.. Om du slår av highpassfiltret då blir diskanten tyst... Om alla 3 filter är avslagna då är det med andra ord heltyst. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om ja vrider ner freqence så kommer inte d här dova ljudet...istället försfvinner effekten och ljudet hörs som om det var effektfritt....

1. Du använder väl effekten som insert? Inte som sendeffekt?

2. Dra ner Envelope follower och delay till 0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus, jo ja hade den som send effekt... 😄 va e skillnaden mellan dom egentligen?

MarcusRombo: Jävligt simpelt enkel, men fy i helvete va den våldgästar min cpu!! eller om d e minnet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus, jo ja hade den som send effekt... 😱 va e skillnaden mellan dom egentligen?

Har du Studio 5-06?

Om inte, köp den innan nr6 hinner ut...

Om du har numret, bläddra upp sidan 36 (Mixologin)

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...