Jump to content
Annons

Dividend


Dividend

Recommended Posts

Fått veta att en kompressor används för att undvika att sången distar (?)

Iaf, var får tag på en sån. Vad är det? (en plug-in?)...

(sökfunktionen gav inga träffar på "kompressor" btw)

/Per

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja, det är väl inte riktigt bara det man har en kompressor till. Men visst kan man använda en kompressor till det. Isånnafall skall du ha den innan ljudet går in i datorn och alltså inte i pluggform utan en riktigt.

Men kanske bättre att du sänker inspelningsnivån så att sången inte slår över. Så kan du ju använda kompressor till roligare saker.

Jag brukar använda lite kompressor när jag spelar in och lägger sedan mer under mixningen.

Läs studios mixologi om kompressorer så får du lära dig vad det är eller sök på google. Det finns massor av artiklar om kompressorer. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Dr Hasse! Varför kör du med kompressor redan när du spelar in? Vilka är fördelarna? Hur gör du om du inte blir nöjd med soundet? Får du göra 22 000 tagningar då eller? varför inte lägga på all komprimering i efterhand?

bless/

FredAsp

Tack för ditt svar DrHasse 🥰 SKall googla lite...

FredAsp: Ja det är det jag vill, nån mjukvarukompressor... För min sång distar värre än demonerna i helvetets djupaste hålor 😕

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor på inspelning var viktigare förr när man spelade in på rullband eller i 16 bitar eftersom man ville ligga så nära max insignal hela tiden så att det blev mindre brus. Kompressorn minskade chansen att man slog över och fick distorsion. Nu när man spelar in i 24 bitar känns det mer vettigt att ha lägre insignal och undvika distorsion på det viset. Det blir ändå inte särskilt brusigt(om nivåerna är inom rimlighetens gränser dvs).

Link to comment
Dela på andra sajter

Dr Hasse! Varför kör du med kompressor redan när du spelar in? Vilka är fördelarna? Hur gör du om du inte blir nöjd med soundet? Får du göra 22 000 tagningar då eller? varför inte lägga på all komprimering i efterhand?

bless/

FredAsp

Fördelarna? 😄 Kul att få använda sig av hårdvara och min meekpreamp har kompressor, EQ och enhancer. Oftast komprimerar bara lite försiktigt vid inspelning för att kunna komprimera efter smak i mixningen.

Om jag spelar in något väldigt dynamiskt så händer det att jag komprimerar mer redan vid inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...