Jump to content
Annons

Vilken tandkräm använder du?


djonas

Recommended Posts

Vilken tandkräm använder du och hur bra är den? 😄

1 - Aquafresh

2 - Colgate

3 - Dentivit

4 - Dentosal

5 - Pepsodent

6 - Stomatol

7 - Vademecum

8 - Annan? (let me know 😄)

Hallojs!

Har provat de flesta märkena och modellerna känns det som nu men har lixom aldrig fastnat för nån riktigt go o bra tandkräm ännu. 😕

Det viktigaste, enligt en kompis till mig som är tandläkare, är att tandkrämen smakar gott vilket gör att man borstar längre (behöver man ju iofs inte vara tandläkare för att räkna ut, men men....), men de som smakar godast tycker jag är ju kidsens tandkräm och de kan man ju inte köpa, eller? 😱

Därför vill jag veta vilken just du använder för att få tips kanske, se den eminenta listan ovan! 😛

Borsta på!!

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musik, du får kontroll över fler konton för var dag som går! 🙂

För övrigt smakar Dentosal apröv! Aldrig i livet att jag borstar tänderna med sådant! Nä, tackar vet jag gamla hederliga Aquafresh, den duger gott åt min mun. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick över till tandtråd sen Bofors försvann - den med plastkulor i!

Och därför har jag sär fint smil: 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det finns ju tandkräm som innehåller Triclosan och som man garanterar dör av. Önskar man inte det bör man undvika dem. Läste att det rörde sig om Colgate Total och Colgate Whitening och Aquafresh Whitening. Hur sant det är vet jag inte...

Själv har jag nog provat de flesta. Pepsodent Xylitol är den ÖVERLÄGSNA vinnaren. Om man har ilningar rekommenderar jag Sensodyne. Den hjälper.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det finns ju tandkräm som innehåller Trikloren och som man garanterar dör av. Önskar man inte det bör man undvika dem. Läste att det rörde sig om Colgate Total och Colgate Whitening och Aquafresh Whitening. Hur sant det är vet jag inte...

Själv har jag nog provat de flesta. Pepsodent Xylitol är den ÖVERLÄGSNA vinnaren. Om man har ilningar rekommenderar jag Sensodyne. Den hjälper.

😉

:musik

Seriöst?

Sensodyne med de löljliga tv-reklamerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju tandkräm som innehåller Trikloren och som man garanterar dör av. Önskar man inte det bör man undvika dem. Läste att det rörde sig om Colgate Total och Colgate Whitening och Aquafresh Whitening. Hur sant det är vet jag inte...

Triclosan heter det, och det står med i innehållsdeklarationen på de tuber det finns med i. Ganska så otäck liten kemikalie som det pratades om på miljökemikurserna redan för 5-6 år sedan, men som av nån sjuk anledning fortfarande används. Ska tydligen vara bra för folk med problem med inflammerat tandkött i och med att det är bakteriedödande, men frågan är väl vad annat det tar kål på när det ändå håller på...?

Triclosan är ganska så lik PCB, DDT och dioxiner rent utseendemässigt (alla är klorerade aromatiska kolväten), men är inte lika giftig i sig. Däremot finns det misstankar om att det kan omvandlas i kroppen eller ute i naturen och bilda farligare substanser...

Edit: Behöver jag säga att jag undviker tandkräm med Triclosan i? Annars är jag inte så kräsen på vilket märke jag tar... 😆

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Theramed 2in1 flytande tillsammans med eltandborste, är min drog... 😆

Eltandborsten gör mer nytta än något byte av tandkräm någonsin skulle kunna göra. Efter att jag började med eltandborste för flera år sedan, så har jag haft väldigt mycket mindre tandsten vid den årliga kontrollen - och tänderna känns MYCKET renare efter borstning - trots att man faktiskt tar i mindre (och därmed minskar risken att tandköttet drar sig tillbaka och ger öppna tandhalsar - något som är väldigt obehagligt...) eftersom borsten viker sig bakåt lite som en varning om man trycker för hårt.

Eltandborste rekommenderas alltså skarpt till alla som bryr sig om tänderna... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...