Jump to content
Annons

Nordic Atari Show 2006


Recommended Posts

30/6 är det dax för de som är intresserade. Många musiker kör fortfarande Atari, så det kanske finns ett visst intresse bland forumets medlemmar?

Svenska Atariklubbens ständigt återkommande event, Nordic Atari Show (NAS), hålls i vanlig ordning i Göteborg.

Mer info finns på Svenska Atariklubbens hemsida: http://www.sak.nu/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ett par polare som fortfarande utvecklar hårdvara till Atari Falcon 😆 .. Nu håller de på med ett nätverkskort som inkluderar en USB-port; vilket de som beställt borde få nu den närmaste tiden..

De har även grejat med ett grafikkort till Falconen, fast det är nog ett pausat projekt just nu tror jag.

Just det, vi är fortfarande i samma demogrupp, fast jag är i Amigadivisionen 🙁 .. Nature.

http://nature.atari.org

Kul att ni fortfarande samlas förövrigt 😆

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns några entusiaster som envist håller sig kvar vid plattformen, utvecklar nya program och ny hårdvara etc - så på den fronten är det inte helt avsomnat ännu.

Jag har själv slutat helt med Atari, men det är ju ändå kul att hålla kvar bekantskapen och sprida ut att det faktiskt fortfarande finns en tillflykt för de som fortfarande inte har bytt ut de gamla relikerna... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska tillägga att Amigan inte helt stendöd den heller; utvecklas både mjukvara och till viss del även hårdvara. Vet inte riktigt hur det står till med AmigaOne bara, den nya Amigan 😲 .. Hårdvaran är väl klar, men OS:et inte färdigutvecklat? Känns lite hopplöst bara eftersom hårdvaran vid det här laget redan borde vara daterad...

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju så när en plattform dör kommersiellt sett, att all utveckling går så fruktansvärt långsamt, eftersom allt fler överger plattformen och all utveckling kostar tid och pengar. Finns det inte tillräckligt intresse, så kan någon sitta på kammaren och konstruera någon fiffig hårdvara som sedan inte går att sälja för att tillverkningskostnaden blir för hög i och med det lilla antalet som kanske kan gå att sälja.

Jag slutade sälja Atariprylar för ca 3 år sedan, tror jag. Året innan jag slutade, så sålde jag småprylar till kanske 3-4 kunder - och året innan det var det kanske det dubbla. Första året jag drev firman, så hade jag nästan bara Atariprylar på programmet - och sålde till något hundratal kunder, så det blev en våldsam kraschlandning när man tittar på försäljningen av tillbehör och det fåtal kommersiella program som fanns i slutet.

Det där med AmigaOne låter som de projekt som har funnits med Hades och Medusa, utvecklingar från Atari TT - förutom att Atari-utvecklingarna fungerar hyggligt med sina OS. :rolleyes: Känns definitivt daterat, men för de som gillar sådant, är det förstås skitkul ändå. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste varit bland de sista som sålde Atariprylar i Sverige eller?

Finns faktiskt en svensk återförsäljare för Amigaprylar fortfarande, GGS-Data..

http://www.ggsdata.se/

Edit: Finns en till också förresten, men han säljer nog mest begagnat tror jag.. (?)

http://www.gurumeditation.se/

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kämpade länge och väl, så jag var nog en av de sista som gav upp - men när det inte längre fanns någon som ville köpa, så kändes det till slut ganska meningslöst. De sista sakerna jag hade kvar, sålde jag för en symbolisk summa till en av de fåtaliga kvarvarande entusiasterna för något år sedan.

Min Falcon fick se sig omsprungen av PC för ca 8-9 år sedan, men jag försökte verkligen övertyga mig länge om att det räckte med Falcon. Det gjorde det egentligen också - men inte utan en massa outboard och ett platskrävande mixerbord. Dessutom började det kännas lite i mesigaste laget att bara kunna spela in i 16-bits upplösning. Man måste ju vara så j-a kinkig med nivåerna då... Max 8 audiospår kändes också lite daterat och så lockade förstås alla fina VSTi man kunde köra på PC:n. :rolleyes:

När jag väl hade bytt till PC, så undrade jag egentligen bara varför jag inte gjorde det tidigare. Både midi och audio hade bättre timing och det fanns egentligen ingenting som var bättre på Atarin, om jag ska vara riktigt ärlig... Nåja - så går det när man är för nostalgisk med prylar, så det är jag inte längre. Man lär sig så länge man lever. Är förstås lite orolig för att Vista kanske kommer att tvinga mig att snegla på Mac - men den som lever får se... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är helt fantastiskt med 'döda' hårdvaruplattformar som lever vidare och just Atari verkar ju ha en väldigt dedikerad fanskara!

Själv tycker jag iofs att Atari används bäst i chipmusiksammanhang, med trackers med direkt programmering mot YM-chippet.

Fast jag saknar lite tiden då jag själv körde Cubase 2.0 på min 1040ST, funkade klockrent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...