Jump to content
Annons

Mikrofoner.


Recommended Posts

Hej!

Jag har 1200 kronor som jag vill spenderna på nånting kul.

Så jag tänkte. Jag vill ha en mic så jag kan både spela in från gitarr förstärkaren och sjunga.

Jag har hittar ett par men jag vet inte vilken jag ska ta så ni får hjälpa mig! 😄

Jag kan så inte mycket så tänkte att ni kan hjälpa mig eftersom mikrofoner är det enda jag inte kan om.

Ska jag köpa en Golden Age D1 för vocal och en Mikrofon Golden Age FC4 för inspelning av förstärkaren eller ska jag köpa en Shure sm57 för både vocal och inspelning av gitarr? Jag vet inte om det skulle låta bra med en shure för vocal men vem vet?

/Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Studio Projects B1. Funkar både till gitarr och sång!

EDIT: Bono sjunger ju in i en sm57 i studio vad jag vet.. Hahaha men det är ju liksom bono.. Finns flera som använder sm57 i studio. Själv skulle jag ändå satsa på en B1a

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att se över lyssningen...? :rolleyes:

Nåja - MXL990 finns ju med på siten, så att du kan jämföra den med andra och se vilken som kommer närmare det ljud du är ute efter. Perfekt borde Line Audio SM3i vara, eftersom det är den som har mest neutral frekvensgång av alla. Annars är min favorit i budgetklassen, Studio Projects B1 - men det är förstås en smaksak...

Om du har väldigt risig diskant, så kanske det beror på den preamp du använder - eller så kan det vara så enkelt att du sjunger för nära micen? Det är ju en cardioid-mic - och sådana ger alltid vad som kallas proximity-effekt, vilket är en bashöjning på nära håll. Det är en liknande kraftig bashöjning med alla cardioid-micar, så om du sjunger för nära, kommer du inte att vinna mycket på att byta mic...

Avståndet vid testinspelningarna, är ca 25-30cm, med ett puffskydd halvvägs mellan micen och munnen - så vet du vad du kan jämföra med. :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert, men jag lägger min röst på SM57.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att SM57 (och SM58) låter väldigt illa till sång (men live, där man inte är så kinkig med ljudet som vid inspelning, fungerar de mycket bra), men till gitarrstärkare är den inte fel. En Studio Projects B1 är aldrig fel, enligt min mening. En extremt bra mic för den lilla prislappen. 🙁

Om du kompletterar med en SM57 senare, så kan du närmicka stärkaren med den och avståndsmicka med B1:an. Det blir en perfekt och prisvärd kombination. 😕

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa genast en Studio Projects B1 .. en SM57 är också ett bra val meeen.. Den är dynamisk , trögdriven och klarar inte akustiska ljudkällor på ett bra sätt (kräver väldigt bra micpreamp då)...

Drömmen är att ha både en B1 och en SM57 då klarar du det mesta 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...