Jump to content
Annons

Attans åska


Recommended Posts

Annons
och så ska man inte ställa datorn under ett ensamt träd på ett annars öppet landskap... däremot är det lugnt att placera den i bilen. Där ska man vara ganska trygg sägs det.

🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Överslagsskyddet tog den största smällen men sen blev via telekabel till modem

vidare till Nätverkskortet...

Men Åskskyddet (Överslagsskydd APC från ((Reklam)) www.apc.com)

funkade klockrent. Det small till, skärmen stängdes ner och sen var det

inte mer med det. 1/2 sek senare var allt som förut bortsett från nätverks

kortet... 🤪

Ska nog skaffa Överslagsskydd till telekabeln oxå

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa skyddet mot datorn är egentligen ett trådlöst LAN...

Då kan man surfa under det värsta åskvädret, åtminstone om man har en batteridriven laptop och sitter i bilen... 🤪

Skämt åsido, det innebär faktiskt ett visst skydd att dra ur antingen nätsladden eller nätverks/modem/bredbands-kabeln. Man kommer ifrån potentialskillnaden mellan elnät och telenät. Det är just potentialskillnaden mellan näten som är den värsta "killern" i sammanhanget.

Vill man vara helt säker dock så hjälper det bara att dra ur alla sladdar.

Risken skiljer sig också ganska avsevärt mellan el/telenät och bostäder i glesbygd jämfört med stadsbebyggelse. Den senare miljön är betydligt "säkrare" ur åsksynpunkt genom att näten är kapslade på ett helt annat sätt. Men ingenting är helt säkert mot åskan.

Beträffande åskskydd och UPS mm så hjälper de bara mot åsksmällar till en viss gräns. Det beror helt på hur nära åsknedslaget är. Är det tillräckligt nära så är det bara småbitar och smält plast/metall kvar av UPS:en eller åskskyddet och datorn är long gone trots skydden.

Tittar man på "riktiga" skydd vid t ex telestationer eller kommersiella radiosändare/master så är det relativt sett enorma installationer. Och de hjälper inte ens de när det smäller ordentligt. Jag har tidigare i jobbet sett en del riktiga åsksmällar och det är enorma skador...

Men självklart är det betydligt bättre med någon form av åskskydd än helt utan. De allra billigaste är dock ofta bortslänga pengar.

Så nu när åsksäsongen börjar på allvar kan det löna sig att tänka på att ha sladdarna urdragna när man inte är hemma. Och dra ur när det börjar mullra - redan på långt håll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på åskskydden man kan köpa - så tänk på att de bara har avsedd funktion om de är inkopplade där det är jordat... Vissa har en lampa som indikerar att det är korrekt, men alla har inte det. 🤪

Jag har någon variant där man får upp till 50000 EUR i ersättning genom deras försäkring, om åskan skulle slå igenom deras skydd och skada utrustning som är kopplad dit, så jag fortsätter lugnt och tryggt att jobba även under åskväder... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp. ett på moderskapelsen och ett som jag snickrat in själv...

Det jag snickrat själv har troligtvis in/ut porten gått. För jag kan

via cmdpromten pinga kortet men inte modemet. Via moderkortets

inbyggda kan jag pinga både och... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rycker alltid allt från datorn när det åskar. Har polare som fått en massa förstört. Det är inte värt det. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh!

Av ditt första inlägg att dömma så trodde jag att det var datorn som hade gått och åt och nätverkskortet som klarat sig?

Hade du två stycken nätverkskort från början?

Hm... håller med! :rolleyes:😆

Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig ngnsin vart med om att en dator dött eller så pga. åska. iofs bor jag i lägenhet så det är väl mindre risk antar jag..😆

edit: man bör inte vara en ko under ett träd i åska.. o inte heller benjamin franklin. :rolleyes:

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig ngnsin vart med om att en dator dött eller så pga. åska. iofs bor jag i lägenhet så det är väl mindre risk antar jag..😆

edit: man bör inte vara en ko under ett träd i åska.. o inte heller benjamin franklin. :rolleyes:

Jo, det är det ju. Men jag har som sagt polare som råkat ut för det (som bor i lägenget).

Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig ngnsin vart med om att en dator dött eller så pga. åska. iofs bor jag i lägenhet så det är väl mindre risk antar jag..😉

edit: man bör inte vara en ko under ett träd i åska.. o inte heller benjamin franklin. 😏

Jo, det är det ju. Men jag har som sagt polare som råkat ut för det (som bor i lägenget).

Jag har också fått en dator dödad av åska för flera år sedan, när jag bodde i lägenhet. Det var så att allt hår ställde sig på ända och det fräste till i luften precis innan smällen - och man kände blixten med hela kroppen - och så får man citera Dynamit-Harry: "Vilken j-a smäll"... 😉 Det slog alltså i en åskledare i huset och i samma sekund, så dog min stackars dator. Som väl är, så hade jag en reservmaskin (det var på den gamla goda Atari-tiden...) och kunde flytta över diskar - och allt fungerade, men nätdel och moderkort gick åt skogen på den som var inkopplad. 😳

Efter det har jag alltid haft både UPS och åskskydd - och självklart har det aldrig kommit något lika kraftigt åskväder sedan dess - så visst hjälper det... :rolleyes:😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på åskskydden man kan köpa - så tänk på att de bara har avsedd funktion om de är inkopplade där det är jordat... Vissa har en lampa som indikerar att det är korrekt, men alla har inte det. 😆

Jag har någon variant där man får upp till 50000 EUR i ersättning genom deras försäkring, om åskan skulle slå igenom deras skydd och skada utrustning som är kopplad dit, så jag fortsätter lugnt och tryggt att jobba även under åskväder... 🙂

Läs det finstilta claes. Det finns alltid restriktioner, tex hästen sängar som har livstids garanti, fast bara på stommen som inte kan paja i princip, men det märkar man först när det pajar för man har inte kollat upp sånt innan.

Det åskskyddet gäller kanske bara om man inte har produkterna inkopplade när det åskar. :rolleyes:

Du förstår min poäng, så kolla upp det extra noga så du verkligen är så säker som du känner dig.

Vad kosta/heter det förresten, har en granne på landet som just blev av med spis, micro och och kylskåp. Och hans åskskydd saknar garantier, och det är inte första gången det händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa skyddet mot datorn är egentligen ett trådlöst LAN...

Då kan man surfa under det värsta åskvädret, åtminstone om man har en batteridriven laptop och sitter i bilen... :rolleyes:

Skämt åsido, det innebär faktiskt ett visst skydd att dra ur antingen nätsladden eller nätverks/modem/bredbands-kabeln. Man kommer ifrån potentialskillnaden mellan elnät och telenät. Det är just potentialskillnaden mellan näten som är den värsta "killern" i sammanhanget.

Vill man vara helt säker dock så hjälper det bara att dra ur alla sladdar.

Risken skiljer sig också ganska avsevärt mellan el/telenät och bostäder i glesbygd jämfört med stadsbebyggelse. Den senare miljön är betydligt "säkrare" ur åsksynpunkt genom att näten är kapslade på ett helt annat sätt. Men ingenting är helt säkert mot åskan.

Beträffande åskskydd och UPS mm så hjälper de bara mot åsksmällar till en viss gräns. Det beror helt på hur nära åsknedslaget är. Är det tillräckligt nära så är det bara småbitar och smält plast/metall kvar av UPS:en eller åskskyddet och datorn är long gone trots skydden.

Tittar man på "riktiga" skydd vid t ex telestationer eller kommersiella radiosändare/master så är det relativt sett enorma installationer. Och de hjälper inte ens de när det smäller ordentligt. Jag har tidigare i jobbet sett en del riktiga åsksmällar och det är enorma skador...

Men självklart är det betydligt bättre med någon form av åskskydd än helt utan. De allra billigaste är dock ofta bortslänga pengar.

Så nu när åsksäsongen börjar på allvar kan det löna sig att tänka på att ha sladdarna urdragna när man inte är hemma. Och dra ur när det börjar mullra - redan på långt håll...

Jobbar Du på KTH ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jag trodde att man var säker i lägenhet...!

Då kanske man skulle ta och använda åskskyddet som kom med datorn "på riktigt" nu då... Det fanns ju t.o.m. ett uttag att köra telefon-modemkabeln igenom, som det är nu kör jag bara själva datorn och syntharna igenom den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter det har jag alltid haft både UPS och åskskydd - och självklart har det aldrig kommit något lika kraftigt åskväder sedan dess - så visst hjälper det... 😆🙂

Hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...