Jump to content
Annons

Hur fungerar nu detta med munspel...


allansson

Recommended Posts

Jag har nyligen skrivit en ny låt, och den innehåller just nu en del där inget särskilt händer och jag har tänkt slänga in lite munspel i den delen. Nu är det så att jag är lite förvirrad i frågan om vilket munspel jag ska använda. Jag har ett G och ett C-munspel men inget av dem passar in.

Jag har fått för mig att om jag har en låt i C-durs skala så ska jag använda ett F-munspel, är detta rätt? 😄

Låten består av ackorden: Dsus2, G, Asus4 och Cadd9... och av mina ringa musikteoretiska kunskaper så går den alltså i antingen D-dur eller G-dur (inte alltid lätt att vara självlärd musikant). Borde jag då kila iväg och köpa ett D-munspel eller ska det gå med ett G?

Om nån vill reda ut hur det funkar så vore jag väldigt tacksam...

PS. Sökte innan och hittade en tråd om munspel men jag förstod inte så mycket . DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjena, jag vet inte vilket munspel

men jag har ett c-dur-munspel som jag brukar köra pitchshift på när jag ska spela i en annan tonart...

hoppas det var till nån hjälp, vet inte om du vill göra så 😲

Redigerat av honker tonker
Link to comment
Dela på andra sajter

Snackar vi vanligt blues-harp?

Grundspelet, C-dur, har följande toner att tillgå..

.1..2..3..4..5..6..7..8..9..10.

-----------------------------

|C |E |G |C |E |G |C |E |G |C | - blås

|D |G |B |D |F |A |B |D |F |A | - sug

-----------------------------

Tror nog att ditt G-spel ska funka med tanke på ackorden, Dsus (D G A), Asus2 (A B E), Cadd9 (C E G D), alla toner finns i G-spelet, som har följande toner att tillgå..

.1..2..3..4..5..6..7..8..9..10.

-----------------------------

|G |B |D |G |B |D |G |B |D |G | - blås

|A |D |F#|A |C |E |F#|A |C |E | - sug

-----------------------------

Man kan krångla till det genom att hänvisa till bluesspel, då är vanligt att man använder ett spel en kvart över tonarten (blues i C, spel i F -- blues i A, spel i D). Fast då spelar man i så kallad Position 2 och böjer toner och har sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi verkar ha ungefär samma problem. För mig blev det så att jag till slut köpte ett vanligt C-dur spel, som inte gick att använda i låten jag ämnade det att göra men jag tror det är en bra början att lära sig att spela på. Fast det kanske du kunde redan.

Jo, jag kan spela redan (hjälpligt iaf) det är mest bara det att jag inte riktigt förstått det här med de olika skalorna munspel kommer i, och hur de passar ihop med skalan på gitarren.

  tjena, jag vet inte vilket munspel

men jag har ett c-dur-munspel som jag brukar köra pitchshift på när jag ska spela i en annan tonart...

hoppas det var till nån hjälp, vet inte om du vill göra så 🙂

Det skulle förvisso kunna fungera på inspelningar, men jag ska även kunna spela det live så jag behöver iaf ett munspel som jag kan spela det på. Men tack ändå!

  Är det en melodi du ska spela eller ska du köra hemskt in/ut-flås a'la Bob Dylan?

Blir nog mest en blandning av de båda... spelar munspel samtidigt som jag lirar gitarr så någon millimeterprecision blir det inte på spelandet. 😄

Snackar vi vanligt blues-harp?

Grundspelet, C-dur, har följande toner att tillgå..

.1..2..3..4..5..6..7..8..9..10.

-----------------------------

|C |E |G |C |E |G |C |E |G |C | - blås

|D |G |B |D |F |A |B |D |F |A | - sug

-----------------------------

Tror nog att ditt G-spel ska funka med tanke på ackorden, Dsus (D G A), Asus2 (A B E), Cadd9 (C E G D), alla toner finns i G-spelet, som har följande toner att tillgå..

.1..2..3..4..5..6..7..8..9..10.

-----------------------------

|G |B |D |G |B |D |G |B |D |G | - blås

|A |D |F#|A |C |E |F#|A |C |E | - sug

-----------------------------

Man kan krångla till det genom att hänvisa till bluesspel, då är vanligt att man använder ett spel en kvart över tonarten (blues i C, spel i F -- blues i A, spel i D). Fast då spelar man i så kallad Position 2 och böjer toner och har sig.

Har provat med G-munspelet redan, men jag lyckas inte få det att låta riktigt rätt. Kanske bara är en vane sak eftersom jag mest använt C-munspelet och därav vant mig vid hur det låter och vilka toner som finns vart. Är väl bara att fortsätta nöta då. Om det inte är någon annan som har nått att invända?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackar vi vanligt blues-harp?

Tror nog att ditt G-spel ska funka med tanke på ackorden, Dsus (D G A), Asus2 (A B E), Cadd9 (C E G D), alla toner finns i G-spelet, som har följande toner att tillgå..

.1..2..3..4..5..6..7..8..9..10.

-----------------------------

|G |B |D |G |B |D |G |B |D |G | - blås

|A |D |F#|A |C |E |F#|A |C |E | - sug

-----------------------------

Har provat med G-munspelet redan, men jag lyckas inte få det att låta riktigt rätt. Kanske bara är en vane sak eftersom jag mest använt C-munspelet och därav vant mig vid hur det låter och vilka toner som finns vart. Är väl bara att fortsätta nöta då. Om det inte är någon annan som har nått att invända?

Med tanke på att dina harmonier är ganska färgade så bör du nog inte flåsa i fler öppningar än nödvändigt.

Blås i öppning 1-2-3 ger dig en fin tonika-treklang i G-dur, G B D.. Suger du över samma position får du motsvarande dominant-treklang, D-dur, A D F# och med tanke på att du spelar Dsus i sin låt så kommer F#:et att låta knas.

Ska du däremot spela en fin melodi så börjar G-dur skala i öppning 4 (eller 1):

4 (1) - blås: G, sug: A

5 (2) - blås: B, sug: C

6 (3) - blås: D, sug: E

7 (4) - sug: F#, blås: G

Får du nån ordning på det?

edit: satans smileysar!

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...