Jump to content
Annons

Chipmusik?


Cyan

Recommended Posts

Vet inte om detta är rätt forum, men tyckte inte det här riktigt passade nån annanstans.

Jag pysslar ganska mycket med elektronisk musik, remixar bland annat. Men är också intresserad av "chipmusik" typ c64/Nes sound. Vill gärna höra om någon annan här komponerar chipmusik? Vet att det finns många därute, men de visar sig inte speciellt ofta. Inte hjälper det väl heller att chipmusik anses vara skräp av rätt många "etablerade" och "kunniga" elektronmusiker. (I varje fall har jag fått den uppfattningen, rätta mig om jag har fel)

Posta gärna länkar om ni har gjort några balla chiplåtar! Vad använder ni för program? Osv.

Vore kul med tips om andra svenska chipmusiker också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det händer att jag startar upp Protracker på min gamla Amiga (eller startar UAE, beroende på hur lat jag är) och gör en chiplåt då och då :rolleyes: ..

Annars så gör jag ibland musik med chipmusikselement, d.v.s. använder min Sidstation och gör arpeggios m.m. 😏

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jomen, pysslade mycket med detta på den gamla goda tiden - och skaffade mig relativt nyligen ett HardSID Quattro (just nu med 2 x 6581 samt 1 x 8580). Så nog kan man kvalificera sig till att göra "chipmusik" :rolleyes: Återstår dock att göra nån komplett låt med kortet - men jag återkommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så gör jag ibland musik med chipmusikselement, d.v.s. använder min Sidstation och gör arpeggios m.m. 😲

/Daniel

Coolt att du har en Sidstation. Jag stod och valde mellan den och Monomachine för ett tag sedan när jag skulle handla en synt. Kändes lite väl mycket att betala 8000 spänn för bara sidljud. Valde Monomachinen. Men det är inte utan att jag då och då ångrar mig lite. 😕

Tuff låt, förresten. Lite dans-chip sådär. 😄

Ska ta och länka till några av mina chiplåtar i demoforumet, så fort jag orkat läsa igenom reglerna. Återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Chipmusik" är ett himla konstigt ord, är inte typ bitpop ett bättre begrepp? Anyway, jag var rätt inne på bitpop för ett par år sen, har ett halvtrasigt gameboy med LSDJ som ligger och skräpar nånstans, inte använt det på länge. Jag insåg efter ett tag att det är mycket roligare att blanda lite tevespelsinfluenser med annat, än att bara hålla på och hålla sig till det "renläriga". Visserligen är det ju begränsningarna som är charmen, men nånstans så finns det en risk att musiken bara blir (eller iaf uppfattas som) ett practical joke när man bara använder sig av ett gameboy. Men jag får fortfarande ofta höra att det jag gör "låter tevespel", även om jag själv tycker att det finns andra mer intressanta influenser i min musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

har gjort en del musik i reason, jag gillar det för det är asgött o hålla på med..😉

nyvakna jonas

edit: med musik i detta sammanhang menar jag då bitmusik!!! 😄

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

tbruce:

Bitpop är väl mer generellt tvspelsmusik? Eller kanske tvspelsmusik som är omarrangerad. Jonas Tunander kallar ju sina skivor för bitpop, och där handlar det inte om blip bloppig chipmusik direkt.

Sen låter ju chipmusik tvspel helt enkelt. Vilket jag personligen inte tycker är något negativt. Lite synd att många tycker tvspelssound är synonymt med dåligt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så gör jag ibland musik med chipmusikselement, d.v.s. använder min Sidstation och gör arpeggios m.m. 😉

/Daniel

Coolt att du har en Sidstation. Jag stod och valde mellan den och Monomachine för ett tag sedan när jag skulle handla en synt. Kändes lite väl mycket att betala 8000 spänn för bara sidljud. Valde Monomachinen. Men det är inte utan att jag då och då ångrar mig lite. 😄

Tuff låt, förresten. Lite dans-chip sådär. 🙁

Ska ta och länka till några av mina chiplåtar i demoforumet, så fort jag orkat läsa igenom reglerna. Återkommer.

Gillar chip-musik väldigt mycket, men jag kör nog bara musik inspirerad av soundet som jag konstruerar i reason. Jag har en SID, men den är helt oanvänd och står bara som en värdefull icon i sin kartong. Kanske blir min pension sen.

Edit: Vi kallar det helst för chipmoddar och inte bit-pop. Bit-popen är nog ett begrepp av de som försöker ta soundet och göra det komersiellt. Alltid nått kapitalistsvin som skall förstöra det som är heligt och bra.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Vi kallar det helst för chipmoddar och inte bit-pop. Bit-popen är nog ett begrepp av de som försöker ta soundet och göra det komersiellt. Alltid nått kapitalistsvin som skall förstöra det som är heligt och bra.

😆

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen, bitpop är mer ett sound som är inspirerat av tv-spel.

Chip handlar däremot både om musiksound, ren teknik (begränsningarna i filstorlek/ljud och antalet kanaler) och konsten att kunna göra så mycket som möjligt med så lite som möjligt och inom begränsningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Chipmusik" är ett himla konstigt ord, är inte typ bitpop ett bättre begrepp? Anyway, jag var rätt inne på bitpop för ett par år sen, har ett halvtrasigt gameboy med LSDJ som ligger och skräpar nånstans, inte använt det på länge. Jag insåg efter ett tag att det är mycket roligare att blanda lite tevespelsinfluenser med annat, än att bara hålla på och hålla sig till det "renläriga". Visserligen är det ju begränsningarna som är charmen, men nånstans så finns det en risk att musiken bara blir (eller iaf uppfattas som) ett practical joke när man bara använder sig av ett gameboy. Men jag får fortfarande ofta höra att det jag gör "låter tevespel", även om jag själv tycker att det finns andra mer intressanta influenser i min musik...

Som jag minns det så myntades begreppet chipmusik av trackermusiker på Amigan framförallt som försökte göra moduler som härmade ljudet av C64/Spectrum/m.m.; dels för att de gillade ljudet, och dels för att spara plats så man kunde använda dem i cracktros och intros ..

På C64:an hette det bara datormusik...

Din LSDJ .. vad är det som är trasigt med den? Intresserad av att sälja?

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så gör jag ibland musik med chipmusikselement, d.v.s. använder min Sidstation och gör arpeggios m.m. 🙂

/Daniel

Coolt att du har en Sidstation. Jag stod och valde mellan den och Monomachine för ett tag sedan när jag skulle handla en synt. Kändes lite väl mycket att betala 8000 spänn för bara sidljud. Valde Monomachinen. Men det är inte utan att jag då och då ångrar mig lite. 🙂

Tuff låt, förresten. Lite dans-chip sådär. 🙂

Ska ta och länka till några av mina chiplåtar i demoforumet, så fort jag orkat läsa igenom reglerna. Återkommer.

Jag betalade iofs bara 1500 spänn för min Sidstation för några år sen; har nästan lite ågren för att jag lyckades få den så billigt.

Förra ägaren trodde att det var fel på den för att han bara hörde ljud ur ena luren när han kopplade in hörluren i lineutgången..

Iofs fick han den själv bara för nån tusenlapp mer ett par år innan, så det är väl inte så JÄTTEstor förlust..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Din LSDJ .. vad är det som är trasigt med den? Intresserad av att sälja?

Tror inte jag fick den att starta sist jag testade, vet dock inte om det är den eller gameboyet som är paj... köpte gameboyet begagnat o slitet bara för att kunna köra LSDJ så det skulle inte förvåna mej om det är där felet ligger.

Tioåringen jag köpte det av vart lite förvirrad när han hörde att jag skulle använda gameboyet för att göra musik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen, bitpop är mer ett sound som är inspirerat av tv-spel.

Chip handlar däremot både om musiksound, ren teknik (begränsningarna i filstorlek/ljud och antalet kanaler) och konsten att kunna göra så mycket som möjligt med så lite som möjligt och inom begränsningarna.

Linus har väl rätt... som vanligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen, bitpop är mer ett sound som är inspirerat av tv-spel.

Chip handlar däremot både om musiksound, ren teknik (begränsningarna i filstorlek/ljud och antalet kanaler) och konsten att kunna göra så mycket som möjligt med så lite som möjligt och inom begränsningarna.

Linus har väl rätt... som vanligt

😛😆😆😆😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gjort så mycket, men jag är förtjust i ljudet eftersom det tar en tillbaka till den gamla goda tiden. 😄

Under länken "music" på min hemsida ( http://www.gavallstudios.tk/ ) finns några chiplåtar (scrolla ner) jag gjorde bara för att jag fick Subtractorn i Reason att låta så. Låten P-Base är till 100% gjord med en förbaskat rolig gratis-vst som heter Tweakbench Peach. Man blir nostalgisk av varje preset i den synthen. Rekomenderas varmt.

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Norbert:

Såg att du gjort låten "Like Chips" i reason. Hade ingen aning om att reason kunde göra såna feta orkesterlåtar. Men antagligen använder du väl mer än bara de ljud som kommer packat med reason? Om den är gjord med bara reasons grejjer, vill du möjligen dela med dig av rns-fil isåf? 😮

- Cyan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer väl att man sitter och leker med Famitracker lite då och då. 😆 Gillar soundet men är inte så bra på att arbeta med trackers och MML ligger långt utanför mitt område. 😕

Redigerat av Airwolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...