Jump to content
Annons

Bör man skaffa extern preamp & DI?


mtornros

Recommended Posts

Jag är nu inställd på att köpa DMPn eftersom den har 2st micingångar.

Men visst är det så att jag kopplar DMPs Line out till Fireboxens Line in?

Det blir inte så då då, att Fireboxen på något sätt drar ner kvaliteten på (eller färgar) ljudet, eftersom den inte håller samma klass som DMP?

Eller är det exakt samma ljud som kommer line in i fireboxen som går line out?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp, DMPs Line out till Fireboxens Line in!

Det är framför allt mikrofonförstärkarna i ljudkort som är sämre än motsvarande externa boxar! Line-in på FireBox håller (typ) samma klass som Line-out på DMP!

Line-in på ljudkortet färgar i jämförelse med mik-förstärkarna på ljudkort obetydligt, är mer kvaliteten på A/D som påverkar ljudet men dom är oftast hyffsat bra

redan i än billigare ljudkort än FireBox.

Enligt min erfarenhet är den svagaste länken i en normal hemmastudio definitivt mikrofonförstärkaren.

Detta beror kanske på att bra mikrofonförstärkare ej hängt med i pris-utvecklingen och blivit dyrare än bra ljudkort/mikrofoner - rätt underligt egentligen!

Är jättevanligt att man i hemmastudios sitter med bra mikrofon, bra ljudkort samt kass mikrofonförstärkare 🙁!

(Är verkligen ingen expert men) jag skulle lägga 1/3 på¨mikrofon, 1/3 på mikrofonförstärkare samt 1/3 på ljudkort!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, DMPs Line out till Fireboxens Line in!

Det är framför allt mikrofonförstärkarna i ljudkort som är sämre än motsvarande externa boxar! Line-in på ljudkortet färgar i jämförelse obetydligt

då är det mer kvaliteten på A/D-omvandlarna som påverkar ljudet men dom är oftast hyffsat bra redan i än billigare ljudkort än FireBox.

Ok, låter bra 🙁

Du tror att DMP och Fireboxen fungerar bra ihop, alltså?

Nu ska jag bara leta rätt på en affär som säljer DMPn....brukar det vara en produkt som finns inne (i stockholm, eller via postorder)? Line Audio brukar ju kunna dra till med härligt långa ordertider annars..

Återigen, ni är bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - ofta är det långa väntetider på Line Audios prylar - men den som väntar på något gott... 😆

Jag brukar försöka hålla dem på lager, men de är ju våldsamt populära, så det lyckas inte alltid. Line Audio säljer ju till utlandet också - och eftersom preamparna håller så hög klass till ett minst sagt bra pris, så är det en enorm efterfrågan överallt där folk har hört talas om dem. Det är inte alltid så lätt att vara en liten tillverkare med en gigantisk kundkrets att förse med prylar... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Finns det någon som använder SPL Goldmike 9844... Eller hört någonting om den...

Det vore trevligt att höra lite kommentarer... 🙂🙂

spl_goldmike_9844_pimx_123370.jpg

Kom igen nu alla vänliga forumister... (Ovänliga oxå för den delen) 😛

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det där programmet ingick ju när jag köpte kortet, men så som jag fattar det så höjer den endast 12db genom mjukvara. vilket innebär att jag lika gärna kan höja 12db i Cubase, eller sänka alla andra instrument.

Jag undviker gärna såna där mjukvaroknappar, för att få bättre kontroll/överblick på det hela.

Jag kanske har fel iof?

Tack för tipset!

Ja du har fel. Funktionen sitter i hårdvaran, men styrs från mjukvaran. Att inte sätta knappen på boxen var väl förmodligen ett sätt att dra ner kostnaderna.

Kolla på deras Inspire-box, den har ju inga knappar på boxen, allt styrs via mjukvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...