Jump to content
Annons

Crownfield - My excuse


Recommended Posts

LÅTNAMN: My excuse

ARTIST/GRUPP: Crownfield

GENRE: Akustisk lounge/blues/pop/visa/gubbrock?

LÅTLÄNGD: 06:33

KOMPOSITÖR: Richard Kronfält

PRODUCENT: Richard Kronfält

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 6.0 MB

STATUS: Färdig demo

Tjena allihop!

Det var ett tag sen jag postade nåt här. Har haft för mycket att göra antar jag. Men nu fick jag en inspirationsboost i helgen, så jag slängde ihop den här låten på två dagar i hemmastudion.

En del elgitarrtagningar är en smula otajta, men jag tror inte jag orkar med fler tagningar för den här låten nu. Ibland måste man bara släppa och glömma och sätta igång med nästa :-).

Jag tänkte ta den till en kompis hemmastudio och mixa den på lite bättre utrustning, men förutom det är den att anse som färdig om ingen här har några tokbra idéer :-).

Hade alltså varit väldans kul med lite synpunkter från Studioforum!

Mvh

Richard

Crownfield___My_excuse.mp3

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fint svängig akustisk pop med snyggt arr! Bra jobbat på så kort tid vilket tyder på proffessionalitet! Ta bort dubbningen på sången bara, den känns överflödig. Den spröda känslan i sången som dessutom passar utmärkt till kompet blir bara grumlig av dubbningen. Dubba gör man väl annars bara för att få det det fetare och det borde väl inte vara meningen här? Lägg hellre nån tvåstämma nånstans i låten för variation.

Link to comment
Dela på andra sajter

91:an: Tack. Angående dubbningen så har jag funderat på det också. Men jag vet inte. Jag gillar att det är så intensivt. Blir ett speciellt sound. Möjligen är dubbingspårens volym något hög i den här mixen, det ska jag nog fixa till. Hur som helst tycker jag dessutom att min röst är för dålig för att hålla i ett ensamt spår. :-).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra jobbat. Ljudet är verkligen suveränt. Gillar kompositionen också, oförutsägbart (plusckordet! 😕 ) och flytande på nåt sätt. Skickligt spelat (hör inga otajtheter 😆 ). Kluven till sångdubben, låter himla gott i lurar men allt annat låter så autentiskt att det blir ologiskt när inte rösten gör det men samtidigt himla gott sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

equality: Ja vad säger man till det? Tack! :-).

Hm, hur låter det på andras ljudanläggning? Mitt system (kassa lågprismonitorer) här hemma är dessvärre lite svagt i basen (för att inte tala om hur värdelöst rummet i sig är) vilket gör att låtarna har en tendens att få (kraftig) slagsida mot de lägre registret. 😠 Försöker kompensera på känsla/erfarenhet men blir fortfarande ofta överraskad när jag tar ut musiken i tex bilen eller lyssnar på det hos andra. Har ännu inte fått tillfälle att göra nåt av det.

Någon som har en schysst setup med studiomonitorer eller nåt? Är vansinnigt nyfiken, även på ljudbilden, totalvolym/dynamik etc.

Är som alltid mycket tacksam för input... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftig mix! Det är skönt att höra såhär i tegelstenslimitingtider (krångligt ord). Avslappnat och behagligt rent låtmässigt, kanske lite repetitivt.

Gillar den dubbade sången faktiskt. Jag tycker det skapar en speciell stämning i låten och gör att den låter lite annorlunda mot hur det "borde" låta. Det är ett bra grepp. Mixen i övrigt tycker jag är bra balanserad inget sticker ut på något direkt jobbigt sätt. Tycker du ska vara nöjd med detta minsann!

Detta är definitivt en keeper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Helfint helt enkelt, när det låter så här bra i mina kassa och då menar jag kassa pyttedatorhögtalare från 1800 kallt då behöver du nog inte iväg till nån studio. Tror dock den skulle tjäna på att minska solodelarna kanske till och med bara ha en mot slutet det är så mycket superfint lir i låten ändå uj uj fint som fan. Tack för underhållningen dagens bästa låt helt klart.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Keeper är ju bara förnamnet...

Behagligt, luftigt laidback-mysigt. Låten, mixen och gitarrerna full poäng.

Imponerad.

Vad gör man för att kunna lira gura sådär? Är det avtal med Horn-Per vid en korsväg runt midnatt som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror dock den skulle tjäna på att minska solodelarna kanske till och med bara ha en mot slutet

Nej, nej, nej! Lyssna inte på Göran.. han bara svamlar 😕

Fundera istället på en "extended version" med mer gitarr 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftig mix! Det är skönt att höra såhär i tegelstenslimitingtider (krångligt ord). Avslappnat och behagligt rent låtmässigt, kanske lite repetitivt.

Gillar den dubbade sången faktiskt. Jag tycker det skapar en speciell stämning i låten och gör att den låter lite annorlunda mot hur det "borde" låta. Det är ett bra grepp. Mixen i övrigt tycker jag är bra balanserad inget sticker ut på något direkt jobbigt sätt. Tycker du ska vara nöjd med detta minsann!

Detta är definitivt en keeper.

Tack! 🥰
Helfint helt enkelt, när det låter så här bra i mina kassa och då menar jag kassa pyttedatorhögtalare från 1800 kallt då behöver du nog inte iväg till nån studio. Tror dock den skulle tjäna på att minska solodelarna kanske till och med bara ha en mot slutet det är så mycket superfint lir i låten ändå uj uj fint som fan. Tack för underhållningen dagens bästa låt helt klart.

Göran

Jag har lyssnat rätt hårt på den själv nu sen den blev klar, och är inte helt nöjd med nåt av de improviserade licksen. Kan hända att jag gör som du säger Göran och "dödar lite darlings"... Och kanske tar om de andra så att de sitter. Eller också låter jag den vara precis som den är nu. Jag vet inte 😕 Klurigt!
Vad gör man för att kunna lira gura sådär? Är det avtal med Horn-Per vid en korsväg runt midnatt som gäller?
🥰
Fundera istället på en "extended version" med mer gitarr
Ska ta den över 10-minutersgränsen... 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja oavsett hur du gör så är det en jäkligt bra låt och det låter fint som från cuttingrooms finaste salonger 😱 . Kanske behålla liret till gitarrälskarna och utöka den ännu mer ja varför inte. Jag tänkte nog mer i typ format och sånt (som nog ganska ofta får styra på tok för mycket) men allt behöver ju inte vara strömlinjeformat och gå efter mallen. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

utöka den ännu mer ja varför inte. Jag tänkte nog mer i typ format och sånt (som nog ganska ofta får styra på tok för mycket)

Vad menar du med "mer i typ format och sånt"? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju skitbra det här.

Känner igen soundet/fraseringarna i ditt gitarrspel. Kommer ihåg att jag hörde en låt av dig här för ett tag sen nu och att jag gillade den med. 😆

Mkt känsla i gitarrspelet. Sen skadar det ju inte att du har ett ljud som låter mumma oxå. 😛

Du sjunger nice. Coolt som sagt med dubbad sång. Ger en härlig rymdig känsla på hela produktionen. Har egentligen inget att klaga på. Tummen upp!! Vill höra mer.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

WOW, det händer tamigtusan saker all the time !

Ibland ploppar det upp en liten gitarr där och ibland här, ibland

på högersidan och ibland inte alls, jag är chockad över din under-

bara kreativitet vid gitarren.

Mer solon ! Mer nylonsträng och mer rödvin i min strupe !

Du sjunger riktigt eget och det låter riktigt bra !

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

pirateKING: Tack!

djonas: Schysst, man tackar och bockar. Jag är rätt nöjd med leadsoundet också. Det är mjukt och trevligt, fast ändå rätt cryin' liksom.

DåligtGehör: Congasspåret är redan sänkt (i den versionen som ligger för nerladdning nu) rätt hårt jämfört med första versionen jag lade ut här. Jag kommer nog lämna dem med den här volymen.. Gillar att dom är så..... tjatiga och tydliga. Blir lite "mantra" över det hela.. tycker det är schysst 😆

K9: Knopfler... Ojoj... Det tackar man för 🙂 Ja det är nog inte omöjligt att det märks lite att man lyssnat på en och annan låt av/med Knopfler.... *hoppas* 😎

Nelerion: Man tackar! Mer rödvin i min med .. Eller mer John Silver? 😉 Fast nu har jag iofs slutat röka.... Får bli whisky istället då.... 😕

EDIT: Glömde en 🙂

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket fint! Snyggt gitarrspel men för långt intro för min smak. Gillar heller inte det dubbade i versen spara det till reffen eller bara till utvalda delar i låten som effekt. Fint med gitarrer här o där. Händer dock lite för lite harmonimässigt för att jag ska tycka det är helgjutet.

Men gillar ditt sound och ljudet på inspellningen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

riktigt skön låt... den rullar på gött genomgående, därav ett stort plus för längden. solen får allt titta fram imorrn så man kan ta en sväng runt kvarteret med lurarna. mixen kan jag som amatör inte kommentera, men jävligt bra låter det i mina öron... gryma gitarrer

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket trevlig sång! jag gillar sången. den gör verkligen låten. hade jag producerat hade jag gjort om "solo" gitarren mellan verserna. få bort den blusiga stämningen och ta in mera lo-fi pop gitarr

kan inte säga nåt om mixen pga av jag lyssnar i ett par sunkiga hörlurar just nu.

är du säker på att du inte heter Josh Arthur? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...