Jump to content
Annons

Ska köpa ny gitarrtopp!


Recommended Posts

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

har du nån erfarenhet av xxl? Går det att få bara lite dist oxå, inte bara mycket som på demon?

På vissa stärkare är det ju tyvärr så att antingen så får man rent ljud eller så får man skitmycket dist.

Jag har har bara provat i butik XXL den verkar robust, tyvärr såg jag 2005 prislista på musikbörsen, sorry 😎

Men okej du vill ha mindre dist!

då ska du prova "Peavy Classic 30w topp" pris 6495:- på Börsen

Classic 30 topp lyssna på demo

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox Valvetronix (AD60VTH och AD120VTH, bry dig inte om de andra varianterna!) finns som toppar i din prisklass. Låter oerhört bra för de pengarna. Själv tycker jag att man nog får punga ut minst de dubbla pengarna för att komma i närheten av det ljudet med andra märken. Och då brukar det ändå inte ingå lite effekter, som finns inbyggt i denna stärkare. Dessutom är det tillhörande pedalbordet VC12 en riktigt prydnad! 😎

Mmmm.... jo... Vox är jäkligt bra, men hur är det nu med det digitala?

Känns lite fel på nåt vis att ha en topp med en massa inbyggda effekter.

De enda effekter jag kommer att använda är Wha-wha, dist, fuzz, delay och fhaser.

Känns kanske som att jag hellre vill lägga pengarna på en riktigt bra topp, än på effekter.

Jag vill fortfarande ha igång en debatt ang. digitala kontra analoga stärkare... 😎😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox Valvetronix (AD60VTH och AD120VTH, bry dig inte om de andra varianterna!) finns som toppar i din prisklass. Låter oerhört bra för de pengarna. Själv tycker jag att man nog får punga ut minst de dubbla pengarna för att komma i närheten av det ljudet med andra märken. Och då brukar det ändå inte ingå lite effekter, som finns inbyggt i denna stärkare. Dessutom är det tillhörande pedalbordet VC12 en riktigt prydnad! 😎

Mmmm.... jo... Vox är jäkligt bra, men hur är det nu med det digitala?

Känns lite fel på nåt vis att ha en topp med en massa inbyggda effekter.

De enda effekter jag kommer att använda är Wha-wha, dist, fuzz, delay och fhaser.

Känns kanske som att jag hellre vill lägga pengarna på en riktigt bra topp, än på effekter.

Jag vill fortfarande ha igång en debatt ang. digitala kontra analoga stärkare... 😉🙂🙂

Jag tycker du ska skita fullständigt i om det är analogt eller digitalt, kör på den stärkare som låter bäst och passar din plånbok, punkt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

har du nån erfarenhet av xxl? Går det att få bara lite dist oxå, inte bara mycket som på demon?

På vissa stärkare är det ju tyvärr så att antingen så får man rent ljud eller så får man skitmycket dist.

Jag har har bara provat i butik XXL den verkar robust, tyvärr såg jag 2005 prislista på musikbörsen, sorry 😎

Men okej du vill ha mindre dist!

då ska du prova "Peavy Classic 30w topp" pris 6495:- på Börsen

Classic 30 topp lyssna på demo

Sorry att jag dissar ditt förslag, jag uppskattar ditt angagemang.

Men den toppen har bara två kanaler! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill fortfarande ha igång en debatt ang. digitala kontra analoga stärkare... 😄🙁🙂

Min åsikt i frågan: Rör är bäst till allt utom metal, där är transistor bättre. Om en digital stärkare kan simulera rörljud bra så är det lugnt med mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt ball att Marshall rular om man skall spela 70 tal, Orange då? Är det 60 tal?

Antar ovanstående är ironi slt. sarkasm fast jag fattar inte riktigt. 😄

Hur är en digital stärkare kontra en analog rent ljudmässigt?

Tja, det är nog rätt olika, antar jag. Jag hade en Line 6 Flextone för ett par år sedan som kunde låta riktigt bra, men bäst lät den på lägre volymer vilket ju inte var så bra när man skulle lira ute. Line 6:s stärkare finns både som kombos och toppar, om jag inte minns fel. Musikcentralen har en hel rigg (Spider II; 75W-topp + 4x12 cab) för 5595 kr. Testa en se själv hur den känns. Det är inte samma sak som en rörförstärkare men låt örat avgöra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en som nämnde att +10dB fördubblar ljudet. Har alltid hört att det är +6dB, men läser nu att +6dB fördubblar ljudtrycket och att mellan 9-11 dB fördubblar ljudet hörbart. Tyckte det var intressant!(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Många pedaltramp vill man ju helst undvika  😉

6100 toppen jag nämnde har inget reverb, men den är som gjord för att jobba med midistyrda effekter. Då man kan byta kanal och program i en multieffekt (t.ex) med bara ett pedaltramp.

Ok! Multieffekt tycker jag blir lite för mycxket meck. Jag lånade en sån en gång av en polare och jag tror jag höll på att bli galen. Det va Boss gt-8.

Men tack för tipstet.

Kanske en Marshall TSL100? Den verkar ha allt det du söker, 3 kanaler samt reverbkontroll för varje kanal... (har jag för mig)

Kostar iofs lite mer... ca 1300 ny på Thomann

Hhahahahaaaa... vi är i sverige nu, du behöver inte ange pris i euro!! :rolleyes:

Eller glömde du en nolla kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill fortfarande ha igång en debatt ang. digitala kontra analoga stärkare... :rolleyes:  😉  😳

Min åsikt i frågan: Rör är bäst till allt utom metal, där är transistor bättre. Om en digital stärkare kan simulera rörljud bra så är det lugnt med mig.

Varför skulle transistor vara bättre på metal???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill fortfarande ha igång en debatt ang. digitala kontra analoga stärkare... :rolleyes:  😉  😳

Min åsikt i frågan: Rör är bäst till allt utom metal, där är transistor bättre. Om en digital stärkare kan simulera rörljud bra så är det lugnt med mig.

Varför skulle transistor vara bättre på metal???

Jag menade egentligen inte all metal, men visste inte vad jag skulle skriva. Men till en viss sorts metal tycker jag att det låter bäst med transistordist, jag är bara inte så insatt i metalgenrer så jag vet inte vad jag ska kalla det... lite modernare metal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en som nämnde att +10dB fördubblar ljudet. Har alltid hört att det är +6dB, men läser nu att +6dB fördubblar ljudtrycket och att mellan 9-11 dB fördubblar ljudet hörbart. Tyckte det var intressant!(?)

Såvitt jag vet så ger en ökning med 3db dubbell judstyrka.

Men upplevd dubbel volym får du inte förens vid 9db ökning.

då har du alltså dubllat och dubblat och dubblat ljudtrycket igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många pedaltramp vill man ju helst undvika  😎

6100 toppen jag nämnde har inget reverb, men den är som gjord för att jobba med midistyrda effekter. Då man kan byta kanal och program i en multieffekt (t.ex) med bara ett pedaltramp.

Ok! Multieffekt tycker jag blir lite för mycxket meck. Jag lånade en sån en gång av en polare och jag tror jag höll på att bli galen. Det va Boss gt-8.

Men tack för tipstet.

Kanske en Marshall TSL100? Den verkar ha allt det du söker, 3 kanaler samt reverbkontroll för varje kanal... (har jag för mig)

Kostar iofs lite mer... ca 1300 ny på Thomann

Hhahahahaaaa... vi är i sverige nu, du behöver inte ange pris i euro!! 😕

Eller glömde du en nolla kanske?

Jag glömde en nolla, 13000 ska det givetvis stå 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill fortfarande ha igång en debatt ang. digitala kontra analoga stärkare... 🙂  🙂  🙂

Min åsikt i frågan: Rör är bäst till allt utom metal, där är transistor bättre. Om en digital stärkare kan simulera rörljud bra så är det lugnt med mig.

Varför skulle transistor vara bättre på metal???

Jag menade egentligen inte all metal, men visste inte vad jag skulle skriva. Men till en viss sorts metal tycker jag att det låter bäst med transistordist, jag är bara inte så insatt i metalgenrer så jag vet inte vad jag ska kalla det... lite modernare metal?

Klart du får tycka det!

Men om man tittar på vilka stärkare som är populära bland metalgitarristerna så hittar du just rörstärkare.

T ex 5150, Savage, Powerball.

Men visst Dimebag körde ju transistor, och visst kan transistordist funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så är det nog lite tunt med 3-kanals rörtoppar för runt 7000.

Men Laney TT50H borde man kanske kunna plocka upp för de pengarna om man kan hitta en begagnad, då listpriset ligger på 12 495. Jag har inte provat den själv men jag minns att jag gillade VC serien då den kom.

Så här tycker MM om TT50H och det låter ju onekligen låvande: http://www.musikermagasinet.com/bilder/pdf..._02_LaneyTT.pdf

Jag tycker fortfarande att du ska kolla in Marshall 6100 då dessa är riktigt prisvärda begagnade, köp till ett Alesis Midiverb (eller dyl.) så har du en bra rigg till vettiga pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox Valvetronix (AD60VTH och AD120VTH, bry dig inte om de andra varianterna!) finns som toppar i din prisklass. Låter oerhört bra för de pengarna. Själv tycker jag att man nog får punga ut minst de dubbla pengarna för att komma i närheten av det ljudet med andra märken. Och då brukar det ändå inte ingå lite effekter, som finns inbyggt i denna stärkare. Dessutom är det tillhörande pedalbordet VC12 en riktigt prydnad! 🙂

Mmmm.... jo... Vox är jäkligt bra, men hur är det nu med det digitala?

Känns lite fel på nåt vis att ha en topp med en massa inbyggda effekter.

De enda effekter jag kommer att använda är Wha-wha, dist, fuzz, delay och fhaser.

Känns kanske som att jag hellre vill lägga pengarna på en riktigt bra topp, än på effekter.

Jag vill fortfarande ha igång en debatt ang. digitala kontra analoga stärkare... 😆🙁🙂

Det sitter faktiskt ett, eller om det är två rör (eller så är det skillnad på stereo-och mono-modellerna) precis innan slutsteget, så toppen alstrar rörslutstegsmättnad på låg volym och förstärker sen upp det med ett rent transistorsteg. Och jag förstått det tekniska rätt. Hursomhelst, håller fortfarande fast vid att Vox Valvetronix är helt oslagbar i sin prisklass, oavsett vilka typer av förstärkare man jämför med. Det enda den kanske inte är så himla vass på är hypermodern metal.

Bry dig inte om att effekterna råkar vara inbyggda, utan se det som en bonus. Så slipper du släpa med dig en massa extra utrustning. Och den har inget överflöd av effekter direkt; Dom har delat upp dem i fyra block, kan man säga.

Först kommer pedalsektionen, här hittar du två OD/dist-pedaler, en fuzz, univibe, två wha-wha, kompressor, octavier, treble booster och en som simulerar akustisk gitarr.

Sen kommer modulations-delen, här finns, en av varje, chorus, flanger, phaser, tremolo och leslie.

Sen kommer delayen, finns tre stycken, standard, band-eko och "multi-head".

Och sist reverb-sektionen, spring, room och plate.

Man kan välja en effekt ur varje sektion åt gången. Kan som sagt skapa lite problem om man t ex har ställt in ett trevligt kompljud med en distpedal och en viss förstärkar-modell, och så vill man ha wha-wha på samma ljud. Fast det går ju att lösa, antingen tar man en riktig wha-wha-pedal, eller så letar man upp en förstärkar-modell som låter ungefär likadant, fast med lite mer gain. Funkar bra för mig i a f.

Kolla även snitt-poängen på t ex harmony-central.com och jämför med andra förstärkare i samma prisklass (i a f ljudet i sig, dock har några serier, speciellt de tidiga, av förstärkaren inte varit så robust byggda).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox Valvetronix (AD60VTH och AD120VTH, bry dig inte om de andra varianterna!) finns som toppar i din prisklass. Låter oerhört bra för de pengarna. Själv tycker jag att man nog får punga ut minst de dubbla pengarna för att komma i närheten av det ljudet med andra märken. Och då brukar det ändå inte ingå lite effekter, som finns inbyggt i denna stärkare. Dessutom är det tillhörande pedalbordet VC12 en riktigt prydnad! 🙂

Mmmm.... jo... Vox är jäkligt bra, men hur är det nu med det digitala?

Känns lite fel på nåt vis att ha en topp med en massa inbyggda effekter.

De enda effekter jag kommer att använda är Wha-wha, dist, fuzz, delay och fhaser.

Känns kanske som att jag hellre vill lägga pengarna på en riktigt bra topp, än på effekter.

Jag vill fortfarande ha igång en debatt ang. digitala kontra analoga stärkare... 😆🙁🙂

Det sitter faktiskt ett, eller om det är två rör (eller så är det skillnad på stereo-och mono-modellerna) precis innan slutsteget, så toppen alstrar rörslutstegsmättnad på låg volym och förstärker sen upp det med ett rent transistorsteg. Och jag förstått det tekniska rätt. Hursomhelst, håller fortfarande fast vid att Vox Valvetronix är helt oslagbar i sin prisklass, oavsett vilka typer av förstärkare man jämför med. Det enda den kanske inte är så himla vass på är hypermodern metal.

Bry dig inte om att effekterna råkar vara inbyggda, utan se det som en bonus. Så slipper du släpa med dig en massa extra utrustning. Och den har inget överflöd av effekter direkt; Dom har delat upp dem i fyra block, kan man säga.

Först kommer pedalsektionen, här hittar du två OD/dist-pedaler, en fuzz, univibe, två wha-wha, kompressor, octavier, treble booster och en som simulerar akustisk gitarr.

Sen kommer modulations-delen, här finns, en av varje, chorus, flanger, phaser, tremolo och leslie.

Sen kommer delayen, finns tre stycken, standard, band-eko och "multi-head".

Och sist reverb-sektionen, spring, room och plate.

Man kan välja en effekt ur varje sektion åt gången. Kan som sagt skapa lite problem om man t ex har ställt in ett trevligt kompljud med en distpedal och en viss förstärkar-modell, och så vill man ha wha-wha på samma ljud. Fast det går ju att lösa, antingen tar man en riktig wha-wha-pedal, eller så letar man upp en förstärkar-modell som låter ungefär likadant, fast med lite mer gain. Funkar bra för mig i a f.

Kolla även snitt-poängen på t ex harmony-central.com och jämför med andra förstärkare i samma prisklass (i a f ljudet i sig, dock har några serier, speciellt de tidiga, av förstärkaren inte varit så robust byggda).

Ok! det låter som att jag blir tvungen att gå och testa den!

Nu är den med på listan. Tack!

Fler förslag välkomnas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer en topp från ryssland av märket red bear. Kan vara värt att kolla upp då den är rätt het.

JHGGg-RedBearMKE60.JPG

jag har kört på den som föförstärkare till en jcm900 och funkar satans bra till det! körde då med en språjlans ny fender strata usa tillverkad. så då kan det nästan inte låta dåligt..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill fortfarande ha igång en debatt ang. digitala kontra analoga stärkare... 😄  🙂  😉

Min åsikt i frågan: Rör är bäst till allt utom metal, där är transistor bättre. Om en digital stärkare kan simulera rörljud bra så är det lugnt med mig.

Den topp som är överlägset mest inspelad inom hård metal är

Mesa dual rectifier. Den satte en helt ny standard när den kom

och i den sitter det bara rör.

Band som jag vet använder den på skiva är

Cannibal corpse

Opeth

Katatonia

Amon Amarth

Arch Enemy

Hypocrisy

the Haunted

Bara för att nämna några.

Sen har vi ju den här tråden också.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=25776&hl=

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst Dimebag körde ju transistor, och visst kan transistordist funka.

Det är precis den typen av musik jag syftar på. Det där riktigt tajta, stenhårda ljudet, jag inbillar mig iaf att det inte går att uppnå samma sak med rördist. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla orange också! Sabbath körde väl på dem.

lirade med en kille som hade en Orange Combo och den lät jävligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst Dimebag körde ju transistor, och visst kan transistordist funka.

Det är precis den typen av musik jag syftar på. Det där riktigt tajta, stenhårda ljudet, jag inbillar mig iaf att det inte går att uppnå samma sak med rördist. 😳

Jodå, annars skulle inte dom flesta välja ENGL Savage & Powerball, Peavey5150, Mesa och Diezel mm mm

Har du testat en riktig metalrörstärkare någon gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...