Jump to content
Annons

Nya uppfinningar inom musikprylsindustrin?


Ove Centli (oregistrerad)

Recommended Posts

Ove Centli (oregistrerad)

Tänkte på följande efter att ha bevittnat en demonstration av KORE ifrån Native Instruments. Det blir aldrig som man vill ha det till 100 %. Kanske 80-90 % på sin höjd. Jag har inte sett liknande tråd här på forumet innan (gjorde en lång stunds sökning) så jag tänkte starta med frågan:

VAD SAKNAR NI INOM MUSIKPRYLBRANSCHEN IDAG?

Har ni aldrig någonsin köpt/sett/provat en pryl, och tänkt "jo, den är bra men bara om den hade haft ...... också" eller tänkt "varför är det ingen som gör såhär... eller gör en...." Det kan vara vad som helst, nytt musikinstrument, mjukvara, förbättring av redan existerande pryttlar, helt galna fantasifulla idéer, allt ifrån storslagna idéer till små finesser på detaljnivå i en mixer. Jag kan ge exempel så ni kommer igång:

1. Varför finns det inga akustiska gitarrer med lönngreppbräda, eller lönnhals rätt igenom? Finns massor av elektriska.

2. Varför görs effekter speciellt för antingen gitarrister/basister/keyboardister/sångare? Tänk om jag kan allt? Jag har fortfarande inte sett någon "box" eller mjukvara "für alle".

3. Syntar, masterkeyboard, med fler och mer olika kontroller? Jag själv skulle vilja se tangenter som är "känsliga" på VAR man trycker ner dom någonstans. Långt inne? Långt ute? Så kan man själv styra om man vill ha stämningen där eller något annat.

4. Hur många skulle inte vilja ha en mixer, med exakt det som man behöver, och lite andra idéer, men inte resten som de pådyvlar oss?

Har ni någonsin byggt ihop något själv bara för att det saknades på marknaden? (och inte av ekonomiska själ). Den minsta lilla box med elektronik i?

Jag själv tycker att musikelektronikbranschen är lite väl mycket inne på retroprylar och att allting skall vara som på 50-talet. Folk vill ha den senaste bilen, stereon, tvn, huset, datorn, men t ex gitarrer och förstärkare skall se ut och låta som på 50-talet. Lite raggarmentalitet. Samma finns lite hos Analog-nördarna bland syntarna. Lite AMISH är det nog allt över oss. och konservativa när det gäller design och instrument och musikelektronik.

Så sätt igång, och låt fantasin flöda fritt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Oj, bra trådidé! Jag vet att jag har tänkt på massa sånna saker massa gånger, men nu kommer jag inte på nånting. :rolleyes: Förutom att jag skulle vilja ha en synth där jag kan styra dist via ADSR, men det lär väl liksom finnas om man letar lite...

Hmm nej jag återkommer när jag hittat på nåt bättre!

EDIT: Fråga: måste befintlig teknologi kunna lösa allt man hittar på eller kan man komma med "fantasigrejer" som i dagsläget kanske inte är möjliga men som borde gå att lösa?

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej man stoppar på sina trummor och stämmer dem. Man kopplar en grej till varje stämskruv och sätter nån sorts mick på skinnet, och allt är kopplat till en modul där man kan trycka in olika tonhöjder, musikstilar (rock eller jazz typ), djup, resonans, attack etc etc. Sen stämmer apparaten trumman som man vill ha det. Skulle spara mycket tid. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En mikrofon med "selektiv hörsel", tack. 😄

Tänk att kunna rikta mikrofonen mot önskad ljudkälla, trycka på en knapp och man får glasklart ljud och inget läck från andra ljudkällor i närheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

En PC som är igång direkt när man slagit på den och som kan slås av utan att vänta på att alla program skall hänga sig 😄

Om jag hadde gill mac(Vilket jag inte gör) Skulle jag svarat.. "Det heter mac" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ett interface som funkar som om man snackat med en människa. Hade sparat grymt mycket tid! "stråkarna skall låta mer Bacharach och blåssektionen mer Glen Miller"

Ett sånt skulle jag vilja ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

En PC som är igång direkt när man slagit på den och som kan slås av utan att vänta på att alla program skall hänga sig 😄

men hallå, vi måste väl hålla nån form av verklighetsanknytning till denna tråd 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv skulle vilja se tangenter som är "känsliga" på VAR man trycker ner dom någonstans. Långt inne? Långt ute? Så kan man själv styra om man vill ha stämningen där eller något annat.

det finns på min gamla trummaskin r-70, från början på 90-talet.

nä, ro hit med ett par strängar som klingar vackert tills de nöts av.

det jag vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett interface som funkar som om man snackat med en människa. Hade sparat grymt mycket tid! "stråkarna skall låta mer Bacharach och blåssektionen mer Glen Miller"

ge mig ett sådant:P "303an skall knorra mer i svansen tack"

Link to comment
Dela på andra sajter

En hörlursförstärkare med en inbyggd micingång för talkback, hade inte varit fel. Finns kanske redan, men jag har inte orkat leta...

- och förstås den klassiska: En 93 THz 24-core Pentium 15 med biologiskt RAM som utökas efter behov om man ökar bakteriernas reproduktionstakt med ett kommando från Windows Bio - och lite annat smått och gott, som kyls helt passivt så att den inte låter något och som bara kostar några tior...

Ok - inte lika verklighetsfrämmande kanske: Monitorer som utsätter användaren för ett hörseltest och automatiskt ställer in den perfekta lyssningen med hänsyn till både rummet och hörseln vid kalibreringen - kanske även med minne för flera användare, så att flera kan jobba med samma monitorer med sin unika hörselkurva.

Virtual Brass Section!!! SVEN!!! Kom igen! 😉

Fler timmar per dygn! Jodå - det HAR definitivt med musik att göra, eftersom man kommer på sina bästa idéer precis när man egentligen borde ha gått och lagt sig... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Synthesizer/Keyboard är ett eftersatt område! Vad som gör exempelvis en gitarr magisk är att om du slår an en sträng två gånger efter varandra

så låter dessa inte likadant. Så en synth som låter organiskt, skulle gå att göra redan idag med effekter + biljud (tangentljud, sträng-gnissel, o.s.v) som

med hjälp av en slumpgenerator alternerades! Så, nu fick ni idén helt gratis... uppfinn härmed omedelbums 😆!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon duktig pluginmakare kunde ju snickra ihop följande plugg:

Monoingång och stereoutgång. Stereoutgången ska förstås också kunna ställas in från mono till fullt utpanorerad stereo, för att få tillgång till olika effekt av pluggen.

Signalen ska bli pitchad upp några cent (ställbart) i ena kanalen och nedpitchad lika mycket i andra. Dessutom ska man ha ett mycket kort delay som också är ställbart, där kanalerna får olika delaytid i de båda kanalerna. Kanske kunde delayet också förses med en slumpgenerator för att få variation.

Varför en sådan plugg? Jo - för att man då kan få en juste automatdubbning alternativt breddning av en sångkanal - åtminstone om pitchningen blir tillräckligt välprogrammerad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon duktig pluginmakare kunde ju snickra ihop följande plugg:

Monoingång och stereoutgång. Stereoutgången ska förstås också kunna ställas in från mono till fullt utpanorerad stereo, för att få tillgång till olika effekt av pluggen.

Signalen ska bli pitchad upp några cent (ställbart) i ena kanalen och nedpitchad lika mycket i andra. Dessutom ska man ha ett mycket kort delay som också är ställbart, där kanalerna får olika delaytid i de båda kanalerna. Kanske kunde delayet också förses med en slumpgenerator för att få variation.

Varför en sådan plugg? Jo - för att man då kan få en juste automatdubbning alternativt breddning av en sångkanal - åtminstone om pitchningen blir tillräckligt välprogrammerad...

Det där finns väl, iaf nästan? Kanske inte allt i samma plugg men om du kombinerar två eller så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon duktig pluginmakare kunde ju snickra ihop följande plugg:

Monoingång och stereoutgång. Stereoutgången ska förstås också kunna ställas in från mono till fullt utpanorerad stereo, för att få tillgång till olika effekt av pluggen.

Signalen ska bli pitchad upp några cent (ställbart) i ena kanalen och nedpitchad lika mycket i andra. Dessutom ska man ha ett mycket kort delay som också är ställbart, där kanalerna får olika delaytid i de båda kanalerna. Kanske kunde delayet också förses med en slumpgenerator för att få variation.

Varför en sådan plugg? Jo - för att man då kan få en juste automatdubbning alternativt breddning av en sångkanal - åtminstone om pitchningen blir tillräckligt välprogrammerad...

Det där finns väl, iaf nästan? Kanske inte allt i samma plugg men om du kombinerar två eller så...

Ja, och om man tejpar fast en xylofon på en gitarr så har man fått en gitarrxylofon. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon duktig pluginmakare kunde ju snickra ihop följande plugg:

Monoingång och stereoutgång. Stereoutgången ska förstås också kunna ställas in från mono till fullt utpanorerad stereo, för att få tillgång till olika effekt av pluggen.

Signalen ska bli pitchad upp några cent (ställbart) i ena kanalen och nedpitchad lika mycket i andra. Dessutom ska man ha ett mycket kort delay som också är ställbart, där kanalerna får olika delaytid i de båda kanalerna. Kanske kunde delayet också förses med en slumpgenerator för att få variation.

Varför en sådan plugg? Jo - för att man då kan få en juste automatdubbning alternativt breddning av en sångkanal - åtminstone om pitchningen blir tillräckligt välprogrammerad...

Det där finns väl, iaf nästan? Kanske inte allt i samma plugg men om du kombinerar två eller så...

waves doubler

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill en EQpedal med ställbara Q & svepbara frekvensvärden. Men det finns nog. Har för mig att jag sett nån från TC.

Jag vill ha en midicontroller med typ 30 reglar, 5 rattar över varje regel. Jogghjul, lite knappar att programmera till valfria funktioner som play, rec, click, delete mm mm

Jag vill ha en pedal med mono in och stereout. Med Dubbla EQ och delay funktion (delay behöver bara vara på ena) för båda utgångarna.

Då kan man koppla gitarren till två stärkare ställa lite olika eqvärden samt tidsförskuta den ena lite så har man sin egen dubb live.

Link to comment
Dela på andra sajter

- och förstås den klassiska: En 93 THz 24-core Pentium 15 med biologiskt RAM som utökas efter behov om man ökar bakteriernas reproduktionstakt med ett kommando från Windows Bio - och lite annat smått och gott, som kyls helt passivt så att den inte låter något och som bara kostar några tior...

DEN VILL JAG HA.....

Men det ska även finnas:

Varibel TB diskar (typ 2-3 st)

VCARDS med lika stark proc som CPU´n samt samma typ av minne

Sen ska den inte va större än typ en Portabel CD spelare.......

Hödöö Claes, den där har jag drömt om LÄÄÄÄÄÄNGE.... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon duktig pluginmakare kunde ju snickra ihop följande plugg:

Monoingång och stereoutgång. Stereoutgången ska förstås också kunna ställas in från mono till fullt utpanorerad stereo, för att få tillgång till olika effekt av pluggen.

Signalen ska bli pitchad upp några cent (ställbart) i ena kanalen och nedpitchad lika mycket i andra. Dessutom ska man ha ett mycket kort delay som också är ställbart, där kanalerna får olika delaytid i de båda kanalerna. Kanske kunde delayet också förses med en slumpgenerator för att få variation.

Varför en sådan plugg? Jo - för att man då kan få en juste automatdubbning alternativt breddning av en sångkanal - åtminstone om pitchningen blir tillräckligt välprogrammerad...

Det där finns väl, iaf nästan? Kanske inte allt i samma plugg men om du kombinerar två eller så...

waves doubler

Den är ju klockren - men 200USD... 😳

Man får väl dubba på riktigt och låta det ta den tid det tar i stället - eller som sagt, köra med en kombination av 2-3 pluggar... 😎

Det hade varit bra om någon hade tid att göra en liknande plugg som inte kostar så förbenat mycket. Det är ju förmodligen inget man använder i en färdig produktion, utan bara som lite test - eller möjligen på körer, som ju ändå mixas längre bak - så ljudkvaliteten behöver inte vara perfekt på alla sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Tänkte på följande efter att ha bevittnat en demonstration av KORE ifrån Native Instruments. Det blir aldrig som man vill ha det till 100 %. Kanske 80-90 % på sin höjd. Jag har inte sett liknande tråd här på forumet innan (gjorde en lång stunds sökning) så jag tänkte starta med frågan:

VAD SAKNAR NI INOM MUSIKPRYLBRANSCHEN IDAG?

Har ni aldrig någonsin köpt/sett/provat en pryl, och tänkt "jo, den är bra men bara om den hade haft ...... också" eller tänkt "varför är det ingen som gör såhär... eller gör en...." Det kan vara vad som helst, nytt musikinstrument, mjukvara, förbättring av redan existerande pryttlar, helt galna fantasifulla idéer, allt ifrån storslagna idéer till små finesser på detaljnivå i en mixer. Jag kan ge exempel så ni kommer igång:

1. Varför finns det inga akustiska gitarrer med lönngreppbräda, eller lönnhals rätt igenom? Finns massor av elektriska.

2. Varför görs effekter speciellt för antingen gitarrister/basister/keyboardister/sångare? Tänk om jag kan allt? Jag har fortfarande inte sett någon "box" eller mjukvara "für alle".

3. Syntar, masterkeyboard, med fler och mer olika kontroller? Jag själv skulle vilja se tangenter som är "känsliga" på VAR man trycker ner dom någonstans. Långt inne? Långt ute? Så kan man själv styra om man vill ha stämningen där eller något annat.

4. Hur många skulle inte vilja ha en mixer, med exakt det som man behöver, och lite andra idéer, men inte resten som de pådyvlar oss?

Har ni någonsin byggt ihop något själv bara för att det saknades på marknaden? (och inte av ekonomiska själ). Den minsta lilla box med elektronik i?

Jag själv tycker att musikelektronikbranschen är lite väl mycket inne på retroprylar och att allting skall vara som på 50-talet. Folk vill ha den senaste bilen, stereon, tvn, huset, datorn, men t ex gitarrer och förstärkare skall se ut och låta som på 50-talet. Lite raggarmentalitet. Samma finns lite hos Analog-nördarna bland syntarna. Lite AMISH är det nog allt över oss. och konservativa när det gäller design och instrument och musikelektronik.

Så sätt igång, och låt fantasin flöda fritt...

1. Därför att lönn är ett träslag som böjer sig lättare än t.ex. rosewood. Att då ha det i en bred akustisk gitarrhals är inte lysande. Enligt en musikaffär jag frågat för några veckor sedan! :rolleyes:

2. Det säljer mer att separera boxarna för olika instrument. 😄

3. Du menar inte tangenter som inte är fastsatta i bakkant då, utan fastsatta undertill bara? Ungefär som en knapp... Det vore ju också en tanke. Men frågan är vad nyttan skulle vara med detta?! Lite som trumpads menar du alltså? 😄

4. Då får min titta på sortimentet över enklare mixers. 😄

F.ö. är denna tråd fantastisk! Vem skulle vilja tala om sina innersta uppfinningsidéer här?

Vad heter den tidning som gått ut med en tävling med priser för bästa uppfinning?

😄

MODIFIERING: Lite mindre t

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ok - inte lika verklighetsfrämmande kanske: Monitorer som utsätter användaren för ett hörseltest och automatiskt ställer in den perfekta lyssningen med hänsyn till både rummet och hörseln vid kalibreringen - kanske även med minne för flera användare, så att flera kan jobba med samma monitorer med sin unika hörselkurva.

Hmm... menar du att högtalaren ska "parera" för lyssnarens hörsel? Alltså, om man hör lite sämre mellan 4500-5000 hertz, så ligger ljudet lite högre i monitorerna för det intervallet?

Är inte det knasigt? För hur blir det då när den färdiga produkten kommer ut och lyssnare med normal hörsel för det intervallet lyssnar? Då är ju de tonerna för höga...

Eller menade du något annat med "den perfekta lyssningen...med hänsyn till hörseln..."??

Intressant dock. Inte minst för den som INTE håller på med musik, utan "bara" är hörselskadad.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - inte lika verklighetsfrämmande kanske: Monitorer som utsätter användaren för ett hörseltest och automatiskt ställer in den perfekta lyssningen med hänsyn till både rummet och hörseln vid kalibreringen - kanske även med minne för flera användare, så att flera kan jobba med samma monitorer med sin unika hörselkurva.

Hmm... menar du att högtalaren ska "parera" för lyssnarens hörsel? Alltså, om man hör lite sämre mellan 4500-5000 hertz, så ligger ljudet lite högre i monitorerna för det intervallet?

Är inte det knasigt? För hur blir det då när den färdiga produkten kommer ut och lyssnare med normal hörsel för det intervallet lyssnar? Då är ju de tonerna för höga...

Eller menade du något annat med "den perfekta lyssningen...med hänsyn till hörseln..."??

Intressant dock. Inte minst för den som INTE håller på med musik, utan "bara" är hörselskadad.

😕

:musik

Jag menade precis som du förstod det, att monitorerna kunde kompensera för bristerna i hörseln genom att utföra ett hörseltest i någon sorts kalibreringsfas. Det skulle låta helt perfekt för en enda person och bra för de flesta andra - men om den blir inställd för en hörselskadad, så skulle det förstås låta mest skit för normalhörande. Därför tänkte jag att man kunde ha ett antal presets så att de kan kalibreras för olika personer. Default kunde ju ställas till kalibreringen för rummet, men utan hänsyn tagen till hörselkalibreringen, så att det inte blir helt uppåt väggarna om en normalhörande som inte känner till finesserna, skulle vilja lyssna...

Jag tycker faktiskt att det är en bra idé. Det har ju kommit någon monitor som ställer in sig för rummet automatiskt ( var det inte JBL? ), så det är bara att fortsätta på samma spår och utveckla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En PC som är igång direkt när man slagit på den och som kan slås av utan att vänta på att alla program skall hänga sig 😄

Jepp,

Bra förslag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik Postat den 12 May 2006, 12:55

1. Därför att lönn är ett träslag som böjer sig lättare än t.ex. rosewood. Att då ha det i en bred akustisk gitarrhals är inte lysande. Enligt en musikaffär jag frågat för några veckor sedan! 

Nääää... fel fel fel! Lönn är ett mycket hårdare träslag än rosewood! Det är därför det finns i så många elgitarrhalsar, dvs dom är så tunna att dom behöver ett starkare träslag som inte böjer sig lika lätt. Lönngreppbrädor producerar en mer hård och attackrik ton än rosewood. Jag tror dom använder rosewood för att det låter bättre på akustiska gitarrer.

Idé:

Det finns ju variax gitarrer med olika gitarrmodeller men.. finns det ingen gitarr med inbyggda effekter(typ chorus, flanger osv)? Jag skulle vilja ha en gitarr som hade allt man behövde, bara att skruva på en knapp! Sen skulle man kunna uppgradera effekterna och köpa till typ, auto-wah eller arpeggiator!

Redigerat av Järven
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett slags super-MIDI interface direktkopplat till hjärnan.. Så att det sound jag tänker direkt kan återskapas multitimbralt i realtid på datorn.. Lite som Kore hanterar mjukvarusyntar typ. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...