Jump to content
Annons

Dags att sluta snusa!


Järven

Recommended Posts

Köp såna där "snusar" utan tobak eller nikotin. Min kompis gjorde det och jag smakade på en, det var riktigt äckligt! Kollade innehållsföteckningen :"Peppar och mynta" 😄:rolleyes:

Lyckades faktiskt sluta snusa med hjälp av dessa kryddblandningar!

Har hållt i tre månader och det verkar som det skall lyckas.

Är inte sugen längre. Lägger hellre de ca 700 kronorna jag sparar i månaden på någon fin whisky. Kolla in de här sidorna. Abstinensen håller i sig i någon månad men det går över.

http://www.halsolinjen.nu/slutasnusa/

http://www.tobaksfakta.org/Default.asp?bhc...h=768&bhsw=1024

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var på fest igår men hade inte med mig snusdosan. Så varje gång dom andra tog en cigg så hakade jag på. Idag har jag så jävla ont i halsen, ska fan inte röka nå mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Att sluta snusa är lika mycket om att bryta vanan som att bryta beroendet av nikotinet. Eftersom snusaren tillför kroppen snus på ett helt annat sätt än rökaren så är den svårare att bli av med. En rökare ger sig själv nikotintoppar då och då över dagen, medan en snusare ofta har en jämn ström av tillförsel som vänjer kroppen mer vid beroendet. Därför är det viktigt att man jobbar på flera plan:

* Cold-Turkey-metoden funkar INTE i längden - som allt annat i livet så klarar vissa av att göra sånt som är svårt för oss andra lätt och elegant. Majoriteten är dock inte så. De kanske glädjer sig åt att de inte har snusat på 6 veckor....medan de sitter på äktenskapssamtal hos en psykolog för att frun/maken håller på att bli tokig över ens växlande humör. Man måste väga in riskerna och långtidseffekten.

* mycket handlar om vana. Det är en bra sak att gå över från kramsnus till portion, från portion till mindre nikotininnehållande, från mindre nikotininnehållande till kryddor etc etc. Det är viktigt att du långsamt trappar ner. Ha det som ett projekt över 1-2 månader. När du trappar ner ska du även sso gå över till "icke-snus-prillor". Teblad har funkat på vissa, örter kan också funka, hushållspapper som blöts och rullas till en prilla har funkat på andra. Detta gör du 1 gång över dagen, sen ökar du antalet hushållspapperprillor över dagen. Hittills har iaf jag inte träffat någon som har blivit beroende av dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började snusa av den enkla anledningen att det var tufft nån gång på högstadietiden. Gjort ett par sporadiska försök att sluta men misslyckats fatalt alla gånger. Ekonomiskt är det för mig värre att INTE snusa eftersom jag blir ett levande kak- och godismonster (dessutom på dåligt humör) när prillan inte får ligga under läppen. Som det är nu äter jag nästan aldrig godis och sötsaker. Har inget sug för det alls.

Har inte provat någon av dom där nya nikotinfria dosorna, och det skulle vara spännande att testa någon gång när man inte har massa annat viktigt att pyssla med. Till jul kanske...

En kompis slutade tvärt förra året och jag frågade ibland hur det var med behovet och varje gång menade han att det är lika jävla illa som dom första dagarna. Alltså ett konstant sug efter snus. Efter 7-8 månader började han igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har också "försökt" sluta. Nästan så man skäms när man inte lyckas. Fast det underlättar inte att tänka så. Fast just nu känner jag faktiskt att jag vill snusa. Jag tycker att jag kan motivera det i dag. Har annat att ta tag i och skulle bli för mycket med ett projekt till att ödsla energi på. Det bästa hade varit om man aldrig börjar såklart men det är lite problematiskt att påverka nu.

Och VacUm jag håller med dig angående aptiten. Det märks verkligen att snus dämpar sug och hungerskänslor.

-There is no try. -Yoda :rolleyes:

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång du blir snussugen så stoppar du in snuset i örat istället.

Tänk på att vi är på ett musikerforum. 😳

Just därför. Du kommer tycka det är så obehagligt och äckligt, samt att du blockerar hörseln, att till slut så slutar du snusa helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde Cold-Turkey metoden och det funkade bra för mig. Har iof tre saker som motiverar mig.

Jag räknade ut hur mycket det kostar för mig att snusa och det blev (lågt räknat, 200:- stocken) 7200:- på ett år! Vilket är helt sjukt mycket pengar. Sen så tränar jag(thaiboxning, boxning och styrketräning) och det känns som att snusen hämmar resultatet av träningen. De pengar jag "sparar" tänkte jag lägga på ett par nya monitorer och ett par hörlurar. Antagligen ett par Behringer Truth B2031A och ett par AKG K 240 studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång du blir snussugen så stoppar du in snuset i örat istället.

Tänk på att vi är på ett musikerforum. 😆

Just därför. Du kommer tycka det är så obehagligt och äckligt, samt att du blockerar hörseln, att till slut så slutar du snusa helt.

Tänkte inte på det.

Jag provade faktiskt nyss. Slängde in en prilla i örat och helt plötsligt lät min musik bra. Der var omväxlande. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång du blir snussugen så stoppar du in snuset i örat istället.

Tänk på att vi är på ett musikerforum. 😆

Just därför. Du kommer tycka det är så obehagligt och äckligt, samt att du blockerar hörseln, att till slut så slutar du snusa helt.

Tänkte inte på det.

Jag provade faktiskt nyss. Slängde in en prilla i örat och helt plötsligt lät min musik bra. Der var omväxlande. 😆

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vart snusfri i nästan 6 veckor nu!

Går gör bra! Jag började med den där Onico, sedan slutade jag helt.. Innan så snusade jag 1 dosa om dagen, har snusat i 10 år, lös snus.. Men I shall use snus no more!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...