Jump to content
Annons

Att lägga KÖRER korrekt?


trancer

Recommended Posts

Tjenare.

Jag har funderat länge på detta med att lägga körer korrekt.

Hur ska dom eq:as tex? för i dom flesta låtar, så ligger dom i bakgrunden men hörs JÄTTEtydligt ändå på nåt sätt.

finns det nån plug för det? (Vst).

Lyssna på detta exempel tex... hur har dom gjort

Lyssna på körerna när Linda går upp i ton... dom i bakgrunden.. låter så jävla skönt.

Eller är det typ 15 spår som gäller, EQ:a bort bas, höja mellanregister lite, och lägga spåren jättelågt, så dom fyller varandra?

Men det lär ju låta grötigt då juh.?

EXEMPEL

Hjälp mig tack 😄

/Perrra

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mindjive (oregistrerad)

Körer är kan man säga en "påfyllnad" ev ett befintligt instrument "sången".

Man brukar (enligt den traditionella skolan) komprimera eqa körer rätt hårt.

I ditt exempel så hörs det rätt tydligt att det är en lite halvfyllig kör, kanske en 4-6 stämmor som är hårt eqade.

Testa detta gamla hederliga trick (vet inte vilket inspelningsprogram du använder)

Spela in fyra körspår.

Panorera ut dessa efter behov men se till att ingen av dom ligger i mitten (eftersom leadsången ligger där).

exempel:

Körspår 1 - panorera till kl. 9

Körspår 2 - panorera till kl. 11

Körspår 3 - panorera till kl 13

Körspår 4 - panorera till kl 15

Skicka alla körspåren till ett gruppspår (groupchannel cubase, bus i logic)

Lägg kompressor och komprimera rätt hårt, låg threshold, låg ratio (se bara upp med andningar som kan stiga och pumpeffekt)

Eqa hårt genom att sätt ett högpass och klipp allt under 200-300 Hz ibland ännu mer

Eqa hårt genom att sätta ett lågpass och kapa alla diskant ner till kanske 12 kHz

Boosta i mellanregistret med ett brett Q-värde

Lägg eventuella effekter, eller ett mindre reverb (stora reverbs tenderar körer till att bli grötiga)

Lyssna på låten och höj upp körerna tills du är nöjd. När du har hittt det stället dra ner en uns.

Fanns en artikel om detta skriven av Majken i studio för ett tag sen. Han gjorde väl lite samma grej som jag beskrev nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du kör alla (4) körspår in i en stereo-group. Detta betyder alltså att du egentligen gör en "körsubmix" först till groupen. Sen kan du ställa hela körens nivå enkelt med bara ett volymreglage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör alla (4) körspår in i en stereo-group. Detta betyder alltså att du egentligen gör en "körsubmix" först till groupen. Sen kan du ställa hela körens nivå enkelt med bara ett volymreglage.

just det jag inte förstår hur jag ska bete mig och göra

kör cubase.. aldrig jobbat med groups nånsin 🙁

hjälp? 🙂 steg för steg? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ställ dig på ett av dina tracks och högerklicka.

2. Välj 'create group channel'.

3. Gå in i Mixer fönstret

4. leta upp dina kör-spår (förmodligen ligger de bredvid varandra)

5. Ändra outputen från BUS eller Masterchannel (kommer inte riktigt ihåg vad det heter) till Group channel.

6. I mixer fönstret kan du även panorera dina körer samt ställa nivån på alla separata kör-spår så att de låter bra tillsammans

7. Gå in på Group channel kanalen och lägg på de pluggar du vill ha

8. Lyssna och njut!

/Joey

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när du skapat dina gruppkanaler är det en bra idé att döpa om dom. Om du har många gruppkanaler är det betydligt lättare att hitta rätt än om dom heter "group 1, group 2" etc.

Du kan prova att sätta en de-esser på körpaketet också för att slippa hårda konsonantljud som kan stöka till mixen. Man kan även prova att bara de-essa reverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många gånger kan det vara snyggt med andra vokalister i kören än på leaden. Prova även att med eq gröpa ut lite ur kören så att leaden hörs.

Alltså utöver att skära basen/diskant och kanske boosta mellanregistret lite kan man, om tjej är lead ex sänka -2dB q 0.5 vid 700 Hz och 3kHz.

Då kan sen hela kören höjas lite och ändå hörs leaden mer än innan man eq:ade

Med konsonanter kan man även lösa med att kören inte sjunger några s eller slutkonsonanter alls, så vi ska ut på stan blir vi ka u på taa

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ungefär samma arbetssätt som beskrivs ovan, fast det skiljer sig en aning i delvis EQandet....

hård komprimering och utpanorering, sen brukar jag de-essa ganska hårt, inte så att det blir lespning(stavas?), men hårt ändå....

Sen kapar jag också botten, ganska hårt, men jag brukar boosta på i briliansen....jag drar gärna på ett par tre dB runt 11-12khz och uppåt, för att öka tydligheten....tycker körerna bryter igenom på ett bra sätt om man ger dom mer brilians.

men....det är väl en smaksak.... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med! Men det viktigaste är att se till att man sjunger in tajt. Väldigt viktigt. Annars blir det hockeykörer. Fyllon på fest typ. Softa på konsonanter. Använda flera röster/sångare. Plus att inte vara rädd för att idiotdubba. 100 röster på en refräng är ju inget ovanligt. Och för att spara kraft där så får man bounca ner till stereospår, stämma för stämma. En rolig grej är att viska utöver dom stämmor som redan är klara. Eller t o m sjunga som ett monster fast fortfarande seriöst och tajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som aldrig använder de-esser? Använder en Studio Projects B1 som hänger upp och ner, vinklad / från sångaren, alltså /o (o=sångaren), och ett puffskydd. Har inte behövt använda nån de-esser än iaf.

Edit: Alltså jag har ju s-ljud i mina inspelningar, men jag tycker inte att de märks om man inte tänker på att de är där.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som aldrig använder de-esser? Använder en Studio Projects B1 som hänger upp och ner, vinklad / från sångaren, alltså /o (o=sångaren), och ett puffskydd. Har inte behövt använda nån de-esser än iaf.

Edit: Alltså jag har ju s-ljud i mina inspelningar, men jag tycker inte att de märks om man inte tänker på att de är där.

Bara att gratulera! 🙂

Det har ju rätt mycket med vokalisten att göra också. Ibland får man äran att spela in nån som är tränad och vet hur man tar det lugnt med konsonanterna.

Sen har ju en del lyckligt lottade ett bra uttal naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som aldrig använder de-esser? Använder en Studio Projects B1 som hänger upp och ner, vinklad / från sångaren, alltså /o (o=sångaren), och ett puffskydd. Har inte behövt använda nån de-esser än iaf.

Edit: Alltså jag har ju s-ljud i mina inspelningar, men jag tycker inte att de märks om man inte tänker på att de är där.

Om du inte behöver det så skippa det, B1 funkar rätt bra till de flesta utan att lägga till vasshet-en rock´n roll mick, jag kör själv med den ibland, men oftare med en rörmikrofon Z-5600 eller MXL V-69 eller den mkt fina Violet Amethyst-hittills har jag aldrig behövt använda de-esser-kvinnligt som manligt,tur??? Mikrofonval och placering kanske... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inte tillgång till flera olika röster, så kan man också ge sig på spåren med lite formantändringar (och kanske också ändring av vibrato etc) i Melodyne - så får man lite variation i körerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inte tillgång till flera olika röster, så kan man också ge sig på spåren med lite formantändringar (och kanske också ändring av vibrato etc) i Melodyne - så får man lite variation i körerna.

Funkar vibratot bra i Melodyne då? I Antares Auto-tune har jag aldrig fått till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inte tillgång till flera olika röster, så kan man också ge sig på spåren med lite formantändringar (och kanske också ändring av vibrato etc) i Melodyne - så får man lite variation i körerna.

Funkar vibratot bra i Melodyne då? I Antares Auto-tune har jag aldrig fått till det.

Man får ju vara försiktig och inte överdriva - men det fungerar bra i alla fall, så lite grand ändring av vibratot och lite justering av formanter kan göra väldigt stor skillnad utan att det låter konstigt. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Var precis och mastrade våran platta i Tyskland hos en störtskön snubbe som sprutade av idéer som han gladeligen delade med sig av på taskig engelska.

Han berättade att när han spelade in körer så bad han vokalisten att utesluta ALLA hårda vokaler när denne sjöng in kören. Detta pga att lead sångens vokaler fyller ut tillräkligt ändå. På detta sätt så behövs inte en deesser användas på kören.

Samt att panoreringen av körerna inte skulle göras ända ut. För där la han alltid gitarrerna som är fullt pannade L och R.

Även OH på trummorna lät han bli att panna ut fullt, detta för att dom inte skulle slåss om utrymmet met gitarrerna.

Och för att att få riktigt fylliga körer så spelade han oftast in 10 körer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...